سایپاهفته نامه

رونمایی از سدان جدید سایپا رُهام در نمایشگاه شیراز

چندین سال بود که همواره اخباری مبنی بر توسعهٔ پلت‌فرمی داخلی توسط سایپا بنام SP100 برای ساخت محصولات جدید به گوش می‌رسید و از خودرویی که قرار بود بر روی این پلت‌فرم جدید ساخته شود نیز رندرهایی منتشر شده بود. حال سرانجام سایپا رسماً اولین محصول ساخت شده روی پلت‌فرم جدید و داخلی SP100 را در نمایشگاه شیراز رونمایی کرده است. این ماشین یک سدان کامپکت در کلاس C است که سایپا به‌طور رسمی برای آن نام «رُهام» را انتخاب کرده است.

مدیرعامل سایپا «محسن جهرودی» در رابطه با رُهام گفته است:

«این خودرو از مدرن‌ترین امکانات و قابلیت‌های روز برخوردار بوده و از هر نظر توان رقابت با خودروهای خارجی هم‌ردهٔ خود در بازار ایران را دارد. این خودرو صد درصد ایرانی بوده و تمام مراحل طراحی تا ساخت آن توسط متخصصان ایرانی انجام شده است. تلاش می‌کنیم در کمترین زمان ممکن مراحل تست این خودرو را به پایان رسانده و تولید انبوه آن‌را آغاز کنیم».

مدیر پروژهٔ SP100 «شهروز حسینی» هم دراین‌باره گفته است:

«خودروی رهام یک محصول در کلاس C به شمار می‌رود که بر اساس نیازسنجی بازار داخلی و سلیقه مشتریان ایرانی طراحی شده و با برخورداری از حداکثر امکانات، استانداردهای روز دنیا را پاس خواهد کرد. تمرکز بر روی کیفیت یکی از رویکردهای اصلی سایپا برای طراحی این خودرو از ابتدای امر بوده و درعین‌حال طراحی ظاهری این خودرو نیز منطبق بر دانش روز دنیا بوده است. در طراحی این خودرو برجسته‌ترین متخصصان داخلی و بین‌المللی همکاری داشته‌اند و در ادامه تلاش خواهیم کرد تا با تمرکز بروی تولید قطعات با بالاترین کیفیت و همچنین دقت در مونتاژ، یک خودرو رقابت‌پذیر در کلاس بین‌المللی تولید کنیم».

به ادعای مهندسین سایپا، در رهام علاوه بر استحکام و زیبایی، ایمنی بالا هم مدنظر بوده است؛ بنابراین ایمنی این خودرو در سطح استاندارهای جهانی بوده و امکان آزمایش آن در مراکز معتبر تست تصادف مثل یورو انکپ وجود دارد. گفته شده رهام می‌تواند در آزمون‌های تصادف این سازمان سه ستارهٔ ایمنی را کسب کند. همان‌طور که گفته شد، رهام روی پلت‌فرم جدید سایپا بنام SP100 ساخته شده که از آن به‌عنوان اولین پلت‌فرم داخلی یاد می‌شود. به همین دلیل هزینهٔ قابل‌توجهی برای توسعهٔ این پلت‌فرم صرف شده تا امکان ساخت اولین خودروی کاملاً ایرانی فراهم گردد. درهرحال اگر این ادعاها صحت داشته باشد می‌توان گفت ساخت رهام گام مهمی به سمت جلو در صنعت خودروسازی عقب‌ماندهٔ ایران محسوب می‌شود.

به گفتهٔ سایپا، رهام اولین خودروی ایرانی محسوب می‌شود که بر روی پلت‌فرم داخلی ساخته شده است و بنابراین برای اولین بار بخش مهمی از فرایند توسعهٔ یک خودرو در داخل کشور انجام گرفته است. البته در توسعهٔ این ماشین مشاوره‌ها و همکاری‌های خارجی هم دخیل بوده است. با توجه به اینکه چندی پیش این سدان جدید سایپا در هند رؤیت شده بود، به نظر می‌رسد رهام در مرکز تحقیقات گروه رنو-نیسان در هند مورد آزمایش قرار گرفته است. همچنین پلت‌فرم SP100 نیز یک مگا پلت‌فرم پیشرفته است که سایپا می‌تواند با استفاده از آن خودروهای دیگری در کلاس‌های مختلف مثل هاچ‌بک و کراس‌اوور را هم تولید نماید.

رهام در ظاهر خودرویی مدرن و نسبتاً زیبا به نظر می‌رسد. در نمای جلویی دماغه‌ای پف‌کرده دیده می‌شود که با پیکرهٔ کلی خودرو هماهنگ است و در نمای عقبی هم شاهد فُرمی ساده اما نسبتاً مدرن هستیم. به‌طورکلی استایل ظاهری رهام برای شرکتی که شاهکارهایی چون ساینا و کوییک را در کارنامهٔ خود دارد، مناسب، زیبا و هماهنگ به نظر می‌رسد که مشابه آن شاید تاکنون در صنعت خودروسازی ایران دیده نشده است. در داخل خودرو نیز هرچند طراحی داشبورد ساده و معمولی است اما می‌توان آن‌را برای شرکتی چون سایپا قابل‌قبول دانست که حداقل قابلیت قیاس با خودروهای هم‌کلاس چینی را دارد.

در زیر کاپوت رهام یک پیشرانهٔ ۱.۶۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی شانزده سوپاپ با تکنولوژی زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها قرار گرفته که ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۵۴ نیوتن متر گشتاور دارد؛ اما مشخصات این موتور بسیار به پیشرانهٔ جدیدی که به‌تازگی برای برلیانس سری H300 ارائه شده شباهت دارد و به نظر می‌رسد سایپا برای خودرویی که آن‌را صد درصد ایرانی و داخلی می‌داند از پیشرانه‌ای چینی استفاده کرده است. درهرحال گفته شده انتقال نیروی این موتور در توسط دو گیربکس مختلف شامل یک نمونهٔ پنج سرعتهٔ دستی و یک واحد شش سرعتهٔ اتوماتیک صورت می‌گیرد.

طبق اعلام سایپا، رهام در شش تیپ مختلف شامل پایه یک، استاندارد، پایه دو، میانی، لوکس و سوپر لوکس ارائه می‌شود که تیپ‌های بالایی آن از تجهیزات و آپشن‌های زیادی برخوردارند که تقریباً با خودروهای امروزی برابری می‌کند. این تجهیزات که البته بسیاری از آن‌ها فقط در دو تیپ لوکس و سوپر لوکس ارائه می‌گردند، شامل مواردی چون تهویه مطبوع اتوماتیک، کمربندهای ایمنی پیش کشنده، شش ایربگ (شامل ایربگ‌های جانبی، پرده‌ای و ایربگ رانندهٔ دومرحله‌ای)، آینه‌های جانبی اتوماتیک، سنسور پارک، هشدار مانع روی آینه‌ها، دی‌لایت، سیستم ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، نمایشگر هفت یا دَه اینچی اندروید، سانروف، صندلی‌های چرمی با تنظیم برقی، کروز کنترل، فرمان برقی حساس به سرعت و سیستم پایش باد تایرها می‌شود.

رهام ۴.۴۶ متر طول، ۱.۷۷ متر عرض و ۱.۵۰ متر ارتفاع داشته و فاصلهٔ محوری آن‌هم برابر با ۲.۶۵ متر است. وزن این سدان کامپکت ایرانی نیز بسته بر هر تیپ، بین ۱۲۶۰ تا ۱۳۳۰ کیلوگرم متغیر بوده و صندوق بار آن ۴۲۰ لیتر ظرفیت دارد. رینگ‌های خودرو از نوع ۱۵ و ۱۶ اینچی با لاستیک‌های ۱۸۵ و ۲۰۵ بوده و ترمزهای آن در هر چهارچرخ دیسکی هستند. تعلیق رهام در جلو از نوع مک‌فرسون و در عقب با میله‌های پیچشی است و ظرفیت باک سوخت آن‌هم معادل ۴۷ لیتر است.

و در پایان در رابطه با نام این سدان جدید ایرانی هم گفته شده که رهام نامی کاملاً ایرانی و به معنای پرندهٔ آزاد و رهایی است که هیچ‌گاه شکار نمی‌شود. گفته شده این نام کاملاً با استایل مدرن خودرو که با الهام از شاهین طراحی شده هماهنگ است. درکل در صنعت خودروسازی که سال‌ها است به تولید خودروهای قدیمی، بی‌کیفیت و از رده خارج می‌پردازد، شاید بتوان سایپا رهام را قدم مثبتی دانست مشروط بر اینکه با کیفیت و قیمتی مناسب به بازار عرضه گردد. این در حالی است که شنیده‌هایی به قیمتی در حدود ۷۰ میلیون تومان برای رهام اشاره دارند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۱۰ دیدگاه‌ها

  1. Pm2

    ۳۰ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    افرین سایپا ممنون شاید اینطوری بشه بهت اعتماد کرد هرچی باشه از این ایران خودرو مفت خور خیلی بهتره که ماشین چرت میفروشه سرقطعاتش سود کنه هنوز سر یه سرسیلندر گیر کردن مرسی سایپا همینجور ادامه بده و پرچمو ببر بالا واقعا افرین و خداقوت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. A

    ۳۰ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (31 ديدگاه)

    اولا تو نگاه اول عییییین ماشینای برلیانس و چینیه . دوما به پای دنا پلاس نمیرسه هنوز

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Roham

    ۳۱ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (728 ديدگاه)

    اگه استانداردای اروپا و امریکا رو هم پاس کنه باز میگم دو ریال نمی ارزه
    بس که مشتری واسه خودروسازای داخلی بی ارزشه
    مشتری ایرانی هم که عین مور و ملخ میریزه که تا جایی که جا داره بچاپوننمون
    بی لیاقتیم
    بی ارزشیم
    فردا ۵۰۰ میلیون قیمت می خوره و سه دقیقه و هفده ثانیه ای ۹ میلیارد دستگاه فروش میره!
    حالا ببینید!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. سیاوش

    ۱ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    چرا اینقدر دروغ میگن مدیران سایپا بابا جان ادم باشید بگید کپی کردیم کسی چیزی بهتون نمیگه مثل چینیها .کل ماشین رو از روی بیوک اکسل بدون کوچکترین چیزی کپی کردین بعد میگن کاملا ایرانی . وقتی ریئس جمهورتون توی صورت مردم دروغ میگه از مدیران سایپا دیگه نمیشه داشت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. رامین

    ۳ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (12 ديدگاه)

    با 113 اسب بخار این ماشین فک کنم سر بالایی یه پارکینگم نتونه بیاد. 70 میلیون توممماااااااانننن بدی یه ماشین با 113 اسب بخار بگیری طراحیشم کاملا شببیه برلیانسه (وقتی از یه آشغال کپی کنی چی میشه فک نکنم هنوز کلمه ای واسش پیداشه) چه گناهی کردیم خدااااااا همچین بلایی داری سرمون میاری

    موافقم 0
    مخالفم 1
  6. ممد

    ۶ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (2 ديدگاه)

    رفقای عزیزی که سنگ سایپا رو به سینه میزنند.گیریم که این ماشین قیمتش مناسب باشه ولی اگه تعرفه ماشین های وارداتی ما مثل بقیه کشورها بود ایا بازم کسی محصولات سایپا رو میخرید؟به قول یکی از دوستان انقدر ماشین خوب ندیدیم که با اپشن های حداقلی گولمون میزنن و میگن سوپرلوکس!

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا