سایر خودروهای اروپایی

کاترهام هفت Sprint، نمونه‌ای با نگاه به گذشته

کاترهام هفت Sprint در فستیوال سرعت گودوود معرفی شد و تنها در یک هفته برای فروش عرضه می‌شود

شرکت بریتانیایی کاترهام در فستیوال سرعت گودوود امسال برای اولین بار نسخهٔ جدیدی از مدل هفت خود را با نام اسپرینت (Sprint) رونمایی کرد. این نمونه دارای ظاهری منحصربه‌فرد بوده و به مناسبت جشن ۶۰ سالگی خودروی اسپرت هفت ساخته شده است. پیشینهٔ کاترهام هفت در اصل به لوتوس هفت بازمی‌گردد. خودرویی که در سال ۱۹۵۷ معرفی شد و به دلیل سادگی و وزن کم با استقبال و موفقیت بالایی مواجه شد. پس از پایان تولید مدل هفت توسط لوتوس در سال ۱۹۷۲، شرکت کاترهام حقوق و امتیاز آن‌را خرید و خود اقدام به تولید آن کرد که هنوز هم ادامه دارد؛ بنابراین سابقۀ تولید خودروی هفت درواقع به سال ۱۹۵۷ برمی‌گردد و تا چند ماه دیگر ۶۰ ساله خواهد شد.

Caterham-Seven_Sprint-2017-01

نسخهٔ ویژهٔ اسپرینت تنها به تعداد ۶۰ دستگاه ساخته شده و همگی فقط در انگلستان عرضه شده‌اند. داخل و خارج این خودرو به‌صورت رترو طراحی شده است (Retro به خودروهای گفته می‌شود که طراحی آن‌ها با نگاه به گذشته و مدل‌های قدیمی انجام می‌گیرد) و نمونه‌های قدیمی لوتوس و کاترهام هفت را یادآوری می‌کند درحالی‌که قیمت آن ۲۷,۹۹۵ پوند (۳۷ هزار دلار) اعلام شده است؛ اما نکته‌ای که در رابطه با کاترهام هفت اسپرینت بسیار جالب است این است که تمامی ۶۰ دستگاه آن در عرض تنها یک هفته به فروش رسیدند که نشان از استقبال بسیار بالا از آن دارد.

Caterham-Seven_Sprint-2017-03

این دستاورد، یعنی فروش همهٔ ۶۰ دستگاه مدل هفت اسپرینت در تنها یک هفته، برای کاترهام بسیار شوکه کننده بود زیرا برای کاترهام که فروش سالانهٔ آن به‌طور متوسط حدود ۵۰۰ دستگاه است، این ۶۰ دستگاهی که در یک هفته فروخته شد، بیش از ۱۰ درصد از فروش سالانهٔ آن‌را تشکیل می‌دهد؛ بنابراین این امر موفقیت بزرگی برای این خودروساز کوچک بریتانیایی محسوب می‌شود. در همین رابطه مدیر ارشد تجاری کاترهام «David Ridely» در یک مصاحبهٔ مطبوعاتی گفته است:

«ما با استقبال بالا از مدل اسپرینت غافلگیر شدیم. البته ما می‌دانستیم که این خودرویی محبوب خواهد بود اما واکنش مردم بی‌سابقه بود. در یک سال معمولی ما حدود ۵۰۰ دستگاه خودرو می‌فروشیم و این یعنی مدل جدید اسپرینت بیش از ۱۰ درصد از فروش سالانهٔ ما را تنها در یک هفته تشکیل داده است».

Caterham-Seven_Sprint-2017-

افراد خوش‌شانسی که موفق به خرید کاترهام هفت اسپرینت شده‌اند، مالک خودروی سبک و اسپرتی خواهند شد که مجهز به یک پیشرانهٔ کوچک ۶۶۰ سی‌سی ساخت سوزوکی با قدرت تنها ۸۰ اسب بخار است. بااین‌حال وجود این موتور کوچک با حجم فقط ۶۶۰ سی‌سی در زیر کاپوت هفت اسپرینت هم نتوانسته افراد را از خرید آن منصرف کند. البته هرچند این قدرت ناچیزی برای یک خودروی اسپرت مدرن است اما وقتی در کنار وزن فوق‌العاده سبک کاترهام هفت اسپرینت قرار می‌گیرد شاهد عملکرد بسیار مناسبی خواهیم بود به‌گونه‌ای که شتاب صفرتاصد آن عدد قابل‌توجه ۶.۹ ثانیه اعلام شده است.

Caterham-Seven_Sprint-2017-02

غیر از قوای محرکه، همان‌طور که اشاره شد، این نسخهٔ ویژه دارای طراحی منحصربه‌فردی است که در آن از مدل‌های هفت اوایل دههٔ ۶۰ میلادی الهام گرفته شده است. نتیجهٔ چنین امری، ارائهٔ اگزوزهای کرومی، رینگ‌های کِرِم‌رنگ، قالپاق‌های کرومی و چراغ‌های عقب گِرد در هفت اسپرینت جدید است. در داخل هم یک فرمان سه پرهٔ با دایرهٔ چوبی، داشبورد قرمزرنگ و صندلی‌هایی با چرم قرمز بکار رفته است.

هرچند رسماً فروش کاترهام هفت اسپرینت پایان یافته و تمامی نمونه‌های تولیدی آن فروخته شده است اما به دلیل استقبال فوق‌العاده، احتمال تولید تعداد بیشتری از آن وجود خواهد داشت؛ بنابراین ممکن است علاقه‌مندان هنوز هم فرصتی برای خرید این خودرو از طریق کاترهام انگلستان و نمایندگی‌های فروش آن در دیگر کشورهای اروپایی داشته باشند؛ اما متأسفانه کاترهام برنامه‌ای برای عرضهٔ هفت اسپرینت در ایالات‌متحده ندارد و علاقه‌مندان آمریکایی امکان خرید آن‌را نخواهند داشت.

Caterham-Seven_Sprint-2017-04

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. مجید

    ۳ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (681 ديدگاه)

    بریتانیا خودروسازهای خاص مثل این زیاد داره مثل BAC,TVR و یا موریس و خیلی های دیگه اما به نظر من یکی از بهترین هاش همین کاترهامه ولی قیمتشون یه مقداری بالاست مثلا مدل مونو BAC که تو برنامه تاپ گیر جرمی کلارکسون تستش کرده بود 102 هزار پوند بود!!!!!!!من ولی به شخصه مدل R500 رو بیشتر دوست دارم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. uss zumwalt DDG-1000

      ۴ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      چه شتابی داره 6.9 ثانیه
      عالیه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. علی

    ۳ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (969 ديدگاه)

    فقط میتونم بگم خدا پدر چارلی چاپلینو بیامرزه. خودتون اینو (((کاترهام))) با (((KTM))) مقایسه کنید قضاوت با شما

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Matador

      ۳ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      اصلا ازین ماشینا خوش نمیاد.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. uss zumwalt DDG-1000

        ۴ مهر ۱۳۹۵
        سوابق: (4433 ديدگاه)

        سلیقه ای دیگه
        قرار نیست همه حال کنن که

        موافقم 0
        مخالفم 0
  3. XmanSHP9

    ۳ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (66 ديدگاه)

    یکی از شرکتایی که فرم کلاسیک خودروهاشو حفظ کرده همین کاترهامه.
    این مدل خودرو هایی که بر پایه هندلینگ و وزن کم ساخته میشن همیشه از جذابیت خاصی دارن برخوردارن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. حامد

    ۳ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (188 ديدگاه)

    شاید این محبوبیت رو مدیون کاپیتان کند باشه!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سینا

      ۳ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (347 ديدگاه)

      همستر هم خوشش میاد

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. GOD BLESS AMERICA

    ۳ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (758 ديدگاه)

    ببینید انگلستان کشوری پادشاهی است که مردمش هنوز تو هپروت افسانه‌ای دنبال حس کلاسیک میکردن.
    و کاترهام و امثالهم دقیقا جواب به نیاز مشتری بریتانیایی است که به دنبال حس کلاسیک میکردن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. GOD BLESS AMERICA

      ۳ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (758 ديدگاه)

      بخاطر حجم موتور پایین ازش خوشم میاد ای کاش نسخه کوپه با سقف فلزی ثابت هم تولید میشد.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. mojtabaaston

    ۴ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (232 ديدگاه)

    کی میاد چنین ماشینی بخره؟

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا