بلاخره بعد از مدتها، سایپا تصمیم گرفت یک وانت سبک را برای رقابت و شاید جانشینی وانت پیکان روانه بازار کند. آن هم از خاندان بزرگ پراید و البته نوع ارتقا یافته آن بنام X100. پیش از این سایپا در هنگام بازنشستگی پیکان، توانسته بود از خلا موجود استفاده کرده و پراید خود را جانشین آن کند و حالا در بازار وانت بارها نیز بدنبال شکست دادن دوباره حریف داخلی خود است. وانت سایپا ۱۵۱ خودرویی با ظاهری شبیه به سایر پرایدهای سواری است که در خیابان تردد دارند و در نمای عقب نیز متفاوت از دیگر وانتهای موجود در کشور است. فضایی که برای بار این خودرو در نظر گرفته شده، بیشتر برای سوپرمارکتها مناسب است چرا که این فضا از حجمی اندک برخوردار است و نمیتوان از آن انتظار حمل بارهای بسیار سنگین را داشت.
بنا به ادعای سایپا، موتور وانت سایپا ۱۵۱، موتور جدید با قابلیت یورو۴ است و توانی معادل ۶۸ اسببخار را تولید میکند که حدود پنج اسببخار از پراید سواری بیشتر است. لازم به یادآوری است قدرت پرایدهای سواری ۶۳ اسب بخار است. گیربکس و دیفرانسیل وانت سایپا ۱۵۱ نیز با تغییراتی مواجه شده تا در کاربریهای باری موفق ظاهر شود. وانت سایپا ۱۵۱ در نمای جلو، دقیقاً همانند ۱۳۱های جدید است و هیچ تفاوتی با نمونههای سواری ندارد این در حالی است که در نمای عقب شاهد طراحی متفاوتی هستیم. چراغهای این خودرو در عقب کاملا ساده است. بر روی درب عقب این وانت نیز دستگیرهای وجود دارد که برای باز کردن درب محفظه بار به کار میرود. سپر عقب وانت سایپا ۱۵۱ ترکیبی از پلاستیک و فلز است یعنی در قسمت میانی سپر، از فلز استفاده شده که خودرو را هنگام برخورد مقاومتر میکند. باک خودرو کمی جلوتر و تا نزدیک درب راننده پیش آمده است که این مسأله میتواند موجب بهبود مرکز ثقل خودرو شود.
تغییرات ظاهری سایپا ۱۵۱ در واقع نسخه وانت مدل ۱۳۱ این شرکت است که از ستون A این خودرو به عقب کاملا دستخوش تغییر شده است. زاپاس در پشت صندلی سرنشین جلو تعبیه شده و داشبورد و طراحی کلی اتاق همانند دیگر اعضای خانواده پلتفرم X100 و محصولات فعلی این شرکت با طرح جدید در نظر گرفته شده است. تنها تغییری که در اتاق نسبت به نسخه سدان میتوان مشاهده کرد، تطبیق ابعاد و طراحی پوشش سقف است که تغییر یافته و دیگر نمیتوان تفاوتی بین این مدل و مدل سدان را مشاهده کرد.
نیمی از تغییرات این خودرو در مقایسه با نسخه های سدان به سیستمهای فنی شامل ترمز، سیستم تعلیق و گیربکس مربوط میشود و نیمی دیگر به تغییرات عمده صورت گرفته برای نصب و طراحی محل بار. طراحی نمای عقب این وانت به هیچ وجه شما را یاد پراید یا دیگر محصولات سایپا نمی اندازد؛ طرحی جدید با چراغهای عمودی و کشیده که پیشتر در وانت تندر۹۰ مشاهده شده بود. سپر عقب نسبتا کوتاه طراحی شده اما در کل طرحی ساده و در عین حال زیبا دارد و در نسخه پروتوتایپی که ما ملاقات کردیم، جنس پلاستیک آن کمی خشک و شکننده بود که مطمئنا در نسخه تولیدی اینگونه نخواهد بود و قرار است به صورت سه تکه و ترکیبی از پلیمر و فلز باشد. برای بازکردن در کوچک قسمت بار نیازی نیست مانند وانتهای دیگر دو قفل مکانیکی را آزاد کنید بلکه دستگیرهای مانند دستگیره در برای آن تعبیه شده که با باز کردن آن، در محل بار به سادگی باز و بسته میشود. حجم باک همانند نسخه سدان ۳۷ لیتر است اما محل باک خودرو به کمی جلوتر از محل بار تغییر مکان داده و محل در باک نیز به نزدیک در راننده تغییر یافته است.
تجربه راندن وانت ها یا چهارچرخ متحرک هستند و یا اینکه تک محور بوده و دیفرانسیل عقب میباشند اما وانت سایپا ۱۵۱ با توجه به اینکه قبلاً یک خودروی سواری بوده بنابراین فاقد نکات فنی موجود در پیکاپها است چرا که این وانت یک ماشین کوچک و دیفرانسیل جلو است.
از آنجا که عقب خودروهای دیفرانسیل جلو هنگام خروج از پیچ تمایل به خارج شدن از آن را دارند، نباید از وانت سایپا ۱۵۱ نیز انتظار داشت که این ویژگی را نداشته باشد زیرا داشتن این انتظار از خودروهای دیفرانسیل عقب منطقیتر است. وارد شدن به کابین خودرو کمی سخت انجام میگیرد چرا که کابین از فضای کمی برخوردار است البته این مشکل در اکثر پیکاپهای موجود در کشور به خصوص پیکاپهای تککابین دیده میشود و تقریباً امری عادی است. این در حالی است که زاپاس خودرو نیز در پشت صندلی سرنشین کناری تعبیه شده است. با ورود به کابین با نمایی آشنا روبهرو میشویم. همه چیز همانند نمونههای جدید پراید است همان خودروهایی که بر روی پلتفرم X100 به صورت مقاومتر ساخته شدهاند. غربیلک فرمان با توجه به قابلیت طرح و وجود ایربگ برای راننده، مانند غربیلک فرمان پرایدهای ایربگدار است اما تفاوت اصلی در راحتی راننده است چرا که به دلیل حذف فضای پشت صندلیها، راننده چندان امکان تنظیم صندلی را مطابق جثه، قد و وزن خود ندارد. بنابراین میتوان گفت وانت سایپا ۱۵۱ برای نشستن افراد بلند قد در کابین اندکی کار را سخت میکند.
البته صندلیها قابلیت جلو و عقب رفتن را دارند اما نه آنقدر که یک فرد قد بلند بتواند متناسب با وضعیت خود آن را تنظیم کند. این نکته را نیز نباید از یاد برد که صندلیها نیز فعلاً همانند نمونههای قدیمی پراید بوده و راحتی صندلیها X100 را ندارند.
کولر خودرو نیز برای خریداران این وانت کوچک قابل توجه خواهد بود چرا که وانت پیکان فاقد کولر است. با روشن کردن خودرو شروع به حرکت میکنیم. همه چیز همانند پراید سواری است وضعیت تعویض دنده، پیچش فرمان، شتاب و بسیاری از موارد دیگر همه و همه شما را به یاد سواری پراید میاندازد.
اگرچه توان وانت سایپا ۱۵۱ افزایش پیدا کرده اما با توجه به اینکه وزن آن نیز مقداری بیشتر شده، بنابراین شتاب آن با سواری پراید تفاوت چندانی ندارد که البته این شتاب برای یک وانت مناسب به نظر میرسد.
فرمان خودرو اندکی سفت است و با توجه به حجم کم کابین، گرداندن آن کار دشواری است. سیستم تعلیق عقب خودرو دچار تغییراتی شده و کمک فنر تلسکوپی و فنر تخت در آن به کار رفته است. چرا که خودروهای باری سیستم تعلیقی متفاوت از سواریها دارند. در هنگام راندن با این خودرو و عبور از ناهمواریها، شاهد تکانهایی در قسمت عقب هستیم. البته این نکته را نباید فراموش کرد که این تکانها در همه وانتها مشترک بوده و غیرطبیعی نیست. سر پیچها نیز تمایل قسمت عقب خودرو به بیرون پیچ است.
ظرفیت به نظر شما وانتی با ظرفیت حمل بار ۴۶۰ کیلوگرم برای کدام صنف میتواند مناسب باشد؟سایپا ۱۵۱ قادر به حمل ۴۶۰ کیلوگرم بار است که البته در نمونه گازسوز این ظرفیت به ۳۸۰ کیلوگرم میرسد.
وزن این خودرو در حالت بنزینسوز ۹۰۰ کیلوگرم بوده و در نمونه گازسوز ۹۸۵ کیلوگرم است. اگر بخواهیم مقایسهای با پرایدهای سواری داشته باشیم باید بگویم که قدرت بیشتر موتور این خودرو صرف وزن بالاتر این خودرو نسبت به پرایدهای سواری میشود. البته موتورهای جدیدتری نیز برای این خودرو در نظر گرفته شده است که قویتر از نمونه Hp+ هستند. به طور کلی موتور این خودرو قادر است ۱۵۱۰ کیلوگرم وزن را بکشد که این عدد شامل وزن خودرو نیز میشود. این خودرو شاید بیشتر از هر صنف دیگری برای سوپرمارکتها مناسب باشد چرا که وزن کالاهای موردنظر آنها زیاد نبوده و وانت سایپا ۱۵۱ قادر به حمل آن خواهد بود.
قیمت این خودرو در حالی راهی بازار میشود که تولید وانت پیکان با کاهش روبهرو شده و این وانت کوچک نیز میتواند پا جای پای وانت پیکان گذاشته و سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهد. سایپا ۱۵۱ تابستان سال ۱۳۹۲ راهی بازار ایران میشود تا شانس خود را امتحان کند. قیمت حدودی اعلام شده آن پایینتر از سایپا ۱۳۱ سواری است. پس باید دید که در آن زمان قیمت خانواده پراید به کجا می رسد!
خوشم میاد دیفرانسیلش جلووه و وقتی که 200 کیلو که بارش کنی مثل الاکلنگ جلوش میاد بالا دیگه راه نمیره. من نظرم اینه که جلوش دو تا دسته مثل فرقان واسش بذارن که بعد از بار گیری راننده پیاده شه دسته ها رو بگیره و با خوشهالی تا مقصد بدوه
151 یک خودرویی است واسه خانم های که قصد دارن برن خرید دیگه بجای اینکه زنبیل دستشان بگیرن این ماشینو سوار میشن میرن خرید مثل نون میوه و لباس سرراه هم آشغالاشون رو میزارن سر راه.این ماشین واسه جاده اصلا توصیه نمیشه چون اولین کامیون میاد از روتون رد میشه انگاریک قوطی نوشابه رو له کرده
خجالت بکشید این دیگه می خواد چند نفر رو به کشتن بده اول بری همون محصول قبلی تونو سر و سامون بدین بعدش بیاین وانت بدین مردم چه گناهی دارند که باید چوب امثال شماها رو بخورند
دلم میخواد فقط فحش و نا سزا بدم اما حیف که تایید نمیشه. یعنی واقعا ما لیاقتمون همینه؟؟؟ پراید سمند پرشیا؟؟؟ اینه لیاقته ما؟ آره فکر کنم لیاقتمون همینه چون به محض اومدن تو بازار برا خریدش صف میبندن. بغض داره خفم میکنه به خدا.
جریان این ماشین حکایت شترمرغ هست بهش بگی سواری بده میگه من وانت هستم بدرد سواری نمیخورم دوباره بگی بار جابجا کن میگه من پراید هستم با این قیافه نحیف نمیتونم بار ببرم کلا بدرد چیزی نمیخوره جزاسباب بازی بچه
دل سوخته پراید
۱۵ بهمن ۱۳۹۱عکس 151 رو دیدم حالم بد شد اینطوری نوشتم الآن هم قلبم درد می کنه …………………….انا الا و انا الیه راجعون
میثم
۱۷ بهمن ۱۳۹۱قاتل جدید سایپا جهت کنترل جمعیت کشور…
مرگ بر سایپا و تمامی بانیان حمایت از تولید داخلی
MECHANEECH
۱۵ بهمن ۱۳۹۱خوشم میاد دیفرانسیلش جلووه و وقتی که 200 کیلو که بارش کنی مثل الاکلنگ جلوش میاد بالا دیگه راه نمیره. من نظرم اینه که جلوش دو تا دسته مثل فرقان واسش بذارن که بعد از بار گیری راننده پیاده شه دسته ها رو بگیره و با خوشهالی تا مقصد بدوه
saye
۱۵ بهمن ۱۳۹۱مرسی از این همه نو اوری
hamed
۱۶ بهمن ۱۳۹۱خواهشا 1 بار هم شده بشینین شرکتهای خودرو سازی کشورهای خارجی رو ببینید که به خودتان افتخار نکنید.واقعا که خجالت دارد.
میثم
۱۶ بهمن ۱۳۹۱میخوام بدونم اسم این مدلهای متنوع پرایدو از کجاشون در میارن 111.131.141.151.132.110.127…
مدیر
۱۶ بهمن ۱۳۹۱151 یک خودرویی است واسه خانم های که قصد دارن برن خرید دیگه بجای اینکه زنبیل دستشان بگیرن این ماشینو سوار میشن میرن خرید مثل نون میوه و لباس سرراه هم آشغالاشون رو میزارن سر راه.این ماشین واسه جاده اصلا توصیه نمیشه چون اولین کامیون میاد از روتون رد میشه انگاریک قوطی نوشابه رو له کرده
احسان
۱۶ بهمن ۱۳۹۱خجالت بکشید این دیگه می خواد چند نفر رو به کشتن بده اول بری همون محصول قبلی تونو سر و سامون بدین بعدش بیاین وانت بدین مردم چه گناهی دارند که باید چوب امثال شماها رو بخورند
نيما
۱۶ بهمن ۱۳۹۱مردم دیگه اونقدر مخشون تعطیله که برایه اینکه بگن منم ماشینم جدیده میرن میخرن
شاهین
۱۶ بهمن ۱۳۹۱خوب جلوش که سایپاس پشتشم از وانت مزدا میگرفتین اون موقع اسمشومیگذاشتین ساپامزا200به نظرم خیلی بهتر بود.
ماهان
۱۶ بهمن ۱۳۹۱پیشنهاد میکنم نامشو بزارین وانت پرایدو(محصول مشترک سایپا وتویوتا).واقعا خسته نباشدآخر مونتاژید
nima
۱۶ بهمن ۱۳۹۱یک جمله مرگ دست خداست 151 یک وسیله است
عرفان
۱۶ بهمن ۱۳۹۱ای بـــــــــــــــــــــــــــــــابـــــــــــــــــــــــــااا
ما میگیم خر نمیخوایم پالون خر عوض میشههه…
ehsan
۱۶ بهمن ۱۳۹۱بابا یه الاغ بگیریم بهتره از این ماشین هستش خارجی ها ماشین می سازن که ازجون ادم در هر شرایطی حفاظت کنه نه پراید ادم رو مثل اب خوردن میفرسته اون دنیا
عین علی
۱۷ بهمن ۱۳۹۱میدونی با این ماشین حال میده ننه آغا و خان بابات جلو بشینن هف هش ده تا بچه قد و نیم قدم بریزن پشت دست زنون کل کشون بری عروسی.
واویلا لیلی….
hadi
۱۷ بهمن ۱۳۹۱احمقانه تر ازین نمیشه.یعنی اونایی که مثلا مهندسه این کارن از خودشون خجالت نمیکشن؟!حداقل بقیه مهندسای این خاک واکنشی نشون بدن که ابروشون نره
حسین
۱۷ بهمن ۱۳۹۱حال میده باهاش تک چرخ بزنی ازفردا اماره کشته های رانندگی 3برابر میشه بعد راهنمای رانندگی میگه عزیزان من یواش برید&آش نخورده و دهن سوخته
نام
۱۷ بهمن ۱۳۹۱دلم میخواد فقط فحش و نا سزا بدم اما حیف که تایید نمیشه.
یعنی واقعا ما لیاقتمون همینه؟؟؟
پراید سمند پرشیا؟؟؟ اینه لیاقته ما؟
آره فکر کنم لیاقتمون همینه چون به محض اومدن تو بازار برا خریدش صف میبندن.
بغض داره خفم میکنه به خدا.
جواد
۱۷ بهمن ۱۳۹۱حالم به هم خورد تو رو خدا یه کم از نخبه های واقعی کشور تو طراحی خودرو استفاده کنید این چیه پراید خودشو به زور میکشه!!!!!!!!!
علیرضاا
۱۷ بهمن ۱۳۹۱انصافا زودتر تولیدشو متوقف کنید تا ابرومونو از این بیشتر نبرده
حسن سنچولی
۱۷ بهمن ۱۳۹۱جریان این ماشین حکایت شترمرغ هست بهش بگی سواری بده میگه من وانت هستم بدرد سواری نمیخورم دوباره بگی بار جابجا کن میگه من پراید هستم با این قیافه نحیف نمیتونم بار ببرم
کلا بدرد چیزی نمیخوره جزاسباب بازی بچه
علی اسپرت
۱۷ بهمن ۱۳۹۱فکر کنم با اومدن این ماشین دیگه تویوتا هایلوکس 2700و توندرا وتاکوماش دچار ورشکستگی بشن
از خنده روده برشدم با دیدن این ماشین
امیر
۱۷ بهمن ۱۳۹۱واقعاکه این دیگه نوبرشه بابا آخه خوده پرایدچی بودکه حالامیخاین وانتشو بدین توبازار بخدا جون ومال مردم بازیچه دست شمانیست واقعاکه شرم آوره!
محسن وسیما
۱۷ بهمن ۱۳۹۱با این مدل یه راست میریم اون دنیا با سرعت زیاد اونم دسته جمعی خخخخخخخخخخخخخخخخ
محسن وسیما
۱۷ بهمن ۱۳۹۱وای چه حالی بده تو جاده میمیریم از خند وقتی این مدل بخواد یه ماشین وبکسل کنه
علی اسپرت
۱۷ بهمن ۱۳۹۱بدلیل قدرت زیادش
برای جابجا کردن پنبه پشم وبادکنک پیشنهاد میشود
علی اسپرت
۱۷ بهمن ۱۳۹۱سایپا151 همان مزدا1000 قدیمی هست فقط 30 سال دیربه دنیاآمده
مجتبي
۱۷ بهمن ۱۳۹۱لااقل بدنش رو یه مقدار تقویت می کردین تا از کمر دو تا نشه!
مبینا
۱۷ بهمن ۱۳۹۱واقعا عالیه خیلی خوبه واسه بچه ها خوبه اسباب بازی خوبیه ازشون بزارن واسه مهدکودکها خیلی استفاده داره
عرفان
۱۷ بهمن ۱۳۹۱ای ایراااااااااااااااان
ای مرز پر گوهـــــــــــــــرررررررررررررررررررررررر……
امیرحسین
۱۸ بهمن ۱۳۹۱بچه ها بدبخت شدم ، بابام رفته 7 میلیون پیش داده یه آبی رنگشو واسم تبت نام کرده تو پاییزم تحویل میدن یعنی من موندم با این ماشین چطوری برم دانشگاه