سایر خودروهای اروپایی

معرفی کانسپت #۱، شروعی دوباره برای اسمارت…

در نمایشگاه خودروی فرانکفورت ۲۰۰۵ بود که اسمارت با معرفی کانسپت فورمور ایده تولید یک کراس اوور را پیشنهاد کرد. البته این خودروی کوچک که از نظر فنی با مرسدس GLK اشتراکاتی داشت هرگز به خط تولید راه نیافت چراکه دایملر کرایسلر در آن زمان با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کرد؛ اما حالا و در سپتامبر ۲۰۲۱ کراس اوور اسمارت بازگشته است.

اوضاع نسبت به ۱۶ سال پیش کاملاً تغییر کرده و اسمارت در حال حاضر جوینت ونچری ۵۰/۵۰ بین دایملر و جیلی بوده و می‌خواهد با تمام قوا احیا شود. کانسپت جدید #۱ اسمارت نه تنها پیش‌نمایشی از آینده الکتریکی این برند بوده بلکه حاکی از تلاش‌های اسمارت برای تولید خودروهای بزرگ‌تر در مقایسه با فورتو و فورفور می‌باشد.

اما می‌پرسید این خودرو چقدر بزرگ است؟ با طول ۴.۲۹ متری، عرض ۱.۹۱ متری و ارتفاع ۱.۷۰ متری، کراس اوور جدید و مفهومی اسمارت ابعادی در حد و اندازه مینی کانتری‌من دارد. این خودرو از همان ابتدا به عنوان خودرویی الکتریکی و با اورهنگ های جلو و عقب کوتاه توسعه یافته و البته نسبت به ابعاد خود فاصله بین محوری قابل‌توجه ۲.۷۵ متری دارد.

کراس اوور ساب کامپکت اسمارت در نسخه تولیدی دارای ردیف سوم صندلی‌ها خواهد بود تا نشانه‌ای قوی از توجه اسمارت به کلاس‌های خودرویی بزرگ‌تر داشته باشد. فعلاً مشخصات دیگر این خودروی مفهومی منتشر نشده اما باید گفت درب‌های عقب خاص این خودرو قطعاً مختص کانسپت #۱ بوده و در نسخه تولیدی خبری از آن‌ها نخواهد بود.

این کانسپت توسط دایملر طراحی شده و به خاطر استفاده از معماری SEA جیلی در آن شاهد استفاده از رینگ‌های بزرگ ۲۱ اینچی و نوارهای نورانی LED در جلو و عقب می‌باشیم. این خودرو تفاوت‌های بسیار زیادی نسبت به تمامی محصولات پیشین اسمارت داشته و مخصوصاً در داخل کابین این موضوع مشهود است یعنی جایی که نمایشگر بزرگ ۱۲.۸ اینچی توجهات را به خود جلب می‌کند.

کانسپت یاد شده از شارژ سریع و به‌روزرسانی از راه دور پشتیبانی کرده و اسمارت قول شعاع حرکتی مناسب و نسل جدید سیستم اطلاعات سرگرمی را داده است. این شرکت همچنین می‌گوید نسخه تولیدی از بالاترین سطح هندلینگ دینامیکی سود خواهد برد. همین ادعاها نشان می‌دهد دایملر و جیلی می‌خواهند اسمارت به عنوان برندی کاملاً قوی وارد میدان شود.

نسخه تولیدی کراس اوور #۱ در چین مونتاژ خواهد شد و انتظار می‌رود از سال آینده روانه بازار این کشور شده و در بازارهای اروپایی نیز قابل‌خرید باشد.

 

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. Nima

    ۱۶ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (1126 ديدگاه)

    واقعا همه ماشینا شبیه هم میشن.
    کمپانى هم مطرح نیست دیگه!
    طراحا کامپیوترا شدن نه آدما.
    احساس توشون نیست اصلا

    موافقم ۳
    مخالفم ۰
    1. Nima RST

      ۱۶ شهریور ۱۴۰۰
      سوابق: (69 ديدگاه)

      هیچوقت این اتفاق نمیوفته
      چون چیزی در صنعت خودروسازیشون در جریانه که اینجا نیست
      رقابت
      رقابت باعث میشه در آینده مثلا ده سال دیگه از هم متفاوت بشن متفاوت تر از همیشه
      ولی فعلا تا ۲۰۳۰ که همشون یک دست برقی بشن خیلی شبیه هم میشن

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  2. Philipp

    ۱۶ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (567 ديدگاه)

    چرا این واگنر برا اسمارت بیشتر از بنز مایه میذاره 😐

    موافقم ۳
    مخالفم ۰
    1. Mad.z.Max

      ۱۸ شهریور ۱۴۰۰
      سوابق: (1306 ديدگاه)

      حالا شما اینو میگی، من موندم چجوری میخوان سه ردیف صندلی توی این بذارن! توی متن گفته..

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  3. HamiD

    ۱۶ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (1715 ديدگاه)

    عجب بنزیه!!!
    طراحی بیرونیش رو دوست داشتم …

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  4. FARAZ

    ۱۶ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (51 ديدگاه)

    یه نمه به جنسیس شباهت داره!

    موافقم ۱
    مخالفم ۲
  5. Reza Waffen SS

    ۱۶ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (2934 ديدگاه)

    طراحی دوست داشتنی داره

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
  6. بهنام

    ۱۶ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (2 ديدگاه)

    این اسمارت طراح ایرانی دارد: آقای محمد حسین امینی یکتا

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  7. عرفان

    ۱۶ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (140 ديدگاه)

    خب اول بگم که خیلی دوستش داشتم
    هیچ ایرادی به طراحیش نمیشه گرفت
    و نکته جالبش هم استفاده زیاد از طراحی پارامتریک هست (چراغ ها . جلو پنجره . کف پایی ها ) که خب ترند این روز های دنیای دیزاینه
    طرحی داخلش هم از این بابت دوست داشتم که قسمن پایین داشبورد خالی نیست من خودم به شخصه اصلا نمیتونم با داشبوردی که زیرش خالی باشه ارتباط بر قرار کنم و حتی بهم یه حس ناامنی میده (داشبورد هایی مثل هیوندا ایونیک ۵ . بی ام وه ای ایکس . یا همین کانسپت ای دی لایف کانسپت که زیر داشبوردشون خالیه )خداروشکر این اینجوری نیست که خیلی نکته خوبیه
    و در اخر هم یه نکته جالب تر بگم که یکی از طراحای اصلی این ماشین اقای (حسین امینی یکتا) هستن که خب در نوع خودش نکته جالبیه

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  8. ( Amirreza ) 🇩🇪 Mercedes Benz : Engineered to move the human spirit 🇩🇪

    ۱۶ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (2381 ديدگاه)

    طراحیش خیلی قشنگه ، عقبش شبیه بنز شده ولی خیلی قشنگه مخصوصا کابینش ، کابینش فوق العادس ، شبیه کابین ماشینای این خ… پولای دبی شده که همشو از سر چشمو هم چشمی و پول اضافی الماس میکنن

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  9. محمد مختاری آذر

    ۱۶ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (857 ديدگاه)

    خودروی جذابی هستش کاش تولید بشه واقعا میتونه فروش خوبی داشته باشه

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  10. حسین دهمرد

    ۱۶ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (1824 ديدگاه)

    عجب ترکیب رنگی. جون میده واسه میباخ
    البته طلاییش زیادی زرده تو چشم میزنه یکم بزنه به سفیدی جالب تر میشه

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  11. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

    ۱۶ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (3917 ديدگاه)

    قشنگه اما جلوش خیلی شبیه باتیستا شده! از ترکیب رنگ توی کابینش خیلی خوشم اومد 👌

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  12. Mahdi

    ۱۶ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (91 ديدگاه)

    رنگ طلایی رو بیخیال بشن خیلی خو میشه

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  13. امیر

    ۱۸ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (66 ديدگاه)

    قشنگ و دوست داشتنیه ناسلامتی محمد حسین امینی یکتا طراحیش کرده که یعنی این ماشین محکوم به زیبایی بوده

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا