سایپا

سایپا در تدارک ساخت نسخهٔ هاچ‌بک ساینا

تیبا اولین محصول به‌اصطلاح ملی سایپا بود که با سروصدای فراوان ابتدا با نام مینیاتور معرفی شد و سپس نامش به تیبا تغییر یافت. چند سال بعد جهت افزایش تنوع در بازار کسل‌کنندهٔ خودروهای ارزان‌قیمت و پاسخ به بازار تشنهٔ هاچ‌بک‌های ارزان‌قیمت، سایپا نسخهٔ هاچ‌بک تیبا را با کد ۲۱۱ و با نام تیبا ۲ معرفی کرد. خودرویی که در بازار با اقبال مواجه شده و علیرغم اختلاف قیمت حدود ۳ میلیون تومانی با نسخهٔ سدان، به فروش مناسبی دست پیدا کرد. سپس سایپا چند وقت بعد تیبا را که همواره به خاطر طراحی نامناسبش موردانتقاد قرار گرفته بود، به اتاق جراحی برده و نسخهٔ فیس‌لیفت شدهٔ آن‌را با کد ۲۳۲ و با نام ساینا معرفی کرد. خودرویی که هرچند قرار بود ایرادات طراحی تیبا را برطرف کند اما نتیجهٔ معکوس داشته و به اعتقاد برخی حتی از تیبا هم زشت‌تر است!

saipa-231-tiba-2010-05

حال چند روز پیش از سوی یکی از مقامات سایپا اعلام شد که این شرکت جهت تنوع بخشیدن به سبد محصولات خود قصد ساخت نسخهٔ هاچ‌بک ساینا را با کد ۲۱۲ دارد. همچنین به‌تازگی تصویری در فضای مجاری منتشر شده که به نظر می‌رسد متعلق به همین خودرو باشد. در این مطلب قصد بررسی تغییرات ساینا هاچ‌بک را نسبت به تیبا هاچ‌بک داریم اما ابتدا بهتر است با روش کدگذاری محصولات سایپا آشنا شویم.

saipa-232-saina-2010-01

در حال حاضر محصولات تولیدی سایپا به دو گروه X100 شامل خانوادهٔ پراید و گروه X200 شامل خانوادهٔ تیبا تقسیم می‌شود؛ بنابراین عدد اول در کد یا نام محصولات سایپا نمایانگر خانوادهٔ خودرو است. عدد بعدی کلاس خودرو را نشان می‌دهد که در آن عدد ۱ مخصوص خودروهای هاچ‌بک، عدد ۳ مخصوص محصولات سدان و عدد ۵ مخصوص خودروهای وانت است. عدد آخری هم وضعیت طراحی خودرو یعنی فیس‌لیفت بودن یا نبودن آن‌را نشان می‌دهد. مثلاً عدد ۱۳۱ نمایانگر خانوادهٔ X100 یا همان پراید، نسخهٔ سدان و طراحی اولیه است درحالی‌که ۱۳۲ به نسخهٔ دوم بودن یا فیس‌لیفت بودن خودرو اشاره دارد؛ بنابراین کد ۲۱۲ در نسخهٔ هاچ‌بک ساینا به معنای فیس‌لیفت آن و نمونهٔ جدیدی از ۲۱۱ یا همان تیبا هاچ‌بک است.

saipa-232-saina-2010-05

اما بپردازیم به بررسی طراحی و تغییرات نسخهٔ هاچ‌بک ساینا با توجه به تصویر منتشر شده از آن. در این تصویر فقط قسمت عقب خودرو مشخص است و بخش جلویی دیده نمی‌شود اما به‌احتمال‌زیاد قسمت جلو متعلق به ساینا بوده و کاملاً مشابه آن است چراکه فرم آینهٔ جانبی و خط روی گلگیر جلو کاملاً به ساینا شباهت دارد؛ اما در قسمت عقب، فرم چراغ‌ها نسبت به تیبا ۲ تغییر یافته و پلاک نیز از روی سپر به روی درِ صندوق انتقال پیدا کرده است. بااین‌حال به نظر می‌رسد فرم جانبی چراغ‌های عقب که روی گلگیر عقب کشیده شده است به جهت عدم‌ تغییر قالب گلگیرها و درنتیجه کاهش هزینه‌ها، تغییری نداشته و مشابه تیبا ۲ است.

saina-hatchback

اما قسمتی از چراغ‌ها که در نمای پشتی خودرو قرار دارد تغییر یافته و بخشی هم به چراغ‌ها اضافه شده که روی درِ صندوق کشیده شده است. بااین‌حال در این تصویر بین قسمت اصلی چراغ‌ها و قسمت اضافه شده هیچ هماهنگی‌ای دیده نمی‌شود. همچنین برخلاف تیبا ۲، پروژکتور تکی روی سپر در ساینا هاچ‌بک دیده نمی‌شود و به نظر می‌رسد پروژکتورها به داخل چراغ‌های اصلی انتقال یافته باشند؛ اما برای کاهش سادگی سپر عقب که حالا نه جا پلاک در آن وجود دارد نه پروژکتور، فرمی شبیه به دیفیوزر به قسمت پایینی آن اضافه شده است.

tiba-saina

در کل هرچند خودروی موجود در تصویر یک پروتوتایپ بوده و صرفاً از روی آن نمی‌توان دربارهٔ طراحی خودرو نظر داد اما اگر این طراحی نهایی ساینا هاچ‌بک یا ۲۱۲ باشد (که البته به نظر می‌رسد همین‌طور باشد) باید گفت بازهم مثل همیشه در فیس‌لیفت‌های خودروسازان وطنی شاهد پس‌‌رفت هستیم تا جایی که طراحی تیبا هاچ‌بک به‌مراتب هماهنگ‌تر و قابل‌تحمل‌تر از این نسخهٔ به‌اصطلاح جدید به نظر می‌رسد. بااین‌حال احتمالاً به‌زودی ساینا هاچ‌بک توسط سایپا معرفی‌ شده و با قیمت تا ۳-۴ میلیون تومان بیشتر از ساینا سدان به بازار عرضه می‌شود درحالی‌که مصرف‌کنندگان ایرانی هم که از خودروهای تکراری و قدیمی خسته شده‌اند برای خرید آن صف می‌کشند.

saipa-211-tiba-2010-06

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۵۷ دیدگاه‌ها

  1. حمید

    ۱۵ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ماشین خوبیه تیبا هاچ بک
    ایرادش صدای گیربکسشه
    کم مصرف نیست تو شهر صدی ده خارج شهر 6
    پرشتاب تر از تیپ 2
    کم اصطحلاک
    نرم و صدا داخل اتاق میاد
    ترمز خوب
    درب عقب رگلاژ نمیشود
    کمکها خراب

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امین

      ۳ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (97 ديدگاه)

      تیپ دو سرحال باشه تیبارو میخوره من میگیرم همیشه تیبارو

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. امیر مرادی

    ۲۱ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (113 ديدگاه)

    گل بود به سبزه نیز آراسته شد!

    موافقم 1
    مخالفم 0
  3. محمدرضا

    ۲۱ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (38 ديدگاه)

    خدایا توبه
    همینمون مونده بود تصاویر جاسوسی ساینا هاچ بک منتشر بشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. پرهام

    ۲۲ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (200 ديدگاه)

    شاهکاری جدید .!!! راستی دقت کردید که چه علاقه ای دارن به اینکه مه شکن عقبو عین مال 206 وسط سپر بزارن ؟؟؟؟!!!!!!!! تو همه ماشیناشون هست .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امین

      ۳ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (97 ديدگاه)

      در راستای ارزان سازیه دوست عزیز

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. امین

    ۳ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (97 ديدگاه)

    قابل تحمل تر از نسخه ی صندوقدارشه
    با رینگ و لاستیک پهن و یذره دستکاری سپر جلو میشه تحملش کرد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. امیر

    ۱۸ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (23 ديدگاه)

    با قیمت صفر کیلومتر ساینا من ۴۰۵ تمیز دست دوم رو ترجیح میدم و بنظرم بهتر بود تیبا جایگزین پراید با همون قیمت پراید میشد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. mz

    ۲۴ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (4 ديدگاه)

    واقعا زشت و بدترکیبه چرا به طرح های فوق العاده جوانانمان اهمیتی نمی دهند و این طرح های آشغال را تولید می کنند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. Arash

    ۱۳ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (6 ديدگاه)

    چرا سایپا گیر داده شیشه های عقب دستی باشه من خیلی تعجب دارم کسی اطلاعی داشت خبربده

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا