سایپا

وانت کارا، فرزند تازه پراید

بلاخره بعد از مدتها، سایپا تصمیم گرفت یک وانت سبک را برای رقابت و شاید جانشینی وانت پیکان روانه بازار کند. آن هم از خاندان بزرگ پراید و البته نوع ارتقا یافته آن بنام X100. پیش از این سایپا در هنگام بازنشستگی پیکان، توانسته بود از خلا موجود استفاده کرده و پراید خود را جانشین آن کند و حالا در بازار وانت بارها نیز بدنبال شکست دادن دوباره حریف داخلی خود است.
وانت سایپا ۱۵۱ خودرویی با ظاهری شبیه به سایر پرایدهای سواری است که در خیابان تردد دارند و در نمای عقب نیز متفاوت از دیگر وانت‌های موجود در کشور است. فضایی که برای بار این خودرو در نظر گرفته شده، بیشتر برای سوپرمارکت‌ها مناسب است چرا که این فضا از حجمی اندک برخوردار است و نمی‌توان از آن انتظار حمل بارهای بسیار سنگین را داشت.

آگهی وانت کارا
آگهی وانت کارا-سایپا ۱۵۱
بنا به ادعای سایپا، موتور وانت سایپا ۱۵۱، موتور جدید با قابلیت یورو۴ است و توانی معادل ۶۸ اسب‌بخار را تولید می‌کند که حدود پنج اسب‌بخار از پراید سواری بیشتر است. لازم به یادآوری است قدرت پرایدهای سواری ۶۳ اسب بخار است.

سایپا 151 وانت
سایپا ۱۵۱ وانت
گیربکس و دیفرانسیل وانت سایپا ۱۵۱ نیز با تغییراتی مواجه شده تا در کاربری‌های باری موفق ظاهر شود. وانت سایپا ۱۵۱ در نمای جلو، دقیقاً همانند ۱۳۱های جدید است و هیچ تفاوتی با نمونه‌های سواری ندارد این در حالی است که در نمای عقب شاهد طراحی متفاوتی هستیم.

Saipa 151 Kara
Saipa 151 Kara
چراغ‌های این خودرو در عقب کاملا ساده است. بر روی درب عقب این وانت نیز دستگیره‌ای وجود دارد که برای باز کردن درب محفظه بار به کار می‌رود. سپر عقب وانت سایپا ۱۵۱ ترکیبی از پلاستیک و فلز است یعنی در قسمت میانی سپر، از فلز استفاده شده که خودرو را هنگام برخورد مقاوم‌تر می‌کند. باک خودرو کمی جلوتر و تا نزدیک درب راننده پیش آمده است که این مسأله می‌تواند موجب بهبود مرکز ثقل خودرو شود.

تغییرات ظاهری
سایپا ۱۵۱ در واقع نسخه وانت مدل ۱۳۱ این شرکت است که از ستون A این خودرو به عقب کاملا دستخوش تغییر شده است. زاپاس در پشت صندلی سرنشین جلو تعبیه شده و داشبورد و طراحی کلی اتاق همانند دیگر اعضای خانواده پلت‏فرم X100 و محصولات فعلی این شرکت با طرح جدید در نظر گرفته شده است‌. تنها تغییری که در اتاق نسبت به نسخه سدان می‏توان مشاهده کرد، تطبیق ابعاد و طراحی پوشش سقف است که تغییر یافته و دیگر نمی‏توان تفاوتی بین این مدل و مدل سدان را مشاهده کرد‌.

saipa 151 kara
saipa 151 kara
نیمی از تغییرات این خودرو در مقایسه با نسخه‏ های سدان به سیستم‏های فنی شامل ترمز‌، سیستم تعلیق و گیربکس مربوط می‏شود و نیمی دیگر به تغییرات عمده صورت گرفته برای نصب و طراحی محل بار‌. طراحی نمای عقب این وانت به هیچ وجه شما را یاد پراید یا دیگر محصولات سایپا نمی‏ اندازد‌؛ طرحی جدید با چراغ‏های عمودی و کشیده که پیش‏تر در وانت تندر‏۹۰ مشاهده شده بود‌. سپر عقب نسبتا کوتاه طراحی شده اما در کل طرحی ساده و در عین حال زیبا دارد و در نسخه پروتوتایپی که ما ملاقات کردیم، جنس پلاستیک آن کمی خشک و شکننده بود که مطمئنا در نسخه تولیدی اینگونه نخواهد بود و قرار است به صورت سه تکه و ترکیبی از پلیمر و فلز باشد‌. برای باز‌کردن در کوچک قسمت بار نیازی نیست مانند وانت‏های دیگر دو قفل مکانیکی را آزاد کنید بلکه دستگیره‏ای مانند دستگیره در برای آن تعبیه شده که با باز کردن آن‌، در محل بار به سادگی باز و بسته می‏شود‌. حجم باک همانند نسخه سدان ۳۷ لیتر است اما محل باک خودرو به کمی جلوتر از محل بار تغییر مکان داده و محل در باک نیز به نزدیک در راننده تغییر یافته است‌.

تجربه راندن
وانت ها یا چهارچرخ متحرک هستند و یا اینکه تک محور بوده و دیفرانسیل عقب می‌باشند اما وانت سایپا ۱۵۱ با توجه به اینکه قبلاً یک خودروی سواری بوده بنابراین فاقد نکات فنی موجود در پیکاپ‌ها است چرا که این وانت یک ماشین کوچک و دیفرانسیل جلو است.

سایپا 151 کارا
سایپا ۱۵۱ کارا
از آنجا که عقب خودروهای دیفرانسیل جلو هنگام خروج از پیچ تمایل به خارج شدن از آن را دارند، نباید از وانت سایپا ۱۵۱‌ نیز انتظار داشت که این ویژگی را نداشته باشد زیرا داشتن این انتظار از خودروهای دیفرانسیل عقب منطقی‌تر است.

سایپا 151 کارا
سایپا ۱۵۱ کارا
وارد شدن به کابین خودرو کمی سخت انجام می‌گیرد چرا که کابین از فضای کمی برخوردار است البته‌ این مشکل در اکثر پیکاپ‌های موجود در کشور به خصوص پیکاپ‌های تک‌کابین دیده می‌شود و تقریباً امری عادی است. این در حالی است که زاپاس خودرو نیز در پشت صندلی سرنشین کناری تعبیه شده است.

سایپا 151 کارا
سایپا ۱۵۱ کارا
با ورود به کابین با نمایی آشنا روبه‌رو می‌شویم. همه چیز همانند نمونه‌های جدید پراید است همان خودروهایی که بر روی پلت‌فرم X100 به صورت مقاوم‌تر ساخته شده‌اند. غربیلک فرمان با توجه به قابلیت طرح و وجود ایربگ برای راننده، مانند غربیلک فرمان پرایدهای ایربگ‌دار است اما تفاوت اصلی در راحتی راننده است چرا که به دلیل حذف فضای پشت صندلی‌ها، راننده چندان امکان تنظیم صندلی را مطابق جثه، قد و وزن خود ندارد. بنابراین می‌‌توان گفت وانت سایپا ۱۵۱ برای نشستن افراد بلند قد در کابین اندکی کار را سخت می‌کند.

البته ‌صندلی‌ها قابلیت جلو و عقب رفتن را دارند اما نه آنقدر که یک فرد قد بلند بتواند متناسب با وضعیت خود آن را تنظیم کند. این نکته را نیز نباید از یاد برد که صندلی‌ها نیز فعلاً همانند نمونه‌های قدیمی پراید بوده و راحتی صندلی‌ها X100 را ندارند.

کولر خودرو نیز برای خریداران این وانت کوچک قابل توجه خواهد بود چرا که وانت پیکان فاقد کولر است. با روشن کردن خودرو شروع به حرکت می‌کنیم. همه چیز همانند پراید سواری است وضعیت تعویض دنده، پیچش فرمان، شتاب و بسیاری از موارد دیگر همه و همه شما را به یاد سواری پراید می‌اندازد.

اگرچه توان وانت سایپا ۱۵۱ افزایش پیدا کرده اما با توجه به اینکه وزن آن نیز مقداری بیشتر شده، بنابراین شتاب آن با سواری پراید تفاوت چندانی ندارد که البته این شتاب برای یک وانت مناسب به نظر می‌رسد.

فرمان خودرو اندکی سفت است و با توجه به حجم کم کابین، گرداندن آن کار دشواری است. سیستم تعلیق عقب خودرو دچار تغییراتی شده و کمک فنر تلسکوپی و فنر تخت در آن به کار رفته است. چرا که خودروهای باری سیستم تعلیقی متفاوت از سواری‌ها دارند. در هنگام راندن با این خودرو و عبور از ناهمواری‌ها، شاهد تکان‌هایی در قسمت عقب هستیم. البته این نکته را نباید فراموش کرد که این تکان‌ها در همه وانت‌ها مشترک بوده و غیرطبیعی نیست. سر پیچ‌ها نیز تمایل قسمت عقب خودرو به بیرون پیچ است.

ظرفیت
به نظر شما وانتی با ظرفیت حمل بار ۴۶۰ کیلوگرم برای کدام صنف می‌تواند مناسب باشد؟سایپا ۱۵۱ قادر به حمل ۴۶۰ کیلوگرم بار است که البته در نمونه گازسوز این ظرفیت به ۳۸۰ کیلوگرم می‌رسد.

سایپا 151 کارا
سایپا ۱۵۱ کارا
وزن این خودرو در حالت بنزین‌سوز ۹۰۰ کیلوگرم بوده و در نمونه گازسوز ۹۸۵ کیلوگرم است. اگر بخواهیم مقایسه‌ای با پرایدهای سواری داشته باشیم باید بگویم که قدرت بیشتر موتور این خودرو صرف وزن بالاتر این خودرو نسبت به پرایدهای سواری می‌شود. البته موتورهای جدیدتری نیز برای این خودرو در نظر گرفته شده است که قوی‌تر از نمونه Hp+ هستند. به طور کلی موتور این خودرو قادر است ۱۵۱۰ کیلوگرم وزن را بکشد که این عدد شامل وزن خودرو نیز می‌شود. این خودرو شاید بیشتر از هر صنف دیگری برای سوپرمارکت‌‌ها مناسب باشد چرا که وزن کالاهای موردنظر آنها زیاد نبوده و وانت سایپا ۱۵۱ قادر به حمل آن خواهد بود.

قیمت
این خودرو در حالی راهی بازار می‌شود که تولید وانت پیکان با کاهش روبه‌رو شده و این وانت کوچک نیز می‌تواند پا جای پای وانت پیکان گذاشته و سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهد. سایپا ۱۵۱ تابستان سال ۱۳۹۲ راهی بازار ایران می‌شود تا شانس خود را امتحان کند. قیمت حدودی اعلام شده آن پایینتر از سایپا ۱۳۱ سواری است. پس باید دید که در آن زمان قیمت خانواده پراید به کجا می رسد!

منبع: دنیای خودرو

مطالب مشابه

‫۸۹۸ دیدگاه

  1. hassan

    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام
    من استاد دانشگاه در رشته مکانیک بوده و سال ها مشغول تدریس درس دینامیک می باشم.
    طراحی یک خودرو باربر به صورت دیفرانسیل جلو از لحاظ اصول دینامیکی ( به خصوص در حرکت بر روی سطوح شیب دار) کاملا عجیب و نادرست می باشد.
    جالب این که این مساله با افزایش توان موتور نه تنها حل نشده، بلکه بغرنج تر نیز خواهد گردید.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. ایران

      ۹ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (9 ديدگاه)

      استاد کدوم دانشگاه

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  2. علی

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ماشین خوبیه بین وانتهای سبک داخلی وماها چاره ای نداریم ما چیزی میخریم که اونها میگن بخر بخور ودراخر بمیرتوی ایران همه چیززوریه

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  3. شایان

    ۴ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    درود .من یک ساله پراید وانت مدل ۹۴ دارم.اولش پمپش خراب شد رفتم گارانتی دوباره رلهددوبلش خراب بود رفتم گارانتی.اما در کل تا الان خدا بخواد اصلا مشکلی نداشتم.ماشین خیلی خوبیه از پیکان وانت کهدداشتم خیلی بهتره مخصوصا صندلی هاش که میاد عقب.کولرشم که عالیه.از لحاظ قدرت هم باید بگم من راضی هستم حتی تو جاده.تا۶۰۰کیلو راحته راحت ۱۲۰تا رفتم.فقط ۱ایراد کوچیک داره که تو دوره گازه بالا یکم صدای موتور میاد تو که اونم ازار دهنده نیست .در ضمن من تازه فهمیدم موتورش تقویت شده است نسبت به پراید سواری.قدرتی شده تا سرعتی.بدرود

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  4. مهران

    ۷ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام من هم وانت پراید دارم و هم اریسان داشتم.وانت پراید خیلی سرتر از اریسان هست از نظر کیفیت.اریسانو خودم صفر خریدم ولی سر دوهفته فروختم .

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  5. Javati

    ۲۸ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    پراید وانت پراید نیست خدایی من ۱ساله دارم ۶۰۰ کیلو بار میزنم سر بالایی میرم قبل این پراید ۱۳۱ دارشتم این خیلی بهتره کمک عقبو برداشتن شاه فنر گذاشتن تحمل بارش خیلی بالا رفته گیربکس ماشینو عوض کردن که ماشین قدرتش زیاد شده سرعتش کم مثل ماشینایه آفرود داخل شهر خوبه اما بیرون شهر بخای ۱۰۰ تا بری با دنده ۵ آمپر گاز بین ۳ و ۴ کلا ماشین پر گاز کار میکنه در کل بین آریسان و پراید وانت پراید وانت خیلی بهتره

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  6. محمد

    ۱ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    باسلام
    من یه ساله که خریدم،بااینکه خودروی قبلیم پژو۴۰۵ بود،بایدبگم ازلحاظ،قدرت وسرعت هیچ کمبودی نداره،تنهامشکلش تعادلشه که این مشکلو بیشتروانتا دارن،درکل خودروی خیلی خوبیه

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  7. محمد

    ۱۸ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام. من حدودا ۱ سال که سایپا ۱۵۱ خریدم. گیربکس عالی داره. موتورش هم عالیه هم توی شتاب و هم توی سرعت. کولرش عالیه. با بار هم کولر بگیری اصلا کم نمی یاره.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  8. علی

    ۱۸ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    چه استاد دانشگاهی که این مسئله ساده به فکرش نمی رسه که تریلی و حتی قطار در حقیقت محرک جلو هستند .
    حتی یک کودک خردسال اینو میفهمه که کشیدن چیزی راحتتر از هل دادنشه!

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. کاوه

      ۲۹ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (2 ديدگاه)

      جالبه که شما نمیدونی تو سربالای وزن میفته عقب و وزن رو جلو کم میشه….و تکاف میکشی بالا نمیری….اصولا وانت باید دیف عقب باشه… ولی برای وانت تو شهری مهم نیست….

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
    2. مهدی کارشناس

      ۳ اسفند ۱۳۹۶
      سوابق: (1 ديدگاه)

      علی جان بایداینوبدونی که قطار و تریلی کشنده مجزا دارن و شاسیشون یه تیکه نیست پس ازاین بابت اصلا باپرایدوانت قابل قیاس نیس.پرایدوانت وقتی بارسنگین داره قسمت جلو اززمین فاصله میگیره که دراین صورت چرخ های جلو در سربالایی بکسوبادمیکنه

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  9. کاوه

    ۲۹ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    کسی ابعاد قسمت بار و ارتفاع کف بار رو داره؟متشکرم..

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  10. علی

    ۳۰ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دوستان من نظراتو خوندم خودم یکیشو یه سال خریدم تا ۶۰۰ کیلو بار زدم و راه دور رفتم شمال و جنوب کشور مسافرت رفتم ، همه چیش عالیه ، ترمزاش، تیرگی، فرمان و کولرش خیلی خوب شده. تو سرعت کم نمیاره ۱۶۰ رفتم باش، خدایش شتابشم عالیه کلا راضیم ازش .

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  11. ایمان خدادادی

    ۲۸ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اگه مردین تعرفه واردات خودرو را صفر کنید ببینید کسی این اشغالهای شما رو سوار میشه یه دوست دارم کارخونه خودرو سازی بم قسم میخوره که mvm315واسه شرکت ۲۸میلیون تموم میشه منتها این بی شرفها ببینید چند میلیون میفروشن

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  12. خوب

    ۸ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (4 ديدگاه)

    خوب منم یک زمانی جو گیر بودم و میگفتم این فرغون چیه. ولی وقتی یه حساب دو دو تا کردم دیدم توی کارم بار بیشتر از دویست کیلو ندارم ولی ماهی ششصد هفتصد پول حمل میدم خوب دیدم بصرفه اینه که یکیشو بخرم. حالا که حساب میکنم ظرف دوسال و نیم که دارمش پول خودشو که در اورده هیچ. اعتباری هم به کار ما داده. چون بعلت طرح خاص قسمت بارش قابلییت تبلیغاتی هم داره. اینه که باید گفت خوبه

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  13. حسین

    ۱۵ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام من ماشینم مدل ۹۵ شهریور هست کس میدونه لنت های عقب وانت پراید مال چه ماشینی میخوره؟ مال ریو فک کنم یا تیبا؟

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا