سایپا

اولین ملاقات با دو محصول جدید سایپا

اوایل اردیبهشت بود که با دریافت پیامکی از شرکت سایپا متوجه شدیم عرضه‌ی خودروی جدیدی تحت نام S300 آغاز گشته. بنابراین به نزدیک‌ترین نمایندگی سایپا در شهر زنجان رفتیم تا از نزدیک با این محصول دیداری داشته باشیم و ببینیم این خودروساز وطنی این بار چه در چنته دارد. گزارشی که می‌خوانید ماحصل نخستین برخورد نگارنده با این تازه‌وارد چینی است.

سایپا S300 یا زوتای Z300
فرقی نمی کند، سایپا S300 یا زوتای Z300
در اولین نگاه متوجه کپی‌برداری از نمای کیا سراتو در این خودرو خواهید شد چرا که این کپی‌برداری نه تنها در نمای جلو و بخصوص در طرح چراغ‌ها که در نمای جانبی و خط کمر خودرو بچشم می‌خورد البته طراح نیم نگاهی نیز به نسل قبلی هوندا آکورد داشته.
رینگ‌های ۱۵ اینچی نیز کمی کوچک به نظر می‌رسند در نمای عقبی شاهد طراحی معقولی هستیم که ایرادی بدان وارد نیست و خروجی اگزوز نیز به بهتر شدن نمای عقب کمک کرده البته کیفیت مونتاژ چندان بالا نیست و با باز کردن صندوق عقب شاهد لقی زیاد در صندوق بودیم. حجم صندوق نیز ۴۵۷ لیتر می‌باشد. یک نکته‌ای که در عقب خودرو جلب توجه می‌کند این است که در بنرها و تبلیغات سایپا نام خودرو S300 است اما در عقب خودرو نوشته‌ی Z300 بچشم می‌خورد!
با ورود به داخل خودرو نخستین چیزی که توجه شما را جلب می‌کند کیفیت نازل تو دری‌هاست که فرق چندانی با پراید ندارد. طراحی داشبورد و غربیلک فرمان قابل قبول است و آمپرها نیز طراحی زیبایی دارند.آینه‌ها و چهار شیشه برقی هستند و در کنسول مرکزی یک عدد نمایشگر آل سی دی بچشم می‌خورد که در مکان مناسبی نصب شده و شامل دوربین دید عقب نیز می‌شود. فضای پا و سر برای سرنشینان جلو و عقب مناسب است و به نظر نمی‌رسد در این زمینه مشکل خاصی وجود داشته باشد. تنها قسمت‌هایی که حسابی توی ذوق میزند کیفیت پایین متریال بکار رفته در اتاق و دیگری دقت پایین مونتاژ است البته در نمونه‌ی مورد آزمایش نیز دسته دنده شل بود به‌طوری که نسبت به وضعیت عادی خود نود درجه چرخیده بود. سانروف برقی نیز به روشنایی بهتر کابین کمک می‌کند. در مواد بکار رفته در کابین اصلاً درخور یک خودروی ۷۰ میلیون تومانی نبود. نکته‌ی جالب آنکه نمایندگی در اظهار نظری دور از انتظار ادعا می‌کرد که این خودرو نسبت به مزدا ۳ انتخاب بهتری است!

[jwplayer mediaid=”72122″] با بالا زدن کاپوت موتور ۴ سیلندر خطی مشاهده می‌شود که به‌صورت عرضی نصب شده است. این موتور به حجم ۱۶۰۰ سی سی و مجهز به دو میل‌سوپاپ و سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ است. حداکثر قدرت این موتور ۱۲۰ اسب بخار و گشتاور آن نیز به ۱۵۱ نیوتون متر می‌رسد. با این تفاسیر انتظار می‌رود سیکل ترکیبی مصرف سوخت حدود ۷.۵ لیتر در یکصد کیلومتر باشد.
در سمت دیگر نمایندگی شاهد دو دستگاه رنو کولئوس بودیم که فرصت را غنیمت شمرده و نگاهی نیز به این کراس اوور فرانسوی انداختیم. این خودرو که همزمان توسط پارس خودرو و نگین خودرو عرضه می‌شود، مونتاژ کشور کره جنوبی است و عبارت Made in South Korea در روی شیشه‌ی جلو بچشم می‌خورد. طراحی کلی خودرو زیبا و بدون نکته‌ی منفی خاصی است و بخصوص طرح جلو از نسل قبلی زیباتر شده است. البته زیبایی امری سلیقه‌ای است و چندان نمی‌توان در مورد آن به نتیجه‌ای قطعی رسید. در کل این کراس اوور طراحی بروز و مناسبی دارد که البته از زرق و برق کیا اسپرتیج در آن خبری نیست. قسمت جالب، یکی طرح بسیار زیبای رینگ‌ها و دیگری نحوه‌ی باز شدن صندوق عقب دو تکه است که با فشردن مرکز آرم رنو بخش بالایی آن باز می‌شود و سپس با فشردن کلیدی دیگر بخش پایینی آن باز می‌شود.

رنو کولئوس
رنو کولئوس
درهای کولئوس را باز کرده و گام به داخل آن می‌گذاریم. از همان لحظه‌ی اول و با شنیدن صدای باز شدن در می‌توان فهمید که در مونتاژ این خودرو دقت کافی لحاظ شده است. فضای داخلی طراحی زیبایی دارد و طرح فرمان و نشان دهنده‌ها شبیه رنو فلوئنس است. غربیلک فرمان خوش‌دست و با کیفیت بوده و روی آن تعدادی کلید برای سیستم کروز کنترل بچشم می‌خورد. راننده دارای دید مناسبی است. در سمت چپ راننده کلیدهایی بچشم می‌خورند که به ترتیب برای کنترل سیستم‌های ESP ، سنسور جلو، تنظیم نور آمپر و سیستم هشدار نقطه کور کاربرد دارند.
دریچه‌های تهویه نیز طرح و سایز متناسبی دارند ولی دریچه‌های مخصوص سرنشینان عقب بسیار کوچک است. روشن شدن خودرو همانند مگان و فلوئنس توسط کلید کارتی و کلید استارت انجام می‌شود در کنار کلید استارت کلیدی برای کنترل سیستم چهار چرخ محرک وجود درد که دارای ۳ حالت است، حالت اول نیرو فقط به چرخ‌های جلو ارسال می‌شود حالت دوم نیرو به چهر چرخ و با کنترل کامپیوتر ارسال می‌شود و حالت سوم ۴WD Lock است که نیرو به طور دائم به چهار چرخ انتقال پیدا می‌کند. فضای داخل کولئوس جادار است و سقف پانوراما نیز بر زیبایی آن افزوده و فضای صندوق بار نیز کافی به نظر می‌رسد. کولئوس از پیشرانه‌ی ۲.۵ لیتری ۴ سیلندر بهره می‌برد که قدرتی برابر ۱۷۵ اسب بخار و گشتاور ۲۲۵ نیوتون متر را تولید می‌کند. این نیرو توسط گیربکس CVT به چرخ‌ها انتقال می‌یابد که دارای حالت تیپ ترونیک نیز هست. طبق کاتالوگ شتاب این خودرو ۹.۳ ثانیه است که آن را در وضعیت بهتری نسبت به رقبایی چون اسپرتیج قرار می‌دهد.

رنو کولئوس

گزارش و عکس: حسین ریاحی – فربد امینی

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

حسین ریاحی

دانش‌آموخته مهندسی مکانیک خودرو

مطالب مشابه

‫۱۲۵ دیدگاه‌ها

  1. ALiHidden

    ۱۲ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (332 ديدگاه)

    S300؟؟

    مگه بنزه:|||

    ما خواهان سایپا S300 AMG هستیم:|||

    الان تنها سوالی ک برای من هس اینه ک این قیمیت چجوری روی این مایشن گذاشته شده:||

    این تیکش باحاله ک میگه انتخاب بهتری نسبت ب مزدا3 هس چون مزدا وقتی تصادف میکنی درجا نمیمیری ب احتمال 70% زنده میمونی یا جون میدی بعد میمیری و در اینجا باید حق را ب ساپیا داد چون خداییش دمش گرم آدم زجرکش نمیشه در جا میره اون دنیا:|

    از این بابت این خودش ی نوع آپشن معلوم میشه و برتری ما نسبت ب خودروهای دیگس حالا هی بیایید بگید صنعت خودروی ایران بده:|||

    باو دیگه چی میخوای در جا میری اون دنیا راحتی دگ:|||

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. محمد

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (512 ديدگاه)

    چندروز پیش یه زوتی یاهمون اس300توخیابون دیدم برام خیلی جالب بود…شیشه چراغهاماشین کدروزرد رنگ شده بود…اخه این ماشین همش یه ساله اومده توبازار چطورشیشه چراغاش اینطوربود؟؟؟؟
    صدرحمت به کیفیت ماشیناایرانی والا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. hamidreza

    ۶ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (15 ديدگاه)

    سایپا انقد خودشو بدنام کرده که اگه ماشین در حد بنز هم بزنه کسی اعتماد نمیکنه.من اگه قرار باشه ماشین چیینی بگیرم حتما از مدیران خودرو یا پارس خودرو یا . . . میگیرم

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا