خودروهای چینیسایر خودروهای داخلی

معرفی فوتون ساوانا، محصول گران قیمت عظیم خودرو

عظیم خودرو اولین تجربه خود در تولید خودرو در کشور را با شاسی‌بلند چینی فوتون ساوانا در مجموعه تولیدی این شرکت در بروجرد کلید زده است. خودرویی که به واسطه شاسی مجزا و ظرفیت ۷ سرنشین و موتور پرقدرت همراه با انتقال نیروی ۴X4 ویژگی‌های متمایزی نسبت به شاسی‌بلندهای دیگر مونتاژی کشور دارد.


ساوانا در سال ۲۰۱۵ معرفی شده اما طراحی آن چندان امروزی نیست و به نسل قبل‌تر خودروهای شاسی‌بلند شباهت دارد. شاسی و پلتفرم این خودرو با پیک آپ تونلند نیز یکسان است. پوزه خودرو با چراغ‌های خربزه‌ای تناسب چندانی را به نمایش نمی‌گذارد. نمای عقب نیز با چراغ‌های نامتوازن‌تری همراه شده و از مد افتادگی خود را جار می‌زند. تنها نمای جانبی ساوانا با توجه به خط شانه بالا و خطوط برجسته کناری و شباهت با مدل‌های X ب‌ام‌و قابل قبول به نظر می‌رسد. هرچند فوتون به دنبال کپی‌برداری از تویوتا فورچونر بوده اما ظاهراً محصول به فورد اورست قدیمی شباهت بیشتری دارد!


پیشرانه فوتون ساوانا یک موتور ۴ سیلندر ۲ لیتری توربو است که قدرت قابل توجه ۲۱۵ اسب بخار و گشتاور ۳۲۰ نیوتن‌متر را تولید می‌نماید. برای انتقال نیرو هم از گیربکس‌های ۵ سرعته دستی یا شش سرعته خودکار ساخت ZF استفاده می‌شود که نیرو را به هر چهار چرخ و یا تنها یک دیفرانسیل منتقل می‌نماید. انتقال نیرو در این خودرو به جای ۴WD با سیستم AWD ATTESA E-TS برگرفته از تکنولوژیِ نیسان که در سال ۱۹۸۹ معرفی شده می‌باشد. البته این سیستم تا ۵۰ درصد گشتاور را به محور جلو منتقل می‌کند و می‌تواند رفتاری چون یک سیستم ۴X4 واقعی را ارائه کند.


سیستم‌های کمکی رانندگی آفرود مانند کنترل حرکت در سرازیری، کنترل ثبات الکترونیکی و دستیار شروع حرکت در سربالایی همراه با امکان شناوری در عمق ۶۰ سانتی‌متری آب باعث می‌شوند تا بتوانید به‌خوبی روی قابلیت‌های خارج از جاده ساوانا حساب باز کنید. ظرفیت بکسل این خودرو هم به ۳۰۰۰ کیلوگرم می‌رسد.


با ورود به داخل کابین با فضایی بزرگ و جادار و طراحی نسبتاً قدیمی داشبورد مواجه می‌شویم. ارگونومی با نقص همراه است و انتظار از یک خودروی شاسی بلند گران قیمت را برآورده نمی‌کند و بیشتر به نظر می‌رسد که درون یک پیک‌آپ قرار گرفته‌اید. فوتون ساوانا مجهز به تجهیزاتی چون سانروف، تودوزی چرم، سنسور نور، کروز کنترل، سیستم کنترل پایداری، سامانه تنظیم میزان، هرزگردی، نمایشگر ۷ اینچی، دوربین دید عقب،GPS، آینه حساس به نور، آینه‌های جانبی تاشو برقی، سیستم کنترل حرکت در سراشیبی، سیستم کنترل شروع حرکت در سربالایی، هفت صندلی، کیسه هوای پرده‌ایی، کیسه هوای راننده و سرنشین و… می‌باشد.

عظیم خودرو برای ساوانا قیمت ۳۷۴ میلیون تومانی درنظر گرفته که به‌عنوان یک خودروی مونتاژی، بیش از حد انتظار است. باید دید خاص بودن این خودرو و ویژگی‌های آفرود آن می‌توانند کمکی به فروش آن در بازار راکد و کم‌رمق کشور بنمایند یا سایر محصولات آتی عظیم خودرو نظیر هن تنگ جور آن را خواهند کشید.

[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۳۲ دیدگاه‌ها

  1. mahdy

    ۲۲ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (2371 ديدگاه)

    جانم ؟374 میلیون تومننننن!!!
    داشتم تعجب میکردم که اینا یه خودروی خیلی آشغال بیرون ندادن در حد شغاله ولی نه خیلی
    به نسب قیمتش خییییییلی هم آشغاله

    موافقم 0
    مخالفم 2
    1. مانی

      ۲۲ آبان ۱۳۹۷
      سوابق: (2485 ديدگاه)

      ۳۷۴ میلیون
      توش کلا پلاستیک با صندلی‌‌ها و روکش فرمون چرم مصنوعی(پلاستیک بزک شده)

      موافقم 0
      مخالفم 2
    2. امیر شایان

      ۲۲ آبان ۱۳۹۷
      سوابق: (1 ديدگاه)

      تو قیمت بازار وقتی هایما اشغال 210میلیون یا تیگو7 280میلیون این ماشین با این مشخصات و فیلم های تست آفرود می ارزد الان با370 بهتون پرادو 2007اشغالی 150000کارکرد میدن

      موافقم 2
      مخالفم 2
      1. Mopar or No Car

        ۲۳ آبان ۱۳۹۷
        سوابق: (1198 ديدگاه)

        پرادو آشغالی؟!!!؟؟!!✋️✋️✋️
        150 هزارتا برای تویوتا معادل 75 هزارتا برای سایر ماشینهاست.
        شما همون چینی رو سوار شو دوست عزیز فقط سعی کن زیاد ازش استفاده نکنی و فکر فروش هم به سرت نزنه که باید قید حداقل نصف پولی که پرداخت کردی رو بزنی.

        موافقم 0
        مخالفم 3
      2. علی تاجیک

        ۲۳ آبان ۱۳۹۷
        سوابق: (33 ديدگاه)

        اقای امیر شایان تویوتا اشغال؟ خخخخخخخخ داداش من کل این ماشین رو جمع کنی اندازه یه پرادو ۲۰۰۵ نمیشه تازشم ماشین ژاپنی بعد از ۲۰۰ هزار کیلومتر تازه اب بندی میشه یه سر به ماشین های فرودگاه بزنید تا کیفیت تویوتا رو ببینید

        موافقم 0
        مخالفم 2
        1. amin

          ۲۳ آبان ۱۳۹۷
          سوابق: (1126 ديدگاه)

          کیش که من کار میکنم کمری و کرولاهای تاکسی بعد از 500 یا 700 هزار کیلومتر هنوز موتور و گیربکسشون آچار نخورده

          موافقم 1
          مخالفم 0
    3. مزدا

      ۲۴ آبان ۱۳۹۷
      سوابق: (2026 ديدگاه)

      خدایش طراحیش خیلی خیلی قدیمی هست داخل کابین هم هیچ جذابیتی نداره .
      ۳۷۴ میلیون قیمت برا این باید خون گریه کرد یه زمانی با این پول لکسوس خریده میشد
      خدایش اعصاب ادم خورد میشه از این همه حقارت

      موافقم 1
      مخالفم 1
  2. AMANTE

    ۲۲ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (1846 ديدگاه)

    به احتمال زیاد این کامنتم تایید نمیشه ولی بازم میگم.
    حتمی شما باب اسفنجی و پاتریک رو میشناسید که کلا از نظر مغزی رو حالت خلاص بودن، با احترام به خریداران این فوتون ساوانا ولی شما دقیقا مثل همون دو نفر مغزتون خلاصه یا حتی بدتر. ?

    موافقم 0
    مخالفم 3
  3. مهراب

    ۲۲ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (74 ديدگاه)

    با400 م پرادو دست دووم میخرم
    یا مورانو 2012

    موافقم 1
    مخالفم 0
  4. Elmiraj

    ۲۲ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (3078 ديدگاه)

    من اگر بخوام یک آفرودر واقعی در بازار امروز ایران بخرم می رم با چهل میلیون تمیزترین لندکروز Fj-62 بازار و میخرم و یک موتور 4.5 سری هفتاد که ۲۰۵ اسب بخار قدرت داره و دست دوم تمیزش نهایتاً ۱۵ میلیون قیمت داره هم می زارم روش ….
    .
    قطعا از این لگن بسیار زیبا ، قدرتمند و توانا تره و ۳۲۰ میلیون هم برام می مونه .

    موافقم 0
    مخالفم 2
  5. Alireza

    ۲۲ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (751 ديدگاه)

    من نمیدونم این عظیم خودرو مال کیه لامصب هر حرکتی زده با شکست مواجه شده آخه کی میخوان قواعد مدیریت رو یادبگیرن مدیران ما

    موافقم 0
    مخالفم 1
  6. NAVID۰۰۹۸

    ۲۲ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (9999 ديدگاه)

    قیمتو===?????
    دم اونا گرم که اینو میخرن ، واقعاً چی تو فکرشون میگذره ، دلشون خوشه که صفر کیلومترِ ، ولی چه صفر کیلومتری آخه .
    بابا جون من ، مثلا مثلا مثلا تویوتا پرادو مدل ۲۰۰۵ با کارکرد ۵۰۰/۰۰۰km هم پیدا کنی ، شرف داره به کل شرکت این و نهایت یه دستی هم به روی سر و وضع موتوری و بدنش هم بکشی ، شاید ۱۲ میلیون هزینش نمیشه ((زیروبند ، شمعها ، روغن گیریبکس و فیلترها و روغن موتور و ریزه کاریهاش )) راحت اگر آفرود و خر کاری باهاش نکنی و درست استفاده کنی ، بدون هیچ هزینه ای راحت تا ۱/۰۰۰/۰۰۰km کار میده و به قول ژاپنی بازها ، تازه موتور آب بندی شده و آماده استفاده میشه .
    پرادو نخواستی ، برو موهاوی بخر ، نخواستی برو مدلهای مختلف سانگ یانگ رو بخر که اتفاقاً در آفرود هم حرفهای زیادی برای گفتن دارند ، نخواستی باز برو یه وراکروز تمیز و رنگ فابریک ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ بخر ، نخواستی برو رونیز بخر که تمیزش حتی نصف قیمت این هم نمیشه و معرکه در آفرود و سگ جونی .
    اما نخر ، تو رو به دینتون برای این تو همین شرایط خراب و بی ارزش ریال هم برای این ، اینقدر پول ندید .

    موافقم 0
    مخالفم 2
  7. محمد

    ۲۲ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (1433 ديدگاه)

    تعهد کتبی میدم
    هر جایی رو بخواید امضا میکنم
    که امکان نداره با این قیمت و برند و قیافه موفق بشه
    .
    اما
    توی بازاری که اصطلاحا قبضه ۲ مونتاژکار شبه دولتی داخلیه،
    حضور شرکتی خصوصی رو میشه به فال نیک گرفت
    اگه قراره تواین بازار با موانع موجودش پیشرفت کنیم،
    راهش یکی خصوصی واقعی شدن ۲مونتاژکارمونه در حدی که وزیر صنعت نتونه مدیرعامل رو عزل و نصب کنه و واقعا خصوصی باشن
    و اینکه سرمایه‌گذار خصوصی به تعداد جذب بشه که رقابت حداقل داخلی شکل بگیره
    .
    تو همین چین تیگو ۵ رو بعد ۲ سال فیس لیفت کردن ۲.۰۰۰ دلار هم ارزونترش کردن
    چرا؟؟؟
    چون رقیب چینیش بهتر میفروشه
    بهش تسهیلات هم بدن مثل تسهیلات هزار میلیاردی به ایرانخودرو و سایپا ۲ سال پیش که مردم خرید رو تحریم کردن
    .
    اما اگه خودروساز خصوصی بخواد رقیب ۲ شرکت انحصاری ما بشه به قصد قیمت گذاری فضایی و نه شکستن قیمت و کیفیت اون ۲تا،
    نه خودش پیشرفت میکنه
    نه بقیه خودروسازا
    نه فروش خوبی میکنه
    هم برای خودش ضرره هم مردم
    ته این راه ورشکستگیه خودروسازهای کم توان خصوصیه و بدهی انباشه خودروسازان عمومیه که با وامهای کلان دولت سرپا هستن
    شما حداقل راه اونا رونرید
    .
    اینا رو میگم که اگه این رپرتاژ آگهیه و اگه ۱٪ مسولان عظیم خودرو این نظرات رو میخونن واسه بازاریابی محصولشون،
    با توجه به علاقه عظیم خودرو به مونتاژ شاسی بلندها،
    بهتره شاسی بلندهای به قیمت تر و معقول تر همین چین رو انتخاب کنن
    هم خودشون پیشرفت کنن
    هم به مردم انتخاب خوبی بدن
    حداقل شما مثل ۲ مونتاژکار بزرگمون بازیگر بازار انحصاریمون نباشید
    .
    اگه بازاریابهاشون هم میخوان همین راه شاسی بلند فروشی ۴۰۰ میلیونی چینی با این برندها و کیفیتها رو ادامه بدن که مطمئن باشن با همین دست فرمون خودشون ته دره هستن
    دیگه عزیزان عظیم خودرو خود دانند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. رامتین

    ۲۲ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (3011 ديدگاه)

    حتی 0.01 درصد هم فکر نکنید بتونه بفروشه..
    کاملا شکست میخوره و نابود میشه. شرکت عظیم خودرو، ***خودرو هم نیست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. Sajjad

    ۲۲ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    فردا روزی را خواهیم دید که مردمان کشور ما این اشغال را خریداری کردند و آن را با بزرگانی چون پرادو و جی کلاس مقایسه خواهند کرد و آن را برتر میدانند
    میگید نه
    چند ماه دیگه ببینید این اشغال با این قیمت چقدر تو خیابون مشاهده میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. سام

    ۲۲ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (709 ديدگاه)

    فوتون ساوانا بر مبنای نسل اول تویوتا فورچیونر (FORTUNER ) تکوین و توسعه یافته است.نسخه دیزلی این خودرو در سال جاری به بازارهای استرالیا و نیوزلند و آفریقای جنوبی هم صادر شده است و قیمت آن در بازار استرالیا طبق مندرجات سایت DRIVE معادل 44,084 دلار استرالیاست.در سایت یوتیوب فیلم های متعددی از آفرودینگ این خودرو منتشر شده است که دوستان را به تماشای آن دعو ت می کنم.
    فوتون ساوانا یک خودروی آفرودی نسبتا مناسب است که بنا به مطالعات و فیلم های موجود از عملکرد قابل توجهی هم در جاده های ناهموار برخوردار است اما این ماشین چند مشکل برای عرضه در بازار ایران دارد :
    1)گمنامی نام برند فوتون در بازار ایران و جهان حتی در قیاس با هموطنان خود(مثلا چری،جک و جیلی و…)
    2)قیمت فوق العاده گران و تند (کی حاضر است تویوتا پرادو و یا لندکروز دست دوم را ول کند و سراغ این ماشین گمنام چینی بیاید؟ ).
    3) عملکرد نامطلوب عظیم خودرو در سال های پیش و عدم اطمینان کافی خریدار به این شرکت وطنی (شاید اگر پارس خودرو و یا مثلا شرکت بهمن این خودرو را عرضه می کرد مشتری راغب تر به خرید آن بود).
    4)آینده نامعلوم تولید این خودرو در ایران (در صورت شکست محتمل وضعیت تولید آن چه خواهد شد).
    5)وفور انواع گزینه های سدان و کراس اوور های کوچک صفر کیلومتر و یا کم کارکرد کره ای و اروپایی در بازار (شخصا خرید سانگ یانگ تیوولی صفر را به این ماشین ترجیح می دهم).

    موافقم 1
    مخالفم 0
  11. Divergence

    ۲۲ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (76 ديدگاه)

    این قیمت گذاری کذایی دو حالت داره:
    1 . یا اینقدر این ها مردم را احمق فرض کرده اند
    2 . یا واقعا مردم اینقدر … هستن که در این حالت وای بر ما که دیگه هیچ امیدی به اصلاح وجود ندارد

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مانی

      ۲۲ آبان ۱۳۹۷
      سوابق: (2485 ديدگاه)

      البته یک چیزی رو هم باید در نظر گرفت
      قیمته ماشین ۱۵۰۰۰ دلاری تو ایران میشه حدود ۳۵۰میلیون تومن!!!!
      بیرون کشور با ۱۵۰۰۰ دلار یه سدان کوچیک اقتصادی(البته با برند خوب)میدن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  12. Mopar or No Car

    ۲۲ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (1198 ديدگاه)

    نگران نباشید دوستان چینی سوار میرن میخرن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Mopar or No Car

      ۲۳ آبان ۱۳۹۷
      سوابق: (1198 ديدگاه)

      ???
      دوستان چینی سوار چرا دیسلاک می دهید؟
      مگه چینی سوارحرف بدیه؟ مثلا اگه کسی به من بگه فرانسوی سوار (توضیحا با توجه به تولید ماشین قبل از اعمال تحریمها در سال 1390، در ساخت آن از قطعات فرانسوی استفاده شده نه چینی.) من باید ناراحت بشم؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  13. مهدی

    ۲۲ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    قدرت قابل توجه ای بابا دیگه خسته شدیم نمیدونم چی بگم فقط اینو بگم که ما هنوز تو دوره ای هستیم که کارشناس بررسی ساوانا به قدرت ۲۱۵ میگه قدرت قابل توجه با قیمت ۳۷۴ میلیون انگار میلیون فضله الاغه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. حسین وی

    ۲۲ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (463 ديدگاه)

    یکی از دوستان بنده از این شرکت اسفند 95 یک اپتیما ثبت نامی به ارزش 180 میلیون خرید قرار بود شهریور 96 تحویلش بدن که تاحالا ندادن
    همین چند وقت پیش 200 زدن به حسابش :))))
    بعضیا خدارو رسما فراموش کردن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Archi KHAN

      ۲۴ آبان ۱۳۹۷
      سوابق: (2164 ديدگاه)

      اصن به یاد داشتن ؛
      که فراموشش کرده باشن ؟!!؟!؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  15. amin

    ۲۲ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (1126 ديدگاه)

    خارج از شوخی خیلی دوست دارم با یکی از خریداران این خودرو صحبت کنم ببینم هدف و ملاکشون از خرید این خودرو چی بوده.واقعا برام به شدت علامت سواله.یه مدت تو پاساژ ارگ تجریش این خودرو را روی یک سری سنگ گذاشته بودند .همون موقع هم ازش خوشم نیومد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. Fk

    ۲۲ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (232 ديدگاه)

    اگه اشتباه نکنم کلا عظیم از سالهای دور تو زمینه فرش کار میکرد
    یکم جستجو کنیم میتونیم بفهمیم
    اینکه حالا. داره. خودرو میزنه !!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. پيمان

    ۲۳ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    همکارم اخیراً رفته چین و میگه تو خیابوناشون فقط بیوک و فولکس واگن و گاهاً تویوتا رد میشه… والله از رو آمار هم مشخصه که مردم خود چین ترجیح میدن از بهترینو مطرح ترین خودروسازایه جهان مثل جنرال موتورز و فولکس واگن استفاده کنن تا ماشینایه ساخت خودشون … این ماشینایه چینی بیشتر تو ایران و بعضی کشورایه آفریقایی خریدار دارن…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. ali a

    ۲۳ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (775 ديدگاه)

    یعنی میلیاردرم بودم با انتخاب های دیگه ای که تو بازاره طرف این ماشین نمیرفتم…طراحی بیرونش هم مزحکه… هر کی رفته خریده باید به خیلی چیزاش شک کرد !!..خلاصه باید به حال مملکت گریست که به قول جناب ظریف مردم خودشون انتخاب کردن اینجوری زندگی کنن…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. هادی 8 سیلندر

    ۲۳ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (458 ديدگاه)

    کسی که 300 به این میده قطعا 900 هم کنن میخره باز اینجا ایرانه مهد مردمان همه چی دان و روشن فکر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. H

    ۲۳ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (225 ديدگاه)

    فوتون تونلندش چه گلی به سرمون زده که این بخواد بزنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. Genius

    ۲۳ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (1226 ديدگاه)

    صنایع خودروسازی زاگرس که این روزها دوباره با نام صنایع عظیم خودرو احیاء شده حتی نسبت به گذشته خودش که روزگاری پروتون مونتاژ میکرد و حالا فوتون هم افت کرده دیگه وای بحال مقایسش در مقیاس جهانی!!مصیبت اصلی هم خودروی چینی و کره ای و ژاپنی نیست بلکه درد اصلی بی ارزش شدن مطلق وجه رایج مملکتی ماست!!3/760/000/000 ریال برای خرید فوتون ساوانا؛حالا برید ببینید با 3/760/000/000 یوان چین چه چیزها که نمیشه خرید!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. حمیدرضا

    ۲۳ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    خیلی گرونه هم قیمت یه سیلورادو یا کلرادو شده واقعیت کشور ما همون طور که بعضی از دوستان درست اشاره کردن بی ارزش شدن پول ملی هست که اون هم دلایلش کاملا مشخصه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. فرهاد

    ۷ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (1 ديدگاه)

    الان اردیبهشت 99 میباشد .قیمت یک پرادو 2010 با کارکرد 100 هزار کارکرد حدود دو میلیارد میباشد.فوتون صفر حدود 650 میلیون. تمام ایرادهای فوتون چینی قبول ، منتها در این آشفته بازار بی قایده خودرو ،با مبلغ 650 میشه چه ماشین آفرود مناسبی خرید؟؟؟ کسی که جیبش پر هست قطعا مشکلی نداره ، منتها امثال بنده بهر صورت باید متناسب جیب مون انتخاب کنیم . اظهار نظر از سر سیری میشه یک تحلیل آبدوخیار . و الا نه ساوانا ماشین مالی هست و نه بازار مناسبی داره و نه اینکه میشه روی آینده ی اون حسابی باز کرد ، شرکت *** عظیم خودرو هم که *** و بی تعهدی هست . در انتها هر ماشینی رو در ظرف خودش باید ارزیابی کرد و الا مقایسه اون با ماشین تویوتا با این قیمت نجومیش کلا قیاس مع الفارق میباشد

    موافقم 2
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا