دوئل آریل اتم و KTM X-Bow

برای قسمتی دیگر از سری رقابت‌های خودرویی پدال، یکی از جالب‌ترین کلاس‌های خودرویی را انتخاب کرده‌ایم که کلاس خودروهای اسپرت سبک نام دارد. خودروهای این کلاس همگی از انواع اسپرت بسیار سبک‌وزن هستند که برای کاهش هرچه بیشتر وزن سقف و یا حتی کابین ندارند تا جایی که در برخی از آن‌ها راننده در فضایی کاملاً باز و علناً صرفاً روی یک صندلی ساده می‌نشیند. این خودروها عمدتاً برای استفاده در پیست‌ها ساخته می‌شوند و به همین دلیل به آن‌ها خودروهای متمرکز بر پیست هم گفته می‌شود. این نوع از خودروها وزنی پایین در کنار قدرتی مناسب دارند که موجب می‌شود شتاب و سرعتی در حد و اندازهٔ سوپراسپرت‌ها را ارائه کنند. هدف اصلی از ساخت اسپرت‌های سبک، ارائهٔ حداکثر لذت رانندگی در پیست‌ها است؛ و اما بپردازیم به خودروهایی که در این کلاس حضور دارند:

XTM X-Bow

BAC Mono

پولاریس اسلینگ‌شات

واندرهال ونیز

مورگان 3 Wheeler

کاترهام 7

زنوس E10

آریل اتم

Vuhl 05

سکتور 111

کوانتوم GP700

لوتوس 3-Eleven

در اولین دور از دوئل‌های این گروه، نمایندهٔ اتریش یعنی KTM X-Bow به نبرد یک بریتانیایی جنگنده یعنی آریل اتم رفته است.

KTM X-Bow

شرکت اتریشی KTM سابقاً صرفاً به ساحت موتورسیکلت می‌پرداخت و به این مورد مشهور بود اما این شرکت در نمایشگاه ژنو 2008 نخستین محصول چهارچرخ خود را با نام X-Bow رونمایی کرد که یک خودروی اسپرت سبک برای جاده و مسابقه است. KTM در ابتدا تولید 500 دستگاه از این ماشین را در هرسال برنامه‌ریزی کرده بود اما به دلیل تقاضای بالا، با احداث کارخانه‌ای جدید، سقف تولید را به هزار دستگاه در سال افزایش داد. از X-Bow تاکنون نسخه‌های مختلفی ساخته شده اما همگی آن‌ها مجهز به پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر توربو ساخت آئودی هستند. نمونهٔ موردبررسی ما از نوع معمولی X-Bow است که 240 اسب بخار قدرت و 310 نیوتن متر گشتاور دارد. این اسپرت اتریشی با استفاده از این نیرو که توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود می‌تواند در 3.6 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت دست پیدا کند.

آریل اتم

شرکت آریل موتورز یک تولیدکنندهٔ خودرو در تیراژ پایین است که در سال 2001 در بریتانیا تأسیس شد. این شرکت یکی از کوچک‌ترین شرکت‌های بریتانیا است چراکه تنها 19 کارمند داشته و در هرسال کمتر است 100 دستگاه خودرو تولید می‌کند. نخستین محصول این شرکت، اتم نام دارد و یک خودروی فوق سبک عملکرد بالا است. این ماشین در ابتدا از پیشرانهٔ هوندا سیویک تایپ R استفاده می‌کرد اما بعدها نسخه‌های مختلفی از آن ساخته و به پیشرانه‌های دیگری مجهز شد. ما برای این رقابت، مدل 3.5R را انتخاب کرده‌ایم که از یک پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر توربو استفاده می‌کند. این موتور 350 اسب بخار قدرت و 330 نیوتن متر گشتاور دارد که وقتی در کنار وزن تنها 600 کیلوگرمی اتم قرار می‌گیرد موجب می‌شود که این موشک بریتانیایی ظرف تنها 2.7 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. رقمی که حتی از بسیاری از سوپراسپرت‌ها هم کمتر است. علاوه بر این، آریل اتم 3.5R نسبت قدرت به وزنی درحدود 700 اسب بخار به تُن دارد.

 

مشخصات فنی

آریل اتم KTM X-Bow
پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر 2 لیتری 4 سیلندر
قدرت 350 اسب بخار 240 اسب بخار
گشتاور 330 نیوتن متر 310 نیوتن متر
گیربکس 6 سرعته دستی 6 سرعته دستی
محور محرک عقب عقب
حداکثر سرعت 250 کیلومتر 230 کیلومتر
شتاب صفرتاصد 2.7 ثانیه 3.6 ثانیه
طول 3.41 متر 3.74 متر
وزن 612 کیلوگرم 823 کیلوگرم
قیمت 84 هزار دلار 78 هزار دلار

 

با توجه به جمیع جهات، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مرتبط

27 دیدگاه

  1. مهدی 911
    سوابق: (339 دیدگاه) ,

    اصلا کلاس جالبی نیست از بقیه کلاسا بیشتر خوشم میاد

    پاسخ
    1. حسین
      سوابق: (1766 دیدگاه) ,

      اتفاقا من این کلاس رو خیییییلی دوس دارم!
      مخصوصا ماشین های اتم!

      پاسخ
    2. امپراتور لامبورگینی
      سوابق: (10957 دیدگاه) ,

      .
      منم این کلاس رو خیلی دوست دارم.
      در مورد ماشین های این بخش اطلاعاتم خیلی کمه و واقعا میشینم و با حوصله تمام قسمت های مقاله رو میخونم.
      این سگمنت مفید ترین و آموزشی ترین دوئل های پدال رو در خودش جا داده.
      مرسی از پدال به خاطر این سگمنت.
      انتخاب من آریل اتم.
      لامصب مثل ( آریِن روبِن) یکی از فوتبالیست های مورد علاقم ؛ خوش تکنیک ؛ فرز و دوست داشتنیه.

      پاسخ
    3. (BayerischeMotorenWerke(Daniel
      سوابق: (768 دیدگاه) ,

      دوستان ببخشید این کامنت بی ربطه به موضوع
      واقعا زبونشو نمیفهمم. داره به چه زبونی حرف میزنه؟؟؟؟؟
      https://bama.ir/car/details-2-5002670/2017-porsche-turbo-911-for-sale
      https://bama.ir/car/details-2-4353462/2016-mercedes-benz-amg-gts-for-sale
      https://bama.ir/car/mercedes-benz/g63
      مخصوصا لینک آخری!!!!
      یعنی چی بدون در نظر گرفتن حجم موتور؟؟؟؟؟؟؟

      پاسخ
    1. just bentley continental
      سوابق: (185 دیدگاه) ,

      کی تی ام تو ماست وانتد نیست اون bac mono است

      پاسخ
  2. (ali(CHEVY NOVA
    سوابق: (4689 دیدگاه) ,

    من به اتم راى دادم
    اما به نظرم تو اىن بخش مقایسه ماشىنهاى سنگىن هم اضافه بشن خىلى خوبه
    به نظر من بخش ماشىنهاى سنگىن جاش تو پدال خالى هست
    حالا هرچى که صلاح مىدونىد

    پاسخ
  3. حامد
    سوابق: (158 دیدگاه) ,

    به نظر من بین این لیست ماشین های Track Day ، بهترینشون Bac Mono هست. البته از Sector111 Drakan Spyder هم با انجین V8 نمیشه گذشت،

    پاسخ
  4. امپراتور لامبورگینی
    سوابق: (10957 دیدگاه) ,

    این دوئل ها خیلی خوب جواب داد و استقبال شد.
    در مورد هایپرکار ها ؛ سوپراسپرت های خاص ( محصولات لامبو ، فراری ، مک ، پورشه ،) ؛ ماشین های کلاسیک ، تراک ها و کامیون ها و حتی موتور سیکلت ها تکرارش کنید.
    فقط چند تا عکس میخواد و یک جدول مشخصات فنی و قیمت .
    اگر پول خوبی بدید خودم حاضرم به مدت 2 سال هر روز یک دوئل واستون آپلود کنم ???? (شوخی کردم ولی شما این کار رو انجام بدید. )

    پاسخ
    1. ارمان
      سوابق: (1294 دیدگاه) ,

      از شما بعیده با این تعداد نظر اول از همه اصلا هدف چیه و اگر مثلا یه ماشین اول بشه میخواین به کمپانیش جایزه بدید؟
      ۱-در کل ۱۰ خط باید در مورد ماشین بخونید و نظر بدید و ۴ تا عکسم روش خیلی از ما ماشین بازها اگر هردو ماشینو یه سال هم برونیم نمیتونیم تصمیم بگیریم کدوم بهتره .
      ۲-اصلی ترین نقطه قوت خودرو در بازار سالم رقابتی خارج از کشور گارانتیه که خوش بختانه حتی اشاره هم بهش نمیشه در متن
      ۳-نحوه باز پرداخت اقساطی خودرو یکی از دلایل بسیار مهم خرید خودروست تا چیزی مثل شتاب ۰تا۱۰۰ هنوزم میخواید مثلا با ایکس تریل کل بندازید؟ (فرهنگ)
      ۴-بسیاری از این ماشین ها حتی تو بازار ما موجود نیستن که ما اصلا نتونیم حتی یه نظر سطحی بدیم ، از روی عکس!!!!!! میگیم این اله اون بله
      ۵-مثلا من به اریل اتم رای بدم شانس زد پس کلمون سوار ktm شدیم دیدیم بهتره حالا چی کنیم؟
      به نظرم نگاه سطحی به خودرو زمانی که در یک سایت با رزومه عالی شروع بشه وای به حال جامعه عامی تر (مصرف کننده)
      من از این ناراحتم که بهترین کمپانی ها و ماشینهارو کنار هم میچینید و میگیم اون بهتره ، اگه ماشین باز باشید و برای سازندگان اون احترام قاعل باشید با این کار دنیای خودرو که یکی از بزرگترین حوزهای علم و فناوری تو دنیاست رو اینقدر سطحی و بیهوده نگاه نمیکنید من از این نوع نگاه ناراحتم
      بعدم میگید استقبال شده خوب از الوچه هم استقبال میشه ! تکلیف چیه؟

      پاسخ
  5. احسان
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    جای خالی ماشین های آ سپید 21و ترامونتانا وکاپارو

    پاسخ
  6. حمیدرضا
    سوابق: (1694 دیدگاه) ,

    فکر نمی کنم قیمت در این بخش خیلی مهم باشه بیشتر سرعت و شتاب مهمه که اتم خیلی بهتر بود و من به اون رای دادم

    پاسخ
  7. BMW
    سوابق: (397 دیدگاه) ,

    KTM بهتره چون من اینارو تو بازیا شبیه ساز تست کردم? آریل خیلی سُر میخوره کنترلش سخته واسه همون به KTM رای دادم…

    پاسخ
  8. AK_007
    سوابق: (534 دیدگاه) ,

    هر دو گزینه های خوبین
    اتم سریع تره و در اون قیمت, اختلاف قیمت چندان مد نظر نیست
    ktm طراحیش جالب تره
    رای من اتمه

    پاسخ
  9. ونوم اف ۵
    سوابق: (1276 دیدگاه) ,

    مهمترین چیز برای این کلاس سرعت و شتاب هست من به اریل اتم رای دادم

    پاسخ
  10. میلاد
    سوابق: (16 دیدگاه) ,

    آریل اتم رکورد دار نوربرگ رینگ با اختلاف بالاست

    پاسخ
  11. بیژن
    سوابق: (205 دیدگاه) ,

    زیاد آشنایی با این کلاس ندارم ولی صرف پارمترهای اعلام شده در جدول قطعا آریل اتم. ولی ktm ظاهر دلچسب تری داره.

    پاسخ
  12. شاهو
    سوابق: (24 دیدگاه) ,

    چرا تو ktm از مدل پایه موتور استفاده کردین ولی ولی تو اتم از مدلی استفاده کردین بالاترین قدرتو داره

    پاسخ
  13. امیر ایزدی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    پدال جون elemental rp1 هم تو این رده اس
    یه خواهش دیگه bac mono رو با این ماشین مقایسه کن

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.