بورگوارد BX5 در گرداگرد جاده مخصوص

سام کاویانی: همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شد، شرکت بهمن موتور در سال جاری قصد دارد که از سه خودروی جدید در این مجموعه رونمایی نماید. این سه خودرو به ترتیب نام عبارت‌اند از: فاو بسترن B30، بورگوارد BX5 و بورگوارد BX7. از فاو بسترن B30 قبلاً به نحوی مختصر سخن رانده‌ایم و اینک نیز بر آنیم که شما عزیزان را در متنی کوتاه با بلندقامتی زیبا به نام بورگوارد BX5 آشنا نماییم.


بورگوارد (BORGWARD)، یک خودروساز کهنه‌کار ژرمنی است که در سال 1929 میلادی توسط شخصی به نام کارل اف.دبلیو بورگوارد (CARL F.W BORGWARD) در شهر برمن آلمان پایه‌گذاری شد. پس از طی دهه‌ها، در سال 1961 میلادی، تولید خودرو در این شرکت رو به خاموشی نهاد و خود بنیان‌گذار شرکت نیز دو سال پس‌ازاین تاریخ دار فانی را وداع گفت؛ اما تقدیر بر آن بود که بورگوارد رستاخیز دگرباره‌ای را تجربه نماید. در بیست و یکمین روز از ماه می سال 2008 میلادی، کریستین بورگوارد (CHIRISTIAN BORGWARD)، پسر ارشد بنیان‌گذار این شرکت به همراه دیگر شریک خود کارل هاینز نوس (KARLHEINZ KNOSS)، این غول خفته را از نو بیدار و شرکتی به نام “BORGWARD AG” را در لوسرن سوئیس به ثبت رساندند؛ و البته در این میان، سرمایه‌گذاری سنگین شرکت فوتون که بر پایه برخی مندرجات، سهامدار صددرصدی بورگوارد است نقش محوری را در احیاء دوباره این نام پرآوازه اروپایی ایفاء نمود. در نهایت، سال 2015 میلادی و پس از پس از 54 سال وقفه، نخستین محصول بورگوارد در قرن بیست و یکم میلادی، به نام BX7 پا به عرصه وجود نهاد. این خودرو یک کراس‌اوور میان سایز است که در متن دیگری بدان خواهیم پرداخت.


بورگوارد BX5 که موضوع این مقاله است، یک کراس‌اوور کامپکت است که نخستین بار، اوایل سال 2016 میلادی و در نمایشگاه ژنو سوئیس در معرض دید جهانیان قرار گرفت اما تولید آن کمی بعد و در ماه مارس سال جاری (2017 میلادی) آغاز شد. ابعاد خارجی این خودرو در حد و اندازه بلندقامت تأنی چون کیا اسپورتیج و هیوندای توسان است.


به‌عنوان خودرویی که قصد ورود به بازار اروپا و به‌ویژه آلمان را دارد، بورگوارد BX5 از نمای ظاهری جذاب و چشم‌نوازی بهره می‌برد. در این میان، جلوپنجره بزرگ کرومی در جلو که وسط آن آرم لوزی شکل این شرکت جای گرفته به همراه گلگیرهایی که هنرمندانه تراش خورده‌اند و آینه‌های بیضی‌شکل جانبی، در همان لحظات آغازین توجه بیننده را به خود معطوف می‌کنند. نیمرخ این خودرو که در ناحیه عقب تا حدی شبیه به مازراتی لوانته است، از فرمی دینامیک و اسپرت بهره می‌برد و در این میان، وجود اوورهنگ‌های زیبایی که بر گلگیرهای عقب آن قالب‌ریزی شدند به همراه رینگ‌هایی با سایزی متناسب و درخور، نقش بسزایی در تزریق حس و حالی اسپرتی در پیکره بورگوارد BX5 دارند. طراحی ناحیه پشتی این خودرو نیز کاملاً به‌روز و مدرن است. بر روی درب عقب، چراغ‌های کوچکی نصب شده و اسپویلری با ابعادی مناسب بر قسمت فوقانی آن جای گرفته است و در زیر سپر عقب نیز، یک دیفیوزر نقره‌ای رنگ نصب شده است و البته چون دیگر طرح‌های مدرن امروزی، اگزوزها هم از دیدگان ناظران بیرونی مخفی هستند. خلاصه کلام، بورگوارد BX5 خودرویی است که کلیت بدنه آن از قابلیت جذب بالایی در میان اکثر طبقات سنی جامعه برخوردار است.


برخلاف طرح آوانگارد بدنه، کابین این خودرو آنچنان که بایدوشاید پیشرو و مدرن نیست. گرچه داشبورد از قالب زیبایی بهره می‌برد و کیفیت متریال به کار رفته در آن نیز در سطح بالایی ارزیابی می‌شود اما روی هم رفته کمی شلوغ به نظر می‌رسد. پوشش رویی داشبورد از رنگ بژ و مشکی ترکیب یافته و در جای‌جای آن اجزای چوبی دیده می‌شوند. در بخش میانی داشبورد و بالای آن، یک صفحه نمایش لمسی به سایز 8 اینچ جای گرفته که قابلیت سازگاری با APPLE CARPLAY را داراست. دوربین دید عقب و سامانه اینترنتی WiFi هم از دیگر امکانات موجود در آن هستند. فرم فرمان بورگوارد BX5 برای یک خودروی مدل سال 2017 میلادی، کمی عقب مانده به نظر می‌رسد. البته ناگفته نماند که این روزها خودروهای بسیاری از چنین طرح‌هایی برای غربیلک فرمان خود بهره می‌برند. پانل پشت فرمان نیز با صفحات آنالوگ درجه‌بندی شده است که تأکیدی است بر مایه‌های اسپرتی این خودرو. در این میان، حجم فضای داخل کابین در حد بسیار خوبی است و فضای کافی برای پا و سر سرنشینان در جلو و عقب آن وجود دارد و از این حیث کمبودی مشاهده نمی‌شود.


در حال حاضر، تنها یک پیشرانه 4 سیلندر 1.8 لیتری به توان 190 اسب بخار و گشتاور 280 نیوتن متر برای این کراس‌اوور چینی – ژرمنی در دسترس خریداران است. یک پیشرانه 1.4 لیتری توربو به توان 140 اسب بخار و گشتاور 240 نیوتن متر و همچنین، یک پیشرانه 1.4 لیتری توربو هیبریدی به توان 253 نیوتن متر و گشتاور 453 نیوتن متر نیز به‌زودی به آن ملحق خواهند شد. پیشرانه 1.8 لیتری توربو با گیربکس 6 سرعته اتوماتیک و پیشرانه 1.4 لیتری توربو با گیربکس 7 سرعته اتوماتیک کلاچ دوبل (DCT) عرضه خواهند شد. بورگوارد BX5 در دو گزینه تک و دو دیفرانسیل در بازار فروخته می‌شود.


بهای بورگوارد BX5 در بازار چین، از 146,800 یوآن (حدود 21,350) شروع شده و به 216,800 یوآن (حدود 31,500 دلار) ختم می‌گردد.


طول/عرض/ارتفاع این خودرو معادل 4483/1876/1677 میلی‌متر و فاصله بین دو محور عقب و جلوی آن نیز برابر با 2685 میلی‌متر است.


خودروهای ساخت بورگوارد به لحاظ فنی و تکنیکی در سطح و اندازه خودروهایی چون فولکس‌واگن بوده و کاملاً نیز قابل رقابت با همتایان قدر ژاپنی و کره‌ای خود هستند. بورگوارد BX5 با تکیه بر ظاهر جذاب، کیفیت بالای متریال و پیشرانه توانمند خود، در صورت قیمت‌گذاری مناسب از طرف بهمن موتور، می‌تواند کار را برای آسیایی‌های خوش آب و رنگ وارداتی در بازار ایران بسیار سخت نماید. پس جهت قضاوتی بهتر باید منتظر بهایی ماند که شرکت وطنی برای آن تعیین می‌کند.


هنوز ریز اطلاعات فنی این خودرو از طرف توسط نماینده ایرانی آن انتشار نیافته است و در صورت انجام این کار، در آینده بیشتر به این کراس‌اوور جذاب خواهیم پرداخت.

منابع:
BORGWARD.COM/EN
CARNEWSCHINA.COM
CHINAAUTOWEB.COM
و…

[دانلود ویدئو]

درباره نویسنده

تصویر پروفایل سام کاویانی

کارشناس مکانیک، مترجم و نویسنده مطالب خودرویی

31 دیدگاه

  1. تصویر پروفایل Amir_R18
    Amir_R18
    سوابق: (9304 دیدگاه) ,

    از محصولات بورگوارد استقبال میشه در کشور ما ِ
    به شرط اینکه قیمتشون منطقی و درست تعیین بشهِ
    که با توجه به پیشینه ی اروپایی و شیک بودن طراحیشون بعید میدونم حتی ارزون ترین مدلای این کراس اوور ها زیر 90 تومن باشه
    در مجموع خبر خوبیه
    بازار خودرویی داره بزرگ و متنوع میشه

    پاسخ
    1. Pony car
      سوابق: (138 دیدگاه) ,

      این ماشین اگر دور بر ١۴٠ تومن قیمت گذاری شه می تونه رقابت کنه

      پاسخ
      1. آریا
        سوابق: (192 دیدگاه) ,

        دوست عزیز وقتی توسان 190 میلیون قیمت داره چجوری این بشه 140 میلیون.
        قیمتش میشه بالای200

        پاسخ
    2. شاهين
      سوابق: (403 دیدگاه) ,

      اگر خود مزدا های جدید رو وارد میکرد بیشتر از این استقبال میشد ازش…

      پاسخ
  2. تصویر پروفایل ایران خودرو = فرغون سازی (ویران خودرو)
    ایران خودرو = فرغون سازی (ویران خودرو)
    سوابق: (549 دیدگاه) ,

    چطور این خودرو در سطح فولکس واگن دونستن من نمیدونم این خودرو صفر تا صدش ساخت چین هستش از ایمنی اون هم صحبتی نشده البته قصد بد جلوه دادن چینی ها را ندارم ولی اینقدر هم پیشرفت نکردن که هم رده یکی از بزرگان دنیا اون بدونیم

    پاسخ
    1. بهنام
      سوابق: (27 دیدگاه) ,

      پیشرانه این خودرو با پیشرانه ائودی و برخی محصولات فولکس واگن مشترک هست اگر قطعات همه چینی بود که 21هزار دلار قیمت نداشت این هم بگم هنوز معلوم گروه بهمن بتونه این برند را تولید کنه مسئولین بورگوارد از مذاکره با ایرانخودرو هم خبر دادند که دلیلش هم احتمالا بخاطر این هست که فوتون که مالک برند بورگوارد هست با ایران خودرو در تولید محصولات تجاری و پیکاپ تانلند سابقه همکاری داشته و بیشتر متمایل به همکاری با ایرانخودرو بایستی باشه تا گروه بهمن

      پاسخ
  3. ali a
    سوابق: (228 دیدگاه) ,

    تو خبرها خوندم قیمتی که بهمن موتور میخواد روش بزاره 140 میلیون هست! خوبی هاش اینه که از تکنولوژی المان استفاده کرده. طراحی بیرونی و داخلی خوبی داره و فنی هم قابل قبوله ولی خب یه برند جدیده و گم نام که سرمایه گزاراش هم چینی ها هستن و با این قیمت هم رقیب زیاد داره تو بازار… باید ببینیم تو بازار چیکار میکنه .. با این حال من ازش خوشم میاد..

    پاسخ
    1. مک میسل
      سوابق: (2686 دیدگاه) ,

      طبق اطلاعاتی که من دارم،که شاید هم اشتباه باشه
      مزدا تصمیم داره خودرو های نسل جدیدشو فقط به کشور های جهان اول بده.

      پاسخ
  4. Sina
    سوابق: (250 دیدگاه) ,

    الان مزدا به بهمن ماشین نمیده یا بهمن نمیره دنبالش؟ 🤔🤔 آخه این چجور نماینده ای هست که از همه جا ماشین میاره غیر از شرکتی که نمایندش هست؟

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل یاسین
      یاسین
      سوابق: (652 دیدگاه) ,

      مزدا به خاطر مسائل سیاسی مثل همه برندهای ژاپنی از همکاری مستقیم با ایرانی ها خودداری میکنه و صرفا فعلا با نماینده چینیش یعنی FAW عملا غیر مستقیم همکاری میکنه با ایران و مزدا 3 نسل قدیم هم فعلا فقط در ایران تولید میشه و در بقیه دنیا از رده خارج شده

      پاسخ
      1. محمد رضا
        سوابق: (193 دیدگاه) ,

        مزا وسایر خودرو سازان جهان چه ژاپنی وغیره هیچ مانعی برای همکاری با ای ان ندارن خودرو ساز های داخلی کم لطفی میکنن
        مزد3 هم تمام قطعاتش حتی بدنش بهطورckd (یا همون قطعات منفصله) از ژاپن میاد

        پاسخ
        1. ویروگردی
          سوابق: (4 دیدگاه) ,

          بله محدودیتی نیست ولی مشکلی که هست اینه شرکتایی که مثل نیسان و مزدا و تویوتا که سهم زیادی از بازار آمریکا دارن به خاطر احتمال تحریم های یک جانبه آمریکا (نه بین مللی) که هر لحظه احتمال تشدیدش هست ریسک نمی کنن و خودروسازای فرانسوی به خاطر اینکه سهم کمی از فروش تو بازار آمریکا دارن این ریسک رو قبول می کنن، غیر از اون هم دولت فرانسه قدرتی جهانی هست و حق وتو هم داره و با ژاپن که حتا ارتش هم اجازه نداره داشته باشه فرق اساسی می کنه

  5. تصویر پروفایل یاسین
    یاسین
    سوابق: (652 دیدگاه) ,

    محصولات برند بورگوارد قراره تو خود المان مهندسی بشن و از پلتفرم های فولکس واگن استفاده کنن و قراره تمامی استاندارد های خودرویی اروپا و خود المان چه از نظر بحث ایمنی و الایندگی رو پاس کنه که پس یه ماشین چینی نیست از نظر استانداردی بخصوص از نظر عملکرد فنی اما مسلما از نظر کیفیت و قابلیت اعتماد قابل مقایسه با برندهایی مثل فولکس واگن و حتی برند های زیر شاخش مثل سئات و اشکودا هم نیست و حتی قابل مقایسه با برندهای فرانسوی و کره ای هم نخواهد بود چه برسه به ژاپنی
    اما من میگم بعد در عمل ثابت میشه که این ماشین میتونه از نظر کیفیتی یه چیزی باشه بین چینی های با کیفیت مثل BYD و هاوال و محصولات اقتصادی کره ای و فرانسوی یا برندهایی مثل سوزوکی یا سانگ یانگ و به نظرم با توجه به قیمت گذاری خوب میتونه موفق بشه تجربه ثابت کرده بهمن ماشین بد نمیاره تولید کنه ممکنه تو تولیدش مثل همه ایرانیا خراب کنه اما خود اون ماشین ماشین بدی نیست

    پاسخ
  6. Landscape
    سوابق: (63 دیدگاه) ,

    ام جی zsکپی همینه(از لحاظ طراحی خارجی)
    مخصوصا قسمت جلو ام جی
    کلا چین کپی کردن براش عادت شده

    پاسخ
    1. road
      سوابق: (52 دیدگاه) ,

      سال طراحی کانسپت ام جی خیلی قدیمی تره و در ضمن اصلا ربطی به هم ندارن الان همه ماشین ها با هم شباهت های زیادی دارن، بعد ام جی (کلمه انگلیسی) کل طراحیش و خط تولید… تو انگلیس هست وتو چین هم ساخته میشه
      همینطور این برند آلمانی طراحی…. تو المان الباقی تو چین یا جاهای دیگه

      پاسخ
  7. Amir.dp
    سوابق: (64 دیدگاه) ,

    اگر توضیحاتی که در متن هست درست باشه و قیمت منصفانه روی این خودرو بزارند(کمی دور از ذهن است) قطعا میتونه بازار فروش خوبی داشته باشه

    پاسخ
  8. رامتین
    سوابق: (1027 دیدگاه) ,

    مهم اینه من 140تومن بابت این نمیدم. حتی فارغ از سگمنت حاضرم 160تومن بدم برای یه سدان کوپه مثل النترا نسخه اسپرت که قراره با سیستم تعلیق مستقل و متمایز و موتور 200اسبی به ایران بیاد. شکی نیست کره پایینتر از ژاپن و اروپاست ولی وقتی قصد استفاده 3سال بیشتر نداشته باشی شک نداریم به مشکل برنمیخوری.

    پاسخ
    1. فرامرز
      سوابق: (856 دیدگاه) ,

      شما که اینقدر میخوای هزینه کنی یه سئات لئون اف آر بگیر. قول میدم ارزشش خیلی بیشتر از النترا هست و سواریش چند سطح بالاتره.

      پاسخ
      1. رامتین
        سوابق: (1027 دیدگاه) ,

        اگه توانش بالای 200 اسب باشه حاضرم. اما هم این مقدار توان نداره هم هاچبکه. سدان کوپه جذابتره بنظرم و اینکه نمایندگی سئات بنظرم مبهمه!

        پاسخ
  9. Iman
    سوابق: (78 دیدگاه) ,

    ماشین خوبی باید باشه البته این خیلی وقته فعال نبوده یعنی همه زمانها خودرو نمیساخته ، ولی باز تکنولوژی اروپا غیر قابل مقایسه با خودروهای چین و کره و حتی ژاپن(تو رنج قیمت مشابه) هست
    برعکس ولو و ام جی که تکنولوژی اروپا رو دارن و مالکیت کامل چین و حتی تولید تحت لیسانس و البته بر عکس این برند المانی همیشه خودروساز بودند و افتخارات بزرگی داشتند

    پاسخ
  10. میلاد
    سوابق: (60 دیدگاه) ,

    با اینکه اوپل یه خودروساز لوکس ساز نیست و خیلی دست به دست شده ولی تو طراحی هاش رگ و ریشه آلمانی نمایانه ولی این نه

    پاسخ
  11. sunmartin
    سوابق: (1764 دیدگاه) ,

    چینیه و نمیشه با کلاه شرعی آلمانی اونو به خورد ملت داد هیچ موفقینی بدلیل گمنامی برند و چینیزاسیون براش متصور نیستم مثل خیلی از خودروها که جا نیوفتادن اینم ازش استقبال نمیشه میره پیش سایر محصولات چینی البته اونها قیمت های مناسب تری دارند ولی باز هم چینی هستند
    چین باید روی کیفیت کار کنه که نمیکنه چرا که بازار بزرگ ایران داره خود وزیر اقتصاد چین گفته بود بیشترین فروش ما در جهان بلحاظ خودرو ایران است پس لازم نیست کیفیت ببرن بالا

    پاسخ
  12. مک میسل
    سوابق: (2686 دیدگاه) ,

    به نظرم این مدل از بورگوارد باید زیر150 قیمت گذاری شه.
    چون داره یه رقابتی بین کراس اوور های متوسط چینی با کوچک کره ای و ژاپنی درمیگیره توی رده ی100-150میلیون و ماشین های این رنج تو راه هستن که من 10تاشون رو نام میبرم.
    نیسان جوک
    سانگ یانگ تیوولی
    رنو کپچر
    سوزوکی ویتارا فیس لیفت
    چری تیگو7
    mg rx5
    جیلی nl3
    بی وای دی سانگ(که جدیدا قیمت گذاری شد127م)
    چانگان سی اس75
    لیفان ایکس80
    ————–
    اگر بورگوارد هم در این رده قیمت گذاری شه،با توجه به طراحی ،سطح امکانات و مشخصات فنی به احتمال زیاد به همراه ام جی و جیلی پیروز این رقابت خواهند بود

    پاسخ
  13. sardar
    سوابق: (134 دیدگاه) ,

    تو این شرایط بازار با 190 اسب قدرت و کیفیت خوبش تا 190 م میشه قیمت گذاری کرد . بنظر من با ارزشه

    پاسخ
  14. نوید النود
    سوابق: (74 دیدگاه) ,

    حاضدی 190 بدی این و سورنتو نخری؟؟ واقعا ؟؟؟
    چینی چینیه بریم بالا بیام پایین چینیه و بی ارزشتر از چینی چیزی ندیدم

    پاسخ
  15. آرش
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    شما اینقدر میگید چینیه کیفیتش خوب نیست ۱۵۰ نمی ارزه پس چرا ۶۰۰میلیون میدین ولوو .؟ اینم چینیه .مال جیلی هست.اقایون این فقط سهامش مال چینه اول تا اخرش آلمان درست میشه خیلی هم بهتره توسان هست…..

    پاسخ
  16. Ali
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    این ماشین عالیه نسبت به قیمت راستی تو کارخونه فوتون توی چین تولید میشه ولی این بد نیست چون بی ام و هم تو چین یه سری مدلاش درست میشه.

    پاسخ
  17. سام
    سوابق: (901 دیدگاه) ,

    به اطلاع خوانندگان عزیز می رسانم که طبق آخرین اخبار،تولید خودروهای بورگوارد نه در شرکت بهمن موتور،بلکه در یک شرکت خصوصی به نام «کیان موتور وارنا» صورت خواهد پذیرفت.سام کاویانی

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.
x