سایر خودروهای اروپایی

فروش یک وسپا ۵۰ ساله با کارکرد تنها ۸ هزار کیلومتر

این خودروی ۵۰ سالهٔ بسیار کوچک وسپا ۴۰۰ با کارکرد تنها ۸ هزار کیلومتر برای فروش در eBay گذاشته شده است

وسپا ۴۰۰ خودروی بسیار کوچکی است که برای اولین بار در سال ۱۹۵۷ معرفی شد. ۴۰۰ اولین خودروی ساخت وسپا در تاریخ کوتاه ۱۰ سالهٔ خود در آن دوران بود. این ماشین مجهز به یک پیشرانهٔ دو سیلندر دوزمانهٔ هواخنک بود که ۱۳ اسب بخار قدرت داشت و خودرو را به حداکثر سرعت ۸۴ کیلومتر در ساعت می‌رساند.

1959-vespa-400-microcar-ebay

در دو سال اول تولید بیش از ۲۰ هزار دستگاه از وسپا ۴۰۰ فروخته شد اما به‌زودی فروش آن کاهش یافت و به همین دلیل وسپا تولید آن‌را رسماً در سال ۱۹۶۱ متوقف کرد؛ اما حتی باوجود مدت نسبتاً کوتاه تولید، طرفداران این خودروی کوچکِ دودر در دهه‌های بعدی زیاد شدند. حال یک دستگاه وسپا ۴۰۰ مدل ۱۹۵۹ که کاملاً فابریک است برای فروش در سایت eBay گذاشته شده است. این ماشین در کالیفرنیا قرار دارد.

این وسپای خاص در یک گاراژ در فرانسه پیدا شده و سپس به ایالات‌متحده انتقال یافته است درحالی‌که همچنان رنگ آبی اصلی خود را حفظ کرده و تنها چند لکهٔ جزئی و زنگ‌زدگی مختصر دارد. علاوه بر این هیچ‌گونه فرورفتگی در بدنهٔ آن وجود ندارد.

در داخل هم همین داستان تکرار شده است. تمامی اجزاء در شرایط عالی هستند و کار می‌کنند و فقط آثاری جزئی از کهنگی در صندلی‌های سفید آن دیده می‌شود که البته باید سن ۵۶ سالهٔ آن‌را هم در نظر داشت. همچنین سقف خودرو نیز قابل باز شدن است.

1959-vespa-400-microcar-ebay15

اما مسلماً بهترین ویژگی این وسپا کارکرد بسیار کم آن است به‌گونه‌ای که عدد تنها ۸۰۰۰ روی کیلومتر شمار آن دیده می‌شود. پیشرانهٔ این وسپا ۴۰۰ درست مشابه زمانی است که از کارخانه خارج شده و ترمزها، گیربکس، کلاچ، سیستم تعلیق و به‌طورکلی همهٔ اجزاء آن کاملاً فابریک و دست‌نخورده بوده و همگی کار می‌کنند. فروشنده می‌گوید تعمیر نگهداری ماشین تا به امروز به‌طور کامل انجام گرفته است.

1959-vespa-400-microcar-ebay17

این خودروی کوچک و جالب برای هر کلکسیون خودرویی می‌تواند مدل جذابی باشد. اما قیمت آن اصلاً ارزان نیست زیرا فروشنده قیمتی نزدیک به ۴۰ هزار دلار را برای آن تعیین کرده است.

1959-vespa-400-microcar-ebay5

امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه

  1. Daniel

    ۲۹ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (931 ديدگاه)

    چه باحاله!

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
    1. uss zumwalt DDG-1000

      ۳۰ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (4525 ديدگاه)

      عجب کارکردی

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  2. علي

    ۲۹ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (68 ديدگاه)

    به نظر من هر چیز ی به صرف قدیمی بودن ارزش کلکسیونی بودن پیدا نمیکنه، نه تولید محدود بوده، نه مشخصات فنی چشمگیری زمان خودش داشته، نه طراحی خاصی… هیچی هیچی. خدایش حیف ۴٠ هزار تا نیست!!

    موافقم ۰
    مخالفم ۲
    1. GOD BLESS AMERICA

      ۲۹ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (758 ديدگاه)

      داداش این خودرو بخشی از تاریخه صنعتی فرانسه و اروپا و بعد از اون جهانه.
      با معیار شما فقط ماشینهای لوکس و اسپرت میتونه کلکسیونی باشه.
      اما باید اعتراف کنی خودت هم اگه تو خیابون همچین چیزی ببینی کنجکاو میشی که تاریخچه اش رو در بیاری مگه نه.

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
  3. RoadRunner

    ۲۹ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (11451 ديدگاه)

    یاد موتور های قدیمی وسپا بخیر.

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
    1. uss zumwalt DDG-1000

      ۳۰ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (4525 ديدگاه)

      واقعا

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  4. ونوم

    ۲۹ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (543 ديدگاه)

    یه سوال دارم وسپا ایتالیایی نیست مگه

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. RoadRunner

      ۲۹ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (11451 ديدگاه)

      چرا

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  5. Aria

    ۳۰ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (63 ديدگاه)

    چه بامزست. ۱۲ اسب !!! خیلی خوشگله

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا