تجربه و آزمایشسایپا

تجربه خرید دو خودروی صفر وطنی: تیبا 2 و پژو 206

در دورانی که خودروسازی در رکود به‌ سر می‌برد و کمپین نخریدن خودروی صفر شکل گرفته کارشناسان عوامل مختلفی مانند وضع اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم، کیفیت پایین خودروهای داخلی و قیمت بالای آن را به عنوان عامل اصلی بی‌میلی مردم به ماشین ذکر می‌کنند. در این بین ممکن است عده‌ای به علت نیاز به خودرو با همه عوامل کنار آمده و اقدام به خرید کنند. در ذیل تجربه شخصی یکی از هم‌وطنان از خرید خودروی صفرکیلومتر را برای شما بیان می‌کنیم.

تجربه خرید دو خودروی صفر وطنی
تجربه خرید دو خودروی صفر وطنی
در آغازین روزهای شروع ثبت‌نام خودروی تیبا ۲ توسط سایپا، اقدام به خرید یک دستگاه نمودم. خودرو با حدود ۵ ماه تأخیر واگذار گردید. هنگام تحویل گرفتن خودرو متوجه شدم که باطری ماشین دست دوم است که نمایندگی مربوط به‌راحتی با تعویض باطری با سایپا ۱۴۱ صفرکیلومتر مشکل را حل کرد!! تحویل خودرو با یک‌لایه گردوغبار روی آن انجام گردید. در حرکت به سمت منزل در اولین تقاطع مسیر، متوجه ترمزهای به شدت ضعیف خودرو شدم که با خوش‌شانسی از تصادف با خودروی بدون پلاک نجات پیدا کردم. پس از چند دقیقه تصمیم به استفاده از کولر خودرو گرفتم که پس از چند دقیقه صدایی شبیه انفجار از محفظه کاپوت بلند شده و بوی سوختگی داخل کابین پیچید. تصمیم گرفتم فعلاً استفاده از آپشن‌های خودرو را متوقف کنم. در اولین روز پس از پلاک شدن خودرو سر تقاطع، دنده ۱ خودرو جا نمی‌رفت و حدود دو دقیقه باعث راه‌بندان و اعتراض سایر رانندگان گردید. با مراجعه به نمایندگی عنوان شد که چنین مشکلی شایع بوده و توصیه نهایی تعویض گیربکس است!

تیبا2-تصویر از انجمن پدال
تیبا۲-تصویر از انجمن پدال
با وجود تجربه خرید قبلی تندر ۹۰ که علیرغم ۶ سال کارکرد حتی ۱ ریال هزینه نیز نداشت، این بار تصمیم به تعویض و تبدیل خودرو به ۲۰۶ نمودم. تحویل ۲۰۶ توسط ایران خودرو یک ماهه انجام شد. در نمایندگی خودرو تست شد و ظاهراً سالم می‌نمود. حدود ۱۰ دقیقه رسیدن تا منزل طول کشید که در این موقع متوجه لقی تکیه‌گاه سر صندلی راننده و صدای غیرعادی تق‌تق از موتور شدم که با گرفتن کلاچ قطع می‌شد. درب‌های خودرو نیز جهت بسته شدن نیاز به درگیری فیزیکی داشتند.
فردا جهت رفع عیب به نمایندگی مراجعه نمودم ولی هیچ‌گاه در مخیله بنده حقیر نمی‌گنجید که این سرآغاز یک روند مداوم خواهد بود! نمایندگی بیان کرد که این ایرادات در سرویس ۱۰۰۰ کیلومتر رفع خواهند شد. منتها مشکل به همین‌جا ختم نشد. روزبه‌روز به مقدار صدا اضافه شد تا جایی که حین توقف حسی شبیه صدای تراکتور احساس می‌شد. در دنده ۲ بدنه خودرو و سردنده به شدت لرزش داشت. در کیلومتر ۲۰۰ صدای جیرجیر شدید حین ترمز گرفتن شنیده می‌شد و حدود همان زمان بوق خودرو نیز از کار افتاد.
درحالی‌که حدود ۱ ماه از تحویل خودرو گذشته بود ارم‌های مثلاً کروم کاری پژو در جلو و عقب خودرو شروع به سیاه شدن کرد و ظاهر ماشین بیشتر به خودروهای فرسوده می‌نمود تا ماشین صفرکیلومتر. درها رگلاژ شدند ولی همچنان موقع بسته شدن نیروی زیادی لازم بود.
دوباره مجبور به حضور در نمایندگی شدم که در بررسی خودرو مشخص گردید انبار اگزوز خودرو نیز زنگ‌زده و باید تعویض شود. درحالی‌که خودرو در این مدت حتی کارواش نرفته بود و در بارندگی از منزل خارج نشده بود. بوق و دو دیسک چرخ عقب خودرو تعویض شد. صدای جیرجیر دیسک‌ها قطع شد اما صدای تق‌تق قبلی که به تشخیص نمایندگی متعلق به صفحه کلاچ بود علیرغم ۲ بار تعویض همچنان برقرار بود. در همین گیرودار صدای سمفونی تسمه‌های خودرو نیز به قبلی اضافه گردید! علت لرزش در دنده ۲ نیز پلوس عنوان شد که به گفته نمایندگی به علت کیفیت مشابه نمونه‌های تعویضی تعمیر عملاً بی‌نتیجه می‌نمود.
صندلی راننده جایگزین، نیز ایراد دیگری در قسمت تنظیم ارتفاع داشت. در اینجا سؤالی برای مشتری پیش می‌آید که چرا قطعات قبل از ارسال تست نمی‌شوند و کسی که مهر کنترل کیفیت بر قطعات خودرو می‌زند موقع تأیید به چه چیز می‌اندیشد!
مراجعات مکرر بنده جهت رفع ایراد گیربکس و صفحه کلاچ ادامه داشت و این بار هردوی این قطعات تعویض شدند ولی دریغ از کاهش صدای حتی به میزان یک دسی‌بل.
تنها دو روز از گارانتی سال اول خودرو گذشته بود که متوجه شدم سرمایش کولر خودرو به صفر رسیده. بررسی نشان داد گاز کولر نشتی دارد و تخلیه شده. جهت رفع عیب مراجعه نمودم ولی عنوان شد گارانتی گاز کولر ۱ سال یا یک تابستان است. رویه‌ای برخلاف خودروهای وارداتی که پس از سه سال تنها برای چک کردن فشار گاز نیاز به مراجعه دارند. نشت‌یابی و گازگیری را به صورت آزاد و خارج از نمایندگی انجام دادم.
پس از یک سال و برای اولین بار تصمیم به خروج از شهر با ماشین نمودم. در حالی که خودرو تنها ۴۰۰۰ کیلومتر کارکرد داشت. در اواسط مسیر چراغ باطری خودرو روشن و مدتی بعد خودرو خاموش شد. من ماندم و جاده خلوت و بدون آنتن‌دهی موبایل. از بخت خوب پس از نیم ساعت خودروی امداد رسید و متوجه پارگی تسمه دینام شد. علت پارگی جالب بود، پوسیدگی و فرسودگی شدید تسمه دینام. مورد مهم دیگر مصرف بالای بنزین خودرو بود که بیشتر به ماشین‌های آمریکایی قدیمی می‌نمود تا خودروی صفرکیلومتر. باید تصمیم مهمی می‌گرفتم یا هر روز حضور در نمایندگی یا فروش خودرو. در نهایت ماشین به علت معیوب بودن با ضرر فروخته شد، البته فروشی که بیشتر باعث خوشحالی بنده شد. کیلومتر خودرو در هنگام فروش تنها ۴۵۰۰ کیلومتر بود. البته با این ۲ تجربه خرید خودرو صفر، ترجیح می‌دهم فعلاً جهت تردد سایر راه‌ها را تست کنم.

206
سؤال بنده از خودروسازان داخلی این است: چرا کنترل کیفیت خودرو بدون نظارت صحیح انجام می‌شود؟ چرا قطعات تعویضی فاقد کیفیت هستند و در واقع با تعویض قطعه اکثر مشکلات خودرو رفع نمی‌شود؟ مصرف سوخت بالا زیان هنگفتی به لحاظ سلامتی و هزینه به مصرف‌کننده و کشور وارد می‌کند. چرا توجهی‌ به این موضوع نمی‌شود؟ آیا بهتر نیست به جستجوی علت بی‌اعتمادی ملت به خود بپردازید و مردمی که این سال‌های طولانی با همه مشکلات شما کنار آمده‌اند روزی شاهد کیفیت و قیمت مناسب و درخور شأنشان باشند؟ چرا علیرغم افزایش چند برابری قیمت‌ها، کیفیت خودروها بسیار تنزل کرده و همان کیفیت اولیه را ندارد؟

cartoon

به درخواست تعدادی از مخاطبان و برای رفع شبهاتی که عده‌ای با یا بدون غرض مطرح نمودند، تصاویر تعدادی از فاکتورها نیز ضمیمه می‌گردد. ضمن آنکه بوق ماشین هم خراب و سپس تعویض شد که قبلاً در متن اشاره نشده بود اما فاکتور آن در تصاویر موجود هست. تعویض صندلی راننده برای بار دوم هم به خریدار نگون‌بخت بعدی محول شد.

نویسنده: امیر صابریان

توجه: این مطلب به صورت اختصاصی برای سایت پدال نوشته شده و هرگونه کپی‌برداری و بازنشر آن بدون لینک مستقیم به همین صفحه و ذکر نام سایت پدال و نام نویسنده، ممنوع می‌باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۱۴۷ دیدگاه‌ها

  1. امین

    ۳۰ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (44 ديدگاه)

    جالبه این لابد دشمن ملت چرا نیومد از نتایج پیگیریش بگه؟خیلز وقته منتطرم اقای قطعه ساز شرکت کروز.کجایی پس؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. حمید

    ۵ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (7 ديدگاه)

    از قدیم گفتن ژیان ماشین نمیشه، ایرانم خودروساز نمیشه!!
    خدا رو شکر مونتاژم بلد نیستن که لا اقل آدم دلش به مونتاژ درست و درمون خوش باشه چه برسه به تولید ملی بی عیب و نقص اونم بعده چند دهه تلاش!!!
    فقط امیدوارم این وسط خودروسازای خارجی به دادمون برسن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. اسد

    ۱۵ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    قیمت امروز(14/11/94) هر خودروی تولید ایران نسبت به قبل از توافقات برجام (همین چند روز پیش)بین 700تا 1 میلیون تومان بیشتر شده (الان مقایسه زدم )
    اینم از توافقات و برجام برجامی که مسوولین میکردن***
    مملکت نیست که … .
    (ادمین لطفان بچاپ)
    مرسی

    راسی دهه ای فجر مبارک…

    موافقم 0
    مخالفم 2
  4. محمدحسین غفارزاده

    ۲۲ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (5 ديدگاه)

    این که شماعرض مینماییدخودروی206شمابعدازچندی استفاده به صداافتادبایدگفت که درآمدن خودرودرایران شانسیه و206تصادفی فرانسه از206تولیدی ایران ازدیدمن بهتره.

    باتشکر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. ذبیح الله

    ۴ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام من یه پراید اتوماتیک فابریک کره دارم
    که تو ترافیک خیلی راحتم باهاش
    ولیییی ضعف پراید در اتوماتیک کردنش،اینه که چون قدرت موتورش کمه شتابش خیلی کم میشه،مثلا اگه شما با پراید دنده ای. سرعتتون تو ۲۰ثانیه به. ۱۰۰ تا میرسه،. تو پراید اتوماتیک تو ۳۵ ثانیه به 100 تا میرسه
    و ضعف. دوم پراید اتومات اینه که حتی تو سربالایی کم شرمندس
    پس نتیجه اینه که اتوماتیک کردن. برای ماشینهایی با قدرت موتور بالاس
    یا برای معلولین یا برای کسایی که مدام. تو ترافیکن یا برای خانومایی که کار با دنده کلاج حواسشون پرت میشه و برای تازه راننده ها
    مگه نه؟؟

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. حمید

      ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (14 ديدگاه)

      دوست خوب فناوری گیربکس اتومات پراید برای زمان 25سال پیش بوده «3دنده جلو در عوض 5دنده دستی»
      گیربکس های اتوماتیک روز دنیا بالای 6 دنده دارند که به قطع به یقین اگر این گیربکس ها روی هر ماشینی نصب بشه بطور حتم کشش و شتاب بیشتر میشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. abolfazl

    ۴ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    تیبا ماشین خوبیه شتابشم خوبه ولی قطعاتش گیر میاد

    موافقم 1
    مخالفم 0
  7. آرمین

    ۲۷ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام

    تیبا 2 شاهکاری از فرغون ساز سایپا

    اینو میگم خدمتتان که واقعا بعدا پشیمان نشوید خر بخرید ولی تیبا 2 یا تیبا نخرید علتها

    1) صدای بیش از حد گیربکس و زوزه گیربکس طوریکه نشستن در داخل خودرو آزار هنده است

    2) صدای بسیار بسیار زیاد موتور در داخل کابین می آید طوریکه رانندگی با این آشغال سایپا به شدت غیر قابل تحمل می باشد

    3) شعاع گردش این تیبا چه 2 چه 1 از پیکان هم زیادتر هست یعنی نمی توانید با یک فرمان از یک خیابان 20 متری دور بزنید دقیقا مثل وانت سایپا عمل می کند از پراید نیز بدتر هست

    4) بد دنده رفتن خودرو طوریکه برای تعویض دنده مجبورید چندین بار دنده را بالا پایین نمایید تا دنده مزخرف تیبا سر جایش برود

    5) خاموش شدنهای زیاد خودرو در موقع رانندگی در شهر و ترافیک

    6)برای دریچه های هوا جلوی داشبرد یک اهرم باز و بسته کردن هم نگذاشته اند اگر یادتون باشد پیکان مدل 50 هم این اهرم را دارد و می توانید اهرم بار گرم یا سرد را از دریچه های داشبورد ببندید

    6) گارانتی این *** شرکت بی مسئولیت سایپا از 3000 به بعد شروع می شود تا این عدد هر مشکلی پیش بیاد سایپا فرغون ساز جوابگو نیست

    در هر حال از بنده گفتن اگر این تیبا را بخرید مطمنا بعد از چندین روز پشیمان می شوید و فقط پولهایتان هدر می رود نمی دانم سایپا روی چه حسابی این خودرو فرغونی را به بیرون داده است خیر نبینه انشاالله

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. تیبا سوار

      ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (19 ديدگاه)

      آرمین جان چرا جوک میگی؟؟؟ من سه ساله این ماشین رو دارم . در اینکه کیفیت خودروهای سایپا پایینه شکی نیست ولی در مورد تیبا خیلی بی انصافی کردی…صدای موتور زیاد هست درسته صدای زوزه گیربکس کمی میاد تو کابین درسته…ببخشید با 25 میلیون میخواهی لکسوس سوار بشی…ماشین ایرانی همینه دیگه ..تیبا بدون عیب نیست ولی اینجور هم که شما میگی نیست …خاموش نمیشه تو حرکت…بجای اون اهرم تهویه هوا دکمه تهویه هوا داره دادا…فرمون هم راحت تو کوچه 15 متری دور میخوره…هر چی باشه یه سرو گردن از پراید سرتره…من 8 سال پراید داشتم…بزرگترین ضعف تیبا گیربکسش هست و لاغیر…

      موافقم 1
      مخالفم 0
  8. مالباخته پشیمان

    ۱۰ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (3 ديدگاه)

    در باره خودروی تیبا نمی تونم قضاوت کنم ولی تجربه خودم را از خرید پژوی 206 شاهکار ایران خودرو بازگو میکنم شاید کمکی باشه برای اونهایی که تصمیم به خرید از شرکت فرغون سازی ایران خودرو دارن …پنج ماه قبل پس از کلی ذوق وشوق اقدام به خرید پژوی 206 تیپ دو نمودم از همان ابتدای متوجه ایراد در موتور شدم ولی هیچکدام از کارشناسان تعمیرگاه حاضر به قبول ایراد نمی شد تا اینکه با راهنمایی یکی از دوستان به شعبه دیگری مراجعه وکارشناس پس از تست موتور نظر بر تعویض کامل موتور داد خودرو 17 روز در نمایندگی متوقف واقدام به تعویض موتور نمودند پس از آن مشکل آمپر روغن پیش امد که با تعویض فشنگی روغن برطرف گردید اخیراً باز همان صدای ناهنجار در موتور شنیده می شود اینبار رای بر تعمیر یاتاقانها داده اند حالا مانده ام خودرو را با ضرر بفروشم واز شرش راحت شوم یا آن را مجددا تعمیر کنم ..اینهم حمایت از تولید داخلی !!!..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. ن.م

    ۱۶ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من یکماه پیش یه تیبا۲ خریدم تحویل فوری
    دنده ۲ و ۳ و عقب که خیلی بد جا میرفت
    دید عقب خیلی داغون بود
    بخاطر کوچیک بودن لاستیکا انحراف ماشین خیلی زیاد بود
    آینه بغلا کیفیتش داغون بود
    صدای ماشین خیلی زیاد بود
    ماشینم چپ کرد ۳ بار چرخید ایربگاش عمل نکرد
    از سایپا شکایت کردم
    هر کی خواست باهام تماس بگیره که از داغ دلم بهش بگم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. تیبا سوار

      ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (19 ديدگاه)

      رینگ تیبا2 رینگ 14 و با پژو 405 یکی هست و کوچک نیست ..شما سه بار چپ کردید خدابهتون رحم کرد..تو رانندگی بیشتر دقت کنید…

      موافقم 1
      مخالفم 0
  10. محمد

    ۲ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    با سلام .دوستان به نظرمن حیفه که خودروی مثل 206 که یه خودرو با 3 ستاره کیفت بوده الان تو ایرانخودرو تولید بشه که به علت عدم کیفیت و نظارت بر مونتاژ که البته این روزها با ساخت موتور ایرانی و دستکاری آن مانند دستکاری سیتم برق و استفاده از گیربکس 405 . والا 206 فرانسوی قابل مقایسه با تیبا نیست

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا