جادوی کونیگ زگ: مبدل‌های کاتالیتیک با قدرتی باورنکردنی!

با سخت‌تر شدن استانداردهای آلایندگی، بسیاری از افراد فکر می‌کنند سوپرکارها و هایپرکارهای پرفورمنس در نهایت با پیشرانه‌های درون‌سوز خداحافظی خواهند کرد؛ اما این‌گونه نیست، حداقل فعلاً این‌گونه نخواهد بود!


قطعاً نسل جدید هایپرکارهای الکتریکی یا هیبریدی در بازار غوغایی به پا کرده‌اند و بسیاری از آن‌ها نیز در راه هستند اما هنوز هم جایگزین‌های بنزین سوز هیجان‌انگیزی وجود دارند که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به محصولات کونیگ زگ اشاره کرد.


این خودروساز سوئدی راه‌حل‌های بسیار هوشمندانه‌ای برای اطمینان از تولید خودروهای جاده‌ای پرقدرت به ویژه در آمریکا دارد یعنی جایی که قوانین آلایندگی سفت و سختی در اکثر ایالت‌ها همچون کالیفرنیا برقرار است.


تمامی خودروهای مدرن به منظور کمک به پاک‌سازی گازهای داغ خروجی از مبدل‌های کاتالیتیک استفاده می‌کنند. بسیاری از خودروها همچنین دارای بخشی هستند که در زمان سرد بودن پیشرانه و عدم رسیدن مبدل اصلی به دمای مناسب وارد مدار شده و کار اصلی را انجام می‌دهند. متأسفانه این بخش یاد شده نمی‌تواند در زمان کارکرد اصلی مبدل از مدار خارج شود و این باعث هدر رفت قدرت ارزشمند پیشرانه می‌شود.


اولین راه‌حل کونیگ زگ در سال 2004 معرفی شد یعنی زمانی که قطعه‌ی کوچکی در محفظه اگزوز کار گذاشته شد و در سرعت‌های پایین گازها به این بخش می‌رفتند و با افزایش سرعت و گرم شدن پیشرانه گازها مستقیماً وارد مبدل کاتالیتیک می‌شدند. همین راه‌حل باعث می‌شد قدرت حدود 100 اسب بخاری به دست آید.


کونیگ زگ در سال 2011 یک تکنولوژی دیگر را ثبت کرد و آن را در آگرا RS بکار برد. این بار سیستم اگزوز از سوپاپ‌های بای پس استفاده کرد. زمانی که پیشرانه به دمای مناسب می‌رسید سوپاپ‌ها از مدار خارج شده و گازها مستقیماً به مبدل وارد می‌شدند. این خودروساز محبوب می‌گوید چنین تکنولوژی‌ای باعث افزایش 300 اسب بخاری قدرت می‌شود!

[دانلود ویدئو]

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

23 دیدگاه

  1. ali a
    سوابق: (616 دیدگاه) ,

    خودروساز کوچیکی که از لحاظ فنی هم حرف های زیادی واسه گفتن داره… نه مثل بیشتر خودروسازای کوچیک که فقط بدنه ماشیناشون رو میسازن و بس…احسنت

    پاسخ
  2. s.h
    سوابق: (592 دیدگاه) ,

    نه تنها گیربکسهای نوین میسازه واسه هر ماشین نه تنها موتورش یه دنیاست و نه تنها سریع ترین و قویترین هارو میزنه نه تنها شتاب داره ترینه نه تنها قویترین موتورهای 4 سیلندر رو میزنه که اصلا چیزی به نام تسمه تایم و زنجیر موتور نداره نه تنها سیستم توربو تحت فشار رو اختراع میکنه و… کلی چیز دیگه که حال ندارم بنویسم
    بلکه سیستم اگزوزشم اندازه یه ماشین کامل رقبا مهندسی داره !!!!
    دوستان نه کونیک زگ کلا سوئدی ها خیلی نو اوری دارند حتی کمربند ایمنی هم ولوو ساخت ولی واسه جون افراد از امتیازش گذشت !!! مدرن ترین کامیونها
    قابل توجه دوستانی که موتور بزرگ و ووزن 2 تنی به خاطر عایق زیاد و پیچ تیتانیومی رو میگند مهندسی فکر میکنند هرچی سیلندر بیشتر و توربو بزرگتر مهندسی بهتر !!!
    تو یه مصاحبه دیدم ازش میگفت موتور فعلی ما با روش های ابداعی خودمون تا 2500 اسب بخار بدون کاهش طول عمر قدرت میده طرف پرسید چرا تولید نمیکنید گفت همین قدرت یک به یک هم کنترل ماشین رو سخت میکنه و مارو به چالش کشیده ( تازه سال 2014 بود داشت میکفت) واسه همینم هم اولین ماشین باله عقب بالا رو تو دنیا زد(one:1)
    دوستان این پیشرفت کونیک زگ به خاطر فاندهای تحصیلی سنگینه که ارائه میکنه ( دیدم ) یعنی به قول معروف یه هزارتومنی دربیاره دوهزار تومن رو تکنولوژِی سرمایه گذاری میکنه ودنبال خالی کردن جیب مشتری نیست
    خدایی این کچله با شرف تره یا رقبا ؟؟؟؟ خدایی جسکو به قیمتش میخوره یا اون بوگاتی 9 میلیونیه ؟؟ البته الان میگند اون چون یه وزن لش 2 تنی داره و موتور و گیربکشس رو هم قریب یک تن میشه ؟؟
    دوستا نواوری یعنی امثال این امثال مک لارن و یا طراحی نوین لامبورگینی ها ؟؟
    ساخت اگزوزش اندازه یه بوگاتی مهندسی میخواد !!! نه نه ببخشید اون مهندسی تره چون 10 رادیات داره گنده الکی رو خنک کننند

    پاسخ
    1. hamid
      سوابق: (171 دیدگاه) ,

      قشنگ معلومه موقع تایپ کردن کلی حرص خوردی از دست بوگاتی

      پاسخ
    2. رضا
      سوابق: (5 دیدگاه) ,

      رفیق یه کم فکر کن بعد حرف بزن
      چون این خوبه دلیل نمیشه بوگاتی رو زیر سوال ببری همشون واقعا خوبن ولی چیزی که قطعی هست اینه که بوگاتی 16سیلندر با 4تا توربو و 10 تا رادیاتور به مراتب استحلاک کم تری داره تا این که بیشتر موتورش شبیه ماشینای مسابقه ای میمونه سر چند هزار کیلومتر بعید نیست موتورش بازسازی کامل بخواد وگرنه همون بوگاتی خوب بلده از یه موتور معمولی 8 سیلندر 5.8لیتری 1300اسب بخار بگیره ولی دیگه ماشین روزمره و جاده در عمل نیست

      پاسخ
  3. MAHDI
    سوابق: (3168 دیدگاه) ,

    واسه دوستاران بوگاتی مجله تاپ گیر با بوگاتی شیرون رکورد 490 کیلومتر رو ثبت کرده یا همون 304 مایل سرعت ((چند دقیقه پیش فیلم این رکورد گیری رو منتشر کردن))
    رکورد دقیق 304.77 مایل یا 490 کیلومتر بر ساعت هستش. مبارک دوستاران این شرکت واین خودرو باشه

    پاسخ
    1. جواد
      سوابق: (16 دیدگاه) ,

      اونکه میگفت ما دنبال رکورد نیستیم و فلان ؟؟؟ این حرفا رفت سراغ پیست دید بدتره تصمیم گرفت رکورد زن شه باز ؟؟ هنسی یا کونیکزگ 500 تا میزنه قطع به یقیین

      پاسخ
    2. جواد
      سوابق: (16 دیدگاه) ,

      تو پیست اختصاص بوده ؟
      خیلی دوست دارم اینا تو یه شرایط تست بشند

      پاسخ
    3. جواد
      سوابق: (16 دیدگاه) ,

      یه چیز دیگه هم هست همون تاپ گیر از صفر تا 420 تا با شیرون اسپرت رفته ببین با اگرا چقدر فرق داره اخراش داره راننده التماس میکنه برو
      از 390 تا 400 سه ثانیس

      پاسخ
    4. MAHDI
      سوابق: (3168 دیدگاه) ,

      در پیست فولکس واگن این رکورد ثبت شده. همون جایی که رکورد ویرون ثبت شده.میتونید فیلمش رو در کانال تاپ گیر یوتیوب تماشا کنید.البته مطلبش رو از مجله تاپ گیر هم میتونید مطالعه کنید!!!!!

      پاسخ
    5. ارش
      سوابق: (797 دیدگاه) ,

      مطلب کاملا درسته منم این رکورد رو در مجله top gearدیدم 😎😎😎۴۹۰ کیلومتر چه خبره ؟؟؟؟!!!

      پاسخ
    6. Amirferrari
      سوابق: (352 دیدگاه) ,

      دمت گرم مهدی،یعنی جوری رکورد زده تا ۲۰ سال دیگه هم نمیتونن بهش حمله کنن،یادت میاد چجور خوشحال بودن طرفدارای کونیگ زگ که وینکلمن گفته رکورد سرعت تو اولویت ما نیست،تو همین پدال گفتم بوگاتی دنبال یه رکورد دست نیافتنیه تا برگای همه رو بریزه و دهن منتقداش رو سرویس کنه، امروز همون روزه

      پاسخ
      1. علي جووون
        سوابق: (1 دیدگاه) ,

        هنوزم خوشحالیم،
        رکورد رو با مدل قدیمی زدن، بوگاتی مدل جدید شیرون رکورد زده خب مبارکتون باشه، کوئنیگزگ هم با مدل جدید میزنه،
        اخه ما برا اگزوز معملوی که رو بوگایته ذوق مرگ نمیشیم، ما برا اگزوزی داریم کف میزنیم پر تکنولوژی و نواوریع،

        پاسخ
      2. MAHDI
        سوابق: (3168 دیدگاه) ,

        بله کاملا درسته.باور کن جدای از سرعت من باورم نمیشه چرا کابین این ماشین لرزش نداره. رقباش تو سرعت 300کیلومتر به شکل ترسناکی لرزش دارن. اما بوگاتی شیرون انگار یه بنتلی کنتیننتال GT هستش که داره 200کیلومترسرعت میره اونم در سرعت 490 کیلومتر یا 304 مایل. بدون شک میتونست به 500 هم برسه….

        پاسخ
      3. OMID
        سوابق: (879 دیدگاه) ,

        490 دست نیافتنیه؟:)
        اگرا 457 زد:)
        یسکو که قراره پونصد بزنه:)

        پاسخ
    7. Khosrow
      سوابق: (1235 دیدگاه) ,

      اصلا بزنه 600 کیلومتر / این پرفورمنس نیست / این زور چپونیه که به درد کسی هم نمیخوره / مسافربریه مگه؟ / همین شیرون تو جاده چالوس سرپیچ ها به التماس میوفته / اونی خوبه که همه چیش خوب باشه / اوکی بنزین تموم کرد پیاده شید ..

      پاسخ
  4. Amirferrari
    سوابق: (352 دیدگاه) ,

    بوگاتی رکورد رو زد،کونیگ زگ بازا هم اینجا دارن با اگزوز ذوق مرگ میشن،🤣🤣🤣کجان اونایی که می گفتن بوگاتی نمیتونه رکورد بزنه،اونم چه رکوردی، ۴۹۰ کیلومتر بدون محدودیت!❤😍 حالا ببینم میخواین با چی کونیگ زگ قمپز درارین🤣

    پاسخ
    1. OMID
      سوابق: (879 دیدگاه) ,

      چند سال که دست اگرا بود صداتون درنمیومد که:)
      فوقش یه سال با این رکوردتون خوش باشید
      یسکو اومده:)
      کلا 33 تا از اگرا بیشتر رفته

      پاسخ
    2. OMID
      سوابق: (879 دیدگاه) ,

      صندلی هم نداشت
      بال هم که نداشت
      کلا هیچی نداشت
      یه موتور و یه گیربوکس😂

      پاسخ
      1. Saeed
        سوابق: (262 دیدگاه) ,

        میدونستم شیرون رو لخت میکنن بعد واسه سرعت میرن!!! الان همین شیرونی که دارید واسش جشن میدین…شکلات میدین…شربت میدین هیچ آپشنی نداره!!!! مسلما فقط یه موتور قلنبه با توربو هایی به بزرگی چرخ پراید و یک من رادیاتور!!!!
        بعضی از دوستان جوری میگن رقبای شیرون بالای ۳۰۰ کیلومتر میلرزن انگار اندازه زلزله کرمانشاه میلرزه!!!!
        آدم یه چیزایی میخونه تا یک ساعت میخنده
        کونیگ‌زگ امسال رکورد رو نزد شاید سال بعد بزنه…چون هدف کونیگ‌زگ فقط سرعته…
        تازه هنسی هم فراموش نکنید….بوگاتی بی‌رقیب نیست‌‌‌‌…ببخشید تا ۲۰ سال؟؟؟؟
        به کمتر از۲ سال میکشه کونیگ‌زگ یا هنسی شکوندنش….جکسو تقریبا کامل شده چیز خاصی نداره داره مونتاژ میشه..هنسی هم شاسی ماشیناش کامله میمونه مونتاژ آخر

        پاسخ
  5. مسعود
    سوابق: (37 دیدگاه) ,

    با این اوصاف پس حذف یا از مدار خارج کردن کاتالیست باعث افزایش قدرت میشه.
    پس چطور یه عده میگن هیچ تاثیری در قدرت و شتاب و مصرف سوخت نداره

    پاسخ
    1. Ford taurus
      سوابق: (328 دیدگاه) ,

      حذفش صدرصد باعث افزایش قدرت میشه شما هرچیزی که در راه خروجی و وردی هوا ی موتور که باعث کاهش سرعت حرکت هوا ورودی و خروجی میشه رو حذف کنید باعث افزایش قدرت میشه .حذف کاتالیست شما داری یه مزاحم خروج هوا رو کم میکنید پس مقدارهوای ورودی حجم بیشتری وارد میشه که همین یعنی سوخت بیشتر یعنی مخلوط سوخت و هوای بیشتر که موجب افزایش قدرت میشه حالا این افزایش وقتی کامل میشه که شما از فیلتر هوای اسپرت و مخصوصا نصب هدرز و لوله استیل برای اگزوز استفاده کنید که حتما این افزایش قدرت رو احساس میکنید ولی بعد از یه مدتی راندمان کلی موتور شما پایین میاد که میگن با ریمپ حل میشه ولی کلا وقتی یه موتوری داره ۲۲۵ اسب به شما میده نهایت برای استفاده عمومی نهایت با این تغییرات باید ۱۵ نهایت ۲۰ اسب بهش اضافه کنید نه بیشتر چون صددرصد موتور تحت فشاره و اسب بیشتر ازش بکشید دارید قابلیت اطمینات قطعات موتور رو پایین میارید در ماشین های توربو چون مقداری شاتون و پیستون و میلنگ تقویت شدن حالا امکان این افزایش قدرت تا ۳۰ اسب هم فراهمه ولی در شرایط خاص و با نگه داری خیلی زیاد از موتور

      پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.