آیا آریو گزینه مناسبی برای استفاده در تاکسی‌رانی است؟

چندی است که خبر ورود یک محصول جدید از تولیدات سایپا به ناوگان تاکسی‌رانی منتشر شده و در بعضی از شهرها هم تعدادی از این محصول به شرکت تاکسیرانی تحویل داده شده است. این خودرو آریو نام دارد و محصولی از کمپانی چینی زوتی است که به کپی‌برداری صرف از خودروهای سایر کمپانی‌ها مشهور است. البته تقریباً همه خودروسازان چینی کم‌وبیش درزمینهٔ کپی کاری دستی بر آتش دارند، اما این روزها زوتی در کپی‌برداری زبانزد خاص و عام شده است. نام اصلی این خودرو، زوتی Z300 می‌باشد و شباهت انکارناپذیری به تویوتا Allion دارد، به‌گونه‌ای که می‌توان این خودرو را به‌جز در چند بخش کوچک از جمله جلوپنجره و چراغ‌های جلو کپی کاملی از تویوتا آلیون نامید.

Zotye_Z300
آریو در ابتدای ورود به ایران با قیمتی در حدود 72 میلیون تومان به فروش می‌رسید و در آن دوره استقبال عمومی چندانی از آن صورت نگرفت؛ اما پس از مدتی، مونتاژ این خودرو در داخل کشور آغاز شد و با داخلی سازی برخی قطعات، حذف بعضی آپشن ها و البته کاهش یافتن تعرفه‌های وارداتی که به سبب مونتاژ در داخل انجام شد، قیمت این خودرو برای نسخه دنده‌ای به 46 میلیون و 500 هزار تومان و برای نسخه اتوماتیک به 54 میلیون و 600 هزار تومان کاهش یافت.

آریو
آریو اتوماتیک از یک موتور 1600 سی‌سی میتسوبیشی استفاده می‌کند که در لنسرهای دنده‌ای هم به کار رفته است. این موتور برای آریو 112 اسب بخار و 151 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. همچنین آریوهای دنده‌ای از یک موتور 1.5 لیتری میتسوبیشی با توان 103 اسب بخار و گشتاور 141 نیوتن‌متر استفاده می‌کند.

تاکسی آریو
همان‌طور که گفته شد، چند ماهی است که نسخه تاکسی آریو با قیمتی کمتر است نسخه عادی برای طرح تعویض تاکسی‌های فرسوده پیشنهاد شده است و تعدادی از آن‌ها هم برای استفاده در ناوگان تاکسیرانی تحویل داده شده‌اند. در این حال ممکن است که بسیاری از اینکه این خودروی چینی و ناشناخته برای استفاده در تاکسیرانی انتخاب شده است، انتقاد کنند. البته این اعتراض کاملاً وارد است، اما اگر از منظری دیگر به قضیه نگاه کنیم، آریو گزینه آن‌چنان بدی هم برای استفاده به‌عنوان تاکسی نخواهد بود.

تاکسی آریو
البته قطعاً در حالت ایده آل هیچ‌کدام از خودروهای چینی نه‌تنها برای استفاده در تاکسیرانی، بلکه برای هرگونه استفاده دیگری نیز مناسب نیستند، اما مسئله اینجاست که شرایط کشور ما چندان شرایط ایده آلی نیست. در کشور ما که تویوتا کمری که در کشورهای بسیاری به‌عنوان تاکسی خدمت می‌کند، یک خودروی کاملاً لوکس و اشرافی محسوب می‌شود و حتی هیوندای اکسنت با آن ابعاد کوچک بالای 100 میلیون تومان قیمت دارد، باید به دنبال گزینه‌های ارزان‌تری برای تاکسی بود، چراکه رانندگان تاکسی معمولاً آن‌قدر ثروتمند نیستند که توانایی خرید یا تأمین هزینه‌های جاری چنین خودروهایی را داشته باشند و پرداخت کرایه چنین تاکسی‌هایی نیز از عهده هرکسی برنخواهد آمد.

تاکسی آریو
از طرف دیگر خودروهایی مانند سمند و پژو 405 نیز علاوه بر کیفیت پایین، استهلاک بسیار بالا و مصرف سوخت زیاد، از یک ضعف بزرگ رنج می‌برند و آن نبود گیربکس اتوماتیک است که برای تاکسی‌ها بسیار مهم است. همه ما به‌خوبی واقف هستیم که رانندگان زحمتکش تاکسی ساعت‌های بسیاری در هر روز را در پشت فرمان می‌گذرانند و مدام در حال کلاچ گیری و تعویض دنده هستند. این شرایط می‌تواند به سرعت باعث استهلاک بدن از جمله مشکلات زانو، کمر، ضایعه دیسک و … شود و هزینه‌های درمانی زیادی را به رانندگان تاکسی تحمیل کند. به همین دلیل در اکثر کشورها برای تاکسی‌ها از خودروهای دنده اتوماتیک استفاده می‌کنند تا از بروز چنین مشکلاتی برای رانندگان تاکسی جلوگیری شود.

تاکسی آریو
در چنین شرایطی باید سعی شود که از یک خودروی دنده اتوماتیک برای تاکسی استفاده شود که قیمت بالایی هم نداشته باشد و استهلاک پایینی هم داشته باشد؛ بنابراین در شرایط فعلی کشور ما که هیچ خودروی مناسب دیگری با قیمت قابل پرداخت برای رانندگان تاکسی وجود ندارد، شاید آریو گزینه نسبتاً مناسبی باشد. این خودرو از گیربکس اتوماتیک بهره می‌برد که خود نکته مهمی برای استفاده در تاکسیرانی است. همچنین این خودرو در کلاس خود خودرویی جادار محسوب می‌شود و فضای خوبی برای سرنشینان فراهم می‌کند. علاوه بر این‌ها، موتور این خودرو که از محصولات کمپانی میتسوبیشی ژاپن است و تحت نظارت همین کمپانی در چین تولید می‌شود، استهلاک پایینی داشته و می‌تواند بسیار بیشتر از موتورهای قدیمی و بی‌کیفیت خودروهای داخلی عمر کند. ضمن اینکه این موتور مصرف سوخت پایین و استاندارد آلایندگی یورو 4 را دارد که از نظر محیط زیستی هم برای خودرویی که قرار است چندین ساعت در روز کار کند مناسب خواهد بود. در نهایت اینکه بنا بر تست‌های انجام شده، سیستم تعلیق و فنربندی این خودرو به‌گونه‌ای تنظیم شده‌اند که سواری نرم و راحتی را برای سرنشینان فراهم کنند و این مسئله نیز می‌تواند برای یک تاکسی حائز اهمیت باشد.

تاکسی آریو
البته آریو معایبی نیز دارد. از جمله اینکه خودروی چندان پر شتابی نیست و به دلیل داشتن سیستم تعلیق نرم، هندلینگ بالایی هم ندارد، در نتیجه نمی‌توان از این خودرو انتظار رانندگی پرشتاب و اسپرت را داشت. البته این مورد چندان برای یک تاکسی که اغلب در شهرها مورد استفاده قرار می‌گیرد چندان مسئله مهمی هم نیست؛ اما یک ایراد مهم‌تر به آریو وارد است و آن قیمت بالای قطعات و کم بودن لوازم‌یدکی و تعمیرکار ماهر برای این خودرو در کشور ماست.

تاکسی آریو
همان‌طور که می‌دانیم، قشر زحمتکش رانندگان تاکسی آن‌قدر درآمد ندارند که از پس هزینه‌های سنگین لوازم‌یدکی برآیند و قیمت لوازم‌یدکی آریو در بعضی موارد به چند برابر قیمت لوازم‌یدکی خودرویی مثل سمند می‌رسد. ضمن اینکه به دلیل حضور زیاد این خودرو در شهر و ترافیک، امکان بروز تصادف برای آن بسیار زیاد است و در نتیجه لوازم‌یدکی خصوصاً قطعات بدنه آن باید به‌وفور در بازار وجود داشته باشد و آریو در این زمینه چندان سربلند نیست. در نهایت اینکه به دلیل تازه بودن این خودرو در بازار، هنوز مکانیک‌ها آن‌قدر با آن آشنا نشده‌اند که بتوانند در صورت بروز مشکل، آن را فوراً برطرف کنند و رانندگان تاکسی هم نمی‌توانند برای هر مورد کوچکی به نمایندگی مراجعه کنند.

تاکسی آریو
با توجه به مطالب بالا، باید باز هم ذکر کنیم که آریو یا هر خودروی چینی دیگری تحت هیچ شرایطی در یک کشور با شرایط نرمال گزینه مناسبی برای استفاده به‌عنوان تاکسی نیستند؛ اما در شرایط کشور ما که به‌نوعی انتخاب بین بد و بدتر حاکم است، آریو نیز داشته‌هایی دارد که می‌تواند با تکیه بر آن‌ها گزینه نسبتاً بهتری برای تاکسی‌رانی باشد. البته این خودرو قطعاً دارای ضعف‌هایی خصوصاً درزمینهٔ تأمین قطعات و خدمات می‌باشد. در نتیجه لازم است که سایپا به سرعت با انجام داخلی سازی قطعات این خودرو، قیمت تمام شده آن‌ها را کاهش دهد و قطعات مورد نیاز را به اندازه کافی تأمین نماید. همچنین لازم است که سایپا با افزایش دانش و تجربه پرسنل خدمات پس از فروش خود، نگرانی‌ها را از بابت تعمیرات و سرویس‌های این خودرو مرتفع سازد.

تاکسی آریو
در نهایت امیدواریم که در آینده شرایطی در کشور ما فراهم شود که دیگر انتخاب‌ها بین بد و بدتر نباشد و بتوان خودروهایی را برای استفاده انتخاب کرد که واقعاً خودروهایی از هر نظر مناسب باشند و بتوانیم انتخاب‌هایی ایده آل را داشته باشیم.

درباره نویسنده

کارشناس ارشد مهندسی برق و نویسنده مقالات خودرویی

66 دیدگاه

  1. کامبیز
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام بهترین گزینه تندر برای تاکسی بین خودروهای ایرانی میباشد

    پاسخ
  2. وحید
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    بهترین گزینه برای تاکسی باید ماشینی باشد که استهلاک کمتری داشته باشد در ضمن اگر آقایان از پول زیر میزی و صندلی ریاست برایشان مهم نباشد میتوانند طبق تعرفه خودروهای عمومی با کیفیت با گمرک 4 درصد وارد کنند

    پاسخ
  3. احسان بهمنی
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    تو وضعیت خودروهای موجود برای تاکسی در این زمان آریو بهترین گزینه هستش .

    پاسخ
  4. احسان بهمنی
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    برای گرفتن وام خودروهای 405 و سمند ef7 باید هفت خوان رستم رو پشت سر بزاری . با کارمزد بالا.
    لاعقل این خودرو آریو رو میشه با چک شخصی و کارمزد پائین تر از خود سایپا گرفت .

    پاسخ
  5. ارین
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام من هنوز ماشینو نگرفتم ایا ماشین دوگانه سوز هستش لطفا بگین

    پاسخ
  6. مهرداد
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    در شهرستان نه.من شش روزه برای تعویض تاکسی فرسوده ثبت نام کردم خیلی مشکلات زیادی سر راهمه ضامن برای راننده ای که بسیار ضعیفه و کسایی که تا چیزی سود نداشته باشه برا خودشون انجام نمیدن قیمت تاکسی با شخصی تقریبا برابره و 10 سال بخواد سقف بزنه که البته این خودرو ها دوسال بعد ازپا درمیان با این مکانیکا درسته ولی برا راننده شهرستان چنین رقمی در این مدت کم و اینکه بیاد 31 میلیون بده خودرو عمومی که مال. مردمه خیلی جالبه کجای دنیا میان پول خودرو رو کامل میگیرن از راننده ولی مال مردمه اینقدر تاکسی در اراک زیاده که مسافر میخواد قیمت قانونی که یکطرفه بنفع مسافره و نمیشه حتی اصطحلاک خودرو رو دراورد بازم اونرو میخوان بشکنن واقعا خیلی نگران کننده هست خدا میدونه بقدری اضطراب و ترس وجودم رو گرفته یکدفعه باید 7 میلیون داشته باشی ضامن دوتا داشته باشی اونم راننده ضعیف هیچ کاری برا این قشر زحمت کش نشده حسرت میخورم که چرا مسافر اینقدر به فقط منافع خودش فقط نگاه میکنه انتظار نشدنی از راننده. داره میخواد حتما جلو در خونش تاکسی باشه کرایه مفت باشه هر مسیری که میخواد میگه واقعا از زیادی تاکسی وشخصی سو استفاده میکنه زیر قیمت میاد کرایه رو طی میکنه اینها بخاطر رقابت ناسالم بوجود اومده مثل راننده اتوبوسی که مجبوره از قم تا اراک با پنج هزار تومن بیاد یک سرنشین رو اول میشینه بعد که میرسه میاره رو پاش میزاره به راننده توهین میکنه. مسافرکش شخصی تاکسی رو تهدید میکنه که کار نکن. راننده ها ناشی و .. میان خسارت به تاکسی میرسونن بعد تو پرداخت خسارت کوتاهی میکنن بعد هم نصیحت میکنن که پیرهن زیادی پاره کردن اینجا سویس نیست ایرانه بیخیال شو تو هم اگه زدی خسارت نده مکانیک کار درست انجام نمیده باید چهار چشمی مراقب خودروت باشی میری 4 میلیون خرج موتور میکنی بعد دو روز روغن کم میکنه نمیشه واقعا کسایی کوتاهی کردن چرا یه نفر تو فلان اداره وام 100 میلیونی رو ظرف دو روز میگیره تو پرداخت هم کوتاهی میکنه. ولی من حتی برای خرید خودرو که میخوام باش کار کنم اینقدر استرس داشته باشم از کجا هفت میلیون بیارم تو شهر ما درامد تاکسی روزی 60 تومنه ساعتی 7 هزار تومن کار میکنم پول گاز چیزای دیگه دربیاد هیچ نمیمونه. واقعا مت بریدم اینرو گفتم که متوجه بشید ایا میشه خودرو 60 میلیونی با اینهمه اصطهلاک رو در اختیار مسافری که وقتی خوشش از راننده نیاد وسایل خودرو رو نابود میکنه من اونموقع که تازه سمند اومده بود خریدم یکبار یه موتر با زن و بچه خودش رو به زمین زد خواست خسارت بگیره اخه شنیده بودن که بیمه تاکسی گرونتره فکر میکردن بیشتر پول میگیرن البته شانس اوردم که یک راننده باخدا اومد گفت من دیدم تو کلی فاصله داشتی تاکسی هم متوقف بود پشت ترافیک اون بلا از سرم گذشت که بعد یکی از همسایهامون بود که گیر داده بود به خونه پدر خانمم. دفعه دوم. یه موتور دیگه که ترمز نداشت به پشت زد مقسر من رو اعلام کردن کروکی هم اون نبود پول رو گرفت البته. چند ماهذبعد که با همون موتور اومده بود بنزین باشلنگ بکشه اسید بجای بنزین رفته بود تو حلقش حالا حلالیت میخواست که جهاز دختر نداشتم اگه تاکسی گرون تو شهر باشه خوبه البته فرهنگ مردم طوری نباشه که فکر کنن بابا پولداره تو خودرو هم نشتن بخوان خسارت بزنن یا راننده های دیگه با این فرهنگ که تو شهرستانها هست راننده دچار مشکل میشه همون سمند هم تازه اگه صفر باشه مشکل درست میکنن چه مسافر چه راننده هایی که تهدید بتصادف میکنن بقیه رو با اوردن سپر تو ماشین دیگران..

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.
x