سایر خودروهای اروپایی

ساب 3-9 زیربنای خودروی ملی ترکیه می‌شود؟

«خودروسازی که نمی‌خواست بمیرد». این عنوانی است که شاید برای سرگذشت «ساب» تناسب زیادی داشته باشد. از ۵ سال پیش، یعنی زمانی که ساب از زیرمجموعه جنرال‌موتور کنار رفت، با مسائل مختلفی دست و پنجه نرم می‌کرد که در نهایت منجر به ورشکستگی آن شد. سپس با رفتن به زیر پوشش چینی NEVS، به سراغ ساخت خودرو‌های الکتریکی بر اساس پلتفرم ۳-۹ رفت؛ چیزی که به نظر کوروسوی امیدی برای این کمپانی می‌آمد. ولی در ادامه، خودِ NEVS نیز دچار مشکل گردید و به «دانگ‌فنگ» فروخته شد.

2008 Saab 9-3
۲۰۰۸ Saab 9-3
با این حال، خبرهای جدید حاکی از آن است که ساب به‌خوبی زنده مانده است. فیکری ایشیک (Fikri Isik)، وزیر علوم، صنعت و تکنولوژی ترکیه به‌تازگی اعلام کرده است که کشورش قرارداد با NEVS را نهایی کرده است. وی به خبرگزاری آناتولی در ترکیه می‌گوید:

ما حقوق مالکیت معنوی ساب ۳-۹ را خریداری کرده‌ایم، البته به جز نام «ساب». برند خودرویی که با این پلتفرم توسعه می‌یابد، نه «ساب» و بلکه یک برند ترکی خواهد بود. ما این تکنولوژی را در ترکیه توسعه خواهیم داد.

2008 Saab 9-3
۲۰۰۸ Saab 9-3
ماتیاس برگمن (Mattias Bergman)، مدیر عامل ساب، سه نمونه اولیه از خودروی جدید را به «ایزیک» ارائه کرده است. به گفته شاهدان این معرفی، این خودرو شباهت زیادی به ۳-۹ داشته و در عین حال، دارای یک طراحی جلوبندی الهام گرفته از کادیلاک بوده است. برگمن می‌گوید که این قرارداد در ۲۸ ماه می سال جاری میلادی امضا شده است و اضافه می‌کند:

تیم مهندسی ما و شورای تحقیقات علوم و تکنولوژی ترکیه (TÜBİTAK) در کنار یکدیگر، در توسعه طراحی همگام با سایر شرکای ما در ترکیه همکاری خواهند کرد.

2008 Saab 9-3
۲۰۰۸ Saab 9-3
آقای وزیر در انتها اضافه می‌کند که این مذاکرات به مدت ۶ ماه ادامه یافته و هزینه چندان زیادی در بر نداشته است:

نمی‌توان دقیقاً به شما بگویم، ولی این کار با هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه انجام شده است.

2008 Saab 9-3
۲۰۰۸ Saab 9-3
NEVS در حال حاضر مشغول تبدیل ۳-۹ به یک خودروی الکتریکی است و مقامات ترکیه‌ای نیز می‌خواهند خودروهای سبز را برای این کشور معرفی کنند.
آیا راهکار خرید دانش فنی یا شرکت‌های ریشه‌دار را برای صنعت خودروی ایران نیز مناسب می‌دانید؟

منبع: motor1

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. یوسف

    ۲۶ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (742 ديدگاه)

    من واقعا ماشینای ساب رو دوس داشتم.
    شاید به نظر بعضیا گرون و پیرمردی به نظر میرسیدن ولی به نظر من طراحی داخلی و بیرونی در عین سادگی اوج زیبایی بود و ماشینای واقعا با کیفیتی بودن که تو طراحی و مهندسیشون از علوم هوا فضا استفاده میشد.
    هنوزم تو سوئد و کشورای اسکاندیناوی طرفدارای زیادی دارن.
    اگه اسپایکر به مشکل برنمیخورد و ورشکسته نمیشد همکاری این دوتا نتایج فوق العاده ای داشت.

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. احسان آرسنالی

      ۲۶ مهر ۱۳۹۴
      سوابق: (1887 ديدگاه)

      در تکمیل فرمایشات جناب عالی یع ضرب المثل معروف تو سوئد هست که میگه : تا با ساب تصادف نکردی نمیفهمی که سوار ساب شدی.
      ساب جزو ایمنترین خودروهای زمان بود حتی بالاتر از ولوو این رو آمار مصدومین و کشته ها تو تصادفات میگه. یه بار تو تخت گاز یه ساب مدلش یادم نیست و یه بی ام دبلیو سری 3 (اگه اشتباه نکنم) مدلشون ماله اواخر دهه 90 بود یعنی 98 یا 99. رو از بالای جرثقیل انداختن پایین سقف بی ام و کاملا رفت توی صندلی و از ماشین جدا شد ولی سقف ساب فقط خم شد

      موافقم 1
      مخالفم 0
  2. m.tn

    ۲۶ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (32 ديدگاه)

    دانش فنی بخره، شرکت ریشه دار بخره، نمایندگی بشه، اصلا بره ماشین غراضه هاشونو بیاره اینجا درست کنه
    اقا یکاری کنه این مملکت بالاخره.مسئله اینه که هییییییییییچ کاری نمیکنن
    تا کی میخان به این مسخره بازیشون ادامه بدن
    بابا دنیا داره روی وسیله نقلیه میچرخه
    مردم تا کی باید زیر فشار یه عده گردن کلفت باشن.گناهشون چیه

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. دانیال

      ۲۶ مهر ۱۳۹۴
      سوابق: (92 ديدگاه)

      من التماس میکنم ماشین نخرید فقط 6 ماه نخرید به خدا اخبار نشونشون میده که اعلام ورشکستگی کردن

      موافقم 1
      مخالفم 0
  3. احمد باقری

    ۲۶ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    ماشین نسبتا خوبی است.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  4. Mohsen

    ۲۶ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (68 ديدگاه)

    در جواب سوال انتهایی باید گفت خیر، راه حل خرید کمپانی و تکنولوژی نیست. مشکل به مراتب ریشه ای تر از این حرف هسات و به رفرم مدیریتی گسترده، نه فقط تو صنعت خودروسازی بلکه در خود دولت نیازه.

    فرضا ما هم پلتفرم ساب رو میخریدیم، مطمئن باشید بعد از چندین ماه پروژه به هردلیلی با شکست مواجه میشد. چون مدیران ما از تخصص و نیت لازم برخوردار نیستند.

    موافقم 2
    مخالفم 0
  5. گهرخاني

    ۲۶ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (4 ديدگاه)

    به نظر میرسه ترکها برند محکمی رو برای خودروی ملی انتخاب کردن

    موافقم 1
    مخالفم 0
  6. پرهام

    ۲۶ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (200 ديدگاه)

    ساب جزو برند هایی بود که دوست داشتم.ماشیناش خوش استایل بود . البته تو خیالم باهاش تست رانندگی میکردم ولی تو همون جا هم خوب بود . حیف واقعا دیگه نمیشه تست کرد :)))
    و اما در مورد ایران بگم که خودروساز ما تو قرن پیش سیر میکنه و فرقی براش نداره تکنولوژی روز چیه چون به کارش نمی یاد .

    موافقم 1
    مخالفم 0
  7. سالار

    ۲۶ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    همه دارن به سمت جلو حرکت می کنند ما داریم به سمت عقب حرکت می کنیم

    موافقم 2
    مخالفم 0
  8. tadano

    ۲۶ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (176 ديدگاه)

    چیزی که اختراع شده را نمیشه دوباره اختراع کرد .

    موافقم 1
    مخالفم 0
  9. نوید جهرمی

    ۲۶ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (3691 ديدگاه)

    ترکیه رفته برند ورشکسته خریده. برندی ب خوبی ساب.
    ما هم زمانی ک میتونستیم بخریم فقط وایسادیم نگا کردیم. بعد توقع داریم خودروسازان اروپایی و آسیایی بیان ایران سرمایه گذاری کنن و دانششون رو هم انتقال بدن. اینجاست که میگه شتر در خواب بیند پنبه دانه.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  10. سعید

    ۲۶ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (76 ديدگاه)

    تا زمانی که سیاست داخلی و سیاست خارجی ایران به سمت زندگی بهتر برای مردم ایران تغییر نکند به نظر من همه سیاستهای ایران حول و حوش خودرو فقط به طور مقطعی به صنعت خودروسازی و حمایت از مصرف کنند ه کمک خواهد کرد و ایران هرگز نخواهد توانست به عنوان بازیگری اصلی در صنعت خودرو سازی مطرح شود .

    موافقم 2
    مخالفم 0
  11. sunmartin

    ۲۶ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (1918 ديدگاه)

    ترکیه و دولت این کشور برای مردم اون کشور ارزش قائل هستن خیابان های تمیز و عازی از زباله جاده های صاف و بدون دست انداز(کشور بدون نفت و گاز) سواخل زیبا و تنیز هوای بسیار پاک و آسمان آبی موبایل و اینترنت ارزان و خرید حای نان و گوشت و مایحتاج چه برسه به خوددو و مسکن و پوشاک و وسایل منزل و ..وسایل الکتریکی از دم قسط و بدون بهره انواع خودروهای بنز و پورشه و بی ام دبلیو و رنو و پژو های آخرین مدل کشوری که مایلوت قطعات بی ام دبلیو و بنز و رنو هست..الانم که رفته سراغ با اعتبارها گام هاشون خوب و دقیق برمیدارن چند سال دیگه باید شاهد تولد کره جنوبی دیگری در کنار ایران باشیم

    موافقم 1
    مخالفم 0
  12. vtc

    ۲۶ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (635 ديدگاه)

    هیچوقت عاشق و علاقه مند خودروهای سوئدی نبودم
    ولی همیشه اخبار خودروسازان این کشور رو در پدال پیگیری میکنم و خوشحالم ساب منحل نشده است
    ساب رو با خودروهایی مجهز به پیشرانه توربو میشناسن و یکی پیشروها در این زمینه هستش
    آقای انیس حسینی اگر کامنتم رو میخونید لطفا مطلبی درباره پیشرانه های سری ecopwer ساب در پدال بزارید
    چند لینک که امیدوارم مفید واقع بشه

    https://www.google.com/?gws_rd=ssl#q=saab+ecopower

    https://en.wikipedia.org/wiki/Saab_H_engine

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. رامین

    ۳ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    واقعا خودرو سازای ایران تقصیری ندارن… منم اگه ببینم دسته بیل میسازم مردم جای ماشین با قیمت گزاف ازم میخرن دفعه بعد دسته کلنگ میسازم نه ماشین واقعیته تقاضا عرضه را شکل میدهد … نخرید اقایون خانوما نخرید گلایه هم نکنید

    موافقم 1
    مخالفم 0
  14. arda

    ۲۸ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام . اقای مسعود انیس حسینی ، اسم ایشان فیکری ایشیک هستش fikri işik
    یاشا

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا