سایر خودروهای اروپایی

ملکوس RS 1000، خودروی اسپرت آلمانی که تابه‌حال نام آن‌را نشنیده‌اید!

وقتی حرف از خودروهای اسپرت آلمانی می‌شود، سریعاً نام‌هایی مثل پورشه و ب‌ام‌و به ذهن می‌آیند اما حالا در اینجا شما را با یک خودروی اسپرت آلمانی آشنا می‌کنیم که احتمالاً تاکنون نام آن‌را نشنیده‌اید. این خودرو متعلق به دوران جنگ سرد و آلمان شرقی است اما فکر نکنید قصد معرفی یک ترابانت را داریم! این خودرو ملکوس RS 1000 نام دارد که بین سال‌های ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۹ در درسدن تولید می‌شد که آن زمان جزء آلمان شرقی محسوب می‌شد.

RS 1000 حاصل ایدهٔ هاینز ملکوس بود. وی یک رانندهٔ مسابقه بود که یک سری خودروهای مسابقه‌ای تولید کرد اما تنها خودروی جاده‌ای او همین RS 1000 بود. این خودرو بدنه‌ای فایبرگلاس داشت که روی یک شاسی نردبانی قرار گرفته بود. با توجه به خودروهایی که آن زمان در آلمان شرقی ساخته می‌شدند، RS 1000 با ارتفاع کم و درهای گالوینگ، به نظر می‌رسید از فضا به آلمان شرقی آمده است! اما ملکوس تنها ۱۰۱ دستگاه از این خودرو تولید کرد که اکثر آن‌ها به پیشرانهٔ ۱ لیتری سه سیلندر دو زمانهٔ واتربورگ با سه کاربراتور مجهز بودند.

حال اما یک دستگاه از این اسپرت آلمانی برای فروش گذاشته شده که مدل ۱۹۷۶ بوده و ظاهراً تنها RS 1000 با پیشرانهٔ ۱.۳ لیتری V6 مولر آندرناخ است. یک پیشرانهٔ شش سیلندر با چنین حجم کمی بسیار غیرمعمول به نظر می‌رسد و نکتهٔ عجیب‌تر اینکه این موتور دو زمانه است. ظاهراً این پیشرانه در ابتدا برای کاربردهای دریایی طراحی شده بوده اما بعداً برای سدان DKW F102 توسعه داده شد. چند پروتوتایپ این موتور نیز به عموم فروخته شدند.

به گفتهٔ فروشندهٔ RS 1000، این پیشرانه ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و این خودروی اسپرت ۷۲۰ کیلوگرمی را به حداکثر سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رساند. این خودرو که در بیرون به رنگ زرد فراری است، شرایط کلی خوبی دارد و همین‌که تا به امروز دوام آورده یعنی بیشتر از شرکت سازندهٔ خود عمر کرده است زیرا ملکوس در سال ۱۹۸۶ تعطیل شد و راه‌اندازی مجدد آن که در دههٔ ۲۰۰۰ با معرفی جانشین مدرن RS 1000 توسط پسر هاینز ملکوس انجام گرفت نیز تنها پس از چند سال شکست خورد.

امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. Aran+Milan

    ۳۰ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (187 ديدگاه)

    کمونیسم هیچوقت نمیتونست بالاتر از ۳ سیلندر فکر کنه!!!

    موافقم ۹
    مخالفم ۱
    1. حسین دهمرد

      ۳۰ شهریور ۱۴۰۰
      سوابق: (1816 ديدگاه)

      مطمئنی؟ یکم بیشتر فک کن

      موافقم ۴
      مخالفم ۱
  2. ارش

    ۳۰ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (1393 ديدگاه)

    حال میده برای پاسور ماشین یادش بخیر زمان بچگی سرعت ۲۰۰ کیلومتر در پاسورهای ماشین بد نبود میشد برنده بشی .

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
  3. نوید محمد

    ۳۰ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (96 ديدگاه)

    رقیب جدی پیکان

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
  4. دانیال

    ۳۰ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (350 ديدگاه)

    رنگش انرژی زاست

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  5. Porsche 911

    ۳۰ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (374 ديدگاه)

    تقریبا هیچ چیز خاصی نداره
    ولی من دوستش داشتم
    موتور باحالی داشته
    اگه اون موقع آلمان متحد بود و دست کمونیست نبود قطعا راه ها براش هموارتر میشد

    موافقم ۲
    مخالفم ۲
  6. مهردادکمال

    ۳۰ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (681 ديدگاه)

    من که خوشم اومد قطعا ماشین پر سر و صداییه

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  7. یوسف

    ۳۰ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (348 ديدگاه)

    به نظرمن خیلی باحاله و واقعا زیباست

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  8. حسین دهمرد

    ۳۰ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (1816 ديدگاه)

    ولی چنین موتوری باید صدای جذابی داشته باشه بعلاوه ی دورگیری بسیار سریع

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
  9. REZA.ZMR

    ۳۰ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (20 ديدگاه)

    ببین این آلمانیا چه اراده ای دارن و چقدر هم روشن فکر آینده نگرن!!! شهر درسدرن بعد جنگ جهانی به معنای واقعی کلمه با خاک یکسان شد تمام ساکنینش به طرز وحشتناکی از بین رفتن برید عکساشو ببینید ولی چند سال بعد جنگ تونستن صنایعشون رو مثل همین خودروسازی سریع راه اندازی کنن حتی با انیکه زیر سلطه کمونیست بودن بعد اینجا وقتی میری خرمشهر انگار تازه جنگ تموم شده

    موافقم ۳
    مخالفم ۰
  10. Mf1

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (69 ديدگاه)

    شبیه آلفا رمو TZ2 هستش

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  11. ADAK

    ۴ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (1180 ديدگاه)

    چه خوشگله

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا