سایپا

رونمایی از پیشرانهٔ سه سیلندر سایپا

در تاریخ اول مرداد امسال، سایپا طی مراسمی با حضور محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط‌زیست، سورنا ستاری معاون فناوری رئیس‌جمهور و مهدی جمالی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا از یک پیشرانهٔ سه سیلندر رونمایی کرده که به آن لقب ملی داده است. این موتور، از نوع یک لیتری سه سیلندر توربوشارژ بوده و طبق اعلام سایپا قدرتی در حدود ۱۲۵ اسب بخار تولید می‌کند. مجری پروژهٔ موتور ملی سایپا، شرکت تیوان است که زیرمجموعهٔ مگا موتور بوده و طراحی و نمونه‌سازی این موتور را انجام داده است. گفته شده این پیشرانهٔ سه سیلندر به‌صورت پایه با استاندارد آلایندگی یورو ۵ سازگار است اما توانایی ارتقاء به استاندارد یورو ۶ را دارد. مصرف سوخت این موتور نیز حدود ۵ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است.

سایپا این موتور را که EU6 نام دارد، به‌عنوان یک خانواده معرفی کرده که با چهار سطح قدرت مختلف عرضه خواهد شد. مجتبی میر سهیل، مدیرعامل شرکت تیوان در مراسم رونمایی از این موتور گفته است که برای ساخت آن قرارداد انتقال فناوری با برترین شرکت دنیا در زمینه طراحی و توسعه قوای محرکه بسته شده و نعمت زاده نیز از شرکت AVL اتریش به‌عنوان مشاور و انتقال‌دهندهٔ تکنولوژی این موتور به ایران نام برده است؛ بنابراین معلوم نیست چرا سایپا این پیشرانه را ملی دانسته‌ است! البته وقتی ایران‌خودرو پیشرانهٔ EF7 که توسط شرکت آلمانی FEV طراحی و ساخته شده را ملی می‌داند، اقدام سایپا هم در مورد ملی خواندن موتور EU6 نباید عجیب به نظر برسد. به گفتهٔ مدیرعامل سایپا، طی دو سال آینده فرایند تولید انبوه این پیشرانهٔ سه سیلندر آغاز خواهد شد. گفته شده که قرار است از این موتور در خودروهای سری X200 و محصولات آیندهٔ SP0 و SP100 سایپا استفاده گردد.

همچنین مدیرعامل سایپا در همین مراسم گفته است که این شرکت برنامهٔ توسعه و ساخت خودروهای برقی را هم در دست اجرا دارد به‌گونه‌ای که سایپا در نظر دارد خودروهای برقی خود را بر روی همین دو پلت‌فرم SP0 و SP100 تولید و عرضه کند؛ اما پیش از آن، هم‌اکنون تیبای برقی به‌عنوان نخستین خودروی الکتریکی سایپا، آماده شده است و در حال انجام تست‌های اولیه بوده و به‌زودی به بازار عرضه خواهد شد. همچنین وی افزوده است که سایپا در حال طراحی یک مگا پلت‌فرم ملی است که طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، هرسال حداقل دو محصول جدید را بر اساس پلت‌فرم‌های جدید خود وارد بازار خواهد کرد. علاوه بر این، مهدی جمالی طی مراسم رونمایی از موتور سه سیلندر در مورد پراید نیز گفته است که سایپا به خروج این خودرو از چرخهٔ تولید خود علاقه‌مند ‌است و هم‌اکنون به دنبال یافتن جایگزینی برای آن است که این موضوع، دغدغهٔ فعلی سایپا است زیرا اقتصاد عموم جامعه خصوصاً اقشار کم‌درآمد به پراید وابسته است؛ بنابراین برنامه‌ریزی‌ها بر آن است که خاتمهٔ تولید پراید آسیبی به اقشار کم‌درآمد وارد نکند.

گفته شده با مصوبهٔ شورای عالی اقتصاد، ۳۲۸ میلیون دلار به طرح موتور سه سیلندر اختصاص داده شده است. همچنین یکی از مسئولان این پروژه گفته است که این پیشرانه قرار است با تیراژ ۲۵۰ هزار دستگاه در سال تولید شده و درصورتی‌که منابع مالی آن تأمین و داخلی‌سازی آن انجام شود، از اواخر پاییز سال آینده روی محصولات سایپا نصب خواهد شد. این در حالی است که ایران‌خودرو هم برنامه‌های زیادی برای موتور EF7 پیش‌بینی کرده بود به‌گونه‌ای که قصد داشت تیراژ آن‌را به ۳۰۰ هزار دستگاه در سال رسانده و حتی نسخهٔ کم‌حجم‌تری از آن‌را با نام EF4 و نسخهٔ دیزلی آن‌را هم با نام EFD تولید کند اما هیچ‌کدام از این برنامه‌ها عملی نشدند؛ بنابراین بعید نیست که موتور EU6 سایپا نیز به سرنوشت EF7 دچار شده و از دستیابی به برنامه‌های تعیین‌شده بازماند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴۱ دیدگاه‌ها

  1. فرامرز

    ۳ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1595 ديدگاه)

    328 میلیون دلار!!! پتنت موتور ب ام و آی 8 رو میخریدن ارزونتر بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Carbonado Aventador

      ۳ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (4471 ديدگاه)

      هزینه ی طراحی ساخت و توسعه ی یه موتور V12 کاملا جدید واسه فراری فکر کنم کمتر از 328 میلیون دلار درمیاد!!!!

      ناموسا چجوری این عدد و ارقام ریخت و پاش میشه و اگر واقعا درسته چرا اندازه همون 328 میلیون دلار نمیتونن پیشرفت کنن!!!!!!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. audi sq7

        ۳ مرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (95 ديدگاه)

        باز خوبه هیبریدی طراحی نکردن!!!!!!!!!!

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. Hamid...Audi

        ۳ مرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (712 ديدگاه)

        طراحی و نوسعه موتور امسال مرسدس برای فرمول1 حدود 100 میلیون دلار هزینه داشت!!!!!!!!
        چندین نفر به ممولتی میلیارد هامون اضافه شدن
        تبریک میگم.

        موافقم 0
        مخالفم 0
      3. بهنام

        ۳ مرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (32 ديدگاه)

        328 میلیون دلار هزینه ساخت کارخانه جدید و سرمایه گذاری برای تولید قطعات موتور جدید هست که برای تیراژ 250هزار دستگاه در سال معقول به نظر میرسه مگر فراری چند دستگاه در سال موتور v12 تولید میکنه که 300 میلیون دلار بخواد هزینه کنه این نظرهای *** پیش خودتون نگه دارید لطفا

        موافقم 2
        مخالفم 0
        1. Carbonado Aventador

          ۴ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (4471 ديدگاه)

          ***
          من گفتم 328 میلیون دلار هزینه ی تولید یه موتور V12 کاملا جدید نمیشه که این هزینه رو خرج یه موتور 3 سیلندر کردن!!!!

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. امیر

          ۴ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (1 ديدگاه)

          گفته اگه منابع لازم تامین بشه 250000 تا رو میسازن یعنی 238 میلیون دلار ربطی به تولید انبوهش نداره

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. فرامرز

          ۴ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (1595 ديدگاه)

          بهنام جان متن واضح گفته با مصوبهٔ شورای عالی اقتصاد، 328 میلیون دلار به طرح موتور سه سیلندر اختصاص داده شده است. بودجه تولید کارخونه و تجهیزش رو هم جدا صرف میکنن!

          موافقم 0
          مخالفم 0
      4. ونوم اف ۵

        ۴ مرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (1274 ديدگاه)

        کربونادو جان همین رونمایی با هزینه ناهار و قیچی و روبان یه ۲۰ میلیاردی اب خورده

        موافقم 0
        مخالفم 0
      5. amirali

        ۴ مرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (185 ديدگاه)

        رقم را درست گفتن ولی نگفتن چقدرش پاداش مدیران و ماموریت خارج از کشور و پاداش پرسنل و … بوده . در مجموع گفتن شده 238 میلیون دلار . متاسفانه در همه سطوح مدیریتی همین مشکل هست هزینه های گزافی برای موارد غیر ضروری میشه و تازه بهش افتخار هم می کنن. نمی دونم چه اصراری داریم بگیم ما خودروساز هستیم . اخه با چه قیمتی ؟ با چه منطقی ؟ چرا بیت المال را باید این طوری دور بریزیم . با این رقم چندتا کارگاه کوچک می شد راه اندازی کرد و اشتغال ایجاد کرد ولی همه را صرف یک موتور که معلوم نیست تولید بشه یا نه کردیم . تازه اگر همش را هم داده باشیم برای طراحی ، فقط اشتغال ایجاد کردیم برای خارجی ها . کی این تصمیمات را میگیره ؟ نمی دونم تو بخش R&D سایپا چه میگذره که این همه پول حاضرن بدن برای طراحی موتور . حالا حسابش را بکن میخوان پلت فورم جدید هم بدن یک شرکت دیگه واسشون طراحی کنه و … .ببین قیمت ماشنیه چند میشه !

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. aston martin

      ۳ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (1346 ديدگاه)

      این ها همش بخاطر لج بازی های مسئولین ما برای ادامه دادن صنعتیه که زیرساخت هاش کاملا غلط و بیخود هستن
      فلوکس واگن با اون عظمتش و مهندسیش چند وقت پیش اونجوری رسوا شد سر قضیه ی گیتش.
      حالا اینا که پرایدش رو هم نتونسن درست و با کیفیت ارائه کنن میان یه موتور جدید رو میدن یه شرکت ناشی اروپایی طراحی کنه خودشونم میشن مجری تولیدش خب مشخصه چه آشغالی در میاد از کار
      آخرش هم با قیمت های چهل پنجاه میلیونی میندازنش تو بازار
      خیلی احمقانست صنعت خودروی ایران شده بن بست هزینه های بالا راندمانه پایین
      جمع کنید بابا

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. M

      ۳ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (227 ديدگاه)

      1,230,000,000,000 تومن !!! 3سیلندر !!! ؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
    4. ahmad

      ۴ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (659 ديدگاه)

      شما چقدر ساده اید!
      بیت المال همین وسط ریخته
      سنگ مفت و گنجشک مفت واسه خودشون به جیب میزنن دیگه!
      حالا ته قضیه میبینی کلا دو میلیون دلار دادن شرکت خارجی که موتورو طراحی کنه واسشون، چند میلیون دلار هم دادن واسه خط تولید و 300 میلیون دلار مابقیشو مثل هلو فرستادن تو گلو و یه آب گوارا هم روش نوش جان کردن!
      فردا هم با پورشه و مازراتی میان جلوی همین پراید و تیبا هاشون که مثلا موتور صد مرغ بخار ملی روشون نصب شده و تو پاچه ملت فرو رفته جولون میدن!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. ونوم اف ۵

        ۴ مرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (1274 ديدگاه)

        احمد جون ایکاش این همه رو این موتور میخورن اولا تولید بشه مثل ef7 نشه در ثانی هزینه ای به مردم تحمیل نکنه احتمالا برای جبران بخور بخور ۵۰۰ تومن ببرن رو پراید

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. DEADPOOL

    ۳ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (164 ديدگاه)

    منتظر درو کردن جوایز برترین موتورسال ازجشنواره کن 2019 باشید??
    ولی جدا ازشوخی به نظر حرکت خوبی میاد امااگه مثله EF7نباشه خراب بشه هیچکی نتونه درستش کنه?

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. MAHDI . TUNING

    ۳ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1477 ديدگاه)

    کل درکشون از پیشرفت همینه
    موتور جدید برای پراید یا پراید های فیس لفت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. مگه اسمم مهمه

    ۳ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (23 ديدگاه)

    یعنی موتور 125 اسبی میخواد بره رو ماشینی که اصلش همون پرایده یعنی قدرت و شتاب بالا و ملت جو گیر

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. شایان

      ۳ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (146 ديدگاه)

      قیمت پراید میشه 40 میلیون

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. وحید

    ۳ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (325 ديدگاه)

    یعنی 1000 ملیار تومن دادن اینو طراحی کنن
    جلل الخالق

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. کارال

    ۳ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (91 ديدگاه)

    مشخصاتش خوبه . ولی این موتور ک کاملا اتریشیه چرا زدن کاملا ایرانی بعدشم. چشمون آب نمیخوره ب قول نویسنده اینم شاید سرنوشت موتور EF7 دچار بشه ک میشه شک نکنید?بعدشم اینا فقط واسه اینه ک بار فشاری رو ک منتقدین و مردم روشون وارد میکنن رو میخوان کم کنن . وگر نه کیه ک ندونه سالهاست ک این دو شرکت ویران خودرو و فرغون ساز مرگ سایپا هر روز دارن پس رفت میکنن ب جا پیشرفت . هر وقت خودرو سازی از انحصار این دو شرکت در بیاد اون موقع میتونیم امیدوار بشیم ب پیشرفت.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. mahdi

    ۳ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (208 ديدگاه)

    ما از اولش هم خودرو ساز نبودیم نیستیم ونخواهیم شدفوق فوقش قبل از انقلاب خودرو آمریکایی مونتاژ میکردیم حالا نمیدونم آخه چه اصراریه که میخان ثابت کنن که ما هم خودرو سازیم بذارید مثل آدم چهار روز زندگیمونو خودرو خارجی (نه چینی)سوار بشیم منظورم اینه که این مافیا بازی و زد وبندو تمومش کنید خودرو ملی و موتور ملی هم ارزونیه خودتون به جای اون ایران خودرو و سایپا هم یه گاوداری بزنید بساط این کم فروشی وگران فروشی هم جمع بشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. فرشاد

    ۳ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    موتور جالبی به نظر می‌رسه اما سایپا به جای اینکارا بره کیفیت محصولاتش رو بالا ببره، کوئیک‌ رو آورده بودن نمایشگاه شیراز، کیفیت ساختش فاجعه بود. . .

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. MAHDI . TUNING

      ۴ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (1477 ديدگاه)

      من که اصلا غرفه سایپا نرفتم
      همون قسمت نیسان و میستو می گشتم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. Lithium-Ion cell

    ۳ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (76 ديدگاه)

    هه هه ، رو موتور نوشته BlueSky technology . این قدر از این اسم های دهن پر کن الکی بدم میاد ، مثل sky active ,و x-drive و از این جور چیزا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. محمد ب

    ۳ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (212 ديدگاه)

    اینها چقدر دروغ میگن و چقدر دو رو هستند خدایا
    میگن موتور ملی بعد آخر متن ( داخلی‌سازی آن انجام شود). داخلی سازی؟ مگه از کجا اوردیش؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. Khosrow

    ۳ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (2283 ديدگاه)

    یاتاقا ن زده ..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. محمد

    ۳ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1486 ديدگاه)

    از اون طرف جمشید ارین رو به خاک سیاه نشوندند حالا میخوان تیبای برقی که اون ساخته رو تولید کنن!!! از اون طرف *** که مانع تولید ماشین برقی بود و میگفت اینده ای نداره و شوهرش هم بنزین یورو٢ رو به جای بنزین یورو۴ وارد میکرد پدرش هم که اولین رییس محیط زیست بعد انقلاب بود میخواست جمعش کنه چون اعتقادش بود یک سازمان لوکسه و به درد ما نمیخوره حالا خدا میدونه چقدر غیر اون سیصد میلون دلار براشون بخور بخور داشته که از این موتور خریداری شده به اصطلاح ملی دارن حمایت میکنن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. شایان

    ۳ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (146 ديدگاه)

    این موتورا به درد ایران نمیخوره برای ایران حداقل باید موتورهای با حجم 2 لیتر طراحی کنن چون ایران کشوره پهناوریه مردم ماهم عاشق مسافرتن باید موتور های قوی طراحی کنن اینا بیشتر بدرد شهر میخوره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. reza-a

    ۳ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (427 ديدگاه)

    شاید موتور بدی نباشه ولی تا کی میخوان رو پلت فرم پراید ماشین بسازن
    من چند تا عکس دیدم شاید ماشین های جدید سایپا باشن مدل های هاچ بک، کراس و سدان داره طراحیش بد نبود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. رضا

    ۳ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (144 ديدگاه)

    وسطیه میگه اگه ی شرکت ماشین سازی میخریدید به صرفه تر نبود
    تو مغزش هم میگه ملت هم باور میکنند دیکه اخه ۳۲۸ میلیون

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. حسین

    ۳ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (259 ديدگاه)

    ملتو سر کار گذاشتن. هیچ اتفاقی نمیفته که به نفع مردم باشه، حالا ببینید آخرش هم یه سری بهونه میارن و کلی دزدی میشه و اوضاع از اینم بدتر میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. Achtung

    ۴ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (423 ديدگاه)

    معلوم نیست ازکدوم شرکت چینی ورشکسته ای خریدن ٣٢٨ میلیون دلارم بالا کشیدن بعد تولیدم آتیش میگیره چند نفر میمیرن تا تولیدش متوقف بشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. محمد

    ۴ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1486 ديدگاه)

    ناسا با چهارصد میلون دلار هواپیما فراصوت طراحی کرده انوقت اینا با ٣٢٨ میلون موتور سه سیلندر؟کی رو دارید گول میزنید؟http://digiato.com/article/2017/07/26/%d8%a8%d8%a7%d8%b2%da%af%d8%b4%d8%aa-%d8%a8%d9%87-%d8%b9%d8%b5%d8%b1-%d9%87%d9%88%d8%a7%d9%be%db%8c%d9%85%d8%a7%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%85%d8%b3%d8%a7%d9%81%d8%b1%d8%a8%d8%b1%db%8c-%d9%81%d8%b1%d8%a7/

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. MjM

    ۴ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (721 ديدگاه)

    مافیا های کثیف!
    به امید نابودی مونتاژ کاران داخلی…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. عرفان

    ۴ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    یه مستند در باره مدیر شرکتی که این موتور رو ساخته(+ اطلاعات بیشتری در مورد انواع موتورهایی که قراره ساخته بشه، هدف طراحی موتورها و شیوه همکاری با شرکت اتریشی رو توضیح داده)وجود داره
    لینک :
    http://www.aparat.com/v/5Gzw0

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. Mori Ca.

    ۴ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من تو کف نگرانیه سایپا واسه اقشار کم درآمدم.. یعنی اگه نگرانیِ شما نبود الان هزارها خانواده عزیزاشونو از دست نداده بودن..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. دل

    ۴ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    این نعمت زاده …(خدا خیرش بده، نوشتین توهین نکنین وگرنه…) با 10 میلیون دلار بهترین طراحای دنیا رو میتونن استخدام کنن که 10 تا موتور و بدنه و همه چی طراحی کنن همینجا … اصن هدف خرید موتور جدید نیست، هدف همین رقمه که بگیرن از بالا تا برسه پایین نصف بیشترش میره….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. سعید

    ۴ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (222 ديدگاه)

    خدا این لبخند زییا رو مسولین ما نگیره …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. شاهین پسر

    ۴ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1167 ديدگاه)

    خووووب نقطه ضعف مردم رو قفل زدنا
    موتور پرقدرت میارن میزارن رو محصولات پلاستیکیشون و طرفم میخره باهاش دو تا درگ میندازه و کلیپاش توی اینستا پخش میشه و همه هم به به و چه و چه میگن و تمام
    تیبا رفت جای پراید.حالا این انجین رو میزارن روی تیبای 900کیلویی و یا علی به سمت جاده و درگ.جوونای ماهم که مریض این کارا هستن و از خداشونه 25تومن بدن سوپر اسپرت سوار بشن.نه من پیش بینی میکنم محصولات آینده سایپا رو خوب بفروشن.(ببخشید خوب بندازن)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. امیرحسین بشیر فرهمند

    ۴ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (74 ديدگاه)

    کی نوبت ما میشه سر این سفره خان بشینیم . 328 میلیون دلار ….
    خدایا کجایی . دقیقا کجایی ??

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. رامتین

    ۷ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (3050 ديدگاه)

    آخه اینم شد موتور. برید موتورهای سالهای قبل مزدا را بخرید و به نام خودتون بزنید. خیلی بهتره. ما هم باور میکنیم خودتون طراحی کردید.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا