سایر خودروهای اروپایی

سوپرکار گوردون مورای T.50s را می‌توان به‌صورت برعکس راند؟!

سوپرکار گوردون مورای T.50s نسخه‌ای مختص پیست از مدل جاده‌ای آن بوده و سازنده این خودرو می‌گوید از داون فورس کافی برای راندن به‌صورت برعکس برخوردار است.

اینکه سازندگان خودروهایی با داون فورس ادعا کنند راندن برعکس آن‌ها میسر است کار غیرمعمولی نیست. همان‌گونه که در ویدئوی پیش رو خواهید دید T.50s واقعاً می‌تواند این کار را انجام دهد. به طور خلاصه و به صورت تئوری، اگر میزان داون فورس یک خودرو در سرعتی خاص بیشتر از جرم آن باشد، می تون آن را به صورت سروته مثلا روی سقف تونل هم راند بدون اینکه نگران افتادن آن باشید.

یکی از ویژگی‌های کلیدی آئرودینامیک این خودرو، پره‌ی توربین الهام گرفته از فرمول ۱ است که در عقب نصب شده و کمی هم شبیه توربین بکار رفته در برابم BT46B است خودرویی که طراحی‌اش را مورای انجام داده است. این تکنولوژی به حدی موفق بود که سریعاً استفاده از آن توسط فیا ممنوع شد…

در ویدئو گفته می‌شود که پره توربین بکار رفته در این سوپرکار به‌منظور تولید داون فورس ۷ هزار دور در دقیقه دوران کرده و با دیگر قطعات آئرودینامیکی همچون باله‌ی روی محفظه پیشرانه، اسپلیتر جلوی گیرا و بال عقب بزرگ همکاری می‌کند. در کل این خودرو داون فورسی فراتر از ۱۵۰۰ کیلوگرم دارد.

وقتی بحث داون فورس T.50s مطرح می‌شود مجری برنامه این محصول را با داج وایپر ACR و مک لارن سنا GTR مقایسه می‌کند. وایپر با لاستیک‌های استاندارد شتاب ۱.۵ جی را در پیچ‌ها ثبت کرده و در صورت استفاده از لاستیک‌های خاص پیست این شتاب به ۱.۸ جی می‌رسد. در مقابل باید گفت سنا GTR با لاستیک‌های خیابانی شتاب ۱.۸۴ جی را ثبت کرده و با لاستیک‌های مخصوص به شتاب ۲.۲ جی می‌رسد؛ اما وضعیت T.50s چطور است؟ این خودرو می‌تواند با استفاده از لاستیک‌های خیابانی و پیست شتاب ۲.۶۹ و ۳.۲ جی را در تئوری بر جای بگذارد.

تنها داون فورس تولیدی نیست که باعث می‌شود محصول مورای خاص باشد. همانند مدل جاده‌ای، T.50s دارای پیشرانه ۱۲ سیلندر ۳.۹ لیتری تنفس طبیعی بوده اما بهبودهایی که در برخی بخش‌ها همچون سرسیلندر، میل‌لنگ و… صورت گرفته باعث شده این خودرو قدرت فراتر از ۷۲۰ اسب بخار داشته باشد.

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۲۳ دیدگاه

  1. Sina

    ۲ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (797 ديدگاه)

    عجب ماشینی.
    برعکس همه ماشینای الان که برقی شدن و هیجانشون از بین رفته دوباره یه هایپر کار اصیل پیدا شد

    موافقم ۴۲
    مخالفم ۱
    1. مسعود

      ۲ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (38 ديدگاه)

      صنعتی و سنتی بزنی به بغل هم میشه راندش 😐

      موافقم ۸
      مخالفم ۲۷
  2. علیx76

    ۲ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (836 ديدگاه)

    اول که از شتاب جانبی تئوری این ماشین واقعا شگفت زده شدم
    دوم هم رکورد قابل احترام وایپر دوست داشتنی
    و سوم رکورد شگفت انگیز مکلارن
    اگه گوردن مورای بتونه نسخه ارزونتری از این ماشین رو با حفظ ویژگی هاش تولید کنه خیلی عالی تر هم میشه

    موافقم ۱۸
    مخالفم ۲
  3. امین

    ۲ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (97 ديدگاه)

    تحمل شتاب جانبی بیش تر از سنا جی تی آر😍 کاش بعدا رکوردی هم تو پیست ها بزنه

    موافقم ۱۱
    مخالفم ۱
  4. nikzad

    ۲ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (242 ديدگاه)

    بابا این ماشین چیه عجب اعداد هیجان انگیزی داره واقعا حال میکنم باهاش.یادمه میگفتن گامپرت اپولو هم میتونه برعکس شه.

    موافقم ۲۰
    مخالفم ۱
    1. 917

      ۲ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (153 ديدگاه)

      منظور گامپرت موتورش بود نه داون فورس

      موافقم ۱۰
      مخالفم ۱
      1. nikzad

        ۲ مهر ۱۳۹۹
        سوابق: (242 ديدگاه)

        یعنی چی؟

        موافقم ۲
        مخالفم ۰
        1. 917

          ۲ مهر ۱۳۹۹
          سوابق: (153 ديدگاه)

          موتور ماشین وقتی برعکس بشه عملیات روانکاری به مشکل میخوره چون روغن دیگه به اویل پمپ نمیرسه و چون کل روغن پشت پیستون جمع میشه، یاتاقان های میل لنگ روانکاری نمیشن همچنین روغن از رینگ پیستون رد میشه ماشین به روغن سوزی میفته

          موافقم ۷
          مخالفم ۱
  5. مازیار

    ۲ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (105 ديدگاه)

    در کنار بدشانسی های بیشماری که گریبان نسل ما رو گرفته هم عصری با تولید و عرضه این جواهر از جمله خوش شانسی های ماست

    موافقم ۲۰
    مخالفم ۱
  6. h!$@\/\/

    ۲ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (746 ديدگاه)

    خیلی چیز عجیبی نیست
    LAFERRARI

    موافقم ۴
    مخالفم ۲۵
  7. z

    ۲ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (228 ديدگاه)

    ۱۵۰۰ کیلو داون فورس ! خداس

    موافقم ۱۶
    مخالفم ۲
  8. یانکی

    ۲ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (1082 ديدگاه)

    وایپر رو عشق است.کاش خود داج یه بار اقدام به رکورد گیری کنه تو نورنبرگ.شک ندارم با تنظیمات مهندسهای داج به راحتی به رکورد ۶.۵۵ و حتی کمتر برسه.اگر فیلم رکورد گیری وایپر توسط تیمی که شخصا اقدام به این کار کردن رو ببینید تو مستقیمیه طولانی آخرهای پیست سرعت وایپر از ۲۸۰ بالاتر نمیره که به خاطر دانفورس زیادشه.یعنی اگر از دانفرس کم کنن و به جاش لاستیکهایی که تو متن اشاره شد به کار برده بشه رکورد خیلی ارتقا پیدا میکنه.و در آخر این وایپر وحشی محبوب لیاقت داشت نسل جدیدش تولید بشه یا مازارتی mc20 که هیچکسی منتظرش نبود.حالا اگر وایپر جدید با قدرتی عراتر از ۷۵۰ اسب میومد و گیربکس دو کلاچه بی شک رکورد نوربرگ رو در هم میکوبید.

    موافقم ۱۴
    مخالفم ۹
    1. Mc20

      ۲ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (557 ديدگاه)

      .mc20 کسی منتظرش نبود چون کسی فکرش رو اصلا نمیکرد حالا هم که دیدی چه اعجوبه ای شد وایپر حتا از بوگاتی هم حجمش بیشتر انصافا باید یه تانکر بنزین هم دنبالش بیاد

      موافقم ۷
      مخالفم ۳
    2. M.A.S

      ۲ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (264 ديدگاه)

      واقعاً عشقه وایپر
      هنوزم جزو ۱۰ خودرو برتر نوربرگ رینگ هستش
      ای کاش داج نسل جدیدشو بزنه
      و تو این نسل از موتورش ۸۰۰ اسب با گشتاور ۹۸۰ حداقل رو بیرون بکشه
      هنوزم پتانسیل داره برای ترکوندن پیست ها
      ایکاش این نسلشو برای درگ هم مناسب کنن تا دیگه ۱۰.۵ بزنه
      یعنی عالی میشه

      موافقم ۳
      مخالفم ۱
    3. جواد

      ۲ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (50 ديدگاه)

      وایپر یک اتومبیل خداس..
      حیف که نیست وگرنه بقیه حرفی نداشتن

      موافقم ۴
      مخالفم ۲
    4. مانی

      ۳ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (2062 ديدگاه)

      من وایپر رو خیلی‌ دوست دارم
      اما اگه انصاف داشته باشیم ما ایرانی‌‌ها دوست داریم بت بسازیم
      این وایپر همونیه که بخاطر ایرادت زیاد و کلا عصبی و ناراحت بودن فروش نداشت
      و مجبور شدن به تولیدش خاتمه بدن

      موافقم ۲
      مخالفم ۰
  9. Ali Keyhani

    ۲ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (575 ديدگاه)

    لافراری رو هم خیلیا این عقیده رو براش دارن

    موافقم ۲
    مخالفم ۱۳
    1. MASIHA

      ۲ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (746 ديدگاه)

      عقیده نیست
      از نظر علمی هم ثابت شده

      موافقم ۰
      مخالفم ۳
  10. ارشیاSVJ

    ۲ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (1066 ديدگاه)

    پسر چی هست

    هم این
    هم وایپر!!

    موافقم ۷
    مخالفم ۰
  11. حسین دهمرد

    ۲ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (1202 ديدگاه)

    این فن پشتشو پتنت کرده؟ اگه انقدر خوبه چطور بقیه استفاده نکردن تا حالا؟

    موافقم ۶
    مخالفم ۰
  12. Mc20

    ۲ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (557 ديدگاه)

    Laferrari-mc20-jesko absolut بقیه خزززززع

    موافقم ۰
    مخالفم ۱۹
    1. OMID

      ۲ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (1623 ديدگاه)

      بقیه خز😐
      کدوم بقیه؟

      موافقم ۱۰
      مخالفم ۰
  13. AMG_S73///

    ۲ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (308 ديدگاه)

    sls هم برعکس شد

    موافقم ۴
    مخالفم ۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا