معرفی آریل اتم 4: خودرویی با قلب 320 اسب بخاری

شاید سریعاً نتوانید آریل اتم 4 را نسل جدید چنین خودرویی بدانید اما در واقع به مدل کاملاً جدیدی نگاه می‌کنید. چهارمین نسل اتم دارای شاسی لوله‌ای با مهندسی جدید است که از لوله‌های اصلی طویل‌تر به منظور کمک به افزایش استحکام این خودرو در مقایسه با نسل قبلی سود می‌برد. شایان ذکر است اتم 4 در مقایسه با نسل پیشین 15 درصد مستحکم‌تر شده است.


این شاسی بازنگری شده همچنین باعث افزایش فضای کابین شده و باک سوخت بزرگ‌تر نیز باعث شده این خودرو هم‌اکنون با یک‌بار سوخت‌گیری مسافت 480 کیلومتری را طی کند.


در دل آریل اتم 4 پیشرانه هوندا سیویک تایپ R قرار دارد که از نوع 4 سیلندر 2 لیتری توربو با قدرت 320 اسب بخار و گشتاور 420 نیوتون متر می‌باشد؛ اما آریل از ECU خود استفاده کرده و نتیجه کلی کار کسب شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت 2.8 ثانیه‌ای و شتاب صفر تا 161 کیلومتر در ساعت شگفت‌انگیز 6.8 ثانیه‌ای می‌باشد. حداکثر سرعت این خودرو 261 کیلومتر در ساعت اعلام شده است.


سیستم‌های لانچ کنترل و کنترل کشش از مدل قوی اتم V8 گرفته شده‌اند و البته برای دست‌یابی به آن‌ها باید هزینه بیشتری بپردازید. خروجی پیشرانه اتم 4 از طریق یک گیربکس 6 سرعته دستی و دیفرانسیل لغزش محدود به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. این خودرو همچنین از رینگ‌های 16 اینچی در جلو و 17 اینچی در عقب استفاده کرده و از سیستم تعلیق به‌روز شده با دامپرهای استاندارد بیلشتین یا تنظیمات سفارشی Ohlins سود می‌برد. با پرداخت هزینه بیشتر می‌توان از رینگ‌های تمام فیبر کربنی استفاده کرده وزن آن‌ها در مقایسه با نمونه‌های آلیاژی 50 درصد کمتر است.


اما درباره بدنه باید گفت که شاهد ساختاری تمام کربنی می‌باشیم و این بدنه نه تنها ضریب درگ کمتر و داون فورس بیشتری داشته بلکه جریان هوا برای ورود به اینترکولر و رادیاتور بهینه شده است.


تنها جزئیات مربوط به قیمت‌گذاری آریل اتم 4 در بریتانیا منتشر شده است. این خودرو قیمت پایه 39975 پوندی داشته که تقریباً مشابه قیمت مدل قدیمی سوپرشارژر است. تنها 100 دستگاه از این خودرو در هر سال ساخته خواهد شد و برنامه‌هایی برای عرضه آن در آمریکا نیز وجود دارد.

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

2 دیدگاه

  1. Cristiano Rolambo
    سوابق: (10698 دیدگاه) ,

    با 39000 پوند میشه بهترین موتورهای دوکاتی، سوزوکی، یاماها ، کاوازاکی و … رو خرید
    حیف نصف این همه پول که واسه این موجود ناقص الخلقه بدی !
    شما رو نمیدونم ولی من که اصلا از این جور ماشینا خوشم نمیاد

    پاسخ
  2. Khosrow
    سوابق: (480 دیدگاه) ,

    چطور وقتی قوانین ایمنی اروپا انقدر سخت گیره به این تابوت مجوز میده / کافیه یه سنگ در بره بخوره تو سراون داشمون ..

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.