تجربهٔ رانندگی با لادا نیوا اوربان

لادا نیوا یکی از خودروها نمادین ساخت شوروی سابق و روسیهٔ کنونی است. شاید باورکردنی نباشد اما این ماشین بیش از چهار دهه است که با همین شکل و شمایل در حال تولید است. این آفرودر افسانه‌ای که در سال 1976 متولد شد، همانند یک خرس قدرتمند طراحی شده بود تا استحکام و قابلیت‌های لازم برای رفتن به دورترین نقاط امپراطوری شوروی را داشته باشد. نیوا در ابتدا به‌صورت سه‌در تولید می‌شد اما از سال 1995 نسخهٔ پنج‌در آن‌هم ساخته شده و بعدها اوربان (Urban) نام گرفت.

برای نیوا اوربان امکان سفارش آینه‌های جانبی با تنظیم برقی و گرم‌کن، رینگ‌های 16 اینچی آلومینیومی، گرم‌کن صندلی جلو و سپرهای رنگی قابل سفارش است. هرچند طول مدل اوربان به دلیل برخورداری از دو درب اضافه، بیشتر شده و ممکن است خودروی کشیده‌ای به نظر برسد اما در واقعیت این‌طور نیست و نیوا اوربان حتی از هیوندای کُنا هم طول کمتری دارد. این مدل با 4.12 متر طول، نزدیک به نیم متر از نسخهٔ سه‌در کشیده‌تر است. این اختلاف در فاصلهٔ محوری هم دیده می‌شود به‌گونه‌ای که فاصلهٔ بین محورهای نیوا از 2.20 متر در نسخهٔ سه‌در به 2.69 متر در مدل اوربان افزایش پیدا کرده است.

این افزایش نیم متری فاصلهٔ محوری، به قسمت عقب خودرو اختصاص داده شده و به همین دلیل صندلی‌های عقب نیوا اوربان از نسخهٔ سه‌در راحت‌تر هستند درحالی‌که دسترسی به این صندلی‌ها هم راحت‌تر انجام می‌گیرد. علاوه بر این، حجم صندوق بار در مدل اوربان برابر با 440 لیتر است که با خواباندن صندلی‌های عقب به 780 لیتر افزایش پیدا می‌کند؛ بنابراین در نیوا اوربان فضای زیادی برای حمل هیزم یا حیوانات شکار شده وجود دارد.

یکی دیگر از مزایای فاصلهٔ محوری بیشتر، پیشرفت قابل‌توجه در راحتی سواری خودرو است. به همین دلیل، نیوا اوربان در رانندگی‌های روزمره به‌طور واضحی از برادر کوچک‌ترش بهتر عمل می‌کند؛ اما افزایش اندازه به معنای افزایش وزن هم هست به‌گونه‌ای که اوربان نزدیک به 130 کیلوگرم از نسخهٔ سه‌در سنگین‌تر است؛ بنابراین، وزن 1425 کیلوگرمی نیوا اوربان، پیشرانهٔ 1.7 لیتری چهار سیلندر بنزینی تنفس طبیعی آن‌را با چالش بیشتری روبرو می‌کند.

هنگام رانندگی، آوای پیشرانه بسیار زیاد است و صدای آن قدرتمندتر از چیزی که هست احساس می‌شود. در زیر کاپوت این اس‌یووی روسی تنها 83 اسب بخار قدرت و 130 نیوتن متر گشتاور وجود دارد و به همین دلیل نیوا اوربان برای اینکه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر در ساعت برسد به 19 ثانیه زمان نیاز دارد درحالی‌که حداکثر سرعت آن‌هم تنها 135 کیلومتر بر ساعت است؛ بنابراین نیوا اوربان فقط برای افرادی با صبر ایوب و طرفداران خودروهای کلاسیکی که می‌توانند سرعت پایین را تحمل کنند مناسب است.

اما با وجود قدرت پایین پیشرانه و شتاب و سرعت کم، نیوا اوربان خودروی کم‌مصرفی هم نیست به‌گونه‌ای در هر صد کیلومتر در بزرگراه 9.5 لیتر بنزین مصرف می‌کند که این عدد در شهر می‌تواند به 12 لیتر هم برسد. البته پیشرانهٔ نیوا با استاندارد آلایندگی یورو 6 سازگار بوده و حداقل موتور پاکی است. در نیوا اوربان، لادا به سنت خود پایبند مانده و همچنان آن‌را به سیستم انتقال قدرت دو دیفرانسیل دائمی، گیربکس ضریب سنگین و قفل دیفرانسیل مجهز کرده است.

قیمت نیوا اوربان از 14,290 یورو آغاز می‌شود که حدود 1150 یورو بیشتر از نسخهٔ سه‌در است. با توجه به این قیمت، بار دیگر این سؤال مطرح می‌شود که آیا این مبلغ برای خودرویی بسیار قدیمی با تکنولوژی‌های ناکارآمد اما با توانایی‌های آفرود شگفت‌آور، خیلی زیاد نیست؟ درهرحال، در پایان این آزمایش، لادا نیوا اوربان پنج‌در از 10 ستاره تنها سه ستاره کسب می‌کند زیرا پیشرانهٔ آن بیش‌ازاندازه قدیمی است و کیفیت ساخت آن‌هم سؤال‌برانگیز است؛ اما بااین‌حال نیوا هنوز هم برای کسانی که در مناطق خشن و سردسیر روسیه تردد می‌کنند، یکی از بهترین انتخاب‌ها محسوب می‌شود. البته کسانی که فقط در مناطق کوهستانی رفت‌وآمد دارند بهتر است نسخهٔ سه‌در را انتخاب کنند که به لطف فاصلهٔ محوری کوتاه، توانایی‌های آفرود بیشتری دارد.

 

مشخصات فنی

Lada Niva Urban 2018

پیشرانه 1.7 لیتری 4 سیلندر
قدرت 83 اسب بخار
گشتاور 130 نیوتن متر
گیربکس 5 سرعته دستی
محور محرک چهارچرخ
شتاب صفرتاصد 19 ثانیه
حداکثر سرعت 135 کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت 10.7 لیتر (ترکیبی)
حجم صندوق بار 440 تا 780 لیتر
وزن 1425 کیلوگرم
ظرفیت بار 425 کیلوگرم
قیمت پایه 14,290 یورو

 

منبع: Motor1

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مرتبط

29 دیدگاه

    1. فورد
      سوابق: (523 دیدگاه) ,

      اصلا تکنولوژی توش موج میزنه که هیچ ویراژ میده

      پاسخ
    2. مزدا
      سوابق: (1177 دیدگاه) ,

      تو کشور آذربایجان هم زیاد ازش استفاده میکنن.به نازم به کمک دنده هاش😆😆

      پاسخ
  1. me84
    سوابق: (1500 دیدگاه) ,

    .
    نماد طرز فکر سیاستمداران روس

    پاسخ
  2. NAVID۰۰۹۸
    سوابق: (1976 دیدگاه) ,

    بهتره بگیم ، نمادی از کشورهای دیکتوری

    پاسخ
    1. Nissan...Japan
      سوابق: (15 دیدگاه) ,

      طرز فکرت اشتباس چون روسیه مثل ایران نیس که مردم از خرید خودرو های وارداتی بدلیل هزینه گمرک خیلی زیاد عاجز باشن… این ماشینا برای اون قشریه که تو ایران نهایتا میتونن دوچرخه سوار شن ولی حداقل اونجا با کمترین پول یه لادا میخرن که نیازشونو کامل برطرف میکنه.

      پاسخ
  3. Amir
    سوابق: (666 دیدگاه) ,

    اومدم عکسای داخلشو ببینم برق پلاستیکای بی کیفیتش چشمم رو زد.وقتی با این قیمت میشه تویوتا یا نیسان دست دوم خرید چرا باید این ماشین احمقانه رو بخرن؟الان دوستان روس بازمون ناراحت نشن فقط یه پیشنهاد بود😃

    پاسخ
  4. NAVID۰۰۹۸
    سوابق: (1976 دیدگاه) ,

    فقط یه دوره آموزشی باید گذروند ، تا بتونی با دنده هاش کار کنی تو سال ۲۰۱۸ .
    بهترین ماشین برای سرمایه روسیه تویوتا هست که تو کانادا هم خیلی خوب جوابش رو پس داده ، اما این لادا برای اقشار ضعیف ساخته میشه ولی با تکنولوژی عَهد دَقیانوس .
    جداً آدمهای بدبخت همه جا بدبختی مثل بارون روی سرشون میباره .

    پاسخ
    1. datsun
      سوابق: (1351 دیدگاه) ,

      دقیقا آقا نوید سه تا لیور دنده داره بزرگه برا رانندگی معمولی و اون دوتا یکی مخصوص سنگین کردن ضریب گیربکس و دیگری قفل دیفرانسیل رو فعال می‌کنه

      پاسخ
    2. کوروش
      سوابق: (1064 دیدگاه) ,

      واقعا فکر می کنید مردم روسیه بد بخت هستند 😊

      پاسخ
  5. H
    سوابق: (212 دیدگاه) ,

    لادا باید با خودرو سازان وطنی بریزن رو هم

    پاسخ
  6. امیر
    سوابق: (1219 دیدگاه) ,

    خوبی و تکنولوژی از سر و صورت این روسا میباره
    دقیقا مث خودمون هرسال به عقب برمیگردن
    دستشون درد نکنه

    پاسخ
  7. OMID
    سوابق: (794 دیدگاه) ,

    همینم از خودرو های داخلی بهتره لااقل افرودش خوبه

    پاسخ
  8. M3csl
    سوابق: (126 دیدگاه) ,

    بجاش امنیت دارن مثل ما،،
    البته بیرون از خودرو مثل ما،،

    پاسخ
  9. بهراد
    سوابق: (515 دیدگاه) ,

    بهتره خودرو سازیشونو تبدیل کنن به کمپوت سازی دی:

    پاسخ
  10. Ardalan
    سوابق: (62 دیدگاه) ,

    شاید باورکردنی نباشد اما این ماشین بیش از چهار دهه است که با همین شکل و شمایل در حال تولید است. برا ما چهل سال تازه یه فیس لیفت در حد تغییر سپر نیاز داره تا چهل سال دیگم با همین شکل شمایل تولید شه

    پاسخ
  11. Elmiraj
    سوابق: (768 دیدگاه) ,

    از کشوری که هر روز از یک بمب اتمی جدید رونمایی می کنه و تمامی فکر و ذکرش کشتن دسته جمعی آدم هاست ! بیشتر از این انتظار نمی ره …..

    پاسخ
    1. Alireza
      سوابق: (465 دیدگاه) ,

      البته فکر کنم فقط یه کشور بمب اتم رو استفاده کرده و اونی که تو فکر بقیست رو توی واقعیت آورده بحث من ماشیناشون نیست ها سیاستمداراشونه البته این توجیهی واسه سیاستمدارای ما و روس هم نمیشه ولی منظورم اینه تعصب نباید اجازه بده چشم رو حقیقت ببندیم

      پاسخ
  12. حمیدرضا
    سوابق: (2321 دیدگاه) ,

    اصل این ماشین بر چند پایست یکی سادگی برای تعمیر و نگهداری دومی سرسختی در تمامی مسیرها سوم ارزان تر بودن و کاربردی بودن
    به نظرم میتونست به جی پی اس و همچنین موتور قدرتمند تری مجهز بشه که لااقل یکمی برای امروز در دنیا کاربردی تر باشه خود شرکت لادا الان ماشین های خوبی رو میسازه خصوصا با کمک شرکت رنو فرانسه ولی نمیدونم چرا این نمادو نمی خان بزارن کنار
    شده عین پیکان برا ایرانیا بعید نیست چند وقت دیگه شاهد تردد دوبارش باشیم

    پاسخ
  13. سام
    سوابق: (706 دیدگاه) ,

    قیمت،تعمیرات ارزان و در دسترس و وفور لوازم یدکی به علت چهار دهه استمرار تولید خیلی از روس های طبقه متوسط را هنوز ترغیب به خرید لادا نیوا می کند.

    پاسخ
  14. ali a
    سوابق: (587 دیدگاه) ,

    با دمه چینی ها گرم که پیشرفتشون محسوسه ..ولی روسیه که ارباب ایرانه ببینید چی میسازه …حیف پول…

    پاسخ
  15. كامي
    سوابق: (275 دیدگاه) ,

    کیلومترشمارش تا ١٨٠ شماره زده 😂😂😂

    پاسخ
  16. amin
    سوابق: (1077 دیدگاه) ,

    یه مدت روسیه و اکراین زندگی میکردم
    حالا این عکسا که خوبه.در واقعیت این لادا ها همیشه گلی و کثیف هستند و ظاهرشون بدتر هم میشه
    اما در کل و با توجه به شناختی که از روس ها به دست آوردم همین ماشین هم زیادیشونه.نامردتر از روس ها در زندگیم ندیدم

    پاسخ
  17. x
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    حداکثر سرعتش 135 کیلومتره . منتها پیکان 160 کیلومتره

    پاسخ
  18. سعيد
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام . من ده ساله لادا نیوا دارم,, حدود ٣٠٠ هزار کار کرده , موتور هنوز پلمه !! ایرادات ظاهر نه چندان دلچسب , قدرت متوسط ,, شتاب کم ، مصرف بالا , محسنات راحتی , شاسی بلند ! هندلینگ نسبتا خوب , کم استهلاک , در کل راضیم

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.