سایر خودروهای اروپایی

نگاهی به لادا و برخی از محصولات آن (بخش دوم)

در بخش نخست این متن، پیشینه شرکت لادا را مرور و شما را با برخی از محصولات سابق آن آشنا نمودیم. در این قسمت هم سعی می‌کنیم که به نحو اجمالی و گذرا مدل‌های فعلی این شرکت را به شما معرفی نماییم.

Avtovaz lada
لادا کالینا (KALINA)
لادا کالینا یک خودروی سوپر مینی با ابعادی مشابه با پژو ۲۰۶ است که برای نخستین بار در سال ۲۰۰۴ میلادی به بازار معرفی شد. نسل اول آن تا سال ۲۰۱۲ میلادی در مدار تولید جای داشت و نسخه نوین آن هم اساساً یک فیس‌لیفت از نسل اول آن به شمار می‌آید؛ با این تفاوت که مقدار اندکی به طول آن اضافه شده و از فاصله بین دو محور (جلو و عقب) بیشتری هم برخوردار است. در حال حاضر نیز، این خودرو در تیپ‌های هاچ‌بک ساده، هاچ‌بک اسپرت، استیشن و نیز کراس تولید می‌شود. این خودرو در کشور فنلاند با نام لادا ۱۱۹ به فروش می‌رسد.

Lada Kalina Sport
Lada Kalina Sport

هدف از عرضه کالینا، بیش از همه، تسخیر بازارهای صادراتی بوده است و از همین رو، درست به‌مانند آنچه که در لادا گرانتا دیده می‌شود، در تمامی کنترلرها و ابزارهای موجود در آن، حروف انگلیسی به کار رفته است. نسل دوم کالینا، به لحاظ تکنیکی هم بهبود چشمگیری یافته و از تجهیزاتی همچون سیستم ضد بلوکه ترمز (ABS)، سیستم کنترل پایداری (ESP)، صفحه نمایشگر لمسی به همراه سامانه ناوبری، تهویه مطبوع اتوماتیک، جعبه‌دنده خودکار، سنسور حسگر باران و نیز چراغ‌های اتومات و…. بهره می‌برد. در حال حاضر، این خودرو از یک پیشرانه چهار سیلندر و به حجم ۱.۶ لیتر نیرو می‌گیرد که در دو نسخه متفاوت ۸ و ۱۶ سوپاپ ارائه می‌شوند. نسخه ۸ سوپاپ از توانی معادل ۸۷ اسب بخار و گشتاوری معادل ۱۴۰ نیوتن متر برخوردار است و نسخه ۱۶ سوپاپ هم در نسخه‌های متفاوت ۹۸ و ۱۰۶ و ۱۱۸ اسب بخاری عرضه می‌شود که گشتاور آن‌ها به ترتیب معادل ۱۴۵ و ۱۴۸ و ۱۵۴ نیوتن متر است. قوی‌ترین پیشرانه هم بر روی کالینا اسپرت نصب شده است.

2013 Lada Kalina
۲۰۱۳ Lada Kalina

مدل کالینا اسپرت، از کیت‌های اسپرتی در بدنه و همچنین لاستیک‌های پهن‌تری بهره برده و نسبت به نمونه عادی از ارتفاع کمتر و زیبایی بیشتری برخوردار است. مضاف بر آن، نسخه‌ای دیگر از کالینا به نام کراس (CROSS) هم از سال ۲۰۱۴ میلادی عرضه می‌شود که از ۶۰ میلی‌متر بلندای بیشتر و نوارهای پلاستیکی مشکی در اطراف گلگیرها و نیز ضریب دنده‌های تغییر یافته در گیربکس، سود می‌برد. می‌توان این‌طور گفت که لادا با عرضه کالینا بیشتر سلایق را تحت پوشش خود قرار داده است.

2013 Lada Kalina
۲۰۱۳ Lada Kalina

به لحاظ سیستم انتقال قدرت، این خودرو با گیربکس‌های ۵ سرعته دستی،۵ سرعته AMT و نیز ۴ سرعته خودکار عرضه می‌شود. طول/عرض/ارتفاع انواع مدل‌های این خودرو به شرح ذیل است:

  • هاچ‌بک: ۳۸۹۳/۱۷۰۰/۱۵۰۰ میلی‌متر – استیشن: ۴۰۸۴/۱۷۰۰/۱۵۰۴ میلی‌متر
  • کراس: ۴۱۰۴/۱۷۰۰/۱۵۶۰ میلی‌متر- اسپرت: ۳۹۴۳/۱۷۰۰/۱۴۵۰ میلی‌متر
2013 Lada Kalina
۲۰۱۳ Lada Kalina

فاصله بین دو محور جلو و عقب تمامی مدل‌های فوق معادل ۲۷۴۶ میلی‌متر است و وزن آن‌ها هم بین ۱۱۲۵ الی ۱۱۶۰ کیلوگرم متغیر است و تنها تیپ اسپرت از وزنی معادل ۱۱۵۰ کیلوگرم برخوردار است. قیمت پایه مدل‌های گوناگون کالینا بنا به مندرجات وب‌سایت این شرکت به شرح ذیل است:

  • هاچ‌بک معمولی: ۳۸۹/۹۰۰ روبل یا حدود ۲۱/۸ میلیون تومان
  • استیشن: ۴۰۱/۹۰۰ روبل یا حدود ۲۲/۵ میلیون تومان
  • کراس: ۴۶۵/۴۰۰ روبل یا حدود ۲۶/۱ میلیون تومان
  • اسپرت: ۵۲۶/۰۰۰ روبل یا حدود ۲۹/۵ میلیون تومان
2013 Lada Kalina
۲۰۱۳ Lada Kalina

توضیح: قیمت خریدوفروش هر روبل روسیه در بازار آزاد کشورمان بین ۵۱ الی ۵۶ تومان است و بهای خودروها هم به طور مستقیم به تومان تبدیل شده است.

lada kalina universal 2194 2013 R16
lada kalina universal 2194 2013 R16

لادا گرانتا (GRANTA)
لادا گرانتا یک سدان جمع و جور است که از همکاری میان لادا با شرکت رنوی فرانسه خلق شد و بر روی پلت فرم لادا کالینا هم تکوین و توسعه یافت. و برای نخستین بار هم فروش آن از ماه دسامبر سال ۲۰۱۱ میلادی آغاز گردید. هم‌اکنون، این خودرو علاوه بر شهر تولیاتی (TOLYATTI) در شهر ایژوسک (IZSHEVSK) هم تولید می‌شود. همچنین، نسخه لیفت بک آن هم در سال ۲۰۱۴ میلادی رونمایی و جایگزین لادا سامارا ۲ شد و فعلاً هم تنها در سایت ایژوسک به تولید می‌رسد. امروزه، این خودرو در تیپ‌های سدان، لیفت بک و اسپرت عرضه می‌شود. لادا گرانتا از لحاظ فنی و تکنیکی، از اشتراکات فروانی با نسخه سدان داچیا/رنو لوگان و یا همان تندر ۹۰ برخوردار است و به لحاظ نوع پیشرانه و سیستم انتقال قدرت به کار رفته کاملاً مشابه آن است.

vaz lada granta 2011
vaz lada granta 2011
lada granta
lada granta
هدف از عرضه این خودرو، جذب خریداران جوانان و همچنین خانوارهای کم شمار بوده است. البته این مدل بیشتر جهت رویارویی با سوپر مینی‌های وارداتی اروپایی در نظر گرفته شده است، در حالی که به لحاظ ابعادی در کلاس خودروهای C جای می‌گیرد. در حال حاضر، این خودرو در سه تریم متفاوت ارائه می‌شود: استاندارد (STANDARD)، نرم (NORM) و نیز لوکس (LUX). تیپ استاندارد این خودرو از تجهیزاتی همچون فرمان الکتریکی، شیشه‌های برقی جلو، قفل خودکار درب‌ها و کامپیوتر سفری برخوردار است و تیپ لوکس آن از تجهیزاتی همانند دو ایربگ، شیشه‌های برقی عقب، آینه‌های جانبی گرم شونده و گرم‌کن صندلی‌های جلو و…. سود می‌برد.

Lada Granta Hatchback 2014
Lada Granta Hatchback 2014
Lada Granta Hatchback 2014
Lada Granta Hatchback 2014
هم‌اکنون، لادا گرانتا علاوه بر روسیه و ممالکی همچون بلاروس، اکراین و آذربایجان و… به کشورهای اتحادیه اروپا من‌جمله آلمان، فرانسه، اتریش و …. صادر می‌شود. در می سال ۲۰۱۳ میلادی شرکت لادا فراخوانی را جهت رفع عیب در ترمزهای لادا گرانتا و کالینا صادر نمود.

Lada Granta 2014 interior
Lada Granta 2014 interior
در حال حاضر، این خودرو از یک پیشرانه چهار سیلندر و به حجم ۱.۶ لیتر سود می‌برد که در انواع ۸ و ۱۶ سوپاپ عرضه می‌شوند. نمونه ۸ سوپاپ از توانی معادل ۸۷ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۱۴۰ نیوتن متر بهره می‌برد و نمونه ۱۶ سوپاپ هم با توان‌های متفاوت ۱۰۶ و ۱۱۸ اسب بخار ارائه می‌شود که به ترتیب هم، از گشتاوری معادل ۱۴۸ و ۱۵۴ نیوتن متر برخوردارند. قوی‌ترین نسخه از پیشرانه هم در تیپ اسپرت نصب شده است. این تیپ از گرانتا، در نمای ظاهری خود از رینگ‌ها و سپرهای متفاوتی نسبت به انواع عادی سود می‌برد و در حال حاضر تنها با یک گیربکس ۵ سرعته دستی عرضه می‌شود. از لحاظ سیستم انتقال قدرت، مدل‌های متعدد این خودرو با گیربکس‌های ۵ سرعته دستی،۵ سرعته AMT و نیز ۴ سرعته خودکار ارائه می‌شوند.

Lada Granta 2014 facelift
Lada Granta 2014 facelift
طول/عرض/ارتفاع انواع مدل‌های گرانتا به ترتیب ذیل است:

  • سدان: ۴۲۶۰/۱۷۰۰/۱۵۰۰ میلی‌متر
  • لیفت بک: ۴۲۴۶/۱۷۰۰/۱۵۰۰ میلی‌متر
  • اسپرت: ۴۲۸۰/۱۷۰۰/۱۴۷۰ میلی‌متر

فاصله بین دو محور تمامی این مدل‌ها معادل ۲۷۴۶ میلی‌متر است و وزن انواع سدان و لیفت بک هم بین ۱۰۷۵ تا ۱۱۶۰ کیلوگرم متغیر است و وزن نسخه اسپرت هم معادل ۱۱۴۰ کیلوگرم است. بهای پایه مدل‌های گوناگون لادا گرانتا بنا به مندرجات وب‌سایت این شرکت به شرح ذیل است:

  • سدان: ۳۴۰/۰۰۰ روبل یا حدود ۱۹ میلیون تومان
  • لیفت بک: ۳۵۷/۲۰۰ روبل یا حدود ۲۰ میلیون تومان
  • اسپرت: ۵۱۹/۰۰۰ روبل یا حدود ۲۹/۱ میلیون تومان
lada granta carsweek
lada granta carsweek
لادا پریورا (PRIORA)
سومین خودرویی از لادا که می‌خواهیم به آن بپردازیم پریورا نام دارد. تولید این خودرو از ماه مارس سال ۲۰۰۷ میلادی آغاز شد و به لحاظ ظاهری هم تا حد زیادی، یک نسخه اصلاح شده از لادا ۱۱۰ به شمار می‌آید که در سال ۲۰۰۹ میلادی جانشین آن شد. لادا پریورا در سه فرم متفاوت بدنه اعم از سدان، لیفت بک و نیز استیشن تولید می‌شود. برخی نام‌های دیگر این خودرو نیز بدین قرار است:

lada priora
lada priora
واز ۲۱۷۰ (نسخه سدان) – واز ۲۱۷۱ یونیورسال (نسخه استیشن) – واز ۲۱۷۲ (پنج درب لیفت بک)
در حال حاضر این خودرو با پیشرانه‌های متعدد بنزینی و نیز دوگانه‌سوز ارائه می‌شود. پیشرانه چهار سیلندر بنزینی این خودرو از ۱.۶ لیتر حجم بهره می‌برد. این پیشرانه در نسخه‌های متفاوت ۹۸ و ۱۰۶ اسب بخاری ارائه می‌شود که گشتاور خروجی آن‌ها به ترتیب معادل ۱۴۵ و ۱۴۸ نیوتن متر است. این خودرو مدتی هم با یک پیشرانه ۱.۸ لیتری و ۱۲۰ اسب بخاری عرضه شده است. به لحاظ سیستم انتقال قدرت، این خودرو از یک جعبه‌دنده ۵ سرعته دستی و نیز یک جعبه‌دنده ۵ سرعته AMT بهره می‌برد. طول/عرض/ ارتفاع انواع مدل‌های پریورا به شرح ذیل است:

  • سدان: ۴۳۵۰/۱۶۸۰/۱۴۲۰ میلی‌متر
  • لیفت بک: ۴۲۱۰/۱۶۸۰/۱۴۳۵ میلی‌متر
  • استیشن: ۴۳۴۰/۱۶۸۰/۱۵۰۸ میلی‌متر
lada priora
lada priora
lada priora
lada priora
فاصله بین دو محور تمامی مدل‌های فوق معادل ۲۴۹۲ میلی‌متر و وزنشان هم میان ۱۱۶۳ تا ۱۱۸۵ کیلوگرم متغیر است. بهای مدل‌های گوناگون لادا پریورا بنا به مندرجات وب‌سایت این شرکت بدین قرار است:

  • سدان: ۴۳۵/۰۰۰ روبل یا حدود ۲۴/۴ میلیون تومان
  • لیفت بک: ۴۴۳/۰۰۰ روبل یا حدود ۲۴/۸ میلیون تومان
  • استیشن: ۴۴۶/۶۰۰ روبل یا حدود ۲۵ میلیون تومان
lada priora
lada priora

ادامه دارد…

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مطالب مشابه

‫۲۲ دیدگاه‌ها

  1. Zonda R

    ۱۱ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (1872 ديدگاه)

    @.F
    ممنون سام عزیز منتظر بودم برای قسمت دوم
    لادا یه خودروی کاملا شرقی که با فلسفه ی فکری کمونیسم ساخته شده و طراحی کاملا محافظه کارانه و جهان سومی که فکر میکنم تندر 90 رنو یه نمونه ی کامل از این طرز تفکر طراحی در ایران هست
    اماااا طراحی و پلت فرم خودروهای لادا براساس L90 رنو هست و همکاری با یه برند با تجربه و حتی از موتور اون هم در اکثر موتورها استفاده میکنه که نشون دهنده ی پیشرفته بودن محصولات لادا نسبت به ایران خودرو و سایپا با فاصله ی 20 سال هست چون محصولات لادا در بازه قیمتی از پراید و تیبا تا رانا قرار دارند برای نمونه میشه با یه نگاه به گرانتا و قیاس اون با تیبا یا قیاس کالینا و تیبای هاچبک به اوج عقب موندگی و درماندگیه صنعت خودروی ایران پی برد
    تازه خودروهای دو شرکت ایرانی از سال 91 به بعد فقط کالبد خودروی قدیمی رو دارن و الا از لحاظ فنی بسیار بی کیفیت تر هستن و واقعا صاحبانشون به دردسر میندازن

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. سام

      ۱۱ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (899 ديدگاه)

      با سلام
      خواهش می کنم فرزاد عزیز،لطف داری شما

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. مسعود

    ۱۱ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (7 ديدگاه)

    به عکس دومی از آخر نگاه کنین همان تیبای خودمونه!!!

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. ali ayat

      ۱۲ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (716 ديدگاه)

      ااا مگه داخل طراحی نشده بود نچ نچ بازم لو رفت

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. Javad

    ۱۱ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (15 ديدگاه)

    دقیقا ماشین هاش به درد ایران خودرو و سایپا میخوره تا به ملت قالب کنند.

    موافقم 2
    مخالفم 0
  4. alighazaee

    ۱۱ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    پریورا خیلی شبیه تیبا س

    موافقم 1
    مخالفم 0
  5. احمد باقری

    ۱۱ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    طراحیهای خوبی نداره. به هر حال، قیمتش هم مسلما خیلی کمتر هست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سام

      ۱۱ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (899 ديدگاه)

      ارقام به مربوط به قیمت این خودروها بر اساس داده های سایت ذیل می باشد:
      http://WWW.LADA.RU

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. احسان

    ۱۱ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (314 ديدگاه)

    بنظر شرکت های چینی بهتر عمل میکنند واقعا محصولات جک و جیبی رو به این ترجیح میدم

    موافقم 3
    مخالفم 0
  7. king 918

    ۱۱ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (2493 ديدگاه)

    تو عکس سوم از بالا فکر کنم فرمون اسکانیا روش گذاشته باشن……………
    چرا اینقدر فرمونش بزرگه ……………..

    موافقم 2
    مخالفم 0
  8. ali a.j

    ۱۱ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (635 ديدگاه)

    تشکر از آقای سام کاویانی

    لطفا مطلبی را به gaz 61 – 73 اختصاص بدهید

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ali a.j

      ۱۱ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (635 ديدگاه)

      بین عدد 61 و 73 خط فاصله گذاشتم که متاسفانه قابل مشاهده نیست
      آقای کاویانی اگه تصمیم دارید اسم این خودرو را سرچ کنید لطفا بین 61 و 73 خط فاصله بگذارید

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. سام

      ۱۱ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (899 ديدگاه)

      خواهش می کنم دوست عزیز،انجام وظیفه بود.در صورت کسب منابع معتبر،حتما به خواسته تان عمل خواهم نمود.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. حامد

    ۱۱ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (70 ديدگاه)

    ممنون جناب کاویانی.
    قیمت‌ها قابل توجه است!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سام

      ۱۱ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (899 ديدگاه)

      با سلام
      لطف داری دوست عزیز،انجام وظیفه بود.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  10. sina

    ۱۱ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (307 ديدگاه)

    گرانتا که همون ساینا که جدیدا سایپا زده
    اون یکیم که خوده تیبا

    موافقم 0
    مخالفم 1
  11. آریو

    ۱۱ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دوستان امیدوارم از تجربه تلخ هواپیماهای روسی درس گرفته و با واردات خودروهای روسی سایه سنگین محصولات این کشور رو همانند چین بدوش صنعت و اقتصاد کشور تحمیل نکنیم !

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. parham

    ۱۲ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (111 ديدگاه)

    یعنی محصولاتشون و میبینم یاد سایپا ایران خودرو خودمون میافتم نمیدونم چه دلیلی داره اینا ماشین بسازن نه سلیقه دارن نه صنعتشو :))

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. ali

    ۱۲ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خداروشکرخودروهای روسی رو به خوردمون نمیدن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. سالسا

    ۱۲ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (108 ديدگاه)

    خیلی هم بد نیستن…قیمتاشونم از ایرانی ها ارزون ترن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. مهیار

    ۱۳ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (15 ديدگاه)

    روسا خیلی باحالن , کلا اعتقادی به ظرافت و زیبایی ندارن ولی جاش شدیدا به ایمنی و کیفیت ایمان قلبی دارن
    من همیشه سوال بود واسم که چه میشد جای قرداد بستن با خودروسازای چینی با این روسا قرداد میبستن , خوب مگه روسا مث چینیا کشور دوست و مشترک المنافع با ما نیستن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. Ramin

    ۳۰ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    شماها که هی درباره بدی های لادا میگین از خوبیاش شنیدین؟
    یعنی لادا priora نسخه سدان و لیفت بک اخر ارتفاع رو میتونی بزنی روش فقط یه ماشین باز میفهمه این چیزا رو

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا