سایر خودروهای اروپایی

نگاهی به لادا و برخی از محصولات آن (بخش نخست)

لادا، نام برندی روسی از خودروست که توسط کمپانی افتو واز (AVTO VAZ) عرضه می‌شود. این کمپانی با همکاری شرکت فیات ایتالیا و در ماه ژوئن سال ۱۹۶۶ میلادی بنیان نهاده شد. محل استقرار آن در شهر تولیاتی (TOLYATTI) و در منطقه سامارا (SAMARA) واقع می‌باشد. اولین سری از خودروهای این شرکت هم با تأخیری سه ساله و در سال ۱۹۶۹ میلادی به بازار عرضه شدند. البته نام لادا تنها برای خودروهای صادراتی این شرکت به کار می‌رود و از ماه ژوئن سال ۱۹۷۰ میلادی، محصولات آن در روسیه تحت نام ژیگولی (ZHIGULI) و نیز واز (VAZ) به فروش می‌رسند. خودروهای ساخت لادا در دو دهه آخر حیات نظام اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی، از محبوبیت فراوانی در این کشور و اقمارش، من‌جمله اروپای شرقی برخوردار بودند که شاید بتوان یکی از دلایل این امر را بسته بودن مرزهای این سری از ممالک بر روی ورود هر نوع خودروی خارجی دانست. آرم شرکت لادا هم یک رودخانه کم‌عمق را به تصویر می‌کشد که در پهنه آن یک کشتی بادبانی در حال حرکت است. این طرح هم برگرفته از کشتی‌های بلند و باریک قوم وایکینگ است که در روسیه با نام laďya شناخته می‌شوند.

lada-avtovaz-21011
lada avtovaz 21011
نخستین خودروی ساخت لادا بر مبنای فیات ۱۲۴ مدل ۱۹۶۶ میلادی تکوین یافت و تقریباً به مدت چهار دهه و بدون هیچ‌گونه تغییر اساسی و تنها با برخی از اصلاحات جزئی در بدنه، در مدار تولید جای داشت. تعداد قابل‌توجهی از این خودرو، در دهه پنجاه شمسی وارد کشورمان شد و توانست رضایت نسبی مالکانش را به خود جلب نماید. همچنین، حجم بزرگی از صادرات لادا به کشورهای غربی نیز از همین مدل بود و از مهم‌ترین دلایلی که خرید آن را برای مشتریان غربی توجیه می‌کرد عبارت بودند از: قیمت رقابتی، قابلیت اطمینان و سادگی سرویس و تعمیرات. این خودرو در دو شکل متفاوت از بدنه اعم از سدان و استیشن به بازارهای اروپایی صادر می‌شد و جالب اینجاست که در هر کشوری با نام متفاوتی به فروش می‌رفت مثلاً در بریتانیا تحت نام ریوا (RIVA) در آلمان با نام نوا (NOVA) و… شاید ذکر تمامی نام‌های این مدل در این متن نگنجد و از حوصله شما خوانندگان عزیز هم خارج باشد ولی جهت اطلاع بیشتر، چند مورد دیگر را هم ذکر می‌نمایم:

واز ۲۱۰۱: این خودرو همان لادا ۱۲۰۰ سدان می‌باشد.

VAZ 2101
VAZ 2101
واز ۲۱۰۲: این خودرو نمونه استیشن لادا ۱۲۰۰ می‌باشد.

VAZ 2102
VAZ 2102
واز ۲۱۰۳: این مدل نمونه‌ای لوکس‌تر از لادا ۱۲۰۰ به شمار می‌آمد و از چهار عدد چهار گرد در جلو و داشبوردی لوکس‌تر بهره می‌برد و در کشور کانادا با نام لادا ۱۵۰۰ به فروش می‌رسید.

Vaz 2103
Vaz 2103
Lada 2104 1500
Lada 2104 1500
واز ۲۱۰۶: این خودرو نسخه اصلاح شده لادا ۲۱۰۳ محسوب می‌شد و تحت نام لادا ۱۶۰۰ در کانادا به فروش می‌رسید.

VAZ 2106
VAZ 2106
از دیگر ویژگی‌های لادای کلاسیک و یا همان ریوا و…. دوام بسیار خوب آن بود. به نحوی که بسیاری از نسخه‌های آن به راحتی توانستند بیش از ۳۰۰ هزار مایل و یا ۴۸۰ هزار کیلومتر را در جاده‌های خراب روسیه و علیرغم کمبود مراکز تعمیراتی، طی کنند. علاوه بر این، بدنه این خودرو نیز از فلز بسیار مقاومی ساخته شده بود تا از پس سرمای شدید منطقه سیبری برآید. در جایی خوانده بودم که در برودت وحشتناک این منطقه که گاهی از منفی شصت درجه سانتی‌گراد هم پایین‌تر می‌آید بدنه بیشتر خودروها با کوچک‌ترین برخوردی همانند مقوا چاک خورده و پاره می‌شوند! از ویژگی‌های دیگر این مدل، که کمابیش در تمامی خانواده لادا مشترک است، بخاری فوق‌العاده کارآمد آن است؛ به نحوی که اگر سرمای محیط خارج از خودرو منهای ۲۵ درجه سانتی‌گراد باشد، قادر است داخل آن را تا بالای ۲۵ درجه سانتی‌گراد گرم می‌نماید، یعنی پنجاه درجه بیشتر از دمای محیط!

lada riva
lada riva
این خودرو نقش مهمی را درزمینهٔ کسب منابع ارزی برای اتحاد جماهیر شوروی سابق، ایفاء می‌کرد و حتی در مبادلات تهاتری این دولت با کشورهای دیگر، بسیار به کار می‌رفت. مثلاً یک بار شرکت کوکاکولا در بریتانیا، نوشیدنی‌های خود را با یک محموله از این خودرو معاوضه نمود! البته این را هم بگویم که “آمریکا” تنها کشوری از میان ممالک غربی بود که هیچ‌گاه خودروهای لادا به آن راه نیافت. لادای کلاسیک یکی از پرفروش‌ترین خودروهای تاریخ هم به شمار می‌رود و در طی زمان تولیدش، بیش از ۲۰ میلیون دستگاه از آن ساخته شد و در نهایت هم در سال ۲۰۱۲ میلادی تولیدش برای همیشه خاتمه یافت. نکته جالب اینجاست که تاکنون کمتر مدلی از لادا توانست همانند این خودرو در بازار کشورهای غربی موفق باشد.

VAZ 2105
VAZ 2105
Lada 2107 1300 S
Lada 2107 1300 S
در سال ۱۹۸۴ میلادی، شرکت لادا یک خودروی هاچ‌بک را با طراحی نسبتاً جدید به بازار معرفی نمود که نام صادراتی آن سامارا (SAMARA) بود و در داخل روسیه با نام اسپوتنیک (SPUTNIK) به فروش می‌رفت. این نام هم برگرفته از اسامی یکی از ماهواره‌های ساخت این کشور بود. از این خودرو تعداد انگشت‌شماری هم به کشورمان وارد شد. چند سال بعد و در سال ۱۹۹۱ میلادی، نسخه سدان این خودرو نیز معرفی شد. علاوه بر آن، لادا سامارا نخستین خودروی دیفرانسیل جلوی ساخت روسیه به شمار می‌آمد. این خودرو از پیشرانه‌های ۱.۱ و ۱.۳ و ۱.۵ لیتری بنزینی بهره می‌برد و البته بعدها نمونه ۱.۶ لیتری و نیز توربوی آن نیز معرفی شدند. لادا سامارا در اشکال سه درب و پنج درب هاچ‌بک و نیز چهار درب سدان و کابریولت هم تولید می‌شد و همانند مدل کلاسیک لادا از اسامی متفاوت و گیج‌کننده‌ای بهره می‌برد که در اینجا به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود:

واز ۲۱۰۸: هاچ‌بک سه درب – واز ۲۱۰۹: هاچ‌بک پنج درب – واز ۲۱۰۹۹: چهار درب سدان

1989 Lada Samara
۱۹۸۹ Lada Samara
لادا سامارا در فرانسه با نام ساگونا (SAGONA) و در بلژیک و هلند با نام دیوا (DIVA) و….. به فروش می‌رسید. این خودرو از لحاظ میزان فروش نتوانست موفقیت مدل کلاسیک را تکرار نماید و به دلایلی همچون کیفیت پایین ساخت، ورشکستگی مالی شرکت و عدم ثبات سیاسی در روسیه آن زمان که ناشی از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی بود، میزان فروشش در بسیاری از بازارها به‌شدت سقوط کرد و در سال‌های ۹۷ و ۹۸ میلادی از بازار ممالکی همچون کانادا و استرالیا و بریتانیا خارج گردید. البته در این بین نباید از نقش خودروهای ارزان کره‌ای هم غافل شد که عرصه را در آن دوره، برای همتایان روسی خود بسیار تنگ کرده بودند. جالب اینجاست که در آن برهه، وضعیت شرکت واز آن‌چنان رو به وخامت بود که حتی از عهده پرداخت مبالغ ناشی از خرید برخی از قطعات حساس پیشرانه همچون سیستم انژکتور نیز برنمی‌آمد و شرکت سازنده این سازه یعنی جنرال‌موتورز آمریکا، به دلیل عقب‌افتادگی بدهی‌های این شرکت، قطعه مذکور را با اکراه و بی‌میلی در اختیار آن قرار می‌داد. در سال ۱۹۹۷ میلادی، نسخه فیس‌لیفت شده‌ای از سامارا، تحت نام سامارا ۲ به بازار روسیه معرفی شد که تا سال‌های مدیدی به موازات سامارای کلاسیک تولید می‌شد. این خودرو در نمای جلوی خود کاملاً دستخوش تحول شد و از گیربکسی مناسب‌تر و نیز یک پیشرانه بهسازی شده بهره می‌برد. نمونه سدان این خودرو با نام واز ۲۱۱۵ و هاچ‌بک‌های سه درب و پنج درب آن نیز با نام‌های واز ۲۱۱۳ و ۲۱۱۴ در بازار روسیه به فروش می‌رسیدند. لادا سامارا علاوه بر روسیه، قزاقستان و اوکراین در کشورهای همچون فنلاند و اروگوئه نیز تولید می‌شد. تولید این خودرو در سال ۲۰۱۳ میلادی در روسیه خاتمه یافت اما کماکان تولید آن در کشور قزاقستان ادامه دارد.

Lada Niva 4x4
Lada Niva 4×4
از دیگر محصولات پیشین لادا، مدل ۱۱۰ می‌باشد. تولید این خودروی جمع و جور از سال ۱۹۹۵ میلادی آغاز شد و نخستین خودرویی از این شرکت بود که پس از فروپاشی شوروی به بازار معرفی شد. لادا ۱۱۰ هم طبق روال معمول با شماره‌گذاری‌های خاص این شرکت و تحت نام‌های ۱۱۰ (سدان)،۱۱۱ (استیشن)،۱۱۲ (هاچ‌بک) در اغلب بازارهای خارجی به فروش می‌رسید و در بازار داخلی هم با نام‌های واز ۲۱۱۰ (سدان)، واز ۲۱۱۱ (استیشن) و واز ۲۱۱۲ (هاچ‌بک) به فروش می‌رفت. همچنین این خودرو در کشور مصر و اوکراین نیز به تولید رسید. این خودرو از یک پیشرانه ۱.۶ لیتری و ۸ سوپاپ بهره می‌برد که از توانی معادل ۹۰ اسب بخار برخوردار بود که البته بعدها جای خود را به یک پیشرانه ۱۶ سوپاپ داد. از این خودرو، نمونه‌ای اسپرت هم ساخته شد که از چهره‌ای نسبتاً جسورانه و باله و بادی کیت‌های خاص این دست از خودروها بهره می‌برد و دارای گلگیرهای پهن‌تری هم نسبت به نسخه‌های معمولی آن بود. نام این مدل در بازار داخلی روسیه واز ۲۱۱۰۶ بود و از یک پیشرانه ساخت اپل نیرو می‌گرفت که خروجی توان آن معادل ۱۳۵ اسب بخار بود. نسخه‌ای دو دیفرانسیل و به‌اصطلاح شاسی‌بلند از این خودرو به نام تارزان ۲ (TARZAN-2) نیز ارائه شد که بر اساس نمونه استیشن آن تکوین یافته بود. تولید لادا ۱۱۰ در سال ۲۰۰۷ میلادی در روسیه و در سال ۲۰۱۰ در مصر خاتمه یافت، اما تولید آن کماکان در اوکراین و با تحت نام بوگدان (BOGDAN 2110) ادامه دارد.

AvtoVAZ Volga automaking
AvtoVAZ Volga automaking
در نهایت و در ماه مارس سال ۲۰۰۸ میلادی، بیست و پنج درصد سهام شرکت سازنده خودروهای لادا و یا همان افتوواز توسط شرکت فرانسوی رنو خریداری شد. کل مبلغ این معامله هم معادل یک میلیارد دلار آمریکا بود. هفتادوپنج درصد باقی مانده از این سهام هم در اختیار کمپانی دولتی ROSTEKHNOLOGIA باقی ماند. اما در سال‌های بعد به‌تدریج در حدود ۷۴.۵ درصد سهام افتوواز تحت کنترل رنو – نیسان قرار گرفت و از سال ۲۰۱۴ میلادی هم شرکت لادا به‌عنوان یکی از اقمار این کمپانی درآمد و شرکت رنو – نیسان کنترل غیرمستقیم آن را به دست گرفت. با توجه به سیل ورود خودروهای خارجی به خاک روسیه در سال‌های اخیر، لادا همچنان سلطه خود را بر این بازار حفظ نموده است ولی کماکان با دوران طلایی خود در دهه هشتاد و نود میلادی فاصله دارد. ظرفیت تولید این خودروساز در حدود یک میلیون دستگاه در سال است.

avtovaz
avtovaz
آنچه که در سطور فوق ذکر شد خلاصه مطالبی از پیشینه شرکت لادا و برخی از محصولات قبلی آن بود که البته نام برخی از آن‌ها برای ما آشناست و بعضی دیگر نیز کمتر به گوشمان خورده است. شاید از نظر بسیاری از شما خوانندگان عزیز قلم‌فرسایی در مورد محصولات کلاسیک لادا عملی بیهوده باشد، ممکن است از این نظر حق با شما باشد. ولی بنده به دو دلیل این کار را انجام دادم یکی به جهت ارتقاء دانش خودرویی خود و قاطبه یاران و همراهان عزیزم و دیگری هم ناشی از یک دغدغه تجاری بود! زیرا همان‌طور که ملاحظه نمودید برخی از مدل‌های قدیمی لادا همچنان در برخی از کشورها همانند اکراین و قزاقستان و با نام‌های دیگر مشغول به تولیدند؛ از آنجایی ممکن است روز و روزگاری وسوسه ورود برخی از این مدل‌ها به مخیله بعضی از واردکنندگان زیرکمان خطور کند! لذا آشنایی قبلی ما در این مورد بسیار کارساز خواهد بود. در بخش بعدی این مطلب محصولات فعلی لادا را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

پایان بخش نخست. ادامه دارد…

منبع: WIKIPEDIA.ORG

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۴ رای

مطالب مشابه

‫۲۶ دیدگاه‌ها

  1. Archi KHAN

    ۵ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (2165 ديدگاه)

    چهار دهه بدون تغییر !!!
    بیخود دوول و مردان سیاسی ایران و روسیه باهم روابط نزدیکی دارن …

    موافقم 8
    مخالفم 1
    1. YaShar

      ۵ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (294 ديدگاه)

      ژیگولی!!
      چه اسم با مسمایی!

      موافقم 3
      مخالفم 1
    2. hitler

      ۵ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (499 ديدگاه)

      چهار دهه بدون تغییر چون به تغییری نیاز نداشتن
      فرض کن در سال 1979 درست مصادف با انقلاب ایران،یه ماشین 1600سی سی بسازی که 95اسب توانش باشه
      خودروهای لادا،کم مصرف ترین،قویترین،ساده ترین و بادووم ترین خودروهای دنیا هستن بدون تعصب
      چرا؟چون بر اساس تکنولوژی نظامی ساخته شدند و نه خودروسازی
      یوتوب آفروداشونو سرچ کنین ،به جرئت میگم هیچ ماشینی نیس که رقیبشون باشه،قبل دیس دادن یه نگا کنین بعد

      موافقم 16
      مخالفم 2
      1. یه پسر

        ۶ آبان ۱۳۹۴
        سوابق: (1135 ديدگاه)

        بعضی وقت ها فک می کنم یا من کلا مفهوم ماشین رو متوجه نمیشم یا بعضی ها واقعا ماشین رو با وسایل دیگه اشتباه گرفتن
        من همیشه برام سواله ؛ چرا بعضی ها فک می کنن ماشین خوب ، تانکه ؟؟؟!!!
        بخدا اشرف خودروسازان جهان مرسدس بنز ماشین هاش بعد از 4 سال کارشون به سرویس می کشه و هزینه های نگهداریش هم بالاس
        اما همیشه مرسدس؛ زیبایی ، راحتی و امکانات رو به صاحبش هدیه میده
        —————-
        میشناسم کسی رو که ال نود خرید به هوای اینکه یه ماشین کم استهلاک بی دردسر داشته باشه
        رشت تا مشهد رو رفت کارش به دکتر ارتوپد کشید
        ——————–
        تو رو خدا بیاین نگاهمون رو نسبت به ماشین تغییر بدیم لطفا

        موافقم 11
        مخالفم 5
        1. Archi KHAN

          ۸ آبان ۱۳۹۴
          سوابق: (2165 ديدگاه)

          حالا واقعا اشرف خودروسازان جهان مرسدس بنزِ ؟!
          :-) :-) :-)

          موافقم 12
          مخالفم 4
  2. میثم

    ۵ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (50 ديدگاه)

    ما هم پیکان را داشتیم بدون تغییر خاصی …
    ببخشید پراید هم هست
    پژو 405
    و……
    :)

    موافقم 8
    مخالفم 3
    1. فورد

      ۵ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (853 ديدگاه)

      به نظر من لادا خیلی خیلی بهتر از خودروسازی ایرانه چون شنیدم وقتی می خواستن فیات رو مونتاژ کن بدنه اون برای امنیت جون مردم چندین برابر محکم تر شده ولی تو ایران برعکسه

      موافقم 14
      مخالفم 0
  3. Zonda R

    ۵ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (1872 ديدگاه)

    @.F
    سام جان ممنون از ترجمه ی خوبت
    لادا………
    فکر کنم حدود 2 سال پیش بود تعدادی لادا وارد شد قیمت حدود 60 تومن داشتن و هاچبک بودن
    اما از اودل مشخص بود راه ورود لادا بن بست هستش
    اخیرا پیمان کارگر مدیر رنو نیسان خاورمیانه هم تو مصاحبش تاکید داشته که فعلا هیچ برنامه ای برای ورود داتسون و لادا به ایران ندارن

    موافقم 4
    مخالفم 2
    1. سام

      ۵ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (899 ديدگاه)

      با سلام
      خواهش می کنم فرزاد عزیز،لطف داری شما

      موافقم 3
      مخالفم 1
  4. نوید جهرمی

    ۵ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (3688 ديدگاه)

    به نظرم ک سیاست و عملکرد لادا از خودروسازان داخلی بهتر بوده. ما مونتاژ کار محصولات امریکایی بودیم. اولین کارخونه خارج از خاک امریکای جنرال موتورز در ایران ساخته شد. اما به جای پیش رفت روز ب روز پس رفت کردیم. بعد از انتقلاب هم بدتر.

    موافقم 8
    مخالفم 0
  5. sina

    ۵ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (103 ديدگاه)

    من با نیوا تجربه آفرود داشتم جون سخت موتور کم حجم ولی قوی زیربندی و شاسی فوق العاده محکم و مناسب آفرود
    یه راننده درست حسابیه آفرود بلد بشینه پشتش جاهایی رو میتونه باهاش بره که اصلا تصورشم نمیشه کرد!

    موافقم 8
    مخالفم 0
  6. یوسف

    ۵ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (740 ديدگاه)

    نامگذاریش منو یاد سایپای خودمون انداخت که واسه یه ماشین صد جور کد عجیب غریب درمیاره. .. 131، 132، 111، 151 و ….
    ولی انصافا لادا ماشین خیلی جون سختی بود. لامصبا اصلا مرگ نداشتن. خیلی ساده و بدون پیچیدگی ولی به شدت با دوام و کاری.
    کلا رو حیشون مثل سازنده های روسشون بود

    موافقم 5
    مخالفم 0
  7. سامان اذری

    ۵ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (3197 ديدگاه)

    داماد ما تو تراکتورسازی تبریز مهندس هستش
    اون میگفت سالها پیش قرار بود یکی از مدلهای لادا تو تراکتورسازی تولید شه که با
    سنگ اندازی ویرانخودرو و سایپا این کار منتفی شد
    از قرار معلوم یه خودروی 3 سیلندر با مصرف خیلی کم و دوام بسیار بالا و قیمت خیلی خیلی پایین برای مردم قشر متوسط به پایین
    اما نشد

    موافقم 6
    مخالفم 0
  8. احمد باقری

    ۵ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    به هر حال، کاری انجام نمیدن که به نفع قشر متوسط جامعه باشه.

    موافقم 6
    مخالفم 0
  9. یاسین

    ۵ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (10 ديدگاه)

    این ماشین لادا که یخورده شبیه پیکانه تا چند سال گذشته تو انزلی دیده میشد یه تصادفم ازش با پراید دیدم از عقب زده بود به پراید جلوی بازار پردیس پراید شد پ..ر..ا…ی…د کاملا وا رفته بود

    موافقم 5
    مخالفم 0
  10. یه پسر

    ۵ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (1135 ديدگاه)

    روس ها دیگه تموم شدن :)

    موافقم 2
    مخالفم 3
  11. محمد

    ۶ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (125 ديدگاه)

    یادمه یه بار توی یکی از قسمتای تخت گاز یکی از مدلای لادا رو آوردن (فک کنم Lada 2107 1300 S) و جرمی برای این که مقاومتشو نشون بده با پتک میزد روش و هیچیش نمیشد!

    موافقم 5
    مخالفم 0
  12. Armin

    ۶ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (421 ديدگاه)

    من نمیدونم کمپانی قحط بود نیسان با اون عظمت با رنو شریک شد…

    موافقم 4
    مخالفم 2
    1. علی

      ۲۱ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (5 ديدگاه)

      اتفاقا متاسفانه نیسان ورشکست شد و بعد رنو اونو خرید البته 10 یا 15 سال پیش

      موافقم 2
      مخالفم 2
  13. vtc

    ۶ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (634 ديدگاه)

    تشکر از آقای سام کاویانی

    اون یکی اسم لادا چی بود ؟ آهان ژیگولی !!!
    چقدر اسم جالبی هست و خیلی هم به خودروسازی لادا میاد
    مدتی در محلمون یه لادا نیوا { اگه اشتباه نکنم } میدیدم که این مقاله منو یاد اون نیوا انداخت
    به هر حال امیدوارم اون لادا هر جایی که هست اسقاط نشده باشه و سالم و سرحال باشه

    موافقم 3
    مخالفم 0
  14. منصور از اصفهان

    ۱۹ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    از نظر من لادا یه ماشین فوق‌العاده بود! و اگر موقعیت نامناسبش ، سیاست‌های غلط شوروی، و رقبای ارزون و بیخود باعث شدن تو دنیا کمتر پیشرفت و رشد کنه دلیل بد بودن یا ضعیف بودن ماشینش نیست!!!
    من به شخصه هنوز هم عاشق همون مدلای لادا هستم که تو دوران خودشون موفق عمل کردن!
    سپاس از شما برای این مطالب خوبی ک گذاشتید…..??

    موافقم 4
    مخالفم 0
  15. saeed

    ۹ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    نتیجه خودرو سازی دولتی
    لادا ریوا از 1970تا2012با تغییر اندکی تولید شد و تا ورطه ورشکستگی پیشرفته
    یک خودرو سازی دولتی
    و نبود رقابت
    دقیقا مثل سایپا و ایرانخودرو
    که هنچنان پراید و پژو رو به ریش مردم میبندن

    موافقم 1
    مخالفم 2
  16. بهرام پیشه وری

    ۲۳ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من باکو اتحادجماهیرشوروی 1سال زندگی کردم اتفاقا یه ماشین لادا 2107خریده بودم 7میلیون تومان یادش بخیر ازپژوپارس خودمون مردتروسرتربود قشنگ 180 تاراه میرفت بدنه که مثل تانک محکم بود اتاقشم زره ای سروصدانمیکردخیلی نرم وراحت بود داخلش هم جادار 4 نفرراحت توش نشستیم رفتیم تفلیس گرجستان 10 روز اونجا گشتیم.بعدکه برگشتم باکوفروختمش یک بی ام و ایکس 5 خریدم 12هزاردلارمدل 2004ولی خاطره لادا همیشه تو ذهنم هست…الانم توایران اومدم یه پرایدخریدم 5دلار…..یادش بخیر

    موافقم 6
    مخالفم 1
  17. lada2101

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام داداش سام,ببخشید از لادا 2101توی ایران هست??

    موافقم 1
    مخالفم 1
  18. محمدزبلخانی

    ۱۵ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    یه ضرب المثل معروف توروسیه میگه دوچیزتااخرعمربه شماوفادارمیمونه اول ماشین لادا .دوم زن ارمنی ای کاش بجای خط تولیدپرایدماهم کارخونه لادارومیخریدیم هم مدل کلاسیک وهم نمونه های جدیدش روبااون کیفیت واستحکام وظاهرزیباش تولیدمیکردیم حیف واقعا😭

    موافقم 3
    مخالفم 0
  19. میلاد

    ۷ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    لادا حرف نداره، تو سرمایی دوام میاره که بنز موتورش از کار میفته و ورق بدنش چاک میخوره، ولی لادا نه
    تو آفرود رنجرور لاستیکش ترکید، ولی لادا که اصلا آفرود نیست هیچ چیزیش نشد
    همه اینا مستند و فیلم هست می تونید سرچ کنید و ببینید.

    موافقم 2
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا