سایر خودروهای داخلیهفته نامه

نگاهی به وانت‌های ارزان‌قیمت بازار ایران

بخش خودروهای ارزان‌قیمت بازار ایران که عمدتاً در دست خودروسازان داخلی و تا حدودی محصولات چینی است اوضاع خوبی ندارد. خودروهای قدیمی، بی‌کیفیت و بدون تجهیزات ایمنی و رفاهی مناسب با موتورهای منسوخ‌شدهٔ کم بازده و پرمصرف از ویژگی‌های خودروهای ارزان‌قیمت و تولید داخل ایران هستند؛ اما اگر فکر می‌کنید این بدترین شرایط حاکم بر خودروهای ایران است سخت در اشتباهید چراکه بدتر از این هم وجود دارد و آن بخش وانت‌های ارزان‌قیمت بازار ایران است!

Iran-Pickup

هم‌اکنون در بیشتر کشورهای دنیا وانت‌های بسیار مناسبی از سوی خودروسازان معتبر عرضه می‌گردد که مجهز به امکانات و تجهیزات رفاهی مناسبی بوده و حتی برخی از آن‌ها دست‌کمی از یک SUV یا کراس‌اوور لوکس ندارند. وانت‌های راحت، پرتوان و کم‌مصرفی که موجب رضایت کامل مالک خود می‌شوند؛ اما اوضاع وانت‌ها در ایران کاملاً متفاوت است چراکه در اینجا وانت مترادف با خودرویی خشن، زمخت، قدیمی، پرمصرف و بدون کمترین امکانات رفاهی است که کار با آن از سخت‌ترین مشاغل دنیا محسوب می‌شود!

71d63c10e50174a54b98ca082ff

البته وانت‌های به‌روز و باکیفیتی مانند ایسوزو D-Max یا تویوتا هایلوکس از سازندگان مطرح جهان در ایران عرضه‌شده است اما این وانت‌ها قیمت‌های بسیاری بالایی دارند که عملاً آن‌ها را از دسترس عموم مردم خارج می‌کند بنابراین افراد مجبور به خرید وانت‌های ارزان‌قیمت بازار با ویژگی‌هایی که بیان شد هستند. وانت‌هایی که از عمر آن‌ها بیش از ۴۰ سال گذشته و نمونهٔ صفرکیلومتر آن‌ها هم فرسوده بشمار می‌روند. درهرحال چاره‌ای نیست و مصرف‌کنندهٔ مظلوم ایرانی باید از بین گزینه‌های موجود مناسب‌ترین نمونه که با نیازهایش همخوانی دارد را خریداری نماید. به همین دلیل بر آن شدیم تا در این مطلب به معرفی وانت‌های ارزان‌قیمت بازار حال حاضر کشورمان بپردازیم.

پیکان

پس‌ازاینکه سرانجام پس از ۳۸ سال تولید پیکان سواری در اردیبهشت سال ۱۳۸۴ متوقف شد گویا ایران‌خودرو قصد خداحافظی با نسخهٔ وانت آن‌را نداشت چراکه تولید آن همچنان ادامه داشت تا یاد و خاطرهٔ پیکان همچنان در ذهن مردم باقی بماند! البته ایران‌خودرو هم بیکار ننشسته و با ایجاد تغییرات شگرفی در این ‌خودرو نام آن‌را به باردو تغییر داد تا نشان دهد که وانت کاملاً جدیدی به بازار عرضه کرده است! سپس در سال ۱۳۹۱ نیز ایران‌خودرو به جهت تطابق وانت پیکان یا همان باردو با استانداردهای ایمنی تغییراتی را در آن ایجاد کرد که شامل تجهیز به ترمز ABS، سپرهای جدید، چراغ‌های جلوی متفاوت و پروژکتور عقب می‌شد. در این سال‌ها وانت پیکان بارها به دلیل استانداردهای آلایندگی تهدید به توقف تولید می‌شد و به همین دلیل ایران‌خودرو اقدام به نصب موتور ۱۷۰۰ سی‌سی بهسازی شدهٔ پژو روآ بر روی باردو نمود؛ این موتور همان موتور ۱۶۰۰ سی‌سی پیکان بود که در سال ۱۳۸۸ برای استفاده در پژو روآ سال مورد بهسازی قرار گرفته و با افزایش ۱۰۰ سی‌سی حجم، قدرتش به ۸۶ اسب بخار رسید. اما سرانجام به دلیل فشارهای سازمان استاندارد و محیط‌زیست تولید آخرین بازماندهٔ خانوادهٔ پیکان در اسفند سال ۱۳۹۳ متوقف شد. بااینکه تولید باردو چند وقتی است متوقف‌شده اما چون در این مطلب قصد معرفی وانت‌های ارزان‌قیمت بازار را داشتیم بد نبود که نگاهی هم به وانت پیکان که سال‌ها ارزان‌قیمت‌ترین وانت ایران محسوب می‌شد داشته باشیم. علاوه بر این هنوز هم نسخه‌های صفرکیلومتر باردو در بازار پیداشده و با قیمتی در حدود ۱۴ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

Ikco-Paykan-2013-Pickup-01

پراید

شرکت سایپا پس از ساخت انواع اقسام مدل‌ها و فیس‌لیفت‌های پراید تصمیم به ساخت نسخهٔ وانت این خودروی بخت‌برگشته گرفت. نمونهٔ اولیهٔ وانت پراید در سال ۱۳۸۹ معرفی شد که چراغ‌ها و قسمت عقبی آن کاملاً مشابه پراید نسیم یا هاچ‌بک بود. شروع تولید انبوه وانت پراید تا سال ۱۳۹۳ به طول انجامید تا اینکه این خودرو بانام سایپا ۱۵۱ و با تغییراتی در چراغ‌ها و قسمت عقب به تولید رسید. البته سایپا بر روی موتور پراید هم ‌جهت استفاده در ۱۵۱ تغییراتی اعمال کرده است. این موتور که M13 نام‌گرفته طبق اعلام سایپا ۷۱ اسب بخار قدرت و ۱۰۸ نیوتن متر گشتاور دارد. پس از توقف تولید وانت باردو، سایپا ۱۵۱ همانند نسخهٔ سدانش جای پیکان را به‌عنوان ارزان‌ترین وانت بازار گرفت. البته توانایی‌های حمل بار ۱۵۱ به‌هیچ‌عنوان قابل‌مقایسه با باردو نیست اما در عوض امکانات و راحتی ۱۵۱ کمی برتر از پیکان است. ظرفیت حمل بار ۱۵۱ از سوی سازنده در حدود ۴۵۰ کیلوگرم اعلام‌شده و هم‌اکنون با قیمت از ۱۶ تا ۱۸ میلیون تومان عرضه می‌شود.

Saipa-151-2014-03

آریسان

پس از توقف تولید وانت پیکان، ایران‌خودرو تصمیم گرفت با نصب موتور آن روی نسخهٔ وانت شدهٔ اتاق پژو پارس (درواقع پژو ۴۰۵)، وانت جدیدی را به‌عنوان جایگزین باردو عرضه کند. این وانت آریسان نام‌گرفته و هم کنون با قیمت ۲۵ میلیون تومان به بازار عرضه می‌شود. قسمت جلویی آریسان از پژو پارس گرفته‌شده است اما تغییراتی در سپر، جلوپنجره و چراغ‌های آن جهت تمایز با پارس اعمال‌شده است. همان‌طور که گفته شد، آریسان از همان موتور ارتقاءیافتهٔ پیکان به حجم ۱۷۰۰ سی‌سی و با قدرت ۸۶ اسب بخار و ۱۴۰ نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کند. از امتیازات آریسان در این بازار فاجعه‌بار وانت‌های ارزان‌قیمت ایران می‌توان به نصب کپسول گاز در زیر قسمت بار اشاره کرد که فضای بار را اشغال نمی‌کند. همچنین برآمدگی‌های گلگیرهای عقب نیز در قسمت بار بسیار کم و جزئی هستند درحالی‌که دیفرانسیل عقب بودن آریسان نیز امتیاز دیگری نسبت به وانت‌هایی چون ۱۵۱ بشمار می‌رود. این وانت از داشبورد جدید پژو ۴۰۵ و پارس استفاده می‌کند درحالی‌که راحتی و امکانات آن نیز بسیار بهتر از باردو است. ظرفیت بار آریسان از سوی ایران‌خودرو ۷۵۰ کیلوگرم اعلام‌شده است.

Ikco-Arisun-2014-02

کارو

گروه بهمن نیز این بازار کم تنوع وانت‌های ایران را فرصتی مناسب دیده و به همین دلیل وانت چینی کوچکی را بانام کارو به بازار عرضه کرده است. این وانت دیفرانسیل عقب کوچک، ساخت شرکت چینی Changhe بوده و از وانت‌هایی بلندی محسوب می‌شود که عمدتاً بر اساس ون‌ها ساخته می‌شوند. در این وانت‌ها برآمدگی گلگیرهای عقب در قسمت بار وجود نداشته و درهای قسمت بار از هر سه طرف باز می‌شود. بدین ترتیب فضای بار وسیع و مسطحی در اختیار مالک قرار می‌دهند؛ اما قسمت فاجعه‌بار وانت کارو، موتور کم‌توان آن است. موتوری چهار سیلندر به حجم ۱۰۵۰ سی‌سی که در میانهٔ خودرو نصب‌شده و تنها ۵۲ اسب بخار قدرت و ۸۳ نیوتن متر گشتاور دارد. این وانت در دو نسخهٔ تک کابین و دو کابین توسط گروه بهمن به بازار عرضه می‌شود که طبق اعلام این شرکت نسخهٔ تک کابین آن ظرفیت حمل ۸۳۰ کیلوگرم بار را دارد. کارو تک کابین هم‌اکنون در بازار ایران ۲۵ میلیون تومان قیمت دارد.

Caro

کارا ۱۷۰۰

گروه بهمن همچنین سالیان سال است که نسل سوم وانت‌های سری B مزدا را در ایران تولید می‌کند؛ اما در سال‌های اخیر به دلیل تحریم‌ها و استانداردهای آلایندگی، تولید وانت مزدا از سوی گروه بهمن با مشکل مواجه شد. به همین دلیل این شرکت برای حفظ تولید محبوب‌ترین محصولش دست به دامان ایران‌خودرو شده و تصمیم گرفت همان موتور ارتقاءیافتهٔ پیکان (موتور پژو روآ سال و آریسان) را روی وانت مزدا نصب کند. این وانت نوظهور کارا نام‌گرفته و گروه بهمن جهت تمایز آن با قبل تغییراتی در چراغ‌های جلو و جلوپنجرهٔ آن ایجاد کرده است؛ بنابراین به نظر می‌رسد اتاق وانت پیکان آلاینده بوده است نه موتور آن چراکه در حال حاضر همان موتور همچنان در حال تولید بوده و روی دو وانت تولیدی نصب می‌گردد. وانت کارا همانند مزدا در دو گونهٔ تک کابین و دو کابین عرضه می‌شود که نسخهٔ تک کابین آن ظرفیت حمل بار ۸۰۰ کیلوگرم و قیمت ۲۷ میلیون تومان دارد.

Bahman-Motor-Kara-2012-01

کارا ۲۰۰۰

همان‌طور که اشاره شد گروه بهمن در تأمین موتور ژاپنی ۲۰۰۰ سی‌سی وانت مزدا با مشکل مواجه شد و به همین دلیل از موتور ۱۷۰۰ سی‌سی پیکان برای استفاده در وانت مزدا استفاده کرد؛ اما وانت مزدا با موتور کم‌توان پیکان نمی‌توانست جایگزین کامل و مناسبی برای وانت مزدا ۲۰۰۰ باشد. به همین دلیل گروه بهمن به دنبال موتور قوی‌تری جهت استفاده در وانت مزدا رفت که البته بازهم مثل همیشه از کشور دوست یعنی چین انتخاب شد! این موتور متعلق به شرکت DAE چین است که شریک تجاری میتسوبیشی در چین محسوب می‌شود و گروه بهمن هم از همین امر استفادهٔ تبلیغاتی زیادی کرده است. این موتور چهار سیلندر ۲۰۰۰ سی‌سی برخلاف موتور مزدا، ۱۶ سوپاپ بوده و ۱۲۵ اسب بخار قدرت و ۱۶۵ نیوتن متر گشتاور دارد. هم‌اکنون وانت کارا با موتور ۲۰۰۰ سی‌سی چینی در دو نسخهٔ تک کابین و دو کابین در کنار کارا ۱۷۰۰ تولیدشده و نسخهٔ تک کابین آن ۳۴ میلیون تومان قیمت دارد.

Kara 2000

مزدا ۲۰۰۰

همان‌طور که گفته شد گروه بهمن سال‌ها است که مشغول تولید نسل دوم وانت مزدا سری B است. وانتی که تولید آن توسط مزدا در سال ۱۹۷۷ آغازشده و در سال ۱۹۸۵ پایان یافت. همان‌طور که گفته شد چند وقتی است تولید این وانت به دلیل عدم تأمین موتور با مشکل مواجه شده است اما هنوز هم تعداد محدودی از این وانت مزدا ۲۰۰۰ به بازار عرضه می‌شود. این خودرو مجهز به موتور چهار سیلندر ۲۰۰۰ سی‌سی ۱۲ سوپاپ است که ۱۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور دارد. وانت مزدا همانند گذشته در دو نسخهٔ تک کابین و دو کابین تولید می‌شود که ظرفیت بار نسخهٔ تک کابین آن ۱۰۰۰ کیلوگرم اعلام‌شده است. این وانت ۴۰ ساله هم‌اکنون از قیمت بالایی در بازار برخوردار است به‌گونه‌ای که نسخهٔ تک کابین آن ۳۷ میلیون و نسخهٔ دو کابین حدود ۴۰ میلیون تومان قیمت دارد.

Bahman-Motor-Mazda-2000-201

تندر۹۰

نسخهٔ وانت تند ۹۰ یا همان ال۹۰/لوگان یکی از جدیدترین وانت‌های عرضه‌شده در بازار ایران است. وانتی که برخلاف دیگر وانت‌های این لیست محصول نبوغ خودروسازان داخلی نبوده و توسط رنو/داچیا طراحی شده است. وانت ال۹۰ مجهز به همان موتور ۱۶۰۰ سی‌سی نسخهٔ سدان ال۹۰ با ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۰ نیوتن متر گشتاور بوده و برخلاف دیگر وانت‌های این مطلب (غیر از وانت پراید یا ۱۵۱) خودرویی دیفرانسیل جلو است. بااین‌حال وانت ال۹۰ از امکانات مناسبی برخوردار بوده و طبق اعلام سازنده توانایی حمل ۸۰۰ کیلوگرم بار را دارد. همچنین به دلیل وجود یک نیم اتاق در قسمت عقب از فضای داخلی جادارتر و راحت‌تری برخوردار است. قیمت این وانت هم در مقایسه با قیمت وانت‌های قدیمی و خشنی مثل مزدا و نیسان مناسب به نظر می‌رسد چراکه هم‌اکنون وانت ال۹۰ قیمتی برابر با ۳۵ میلیون تومان دارد.

Ikco-Tondar-2015-Pickup-02

نیسان جونیور

اما می‌رسیم به پیش‌کسوت وانت‌های بازار ایران! وانتی ۴۶ ساله که همچنان با قدرت در حال تولید است! هرچند بارها زامیاد قصد داشت نسخه‌های بهسازی شدهٔ نیسان جونیور یا همان زامیاد ۲۴ را تولید و عرضه کند اما هیچ‌یک از مدل‌های جدید این خودرو مانند وانت شوکا و وانت آذر موفق نبودند تا همچنان همان جونیور قدیمی محبوبیت خود را حفظ کند. وانتی با کمترین امکانات و راحتی و یک موتور چهار سیلندر ۲۴۰۰ سی‌سی ۹۵ اسب بخاری. ظرفیت بار این وانت آشنا از سوی سازنده ۲۱۰۰ کیلوگرم اعلام‌شده درحالی‌که مالکین بسیار بیش‌ازحد مجاز بار را با آن حمل می‌کنند. قیمت نسخهٔ بنزینی این وانت پیر هم‌اکنون در بازار حدود ۳۱ میلیون تومان است درحالی‌که نسخهٔ دیزل آن ۳۷ میلیون تومان قیمت دارد.

Z24

پادرا

جدیدترین تلاش زامیاد درزمینهٔ بهسازی نیسان جونیور، وانت پادرا نام دارد که چند وقتی است فروش آن آغازشده است. مشخصات فنی و مکانیکی پادرا عیناً مشابه جونیور است چراکه شاسی و موتور آن همان شاسی و موتور جونیور است و فقط اتاق آن تعویض شده است. اتاق پادرا هم متعلق به یک وانت چینی بنام Lion محصول شرکت Foday است. البته پادرا دارای داشبورد جدید و امکانات و راحتی بیشتری نسبت به جونیور است که البته زامیاد برای این راحتی (از نوع وطنی!) بهای زیادی طلب می‌کند چراکه پادرا با قیمتی حدود ۴۳ میلیون تومان عرضه می‌شود یعنی ۱۲ میلیون تومان بیشتر از جونیور!

Zamyad-Padra-2014-03

در پایان هم بد نیست نگاهی به جدیدترین و برترین وانت‌های روز دنیا داشته باشید تا متوجه جایگاه رفیع صنعت خودروسازی ایران در مقایسه با خودروسازان مطرح حال حاضر جهان شوید!

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۵۶ دیدگاه‌ها

  1. uss zumwalt DDG-1000

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    نگاه کن توروخدا گرفتن ال 90 و پراید و پژو وانت کردن
    خدا صبر بده

    موافقم 2
    مخالفم 1
    1. SS

      ۱۰ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (731 ديدگاه)

      من حدود 6 ماه هست تندر پیکاپ دارم
      خوشبختانه طبق اخرین امار 68 درصد قطعات این ماشین وارداتی هست و تا الان که برای من حدود 10 هزار تا کارکرده هیچ مشکلی نداشته .
      البته من این ماشین رو به عنوان ماشین تفریحی خریدم و تابحال باهاش بار سنگینی نبردم اما با کشش خوبی که موتور و گیربکس این ماشین داره (ضریب دنده ها به نسبت تندر معمولی سنگین تر هست ) فکر نمیکنم هیچ مشکلی با حداکثر بار هم داشته باشه
      همونطور که ذکر شد ضریب دنده های گیربکس سنگین شده و اگرچه به شتاب ماشین کمک کرده و یکی از بهترین شتاب ها رو در بین ماشین های هم قیمت خودش داده و باعث عملکرد فوق العاده ماشین در سربالایی ها شده اما جنبه منفی هم داشته باعث شده ماشین در سرعت های بالای 110 دور موتور نسبتا بالایی داشته باشه (حدود 3500rpm )
      فنربندی قسمت جلو مشابه تندر هست و قسمت عقب ماشین هم با توجه به اینکه برای حمل بار طراحی شده اما از نوع شمش نبوده و نیمه مستقل هست که در حالت خالی هم قابل قبول بوده و سواری نزدیک به خودروهای سواری رو ارائه میده
      مصرف بنزین ماشین هم نسبتا خوب بوده و تا بحال در 10 هزار کیلومتر متوسط مصرف 6.2 لیتر رو ازش گرفتم (اکثرا در جاده ) که البته در کمترین و بیشترین حالت (با کولر) به ترتیب به 5.8 و 6.8 لیتر هم رسیده
      تندر پیکاپ طراحی شده داچیا رومانی هست و در حال حاضر هم تحت برند نیسان در افریقای جنوبی به فروش میرسه که قیمت مدل پایه اش در افریقای جنوبی (بدون کولر و موتور 8 سوپاپ ) حدود 35 میلیون هست که از این حیث هم تندر پیکاپ یکی از معدود ماشین هایی هست که درصد داخلی سازی پایین و قیمتی برابر با بازار جهانی داره !!!
      البته نکات تعجب برانگیزی درباره این ماشین وجود داره مثل حذف قفل مرکزی ، شیشه های برقی و صندلی تاشو که وجود قفل مرکزی حتی در کاتالوگ ایران خودرو ذکر شده اما وجود خارجی نداره!!

      موافقم 1
      مخالفم 1
      1. Madjid Turbo S

        ۱۰ شهریور ۱۳۹۵
        سوابق: (11564 ديدگاه)

        حذف آپشن های ضروری واقعا جفاست به مشتری.

        موافقم 0
        مخالفم 1
      2. SS

        ۱۱ شهریور ۱۳۹۵
        سوابق: (731 ديدگاه)

        متوجه منظور دوستان از منفی ها نشدم!!!
        چیزی که من نوشتم مقایسه این ماشین با همرده های خودش از نظر قیمتی( و بدون اغراق) بود نه مقایسه با وانت های لوکسی که در انتهای مقاله عکسشون گذاشته شده
        اگر فکر میکنید در خارج از ایران با 35 میلیون میشه اف 150 خرید، خب در اشتباهید .
        پیکاپ هایی که عکس اون ها رو در پایان مقاله می بینید همگی در بازار ازاد افریقای جنوبی حداقل دو تا سه برابر تندر پیکاپ و حدود 70 تا 120 میلیون قیمت دارن و همین قیمت مناسب باعث شده نیسان np200 یا تندر پیکاپ یکی از پرفروشترین ماشین ها در بازار پیکاپ پسند افریقای جنوبی باشه

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. ASTON MARTIN

          ۱۱ شهریور ۱۳۹۵
          سوابق: (1346 ديدگاه)

          عزیزم اس اس جان دوستان دلشون خونه از ایران خودرو تعریف کردی ازشون ناراحت شدن حقم دارن

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. H-paya

          ۱۱ شهریور ۱۳۹۵
          سوابق: (222 ديدگاه)

          نیازی به تایپ اینهمه حرف نبود واسه اثبات خوب بودن ی جنس مزخرف…تایید چنین ماشینایی از جانب صاحبانشون واسه نشون دادن عاقلانه بودن خریدشون و کلی فاکتور دیگه باعث شده ک هم دستمون از هیولاهایی مث سیلوادور و اف ١۵٠ رپتور دور بمونه و حتی حسرت از نزدیک نگاه کردنشونو بکشیم…اگه توقعمون بالا بود اگه قانع نبودیم اگه مردونه پای خواستمون وایمیسادیم اگه توی صف وام ٢٠ میلیونی نمیرفتیم اگه…اگه…اگه…و هزارتا اگه دیگه الان این پست نوشته نمیشد…منفی ها واسه این بود جناب ss

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. ASTON MARTIN

      ۱۱ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (1346 ديدگاه)

      وانت گرون قیمتم داریم مگه؟ همچین نوشتین وانتای ارزون ایران انگار کلی پیکاپ لاکچریم داریم

      موافقم 1
      مخالفم 0
    3. Elemento

      ۱۲ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      واقعا که…

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. مجید.بهترین یا هیچ.

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    بیچاره بازار ما که وانت خوبش نیسان گاویه.

    راستی منتظر وانت شدن سمند EF7 و دنا و رانا هم باشین.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. کاوه آهنگر

      ۱۰ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (432 ديدگاه)

      دنا ماشین لوکسه ، بعید میدونم به وانت تبدیلش کنن، چون خیلی بده که رقیبه لکسس و بنز و کادیلاک به وانت تبدیل بشه !!

      موافقم 1
      مخالفم 1
      1. Elemento

        ۱۰ شهریور ۱۳۹۵
        سوابق: (11564 ديدگاه)

        نه کاوه جان.
        اتفاقا بنز هم میخواپ پیکاپ تولید کنه.
        تحلیل گران و مفسران بازار میگن هدف مرسدس حفظ بازار و رقابت با وانت دنا هست !!!

        موافقم 1
        مخالفم 0
        1. ASTON MARTIN

          ۱۲ شهریور ۱۳۹۵
          سوابق: (1346 ديدگاه)

          =)) دمتون گرم واقا

          موافقم 0
          مخالفم 0
  3. جواد

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (990 ديدگاه)

    هفته پیش یک اریسان دیدم دقت کردم دیدم زاپاس خودرو پشت صندلی شاگرد نصب شده اونم جوری که صندلی حدود 15 تا 20 سانت جلوتر از صندلی راننده قرار داره یعنی اصلا جایی برای نشستن نیست

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Elemento

      ۱۲ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      آره منم دیدم واقعا بدجایی هست.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. sajjad

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (119 ديدگاه)

    من پدر بزرگم چهل سال پیش با سواد صفر کارگر برقکار شرکت نفت بود . یه دوج رم شرکتی زیر پاش بود خودشم با 6 تا بچه یه میتسوبیشی گالانت داشت . الان طرف فوق لیسانس اگه کار گیرش بیاد نهایت یه کارمند ساده بشه و نهایت یه پارس بتونه بگیره . واقعا چی سر ما اومده ..

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. حسین

      ۱۱ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (2810 ديدگاه)

      منم پدربزرگم با سواد خوندن و نوشتن تو وزارت بهداشت بود ،حقوقش ۴۰۰یا ۶۰۰ تومن وبود و بی ام وه ۲۰۰۲ ،۱۲ یا ۱۴ هزارتومن!

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. حسین

        ۱۴ شهریور ۱۳۹۵
        سوابق: (2810 ديدگاه)

        ببخشید،فک کنم پیکان این قیمتی بوده نه ۲۰۰۲!

        موافقم 0
        مخالفم 0
  5. مهرداد

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (353 ديدگاه)

    اون ایسوزو دی مکس هم که عکسش هست و در ایران با قیمت ۱۲۰ ملیون عرضه میشه هم مال سال ۲۰۰۶ هست و در کشورهای دیگه از رده خارج هست و اونی که در ایران عرضه میشه از نسل فعلی سه نسل عقب هست !!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حسین

      ۱۱ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (2810 ديدگاه)

      نسل جزیداش هم قراره بیاد و توگروه بهمن دیده شده!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Elemento

        ۱۲ شهریور ۱۳۹۵
        سوابق: (11564 ديدگاه)

        ان شا الله که بیاد و بهمن مونتاژ کنه.

        موافقم 0
        مخالفم 0
  6. سامان اذری

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (3197 ديدگاه)

    متاسفم برا …
    اونی که سواری بده تا اخر سوارش میشن
    همین

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. کاوه آهنگر

      ۱۰ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (432 ديدگاه)

      درود ، گل گفتی

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. حسین

      ۱۱ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (2810 ديدگاه)

      اگر اقای نویسنده قیمت اون وانت های خارجی که فقط عکسشون رو گذاشته می‌نوشت،کمتر حسرت می‌خوردی!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. سامان اذری

        ۱۱ شهریور ۱۳۹۵
        سوابق: (3197 ديدگاه)

        گفتن لازم نیست همشونون میدونم هم قیمت جهانی و هم قیمتی که تو ایران میفروشند
        هایلوکس 19 هزار دلاری رو با گارانتی ایر تویا که حتی نمایندگی رسمی هم نیست 205 میلیون میفروشند
        تویوتل نهایتش 3 هزار دلار سود میکنه اینا از همون ماشین ببین چقدر سود میکنند

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. علیرضا

        ۱۱ شهریور ۱۳۹۵
        سوابق: (752 ديدگاه)

        آقای نویسنده اگر درآمد اونا رو هم مینوشت شما حسرت میخوردی

        موافقم 0
        مخالفم 0
  7. Sasan

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (10 ديدگاه)

    اون وانت رنو عجب چیزیه!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. Sina

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (360 ديدگاه)

    تو اینا فقط وانت مزدا 2000 موتور ژاپنی حال میده، لامصب یه شتاب وحشی داره ، یه مدل 90 داریم با انواع اقسام پژو های تولید داخل و سمند و پراید و حتی بعضی چینی ها مثل ام وی ام، لیفان 620 کورس انداختم هیچکدومشون بگردم نرسیدن، یبارم با یه 206 کل انداختم که 180تا میرفت که با سرعت 190 گرفتمش، البته برای اینکه از سرعت 140 بیشتر بخواین برین باید یه 300 کیلو بار عقب داشته باشین وگرنه پرواز میکنه ماشین، در کل این چیز هایی که گفتو فقط کسی که سوار مزدا وانت شده باشه میفهمه،

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امید

      ۱۰ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (20 ديدگاه)

      پشت کیلومترش 160 تاس که من با دنده 4 رش رفتم . ببین دنده 5 کجا میره دیگه………..

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. Sina

        ۱۰ شهریور ۱۳۹۵
        سوابق: (360 ديدگاه)

        کیلومترش قدیمیه مال مدل های 1600 هستش تخت گاز کنی 190 رو راحت پر میکنه، البته عقب ماشین باید یکم بار باشه وگرنه کنترل ماشین سخت میشه

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. Developer

      ۱۱ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (117 ديدگاه)

      چنان تعریف میکنی آدم فکر میکنه داری از BMW M4 حرف میزنی ! وانت با تکنولوژی 40 سال پیش که دیگه این حرفا رو نداره

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. Sina

        ۱۱ شهریور ۱۳۹۵
        سوابق: (360 ديدگاه)

        تعریف نکردم که، میگم موتور باحال و سرحالی داره، جون میده واسه کورس گذاشتن، نمیدونم چرا شما اینقدر سریع بهتون بر میخوره، ناراحتی دیسلایک بده برو

        موافقم 0
        مخالفم 0
  9. پرسپولیس

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (260 ديدگاه)

    حداکثر توان ودانش ایران خودرو وسایپا تولبدهای سالهای دور را تبدیل به وانت کردندوانتی که همیشه توجاده برای کاره بیشترین تصادفها هم مربوط به چپ کردن نیسان گاوی خشک خشن هست حداقل برای کاسبی یک نسل وسری ازمردم هم که شده چهارتا وانت روز با قیمت مناسب واردیاتولید کنندنه اینکه حالا وانتهای وارداتی که نودو نه درصد هایلوکس هست شده ماشین عشق وحال وپزدادن

    موافقم 0
    مخالفم 1
  10. (ali (CHEVY NOVA

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (6789 ديدگاه)

    من یکی میمیرم برا اون شورولت بالای که اولین عکس هستش تو تصویرها
    چقدر خوشگله چقدر تو دل برو هست چقدر من میخوامش
    بابا امریکن کارز منو کشتی به خدا اونقدر که دوست داشتنی هستی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. mohammad

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (84 ديدگاه)

    فقط ی جمله:همون F 150 میارزه ب کل تاریخچه تمام کارخونه هایی ک اسمشون توو این مطلب بود.
    تمام

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. احسان(احسان سابق)

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    به جز شرم اور لغتی پیدا نکردم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. mahdi

      ۱۰ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (208 ديدگاه)

      بین این وانتها فقط تا حدودی مزدا وانت 2000بدرد میخوره اونم بخاطر موتورشه که ژاپنیه که شتاب ثانویش خیلی زیاده موتورش هم حساسه هر روغنی نباید بریزی اتاقش که افتضاحه وبدنش که ضعیفه پارسال تو تصادفی که با ی لند کروز آمبولانس کردم که اون زد به مزدای من شاید باورتون نشه آینه ش خورد به ستون اتاق،ستون اتاق کاملا غُرشد آینه لند کروز هیچیش نشد در مجموع این چهار پنج تا وانت مثل اسباب بازی چینی اند

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Elemento

        ۱۲ شهریور ۱۳۹۵
        سوابق: (11564 ديدگاه)

        قدیما موتورش ژاپنی بود. الان که هیچ چی.

        موافقم 0
        مخالفم 0
  13. سعید

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (43 ديدگاه)

    چه اوضاع قمر در عقربی هست
    بازم جالبه خیلی ها توی خیابون با همین وانت ها حال میکنن با بقیه ماشین ها کل میندازن
    بعضی هم میان برچسب های بدنه تویوتا هایلوکس روی وانت پراید و آریسان نصب میکنن بایه غرور خاصی هم باهاشون رانندگی میکنن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. حمیدرضا

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    یعنی بهترین بخش این مقاله اونجاش بود که نوشته بود به نظر فقط اتاق پیکان آلاینده بوده خدایی اگر آلاینده بوده چرا ده مدل از روش دارن میسازن در ضمن بین همه اینا اصول طراحی آریسان که مبنی بر دوگانه سوز بودن و قرار گرفتن کپسول در وسط بدنه بوده از همه بهتر اجرا شده اما من به شخصه نمیتونم با این چهره کنار بیام جلوش خیلی بد ساخته شده (نمیگم طراحی چون واقعا طراحی نداره) و در آخر برای بازار ایران وانت هایی با ارتفاع خودروهای سواری مناسب تره چون حتی وانت هایی مثل کاپرا که تقلیداز خودرهای پیکاپ غربی بوده برای استفاده باربری کاربرد نداره بعد در انتها عکس شورلت و جی ام سی گذاشتید اینا بیاد ایران خریدار به عنوان ماشین لوکس ازش استفاده می کنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. احمد باقری

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    عجب وانتهای پیشرفته ای هستند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. راد

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (46 ديدگاه)

    پدر بزرگ من وانت پیکان داشت
    پدرم هم وانت پیکان دارد
    برادرم هم وانت پیکان خریده
    بچه برادرم هم …….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. حميد

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    امان از یک وانت به روز و درست وحسابی

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Elemento

      ۱۲ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      گشتم نبود نگرد نیست.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  18. سید مهران میرابوالقاسمی

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (259 ديدگاه)

    ما مزدا ۱۶۰۰ مدل ۶۸ داریم وهنوز هم داریم باهاش ۱/۵ بار جابه جا می کنیم اینا می خواستم بگم که علاوه بر این که وانت های ای دوره بدرد نخورن هر روز کیفیتشون بد تر میشه واین دیگه خ………

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. سپنتا

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (9 ديدگاه)

    درود به وژدان سایت پدال . و همچنین نویسنده که هنوز حرمت قلم رو میشناسه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. مهدی drift

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (14 ديدگاه)

    حالم به هم خورد عهههههه چقدر ضایه هستن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. مهدی drift

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (14 ديدگاه)

    برید یه ماشین دو دیفرانسیل برا آفرود بسازید ببینید چقدر فروش میره
    یا یه suv یا کوپه یا اسپرت اگه دنبال سود هستین اینارو بسازید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. ahmad

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (659 ديدگاه)

    آدم اصلا عکس و تصویر این وانت های قدیمی و درب داغون با پلت فرم نا همگون مربوط به دوره ژوراسیک رو میبینه حالش بد و میشه و حالت تهوع بهش دست میده!

    جدید هما که برداران چینی با اضافه کردن محصولات نا همگون خودشون این سبد حال به هم زن رو متنوع تر کردن!

    این مصیبت مثل اینکه پایانی نداره…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. آق جبات

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (18 ديدگاه)

    آخه وقتی هوندا سی دی آی رو یه بار بهش میبندن و وانتش میکنن….دیگه ماشینا که تکلیفشون اینجا روشنه….بی زبونا….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. محمد کاظم

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (13 ديدگاه)

    چرا نماینده میتسوبیشی در ایران وانت دوکابین وتک کابین میتسوبیشی L200 تریتون را به ایران وارد نمیکنه؟ اگه با قیمت مناسب بده میتونه فروش خوبی داشته باشه چون ماشین کاری وخوبی هست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. omid

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (166 ديدگاه)

    بازار وانت بارها یکی از نمودهای بارز نقاط ضعف مونتاژکاران ماست که به هیچ وجهی نه خودشان ونه وزیر و وکیل و نماینده مجلس و … هم نمیتونن روش سرپوش بذارن و دلیل موجهی بیارن و همین برای اثبات عدم اهمیت به مشتری و عدم توانایی و کفایتشان کافی است. هیچوقت هم هیچ حرفی از وانتها نمیزنن چون حرفی ندارن که بگن و همیشه این مدلهای قدیمی بودن ،مشتریان بینوا هم بودن، بازار انحصاری هم بوده، حمایت دولت و مجلس و … هم بوده، مافیای خودشون هم بوده … پس میفروشن !!
    واقعا شرم آوره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. ناشناس

    ۲ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خدایا نگاه کن خارجیا ماشین میسازن ما هم میسازیم?

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. عليرضا

    ۲ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من با حقوق کارگری،٣٠ م پس انداز کنم بدم ی ماشینی بخرم که زن و بچم و خودم امنیت جانی نداشته باشیم. اسمشم بذارن حمایت از تولید ملی( به قیمت جانتان…)
    برای جان قشر ضعیف و متوسط جامعه هیچ ارزشی قاءل نیستن.من زیاد تَو جاده هستم وقتی ببینی ی پراید با ی تصادف. معمولی کل سرنشیناش فوت کرده و بعد ماشین کره ایی اخ نگفته…دلت برا خودت ،مردمت،بی ارزش بودن جان مردمت واقعا میسوزه فقط باید گریه کنی و از کنارش رد شی.
    کاش میشد با هم متحد میشدیم و نمیخریدیم…

    موافقم 1
    مخالفم 0
  28. R

    ۱۵ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (225 ديدگاه)

    کاش همه مثل شما فکر میکردند

    موافقم 1
    مخالفم 0
  29. جلال از مشهد

    ۱۸ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    من یک دستگاه وانت 2000 کارا دارم خدایش از نبود وانت مزدا خریدم وگرنه چیکار میکردم چون قیمت یک وانت مزدای 10 سال کار با این وانت صفر یکی بود پس گفتم ولش ما هم که بعد چند سال ماشین دار داریم میشیم بزار یک نو بخریم اما شما که من و ندیدین حالا مثل خر پشیمونم ای کاش همون کار کرده رو میخریدم که هر روز نمایندگی نمیبودم و تعمیر گاه…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  30. باردو

    ۱۷ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    عزیز من وقتی شما میدانید بده پس چرا میخرید
    وانت های خارجی هم خرجشون اندازه قیمت
    یک وانت ایرانی
    من که خیلی هم راضی ام از وانت پیکان
    یکی دارم مدل 85 فابریک دست خودم بوده الانم فابریکه ذره بین بندازی یک خال روش نمیبینی
    اگه با پیکان وانت احتیات کنی امنیتش از از یک بنز باهاش احتیات نکنی بهتره

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا