نگاهی مختصر به سیتروئن C3، پرنسس جدید سایپا
نگاهی مختصر به سیتروئن C3، پرنسس جدید سایپا

نگاهی مختصر به سیتروئن C3، پرنسس جدید سایپا

به‌تازگی، شرکت سایپا از هاچ‌بک جذاب و آوانگاردی به نام سیتروئن C3 رونمایی نمود که توجه بسیاری از اهالی رسانه و عشاق خودرو را به طرف خود جلب کرد. به این بهانه، نوشتار کوتاهی را تهیه نمودیم تا شما عزیزان را بیش از پیش با این نومولود غربی سایپا آشنا نماییم.

سیتروئن C3 2017
سیتروئن C3 رونمایی شده توسط سایپا آخرین نسل و یا به عبارتی سومین نسل از این خودروست که نخستین بار، در بیست و نهم ماه ژوئن سال 2016 میلادی رونمایی شد. این خودرو بر مبنای پلت فرم نام آشنای PF1 تکوین و توسعه یافته است، پلت فرمی که هم‌اینک در دیگر خودروهای خانواده پژو-سیتروئن ازجمله پژو 208، سیتروئن C4 کاکتوس و DS3 نیز به کار می‌رود. سیتروئن C3 فعلاً فقط در کشور اسلوونی تولید می‌شود.


نسخه جدید سیتروئن C3 در نمای مقابل از سیتروئن C4 پیکاسو الهام گرفته است و بالشتک‌های پلاستیکی مشکی روی درب‌های آن نیز از مدل C4 کاکتوس اخذ شده است. این بالشتک‌ها که AIRBUMPS نام دارند نقش بسزایی در جذابیت بیش از پیش این خودرو ایفاء نموده و تا حد زیادی نقش ضربه‌گیر را برای آن بازی می‌کنند، موردی که صرف وجودش در خیابان‌های شلوغ کشورمان بسیار مفید و سودمند است. رنگ‌آمیزی جالب و بدیع اجزای گوناگون بدنه در این خودرو، موردی است که در همان نگاه نخست بیننده را مجذوب خود می‌کند و شاید سیتروئن C3 جدید را بتوان از معدود هاچ‌بک‌های موجود در دنیای امروز دانست که سقف آن به رنگی مجزایی قابل سفارش است.

سیتروئن C3 2017
طول/عرض/ارتفاع این خودرو معادل 3996/1740/1470 میلی‌متر و فاصله بین دو محور جلو و عقب آن برابر با 2540 میلی‌متر است. وزن خالص سیتروئن C3 بین 968 الی 1080 کیلوگرم برآورد می‌شود.

سیتروئن C3 2017
سیتروئن C3 با طیف متنوعی از پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی در بازارهای جهانی عرضه می‌شود. مهم‌ترین پیشرانه بنزینی آن فعلاً یک نسخه 1.2 لیتری است که در دو گونه تنفس طبیعی و توربو در دسترس است. نسخه‌های تنفس طبیعی این پیشرانه در دو نسخه 68 و 82 اسب بخاری و نسخه توربو هم در تک نسخه 120 اسب بخاری عرضه می‌شوند. نسخه بنزینی دیگر که با پیشرانه پژو 2008 ایران‌خودرو مشترک می‌باشد، 1.6 لیتر حجم دارد و از گونه توربوشارژ می‌باشد از توان خروجی فوق‌العاده‌ای معادل 163 اسب بخار برخوردار است و بنا به ادعای سایپا برای نخستین بار در بازار ایران است که عرضه می‌شود. نسخه دیزلی سیتروئن C3 نیز با 1.6 لیتر حجم از توانی معادل 75 اسب بخار برخوردار است. به لحاظ سیستم انتقال قدرت، سیتروئن C3 با دو گونه متفاوت از گیربکس اعم از گیربکس 6 سرعته دستی و یا 6 سرعته اتوماتیک قابل سفارش است.

داشبورد سیتروئن C3 2017
داخل کابین سیتروئن C3 از نمایی ساده و شکیل و مملو از پلاستیک‌های خشک و ارزان بهره می‌برد. در جای‌جای آن می‌توان از خطوطی مستقیم سراغ گرفت که با اشکال سخت بدیعی ترکیب شده و هارمونی مناسبی را برای آن تدارک دیده‌اند. در مجموع، طراحی این کابین را می‌توان ترکیبی از سنت و مدرنیسم دانست. مثلاً دستگیره درب‌های این خودرو به ساخته‌های قدیمی سیتروئن بسیار شبیه هستند و ناخودآگاه آدمی را به یاد مدل معروف ژیان می‌اندازند. فضای کابین هم در کل جادار بوده و صندلی‌های آن نیز نرم و راحت هستند. البته در این میان، نباید از فنربندی بسیار نرم و روان این خودرو غافل شد که کاملاً درخور نام بلند سیتروئن بوده و سواری بسیار راحتی را برای این هاچ‌بک کوچک فرانسوی مهیا می‌کنند.


از حیث ایمنی، سیتروئن C3 خودرویی مستحکم و ایمن بوده و در آزمون ایمنی یوروانکاپ توانست 4 ستاره ایمنی را از آن خود نماید. امتیاز حفاظتی مربوط به سرنشینان بزرگسال نیز در این خودرو معادل 88 درصد است. سیتروئن C3 در بازار فرانسه از موقعیت بسیار خوبی برخوردار است و در ده ماهه نخست سال جاری با مجموع فروش 60,938 دستگاه توانست جایگاه سومین خودروی پرفروش بازار فرانسه را از آن خود نماید.


در پایان سخن را کوتاه نموده و تنها به داوری سایت اتواکسپرس بریتانیا از این خودرو اکتفا می‌کنیم:
سیتروئن C3 خودرویی است که به سهولت می‌توان عاشق آن شد. ممکن است که رانندگی با این خودرو به‌خوبی فورد فیستا نبوده و یا همچون فولکس پولو در حد اعلی این کلاس نباشد اما این خودرو از چیزی برخوردار است که این روزها در بازار خودروهای سوپر مینی مفقود و نایاب است و آن هم چیزی نیست به‌جز: شور، شوق و روح زندگی. صرف بودن و دیدن این خودرو لذت‌بخش است و تکنیک به کار رفته در آن شما را راضی خواهد نمود و البته در کنارش، بهای ارزان خرید و نگهداری. سیتروئن C3 واقعاً خودروی خوب و روپایی است.


سایت اتواکسپرس در مجموع، 4 امتیاز از 5 امتیاز کلی را به این خودرو اعطاء نمود.

[دانلود ویدئو]

منابع:
WIKIPEDIA.ORG
AUTOEXPRESS.CO.UK
و…

درباره نویسنده

کارشناس مکانیک، مترجم و نویسنده مطالب خودرویی

مطالب مرتبط

22 دیدگاه

    1. VIPER
      سوابق: (1840 دیدگاه) ,

      پرنسسی که قرار است با قیمت یه کویین تو ایران عرضه شه.

      پاسخ
      1. Sajjad
        سوابق: (1506 دیدگاه) ,

        پرنسس چیه!
        این یه ندیمه هست که میخواد با مقام پرنسس به فروش برسه

        پاسخ
  1. sevlan
    سوابق: (176 دیدگاه) ,

    خوشگل و زیباست ، ولی از زیر دست سایپای زالوصفت میاد بیرون و علیرغم داشتن قیمت مناسب جهانی ، با قیمت گزافی عرضه میشه !!!

    پاسخ
  2. کارل شلبی
    سوابق: (300 دیدگاه) ,

    اصلا پرنسس????

    پاسخ
  3. Madjid Thunderbird
    سوابق: (11209 دیدگاه) ,

    .
    پرنسس :-|||

    پاسخ
  4. جواد
    سوابق: (58 دیدگاه) ,

    پدال جان دیگه داری نا امیدم میکنی. هر دفعه که یه پست جدید میذاری آخرش می زنی که قیمتش در خارج از کشور فلان قدر ولی تو ایران چند برابر! بابا ما هم می دونیم اوضاع قیمت خودروها در ایران خرابه ولی لازم نیست هردفعه یادآوری کنی???بابا ما بدبخت ما بیچاره شما بیخیال شو!!!

    پاسخ
    1. سام
      سوابق: (706 دیدگاه) ,

      دوست عزیز،در کجای این پست از قیمت این خودرو در داخل یا خارج ایران سخنی گفته شد که شما چنین برداشتی نمودید؟!

      پاسخ
      1. جواد
        سوابق: (58 دیدگاه) ,

        دوست عزیز جناب آقای سام اگه شما بخواهین از لینکی که در کانال تلگرامی پدال وارد این صفحه بشین.مطمئنا تیتری که زیر این پست هست را مشاهده خواهید کرد که نوشته شده:(هاچ بک ارزانی که با قیمت نجومی خود در ایران، تعریفی متفاوت با سایر دنیا پیدا می کند) البته اشاره ای به قیمت دقیق خودرو چه در تیتر زیر پست و چه در این صفحه نشده ولی فکر کنم خود همین جمله گویا این باشه که مسلما این خودرو در صورت ورود به داخل مرزهای کشور قیمتش نجومی میشه!!! ?البته با عرض معذرت

        پاسخ
      2. جواد
        سوابق: (58 دیدگاه) ,

        البته ببخشید چون اشتباه از من بود و در دیدگاه اول منظورم خوب نرسوندم.من فقط می خواستم نظرم بگم که:(لطفا دیگه یادآوری نکنید که قیمت خودرو در کشور چند برابر خارج است).ممنون از توجه و یادآوریتون?

        پاسخ
        1. ایلیا
          سوابق: (2 دیدگاه) ,

          لازمه که هزاران بار یاداوری بشه، چرا که نه؟!

  5. مجید
    سوابق: (681 دیدگاه) ,

    ای کاش میشد مدل دو دیفرانسیل داشته باشه نه در این حد که باهاش بری آفرود تو کویر یا بیراهه اما در همین حد که هندلینگ بهتری پیدا کنه و از بستن زنجیرچرخ راحت بشی.اما ظاهرش رو خیلی دوست دارم

    پاسخ
    1. datsun
      سوابق: (1349 دیدگاه) ,

      تو گروه psa مگه چیزی به اسم دو دیفرانسیل وجود داره

      پاسخ
    2. VIPER
      سوابق: (1840 دیدگاه) ,

      مجید جان این هاچ بکه کراس اوور نیست که سیستم awdبخواد
      بعدشم psaروکراس اوورهاش awdنمیذاره
      این هاچ بک که جای خود داره

      پاسخ
    3. هادی 8 سیلندر
      سوابق: (230 دیدگاه) ,

      شما سوار لندکروز هم بشی تو یخ جاده هراز بری بازم نیاز به زنجیر چرخ داری

      پاسخ
    4. Saeed Boroomand
      سوابق: (477 دیدگاه) ,

      اندازه اش از کپچر بزرگ تر نیس دو تا دیفرانسیل توش جا نمیشه… قیمت و مصرف بنزینم مهمه تو این کلاس.

      پاسخ
  6. میلاد
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سایز ۲۰۶ داره و قیمتش در اصل باید ۴۵ باشه بنظرم
    اما سایپا رو که میشناسید دیگه.. قیمتهاش منصف است بسیار ??
    چون ۲۰۷ قیمتش بالا هست پس باید این بیشتر باشه
    قیمت خودروها در ایران اینجوری انتخاب میشه.
    خدا کمکمون کنه ان شالله
    امیدوارم شاهد ماشین ها باکیفیت و قیمت مناسب باشیم

    پاسخ
  7. سروش
    سوابق: (153 دیدگاه) ,

    واقعا ماشین قشنگیه و اگه با موتور قوی وارد بشه عالیه . ولی بنظرم برای ماشین دوم خانواده خوبه و دست خانم خونه باشه. بنظرم طراحیش علیه ولی من سوار همچین ماشینی نمیشم

    پاسخ
  8. alirezaasg5
    سوابق: (244 دیدگاه) ,

    جان هرکی دوسدارید نخرید این اشغالارو

    پاسخ
  9. حمید
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    من تو نمایشگاه تهران دیدمش واقعا مسخرس

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.