سایر خودروهای اروپایی

معرفی نسخهٔ جدید BAC Mono R در گودوود

شرکت بریتانیایی BAC در فستیوال گودوود امسال نسخهٔ جدیدی از تنها محصول خود یعنی مونو را با نام Mono R معرفی کرده است. این مهم‌ترین به‌روزرسانی مونو از زمان معرفی آن در سال ۲۰۱۱ تاکنون محسوب می‌شود. BAC این نسخه را خودرویی کاملاً جدید و نسل دوم مونو می‌داند اما بیشتر شبیه به نسخهٔ تکامل‌یافته و بروز شده‌ای از همان نمونهٔ قدیمی به نظر می‌رسد.

مهم‌ترین ویژگی مونو R تجهیز آن به یک پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری تنفس طبیعی جدید است که با همکاری شرکت Mountune توسعه پیدا کرده است. این موتور جدید ۳۴۰ اسب بخار قدرت دارد که ۳۵ اسب بخار بیشتر از موتور ۲.۳ لیتری قبلی است. BAC ادعا کرده که این موتور با تولید ۱۳۶ اسب بخار در هر لیتر، بیشترین خروجی نسبت به حجم را در بین تمامی پیشرانه‌های تنفس طبیعی خودروهای جاده‌ای دارد و رکورد جهانی جدیدی را در این زمینه به ثبت رسانده است.

قدرت بیشتر این پیشرانه با افزایش قطر سیلندر، استفاده از میل‌لنگ جدید و افزایش ردلاین از ۷۸۰۰ rpm به ۸۸۰۰ rpm به دست آمده است. علاوه بر این، از طریق ورودی هوایی به سبک خودروهای فرمول سه که روی محافظ چپ کردن خودرو قرار گرفته، هوای بیشتری به موتور می‌رسد که به تولید قدرت بیشتر کمک می‌کند. تمام این اسب‌های بخار اضافی نیز به لطف گیربکس پاسخگوتر، توسط راننده قابل‌استفاده هستند.

اما علاوه بر قدرت بیشتر، وزن مونو R نیز ۲۵ کیلوگرم کاهش یافته و به ۵۵۵ کیلوگرم رسیده است؛ بنابراین حالا نسبت قدرت به وزن خودرو به رقم قابل‌توجه ۶۱۲ اسب بخار در هر تن رسیده است. از سوی دیگر، هرچند ظاهر مونو R آشنا به نظر می‌رسد اما به گفتهٔ BAC تمام سطوح آن از نو طراحی شده که تا حد امکان وزن ماشین به حداقل برسد. بدین منظور، ۴۴ قطعهٔ کربنی سفارشی در آن استفاده شده تا استایلی تهاجمی‌تر و آینده‌نگرانه به خودرو بخشیده شود.

ازجملهٔ ویژگی‌های طراحی برجستهٔ مونو R می‌توان به دماغهٔ جدید، چراغ‌های جلوی LED مرکزی، ورودی‌های هوای الهام گرفته از فرمول یک و طراحی باریک‌تر بخش بالایی بدنه برای بهبود آئرودینامیک اشاره کرد. سایر ویژگی‌های بیرونی جدید این اسپرت تک‌نفره نیز شامل گلگیرهای جلوی کارآمدتر، غلاف‌های جانبی عریض‌تر و اسپویلر عقب بزرگ‌تر و آئرودینامیک‌تر می‌شود.

علاوه بر این، برای هدایت جریان هوا، ارتفاع تمامی سطوح بدنهٔ مونو R کاهش یافته و نازک‌تر و تیغه مانند شده‌اند؛ بنابراین حالا ارتفاع خودرو ۲ سانتیمتر کاهش یافته و طول آن نیز ۲.۵ سانتیمتر از مونوی معمولی بیشتر شده است. در داخل این خودرو نیز غربیلک فرمان سبک‌تری دیده می‌شود که از خودروهای مسابقه‌ای الهام گرفته است درحالی‌که پانل‌های جانبی فیبر کربنی هم برای آن قابل سفارش است.

به‌منظور کاهش وزن، BAC در مونو R از شاسی و قطعات گیربکس منیزیومی، ترمزهای کربن سرامیکی جدید با کالیپرهای سبک‌تر، سیستم ترمز تیتانیومی جدید و کف کاملاً جدید فیبر کربنی استفاده کرده است درحالی‌که در تمامی پانل‌های بدنهٔ خودرو نیز از فیبر کربن ارتقاءیافته با گرافن استفاده شده است. این اولین خودروی تولیدی محسوب می‌شود که چنین ویژگی‌ای در آن بکار رفته است.

به‌منظور بهبود تجربهٔ رانندگی نیز به گفتهٔ BAC در این ماشین هندسهٔ تعلیق بهینه شده و در آن از کمک‌فنرهای قابل تنظیم Öhlins استفاده شده است. علاوه بر این، حالا باک سوخت پایین‌تر قرار گرفته و باطری نیز به مرکز خودرو، زیر صندلی راننده جای گرفته تا مرکز ثقل پایین آمده و تعادل بهبود پیدا کند. این تغییرات موجب کاهش مسافت توقف و پیچیدن بهتر خودرو شده است.

با انجام این تغییرات، عملکرد مونو R به‌طور چشمگیری بهتر شده است به‌گونه‌ای که حالا ظرف تنها ۲.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ۲۷۵ کیلومتر بر ساعت را هم دارد. قیمت این ماشین از ۱۹۰,۹۵۰ پوند آغاز می‌شود اما BAC تنها ۳۰ دستگاه از آن‌را تولید می‌کند که همهٔ آن‌ها از قبل فروخته شده‌اند.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳ دیدگاه‌ها

  1. محمد

    ۱۵ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (1433 ديدگاه)

    «ظرف تنها 2.5 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسد»
    .
    لذت رانندگی
    فقط ایکاش نسخه های ۲ نفره اش رو هم ارایه میداد

    موافقم 2
    مخالفم 1
    1. علی

      ۱۵ تیر ۱۳۹۸
      سوابق: (223 ديدگاه)

      برای مسابقه طراحی شده مگه میخوای بری دور دور که دونفره بزنه شما همونی که از سایپا توقع لیموزین داری خخ

      موافقم 0
      مخالفم 4
  2. نوید جهرمی

    ۱۵ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (3691 ديدگاه)

    خیلی چیز خفنی شده با یه قیمت نجومی/ مبارک صاحبانش. نهایت لذتو از این ماشین میتونن ببرن.

    موافقم 2
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا