سایر خودروهای اروپایی

معرفی خودروهای ساخت شوروی: یوآز 469

در این قسمت از سری مطالب معرفی خودروهای ساخت شوروی به سراغ یکی از تواناترین خودروهای آفرود روی کرهٔ زمین یعنی یوآز ۴۶۹ رفته‌ایم. یوآز ۴۶۹ در اصل جایگزینی برای گاز ۶۹ بود و بر اساس آن ساخته شده بود (جهت کسب اطلاعات بیشتر دربارهٔ گاز ۶۹ می‌توانید به قسمت قبلی سری مطالب معرفی خودروهای ساخت شوروی مراجعه کنید). یوآز ۴۶۹ یک وسیلهٔ نقلیهٔ نظامی سبک بوده که به‌طور گسترده توسط نیروهای نظامی شوروی و دیگر کشورهای عضو پیمان ورشو و همین‌طور ارتش سایر کشورهای بلوک شرق مورداستفاده قرار گرفت. همچنین این خودرو در اتحاد جماهیر شوروی خدمات گسترده‌ای در سازمان‌های دولتی که نیاز به یک خودروی آفرود قوی و بادوام داشتند انجام داد.

یوآز 469 سال 1971
یوآز ۴۶۹ سال ۱۹۷۱

تولید یوآز ۴۶۹ در سال ۱۹۷۱ بجای گاز ۶۹ در شوروی آغاز شد و در کشورهای دیگری شامل آلمان (از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۷ توسط شرکت Baijah Automotive) کوبا، جمهوری آذربایجان، ویتنام، اوکراین و حتی ایالات‌متحده (از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۵) هم تولید شد. حتی یوآز هنوز هم نسخهٔ مدرن ۴۶۹ را با نام هانتر تولید می‌کند. یوآز ۴۶۹ دو مزیت عمده دارد: این خودرو تقریباً قادر به رانندگی در هر مسیری است و تعمیر و نگهداری آن‌هم بسیار ساده است. یوآز ۴۶۹ در ابتدا صرفاً برای استفاده‌های نظامی و دولتی ساخته شد و برای فروش عمومی عرضه نمی‌شد اما بعداً بسیاری از نمونه‌های تولیدشدهٔ مازاد به اشخاص خصوصی فروخته شد.

نسخهٔ پایهٔ این خودرو ۴۶۹B نام داشت که ۲۲ سانتیمتر از سطح زمین فاصله داشت. نسخهٔ تخصصیِ نظامی آن نیز ۴۶۹ نامیده می‌شد و ۳۰ سانتیمتر از سطح زمین فاصله داشت. با توجه به استانداردهای جدید خودروها، یوآز ۴۶۹ در سال ۱۹۸۵ مورد به‌روزرسانی جزئی قرار گرفت و مدل ۴۶۹ به ۳۱۵۱ و ۴۶۹B به ۳۱۵۱۲ تغییر نام داد. ساخت این خودرو تا سال ۲۰۱۱ برای ارتش روسیه ادامه داشت. همان‌طور که گفته شد در حال حاضر نسخهٔ بروز شدهٔ ۴۶۹B با نام هانتر در حال تولید است.

یوآز 469B
یوآز ۴۶۹B
یوآز 3151 سال 1985
یوآز ۳۱۵۱ سال ۱۹۸۵

این آفرودر سرسخت و توانمند مجهز به همان پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی بنزینی متعلق به گاز ۶۹M بود که ۷۱ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. این نیرو توسط یک گیربکس ۴ سرعتهٔ دستی به‌صورت دائمی به هر چهارچرخ انتقال میافت. این موتور توانایی کار با بنزین اکتان پایین تا اکتان ۷۲ را دارد.

نسخۀ وانت با نام 2315
نسخۀ وانت با نام ۲۳۱۵

اما نسخهٔ جدید ۴۶۹ که در سال ۲۰۱۰ با نام هانتر معرفی شد مجهز به یک پیشرانهٔ بهینه‌سازی شدهٔ ۲.۷ لیتری با ۱۲۸ اسب بخار قدرت و ۲۰۰ نیوتن متر گشتاور در ۲۵۰۰ rpm است. گیربکس ۴ سرعتهٔ دستی قبلی نیز با یک نمونهٔ جدیدتر ۵ سرعته جایگزین شده است. همچنین جهت مصرف سوخت کمتر، یک موتور دیزل ۲.۲ لیتری با ۱۱۴ اسب بخار قدرت نیز برای هانتر ارائه شده است.

یوآز هانتر 2010
یوآز هانتر ۲۰۱۰

چیزی که یوآز ۴۶۹ را خاص می‌کند این است که بااینکه این خودرو ۴۵ سال پیش معرفی شده است اما هنوز هم تولیدشده و در روسیه قابل خریداری است و این واقعاً قابل‌توجه است چراکه ساختار و معماری آن در طول چهار دههٔ گذشته تقریباً بدون تغییر باقی‌مانده است. همچنین برخلاف بسیاری از کراس‌اوورها و SUVهای امروزی که فقط قدِ بلندی دارند، یوآز ۴۶۹ یا هانتر یک آفرودر واقعی است حتی در نسخه‌های اولیهٔ (مدل ۴۶۹B) که ۲۱ سانتیمتر از سطح زمین فاصله داشتند. این ویژگی تا به امروز در هانتر ثابت مانده است.

یوآز هانتر 2002
یوآز هانتر ۲۰۰۲

این در حالی است که گویی یوآز همچنان برنامه‌ای برای توقف تولید هانتر یا همان ۴۶۹ ندارد چراکه سال گذشته نسخهٔ جدید و بروز شدهٔ آن‌را معرفی نمود. همچنین یوآز در این خودرو چیزهای بسیار ساده‌ای را همچنان حفظ کرده است که امروزه استانداردهای مربوط به آلایندگی و یا نیاز خریداران، خودروسازان را برای حذف آن‌ها تحت‌فشار قرار داده است. به‌عنوان‌مثال سیستم تعلیق جلوی هانتر از نوع فنرهای پیچشی بوده و در تعلیق عقب هنوز از فنرهای شمش استفاده می‌شود. همچنین این خودرو هنوز از ترمزهای کاسه‌ای در هر چهارچرخ استفاده می‌کند.

یوآز هانتر 2015
یوآز هانتر ۲۰۱۵

درحالی‌که ممکن است برخی بگویند هانتر فقط یک وسیلهٔ نقلیهٔ آفرود کهنه و قدیمی است، اما ما هنوز هم آن‌را دوست داریم به دلیل اینکه خودرویی ساده، قوی، قابل‌اعتماد و یک رتروی دوست‌داشتنی است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۶ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۶ دیدگاه‌ها

  1. کامیاب

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (499 ديدگاه)

    جاتون خالی دو سه روز پیش تو یکی از شهرای اطراف مغان بودیم،اونقد ماشین روسی و آذربایجانی دیدیم،از لادا گرفته تا ماشینایی که اسمشونم نمیدونستم،فقط اینو میتونم بگم برخلاف بسیاری من صنعت خودروسازی روسیه رو تحسین میکنم،هم مردمشون هم خودروسازاشون فلسفه ی بسیار جالبی تو زندگی و کار دارن.

    موافقم 13
    مخالفم 2
    1. احسان(احسان سابق)

      ۲۴ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (2872 ديدگاه)

      مثلا چجور فلسفه ای دوست عزیز؟

      موافقم 8
      مخالفم 1
      1. کامیاب

        ۲۵ شهریور ۱۳۹۵
        سوابق: (499 ديدگاه)

        اینه که از تمامی قابلیت های چیزی استفاده میکنند،بسیار رک هستند و وقتی کاری کنید که خلاف میلشون باشه با قاطعیت ابراز نظر میکنند و مث ایرانیا نمیرن پشت سرکسی حرف بزنن،رو بعضی چیزا مثل وطن و پرچم بسیار وفادارند،خودروسازای روسی هم عقیدشون اینه که برای انجام کاری نیاز به گشتاور و اسب بخار نجومی و طراحی فضایی نیس،تنها چیزی که میخوایم اینه از ابزار در دسترس به صورت معقول استفاده کنیم.
        مثلا شما ببینید خودروسازا به طور دوره ای فیس لیفت میکنن ،و تنها دلیلش جذب مشتریه،ولی خودروهای روسی به دلیل هماهنگی با ذات مردمش فیس لیفت چندانی(بخوانید اصلا)انجام نمیده و رو بهبود قابلیت ها تمرکز داره و واس اینه که گاز ماز آتوواز آفتوواز لادا و ماروسیا مشتریان همیشگیشون رو دارن.
        در کل باید با مردمشون معاشرت کنید،درسته که ایرانیا دل خوشی از دولت و مردم روسیه ندارن ولی چیزی که بنده به دلیل نزدیکی زبانی و جغرافیایی بهشون فهمیدم اینه که قریب به اتفاق مردمان بسیار جالب و یک رویی هستن و اینه فلسفه ی روسی.
        پیشنهاد میکنم فیلم سولاریس رو ببینید،بسیار جالب هست.

        موافقم 11
        مخالفم 2
        1. مجید

          ۲۵ شهریور ۱۳۹۵
          سوابق: (681 ديدگاه)

          حق با شماست من هم برخوردی که با روس ها داشتم آدم های سخت کوش و مصممی هستند و خیلی رک اما درمورد این ماشین آفرود عالی و سادگی تعمیر و توانایی کار با بنزین اکتان پایین خیلی خوبه ولی ای کاش یه تحول تو موتور و ترمز واتاقش انجام بدن من وقتی این مطلب رو خوندم رفتم تو نت و سایت سازنده رو پیدا کردم و ایمیلی به زبان انگلیسی زدم اونا هم بعد 3 ساعت جواب دادن و گفتن با توجه به کاربری اینجوری میسازن!!!!!!!واقعا کف کردم از این که تو ایمیلم گفته بودم من این ماشین رو نروندم و اصلا امکان خریدشو ندارم!!!!!!ما همون برخورد محترمانه باعث شد این متن رو بنویسم!من اگه این ماشین به روز بشه حتما یکیشو میخرم و میارم ایران

          موافقم 12
          مخالفم 0
        2. کامیاب

          ۲۶ شهریور ۱۳۹۵
          سوابق: (499 ديدگاه)

          مجید جان زنده باشی.
          اینم لینک تماس با شرکت سازنده
          http://www.uaz.ru/en/company/contacts
          Tel: +7 (495) 228-30-45
          Fax: +7 (495) 228-30-44
          E-mail: export@uaz.ru, export@sollers-auto.com

          موافقم 3
          مخالفم 0
      1. کامیاب

        ۲۹ مهر ۱۳۹۵
        سوابق: (29 ديدگاه)

        مرسی سامان قردش

        موافقم 0
        مخالفم 1
    2. ♦SHAHRUKH♦

      ۱۸ شهریور ۱۴۰۰
      سوابق: (101 ديدگاه)

      بنده از آینده میام پراید با موتور توربو عرضه شده

      موافقم 4
      مخالفم 3
  2. reza

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (208 ديدگاه)

    بسیار بسیار بسیار عالی

    موافقم 1
    مخالفم 1
  3. uss zumwalt DDG-1000

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    یواز هانتر 2015 قیافه اش که خوشگل ولی درعمل چی باشه مهم.
    روسیه فقط قدرت نظامی خوبی داره

    موافقم 2
    مخالفم 4
    1. کامیاب

      ۲۵ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (499 ديدگاه)

      صنایع به هم وابسته اند و در صدر اون صنایع نظامی با خودروسازی توام شده،پس میشه اینطور برداشت کرد که خودروسازی روسیه هم بسیار پیشرفته هست.

      موافقم 3
      مخالفم 1
  4. PlymouthBarracuda

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (130 ديدگاه)

    جان سخت و دوست داشتنی….

    موافقم 2
    مخالفم 1
  5. LamboMercedes

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (14 ديدگاه)

    از موتور 2.5 لیتری 125 اسب بخار .. این نشون میده که خیلی عقبن در حالی که ما از موتور 1.8 لیتری 110 اسب بخار در میاریم.. البته ماشینا مونتاژ شده .. ماشینا مال ما نیستن.. از نظر ظاهری هم این خودرو به دهه نود یا هشتاد میلادی میخوره .. که از نظر بنده راضی کننده نیست گرچه انتخاب سلیقه ای هست و برای بعضیا مورد پسند باشه .. ولی خودرو های روسی خرابیشون کم هست .. ارتفاع خوبی نسبت به سطح زمین داره که گیر کردن به سطح ناهمواری زمین برای این خودرو خیلی کم پیش میاد .. وزنش هم معلوم نیست ..

    موافقم 4
    مخالفم 3
    1. کامیاب

      ۲۵ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (499 ديدگاه)

      دلیل قدرت کم نسبت به حجم این هست که طراحی ساده ای دارند و برای همین خرابیشون بسیار نادره.
      من بارها گفتم صنایع به هم وابسته اند و صنایع فوق پیشرفته روسی که وامدار آلمانی های دهه چهل و پیشرفت جنگ سرد هست ارتباط مستقیم با خودروسازی وفلسفه ی ابزار روسی داره،و من باور دارم خودروسازی روسیه جزو ده تای برتر هست.

      موافقم 9
      مخالفم 1
  6. امیر.عارف

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (876 ديدگاه)

    قابل توجه دوستانی که این ماشین را از نزدیک ندیدن باید عرض کنم که این خودر از لحاظ امکانات رفاهی تغریبا (با استانداردهای امروز) بی بهره هست ولی اگه بخواهی در مسیرهای جنگی،باتلاقی و….. وسیله ای ارزان و کم هزینه داشته باشی که فقط از تفریح لذت ببری و بجز تعیین مسیر مشکلی نداشته باشی این ماشین وسیله ای همه جا رو، انتخاب خوبی هست

    موافقم 9
    مخالفم 1
    1. کامیاب

      ۲۵ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (499 ديدگاه)

      و از آنجایی که من این خودرو رو از نزدیک دیدم،امکانات رفاهی خوبی نسبت به قیمت و قابلیتاش داره.
      تنها ایرادش شاید ترمزای کاسه ایش بشه در نظر گرفت که اونم به دلیل هوای روسیه و عدم نیاز به خنک کاری چندان،میشه توجیه کرد.

      موافقم 4
      مخالفم 0
  7. محمدرضا

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    البته این موتور احتمالن تعمیراتش هم اسونه

    موافقم 2
    مخالفم 0
  8. zia

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (7 ديدگاه)

    یواز از طراحی تا تولیدش در شوروی انجام شده ولی خودروهایی که ما تولید کردیم هیچکدام کامللا ایرانی نیستند مثل سمند و تیبا ( موتور سمند پژو هست و تیبا از ریو کپی شده)

    موافقم 5
    مخالفم 0
  9. سجاد

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (189 ديدگاه)

    این مطلبو که دیدم متاسفانه یاد لندروور دیفندر (پاژن ) افتادم که تا امروز توسط مرتب خودرو مونتاژ میشد و توانایی آفرود خوبی داشت ولی از امروز دیگه تولید نمیشه

    موافقم 4
    مخالفم 0
  10. حمید

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    کاش کنار هر ماشینی یک دختر مدل روسی برا تمرکز بیشتر ایستاده بود

    موافقم 7
    مخالفم 9
  11. میثم

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (66 ديدگاه)

    روس ها خودروهاشون مادرزادی افرود بازن فقط سواری سختی دارن

    موافقم 5
    مخالفم 0
  12. سعید

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (496 ديدگاه)

    توی کشوری که ده برابر ایران وسعت داره و جاده استاندارد فقط تا شعاع ۱۰۰ کیلومتری چنتا شهر بزرگ وجود داره این جور ماشینی فقط جوابگو هست، درضمن فک کن وسط ناکجا آباد سیبری ماشین مدرنت خراب بشه، اینو هر مکانیک محلی راحت تعمیر میکنه و قطعاتشم توی همه بقالیای روسیه احتمالا پیدا میشه…

    موافقم 10
    مخالفم 0
  13. (ali (CHEVY NOVA

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (6789 ديدگاه)

    از این ماشین خیلی خوشم میاد

    موافقم 8
    مخالفم 0
  14. احمد باقری

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    غولیه واسه خودش.

    موافقم 3
    مخالفم 0
  15. محمد

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (1488 ديدگاه)

    روس ها به ماشین بچشم یه وسیله که از نقطه الف به ب میره نگاه میکردن و رو کاربردی بودن تمرکز داشتن به خاطر همین حتی ماشین های چینی رو هم با ولع میخرن چون نسبت به تولیداتشون قیافه خیییییلی بهتری داره اما در عوض کارکردن باهاش راحته اگه با امکانات کم و استاندارد های ۵٠ سال پیششون کنار بیای البته در کنار اینها کارخانه روسیه لادا ماشین روز هم تولید میکنه

    موافقم 3
    مخالفم 0
  16. احسان(احسان سابق)

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    هرچقدر مردم خسته از سرمایه داری و آزادی و طرفدار نظامی گری روسیه رو دوست دارن، مردمی که طرفدار آزادی و زیبایی شناسی هستن از این کشور بیزارن. واقعا یه طراح درست و حسابی تو این کشور پیدا نمیشه که حداقل چیز زیبا به ملت عرضه کنه؟ یعنی هر محصول روسی رو دیدم یاد بمب و موشک و ضد هوایی میوفتم

    موافقم 3
    مخالفم 4
    1. محمد

      ۲۵ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (1488 ديدگاه)

      البته مثل گذشته هم نیست رفیق من به واسطه شغل پدرش اونجاست سطح زندگی اونجا رشد چشمگیری داشته ولی هنوزم حس رقابت و برتری جویی نسبت به غرب و امریکا دارن

      موافقم 2
      مخالفم 0
      1. نوید جهرمی

        ۲۵ شهریور ۱۳۹۵
        سوابق: (3685 ديدگاه)

        همین الانش با رکود و عقبگردی که بعد از تحریمای غرب سر جریان اوکراین داشته اقتصاد هشتم دنیاس.
        چن تا از رفیقام که تفریحی رفتن روسیه خیلی ازش تعریف میکنن. یکیشون بزرگ شده ی امریکاس و کشورهای اروپایی زیاد رفته. اما میگه روسیه با هیچ جا قابل مقایسه نیس. و به نظرش قشنگ ترین کشوری که دیده همین روسیه س.

        موافقم 5
        مخالفم 1
    2. کاوه آهنگر

      ۲۵ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (432 ديدگاه)

      دمت گرم آقا احسان، حرف دل منو زدی

      موافقم 1
      مخالفم 0
  17. mohammad fm480

    ۲۵ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (1894 ديدگاه)

    منم اگه اهل روسیه بودم همینو میخریدم یا لادا نیوا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. حمیدرضا

    ۲۵ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    ترمز کاسه ای برای یه همچین غولی نوبره ولی طراحیش دیگه خیلی کهنه شده البته این قطعا برای مناطق سردسیر روسیه وسیبری هست که کمتر کشوری میتونه ماشینی طراحی کنه که اونجا کار کنه به قول دوستان فقط کاربردی هست ولی انصافا برا افرود خیلی خوبه 21 سانت ارتفاع یعنی از روی هر صخره و از داخل هر باتلاقی عبور میکنه

    موافقم 1
    مخالفم 1
  19. عبدالحسین

    ۲۷ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بنظر شما برای آب و هوای گرم و مرطوب جنوب کشور هم جواب می دهد؟

    موافقم 1
    مخالفم 0
  20. اکبر66

    ۱۴ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (41 ديدگاه)

    بنز یه شاسی بلند شکل این داره …رخ قدیمی ولی امکانات بالا …شاید میخواهند قیمت بالا نره…تجهیزات بالا نمبرند.

    موافقم 0
    مخالفم 1
  21. محمود

    ۲۵ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ماشین کوه و بیابون فیس لیفت میخواهد چکار نهایت سرعتش 90تا بره ترمز ای بی اس بکارش نمیاد البته شاید مردم روسیه مجبورن قانع باشن چون در تحریم بسر میبرن و بلدن چطور با تحریم زندگی کنن برای جنوب هم خوبه یادمه حدود رب قرن قبل یکیش تو محل بود میگفتن جیپ روسی یکی میگفت نه جیپ عراقیه چون رنگش خاکی بود خودم فکر میکردم تویوتاست داخلش هیچ امکاناتی هم نداشت فقط به فرمون و دنده بود همیشه هم صاحبش خودش تعمیرش میکرد ندیدم یبار ببرش تعمیرگاه خلاصه ظاهرش هم ساده است اما الان وقتی پر خیابونه پراید و پژو شده چنین ظاهری میتونه خیلی خاص و جالب باشه همینکه خیال راحت بشه یکی تو آینه بغل ببینش یهو با انحراف نمیاد جلو ماشین اگر هم اومد یاد میگیره حق تقدم رعایت کنه همین برای رانندگی در شهر کلی آرامش بخش است

    موافقم 2
    مخالفم 0
  22. ناصر

    ۱۰ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با پولش دوتا نیسان زامیاد بخرید یکی برا تو شهر یکی آفرود کاربردی تره از نظر امکانات قدرت موتور توانایی آفرود فکر نکنم چیزی کم تر این داشته باشه قطعاً طراحی داشبوردشم ادمو یاد جنگ جهانی نمیندازه بارهم میزنه

    موافقم 0
    مخالفم 2
  23. بیژن

    ۲۸ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (4 ديدگاه)

    ریختش انگار زیر اتاق نگهبانی چرخ بذاری …‌یه مسافرت با همچین ماشینی منجر میشه به سرویس شدن ستون فقرات کمر و گردن و کلیه مفاصل ، حالا اگه طمع کاران صاحب رانت قیمت مناسبی برای این موزه میذاشتن بازم بدک نبود ولی قیمتش برابر با دیه چهارنفره ولی امکاناتش در حد آفتابه دیژیتال

    موافقم 1
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا