سایپا

آخرین اخبار از تغییرات مدیریتی در سایپا

در شرایطی که به معرفی وزرای جدید کابینه به مجلس شورای اسلامی نزدیک می‌شویم، برخی اخبار از تغییر و تحولات مدیریتی در سایپا حکایت دارد. برخی منابع آگاه طی چند روز گذشته از معرفی وزرای جدید کابینه در هفته جاری به مجلس شورای اسلامی خبر داده‌اند. این در حالی است که همین منابع از تغییر محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر می‌دهند.

هرچند پیش از این یکی از نمایندگان مجلس عنوان کرده بود که شریعتمداری همزمان با بررسی استیضاح وی در مجلس، از سمت وزارت استعفا داده، اما این خبر در نهایت اواخر هفته گذشته از سوی شریعتمداری تکذیب شد. استیضاح وزیر صنعت بعد از خبر استعفای او در مجلس به تعویق افتاد. این در شرایطی است که هم‌اکنون خبر می‌رسد وی یکی از گزینه‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواهد بود. آنچه مشخص است در ۶ ماه گذشته مشکلاتی همچون رانت‌های ارزی برای تخصیص ارز دولتی به واردکننده‌ها و ثبت‌سفارش غیر‌قانونی خودرو در این وزارتخانه، موضوع استیضاح وی را جدی کرد. در هر صورت از آنجا که قرار است محمد شریعتمداری در هفته جاری به‌عنوان وزیر کار و رفاه اجتماعی به مجلس معرفی شود در آخرین روزهای وی در وزارت صنعت، معدن و تجارت، تغییر و تحولات مدیریتی در یکی از شرکت‌های خودروساز خبرساز و سوال‌برانگیز شده است.


این اخبار در سطح وسیعی در شبکه‌های اجتماعی و خبرگزاری‌ها منتشر شده، حال‌آنکه این سؤال مطرح است که قصد شریعتمداری از تغییر یکی از دو مدیران عامل شرکت‌های اصلی خودروسازی کشور آن‌هم قبل از رفتن از وزارت صنعت معدن و تجارت چیست؟ هرچند روابط عمومی وزارت صنعت جمعه گذشته در اطلاعیه‌ای روند انتصابات و تغییرات را در شرکت‌ها طبق مناسبات قانونی و با تصمیم هیئت‌مدیره خواند و اعلام کرد که وزیر صنعت نقشی در آن‌ها ندارد، بااین‌حال اما تغییرات مدیریتی در شرکت بزرگی همچون سایپا نمی‌تواند بدون نظر مسئولان صنعتی کشور صورت بگیرد.

انتصابات و عزل مدیران شرکت‌های بزرگی همچون خودروسازی‌های کشور در رویه‌ای که در دولت‌های گذشته نیز به‌وضوح دیده می‌شد با مشورت و اظهارنظر وزیر و مسئولان ارشد صنعتی صورت می‌گرفت، حال‌آنکه به نظر می‌رسد فشارها برای تغییر محسن قاسم جهرودی نیز خارج از نظر شریعتمداری نباشد. طی دو هفته گذشته اخبار جابه‌جایی جهرودی، مدیرعامل شرکت سایپا به‌طور وسیعی در رسانه‌ها منتشر شد. بااین‌حال شرکت سایپا خبر برکناری مدیرعامل خود را در فضای مجازی که انعکاس فراوانی داشت، تأیید نکرد.

در خبرها گفته شده بود که وزارت صمت، جهرودی، مدیرعامل سایپا را برکنار و مدیرعامل پیشین گروه بهمن را جایگزین او کرده است، اما به گفته مسئولان سایپا، جهرودی همچنان در سمت خود حضور دارد. حضور جهرودی اما روز گذشته در نمایشگاه بین‌المللی صنعت گویای حفظ سمت وی در شرکت سایپا بود. محسن قاسم جهرودی اما در این نمایشگاه به اخبار منتشره در این زمینه واکنش نشان داد و در جمع خبرنگاران عنوان کرد که من هنوز در سمت خود در سایپا عهده‌دار وظایفم هستم و مسائلی که در مورد رفتن من از سایپا مطرح می‌شود، شایعه است.


وی همچنین تأکید کرده بود تا روزی که روی این صندلی هستم، از صندلی سایپا برای ماندن روی آن هزینه نخواهم کرد و اجازه نخواهم داد کسی از آن صندلی برای مطامع خودش استفاده کند؛ اما در این برخی از اعضای کمیسیون صنایع مجلس نیز به زمزمه تغییر مدیریتی در شرکت سایپا واکنش نشان دادند و عنوان کردند درصورتی‌که مدیرعامل خودروسازی سایپا تغییر کند، کمیسیون صنایع و معادن این موضوع را بررسی و نظر خود را اعلام خواهد کرد.

نامه منتسب به کارکنان سایپا به معاون اول رئیس جمهور در مورد سوءمدیریت و فساد در این شرکت، زمینه‌ساز تولید شایعاتی شد که آخرین آنها تصمیم شبانه هیئت مدیره برای عزل مدیرعامل و جایگزینی محمدرضا سروش به جای او بود.

محسن قاسم جهرودی از اواخر آبان‌ماه سال گذشته با تغییر مهدی جمالی بر صندلی ریاست گروه صنعتی سایپا نشست. وی پیش از این به‌عنوان مدیرعامل شرکت ریخته‌گری آلومینیوم ایران‌خودرو، قائم‌مقام شرکت ساپکو، مدیرعامل شرکت یاتاقان بوش ایران و عضو هیئت‌مدیره شرکت رادیاتور ایران به نمایندگی از گروه سایپا در حوزه مدیریتی فعالیت داشته است.

به روز رسانی:
سرانجام در جلسه‌ معارفه‌ای که عصر امروز برگزار شد، دکتر محمدرضا سروش به عنوان مدیرعامل جدید گروه خودروسازی سایپا معرفی گردید. بدین ترتیب، جهرودی رکورد کوتاه‌ترین دوره مدیریتی را در سایپا به نام خود ثبت کرد. دکتر سروش دانش آموخته مهندسی مکانیک از دانشکده فنی دانشگاه تهران در مقطع لیسانس، مهندسی صنایع (مدیریت سیستم ها و بهره وری) از دانشگاه صنعتی شریف فوق لیسانس و مدیریت مالی و استراتژیک (DBA) در مقطع دکترا است.

وی از سال ۹۰ تا ۹۴، مدیرعامل و عضو هیات مدیره گروه بهمن، ۷۶ تا ۸۶ مدیرعامل گروه بهمن و ۷۴ تا ۷۶ معاون توسعه ساخت داخل گروه بهمن بوده است.

سروش همچنین عضو هیات مدیره انجمن خودروسازان ایران، عضو انتخابی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و تهران، نائب رئیس کانون کارفرمایان ایران و عضو هیات مدیره شرکت های متعدد بورسی بوده است.

مدیرعامل جدید گروه خودروسازی سایپا در سال ۹۴ به عنوان مدیر برتر جهادی انتخاب شد و در پرونده کاری خود دو دوره مدیرعاملی هلدینگ بهمن، نائب رییس بورس کالا و عضویت در هیات مدیره شرکت های بزرگی در سطح ملی را نیز داشته است. محمدرضا سروش پیش از این رییس هیات مدیره شرکت لوله و ماشین سازی ایران بود.


محمدرضا سروش در مراسم معارفه خود به عنوان مدیرعامل جدید گروه خودروسازی سایپا با تشکر ازحاضران در این مراسم با تاکید بر این که باید به دنبال رشد عناصر داخلی سازمان باشیم گفت: اقتصاد و صنعت ما از فرصت هایی که تاکنون داشته به درستی بهره نبرده است.

وی مشکل اصلی را در نظام بنگاه داری دانست و تصریح کرد: اگر اقتصاد پویا و توانمندی می خواهیم هسته آن در بنگاه است و تا زمانی که مشکلات خود را اداره نکنیم، پیش نخواهیم رفت.

سروش با طرح این پرسش که دولت تا چه زمانی می تواند نفت خود را بفروشد و منابع حاصل از آن را در اختیار ما بگذارد، تصریح کرد: قدرت اقتصادی کشورها و ملل در قدرت بنگاه ها است و بنگاه های بهره ور با یکدیگر رقابت می کنند.

مدیرعامل جدید گروه خودروسازی سایپا تصریح کرد: قرار بود اصل ۴۴ قانون اساسی به کمک ما بیاید اما با اجرای این اصل بنگاه های ما بی صاحب شدند. وقتی اصول مدیریتی نداشته باشیم مشخص نیست بهره وری و قیمت تمام شده در کدام نقطه مفهوم می یابد و مشخص نیست چه کسی پاسخگو خواهد بود.

وی با تاکید بر این که قانون تجارت را شخم زدیم بنابراین در ساختاری که بالا و پایین آن مشخص نیست نمی توان به دنبال قیمت تمام شده بود، اظهار کرد: اگر نگران وضع مردم هستیم باید خود را تغییر دهیم تا یک سوزن به خود نزنیم نمی توان به مردم جوالدوز زد.

سروش ادامه داد: در بنگاه اقتصادی نمی توان محصولی تولیدی کرد و زیرقیمت تمام شده آن را به فروش رساند زیرا بنگاه خیریه نیست.

او اظهار کرد: ما با نگاه بنگاه اقتصادی در خدمت دوستان خواهیم بود و دراین مسیر از کسانی که علاقمند به همکاری باشد دعوت خواهیم کرد چرا که بنده به تنهایی نمی توانم کار را پیش ببرم. بنده روحیه همکاری دارم و هرکس که علاقمند به همکاری باشد می تواند با من کار کند به شرط این که دنبال کار کردن باشد نه دنبال سیاست بازی.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. مهدی

    ۲۳ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (1325 ديدگاه)

    اینکه میخواست با نخبگان کار کنه چی شد

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مزدا

      ۲۳ مهر ۱۳۹۷
      سوابق: (2034 ديدگاه)

      این همون مدیری بود که از طریق روزنامه استخدام سایپا شده بود!!اقا کارنامه درخشانت همین بود که از وقتی امدی پراید با همون امکانات تولید شد و داری میری پراید باز با همون امکانات تولید میشه ولی با چندبرابر قیمت!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. علیرضا

    ۲۳ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (754 ديدگاه)

    این خانه از پایبست ویران است شما اگه بخوای هر سمت مدیریتی تو این مملکت بگیری لازمش اینه فعالیت سیاسی داشته باشی فعالیت سیاسی لازمش اینه که باید از منافع بعضی ها نگه داری کنی شما برو انتخابات نامزد شو شورای نگهبان میگه باید یکی از رجل سیاسی باشی واسه نمایندگی مجلس و شهرداری و هر کوفت دیگه ای هم همینطور واسه همینه آدمای خوب تو این گزینش رد میشن،هی صبح تا شب میان یه عده میگن خودتون انتخاب کردید ما دقیقا چیو انتخاب کردیم؟!!اینا اگه بدن که از فیلتر شورای نگهبان رد شدن ما تو این چهل ساله ازبین اینایی که شما انتخاب کردید به یکی رای دادیم پس هرکاری میکنن گردن شماست نه ما ،دیگه شورای نگهبان و اینا که زیر نظر مردم نیست زیر نظر هر کی هست اون باید پاسخ گو باشه تا کی هرچی میشه رو گردن مردم میندازید یا تقصیر آمریکاست یا مردم خب دقیقا بگید نقش شما تو این مملکت چیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. حمید

    ۲۳ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    کاشکی بجای اقای سروش اقای ناصر اقامحمدی رو مدیرعامل سایپا میکردن ….اقامحمدی یه مدیر نمونه و عالی هست .نه اهل لابی و نه اهل دزدی …خدا کنه اقای سروش ازش خیلی استفاده کنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. نوید جهرمی

      ۲۳ مهر ۱۳۹۷
      سوابق: (3691 ديدگاه)

      توی این سیستم مگه فرقی هم با هم میکنن؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. حسینی

    ۲۳ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    آقای وزیر
    آقایان نمایندگان مجلس
    بعد از این همه انتصابات سیاسی در سایپا و تجربه شکست ها و انحرافات مدیران عامل قبل چرا یکبار هم که شده یکی از مدیران دلسوز و استخوان خورد کرده داخل مجموعه سایپا را سکان دار هدایت این کشتی به گل نشسته نمی کنید؟
    حداقل یکبار هم به حرف دل کارگران زحمتکش این شرکت گوش کنید و یک نفر از داخل این خانواده را در راس این شرکت بگذارید تا نتیجه این اعتماد را ببینید نتیجه ای که همه را شگفت زده خواهد کرد و صنعت خودرو مایه افتخار ملی ما ایرانیان خواهد شد.
    نفراتی همچون مهندس ناصرخان آقامحمدی که محبوب دل یک یک کارکنان سایپا هستند و به خوبی و راحتی توان ایجاد همدلی در بین کارکنان و هدایت این مجموعه را بهتر از هر کسی دارند.
    رسید مژده که ایام غم نخواهد ماند
    چنان نماند و چنین نیز نخواهد ماند…

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مهدی

      ۲۳ مهر ۱۳۹۷
      سوابق: (1325 ديدگاه)

      ناصر خان هم کاری از دستش بر نمیاد فقط بدنام میشود سیستم مدیریتی در ایران به غیر از فساد دچار ناکارامدی لختی فرهنگ پایین مسیولین که مسیول و پاسخگو نیستن و سیستم‌سازمانی ارباب رعیتی بنا شده فرایند های سازمان بدرستی کار نمیکند سیاست زدگی بالا و عدم واکنش به شرایط محیطی جای استراتژی را گرفته است و عملا سازمان برمدار افراد سوپر من میچرخد نه فرایند های مدیریت شده

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. parsa

    ۲۳ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (208 ديدگاه)

    یجور میگن مدیر عامل سایپا انگار انزو فراری قراره عوض بشه تو این مملکت خیلی کم پیدا میشه پستی که مدیر کاردان و لایق داشته باشه سایپا که تکلیفش مشخصه این میره یه *** دیگه میاد فرقی بحال مصرف کننده نداره!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. sevlan

    ۲۳ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (186 ديدگاه)

    من از وقتی چشم باز کردم این آقای شریعتمداری رو یا در سمت وزیر بازرگانی و یا در سمت وزیر صنعت و معدن و …دیدم ، بابا نامسلمونا این آقا از دولت هاشمی یا شایدم قبل تر ، تو تموم تیم ها و دولتها بوده و تو تموم این سالها کارهایی که ایشون کردن ، عیان هستش ، باطن رو خدا عالمه ، و هیچ نتیجه ای هم تو این سی سال واسه صنعت عموما و صنعت خودرو خصوصا حاصل نشده ، بابا این توانش این قدره ، مگه قحط الرجاله ، مگه ایشون شق القمر کردن که نامش زینت بخش صنعت ایرانه و بر تارک اقتصاد تاریک و مشوش ایران میدرخشه ؟!با این مردان امتحان پس داده، در سال۱۴۴۴که سهله در سال۲۰۴۴شمسی هم ایران جزو هفت کشور اول جهان نمیشه ، اقتصاد مال یه چارپا (خ….ر)همینه که میبینیم ، من حرفو انداختم ، بچه شما بگیرید ، پدال ظاهرا این وسط پاسوز میشه!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مزدا

      ۲۳ مهر ۱۳۹۷
      سوابق: (2034 ديدگاه)

      داداش راس میگی شق القمر نکرده برا مردم ولی برا یه عده از شرکت ها و اقازاده ها سنگ تموم گذاشته

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. مردم بدبخت

    ۲۴ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    آقای *** از بی کفایت ترین مدیران کشور بودند که متاسفانه با وعده های دروغین مردم و فریب دادن و به این پست رسیدن و حالا با تاخیر در تحویل خودروها به بهونه حذف دلال بازی میخان حتی اون خودروهایی که تاریخ تحویلشون گذشته وقطعاتشون با ارز ۴۲۰۰ وارد شده را با ارز نیما با مردم بدبخت حساب کنن و کسری خزانه دولت و با سر کیسه کردن مردم جبران کنن ،خدا ازتون نگذره انشا الله

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. بهراد

    ۲۴ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (537 ديدگاه)

    اینها مثل تیم هستن فرقشون اینه یه روز هافبکو میزارن دفاع، حمله رو میزارن دروازه بان ، سر مربی میشه مدیر تدارکات، مدیر تدارکات میشه مدیر عامل

    آخرش گند زده میشه به همه چی. اونیم که یه ذره حمله بلد بود کاری ازش ساخته نیس گل میخوره. دروازه بان هم نمیتونه با دستاش حمله کنه هیچ گلی نمیزنه. مدیر عامل هم با بررسی اوضاع از همه چی راضیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. محمود

    ۲۴ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (2 ديدگاه)

    دکتر سروش جز معدود مدیران لایق و درستکار و دلسوز این صنعته امیدوارم با آمدنشون سایپا از این وضعیت بحرانی نجات پیدا کنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. قرارگاه . . . . . .

    ۲۴ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام به همه ی خوانندگان این پیام … *** سایپا دست سپاه افتاد ***

    یادتون باشه چند هفته گذشته ی شخصی از سپاه اومد در گفتگوی ویژه خبری و گفتش اگه خودرو سازی دست سپاه بود کمتر از 10 سال دیگه از فلان کشور هم جلو میزنیم.

    جالبه بدونید که آقای محمدرضا سروش از برادران سپاهی هستش …!
    با توجه به اینکه در گروه بهمن بود و جزء هیئت مدیره خیلی از شرکت ها حضور داشت.

    من یکی از نفراتی هستم که وقتی آقای سروش وارد اون شرکت شد، تحولات زیادی بوجود اومد از جمله اینکه حقوق به موقع، اضافه کاری و افزایش حقوق و کیفیت در محصولات …

    شک ندارم اگه این شخص بمونه خیلی از تحولاتی که سپاه در موشک هاش داشت میتونیم توی خودرو سازی ببینیم.

    ایشون نه از دوستان منه و نه از آشنایان

    امیدوارم مانند قبل شکوفایی رو در این صنعت هم ببینیم .
    در ضمن راجع به این شخص کمی در اینترنت تحقیق کنید و بعد نظر بدید.

    بالاخره سپاه وارد عرصه خودرو سازی شد . ایران خودرو باید حواسشو بیشتر جمع کنه

    ممنون از همتون که این پیامو خوندین

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مهدی

      ۲۴ مهر ۱۳۹۷
      سوابق: (1325 ديدگاه)

      خبر خوبی نیست این موضع نظامی شدن صنایع میتونی بسیار خطر ناک باشه فراموش نکنیم شاید حقوق به موقع بدن شاید اضافه کار کارکنان بالا ببرن ولی مسله موشک با خودرو بسیار تفاوت داره نمونش جاهایی که نظامیان وارد شدن مثل قطار شهری و مخابرات که اولش اضافه کار بردن بالا بعد از مدتی که بهره وری پایین امد چاره ای حز تعدیل ندیدن هر کسی را بهر کاری ساختن

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا