سایپا

وانت کارا، فرزند تازه پراید

بلاخره بعد از مدتها، سایپا تصمیم گرفت یک وانت سبک را برای رقابت و شاید جانشینی وانت پیکان روانه بازار کند. آن هم از خاندان بزرگ پراید و البته نوع ارتقا یافته آن بنام X100. پیش از این سایپا در هنگام بازنشستگی پیکان، توانسته بود از خلا موجود استفاده کرده و پراید خود را جانشین آن کند و حالا در بازار وانت بارها نیز بدنبال شکست دادن دوباره حریف داخلی خود است.
وانت سایپا ۱۵۱ خودرویی با ظاهری شبیه به سایر پرایدهای سواری است که در خیابان تردد دارند و در نمای عقب نیز متفاوت از دیگر وانت‌های موجود در کشور است. فضایی که برای بار این خودرو در نظر گرفته شده، بیشتر برای سوپرمارکت‌ها مناسب است چرا که این فضا از حجمی اندک برخوردار است و نمی‌توان از آن انتظار حمل بارهای بسیار سنگین را داشت.

آگهی وانت کارا
آگهی وانت کارا-سایپا ۱۵۱
بنا به ادعای سایپا، موتور وانت سایپا ۱۵۱، موتور جدید با قابلیت یورو۴ است و توانی معادل ۶۸ اسب‌بخار را تولید می‌کند که حدود پنج اسب‌بخار از پراید سواری بیشتر است. لازم به یادآوری است قدرت پرایدهای سواری ۶۳ اسب بخار است.

سایپا 151 وانت
سایپا ۱۵۱ وانت
گیربکس و دیفرانسیل وانت سایپا ۱۵۱ نیز با تغییراتی مواجه شده تا در کاربری‌های باری موفق ظاهر شود. وانت سایپا ۱۵۱ در نمای جلو، دقیقاً همانند ۱۳۱های جدید است و هیچ تفاوتی با نمونه‌های سواری ندارد این در حالی است که در نمای عقب شاهد طراحی متفاوتی هستیم.

Saipa 151 Kara
Saipa 151 Kara
چراغ‌های این خودرو در عقب کاملا ساده است. بر روی درب عقب این وانت نیز دستگیره‌ای وجود دارد که برای باز کردن درب محفظه بار به کار می‌رود. سپر عقب وانت سایپا ۱۵۱ ترکیبی از پلاستیک و فلز است یعنی در قسمت میانی سپر، از فلز استفاده شده که خودرو را هنگام برخورد مقاوم‌تر می‌کند. باک خودرو کمی جلوتر و تا نزدیک درب راننده پیش آمده است که این مسأله می‌تواند موجب بهبود مرکز ثقل خودرو شود.

تغییرات ظاهری
سایپا ۱۵۱ در واقع نسخه وانت مدل ۱۳۱ این شرکت است که از ستون A این خودرو به عقب کاملا دستخوش تغییر شده است. زاپاس در پشت صندلی سرنشین جلو تعبیه شده و داشبورد و طراحی کلی اتاق همانند دیگر اعضای خانواده پلت‏فرم X100 و محصولات فعلی این شرکت با طرح جدید در نظر گرفته شده است‌. تنها تغییری که در اتاق نسبت به نسخه سدان می‏توان مشاهده کرد، تطبیق ابعاد و طراحی پوشش سقف است که تغییر یافته و دیگر نمی‏توان تفاوتی بین این مدل و مدل سدان را مشاهده کرد‌.

saipa 151 kara
saipa 151 kara
نیمی از تغییرات این خودرو در مقایسه با نسخه‏ های سدان به سیستم‏های فنی شامل ترمز‌، سیستم تعلیق و گیربکس مربوط می‏شود و نیمی دیگر به تغییرات عمده صورت گرفته برای نصب و طراحی محل بار‌. طراحی نمای عقب این وانت به هیچ وجه شما را یاد پراید یا دیگر محصولات سایپا نمی‏ اندازد‌؛ طرحی جدید با چراغ‏های عمودی و کشیده که پیش‏تر در وانت تندر‏۹۰ مشاهده شده بود‌. سپر عقب نسبتا کوتاه طراحی شده اما در کل طرحی ساده و در عین حال زیبا دارد و در نسخه پروتوتایپی که ما ملاقات کردیم، جنس پلاستیک آن کمی خشک و شکننده بود که مطمئنا در نسخه تولیدی اینگونه نخواهد بود و قرار است به صورت سه تکه و ترکیبی از پلیمر و فلز باشد‌. برای باز‌کردن در کوچک قسمت بار نیازی نیست مانند وانت‏های دیگر دو قفل مکانیکی را آزاد کنید بلکه دستگیره‏ای مانند دستگیره در برای آن تعبیه شده که با باز کردن آن‌، در محل بار به سادگی باز و بسته می‏شود‌. حجم باک همانند نسخه سدان ۳۷ لیتر است اما محل باک خودرو به کمی جلوتر از محل بار تغییر مکان داده و محل در باک نیز به نزدیک در راننده تغییر یافته است‌.

تجربه راندن
وانت ها یا چهارچرخ متحرک هستند و یا اینکه تک محور بوده و دیفرانسیل عقب می‌باشند اما وانت سایپا ۱۵۱ با توجه به اینکه قبلاً یک خودروی سواری بوده بنابراین فاقد نکات فنی موجود در پیکاپ‌ها است چرا که این وانت یک ماشین کوچک و دیفرانسیل جلو است.

سایپا 151 کارا
سایپا ۱۵۱ کارا
از آنجا که عقب خودروهای دیفرانسیل جلو هنگام خروج از پیچ تمایل به خارج شدن از آن را دارند، نباید از وانت سایپا ۱۵۱‌ نیز انتظار داشت که این ویژگی را نداشته باشد زیرا داشتن این انتظار از خودروهای دیفرانسیل عقب منطقی‌تر است.

سایپا 151 کارا
سایپا ۱۵۱ کارا
وارد شدن به کابین خودرو کمی سخت انجام می‌گیرد چرا که کابین از فضای کمی برخوردار است البته‌ این مشکل در اکثر پیکاپ‌های موجود در کشور به خصوص پیکاپ‌های تک‌کابین دیده می‌شود و تقریباً امری عادی است. این در حالی است که زاپاس خودرو نیز در پشت صندلی سرنشین کناری تعبیه شده است.

سایپا 151 کارا
سایپا ۱۵۱ کارا
با ورود به کابین با نمایی آشنا روبه‌رو می‌شویم. همه چیز همانند نمونه‌های جدید پراید است همان خودروهایی که بر روی پلت‌فرم X100 به صورت مقاوم‌تر ساخته شده‌اند. غربیلک فرمان با توجه به قابلیت طرح و وجود ایربگ برای راننده، مانند غربیلک فرمان پرایدهای ایربگ‌دار است اما تفاوت اصلی در راحتی راننده است چرا که به دلیل حذف فضای پشت صندلی‌ها، راننده چندان امکان تنظیم صندلی را مطابق جثه، قد و وزن خود ندارد. بنابراین می‌‌توان گفت وانت سایپا ۱۵۱ برای نشستن افراد بلند قد در کابین اندکی کار را سخت می‌کند.

البته ‌صندلی‌ها قابلیت جلو و عقب رفتن را دارند اما نه آنقدر که یک فرد قد بلند بتواند متناسب با وضعیت خود آن را تنظیم کند. این نکته را نیز نباید از یاد برد که صندلی‌ها نیز فعلاً همانند نمونه‌های قدیمی پراید بوده و راحتی صندلی‌ها X100 را ندارند.

کولر خودرو نیز برای خریداران این وانت کوچک قابل توجه خواهد بود چرا که وانت پیکان فاقد کولر است. با روشن کردن خودرو شروع به حرکت می‌کنیم. همه چیز همانند پراید سواری است وضعیت تعویض دنده، پیچش فرمان، شتاب و بسیاری از موارد دیگر همه و همه شما را به یاد سواری پراید می‌اندازد.

اگرچه توان وانت سایپا ۱۵۱ افزایش پیدا کرده اما با توجه به اینکه وزن آن نیز مقداری بیشتر شده، بنابراین شتاب آن با سواری پراید تفاوت چندانی ندارد که البته این شتاب برای یک وانت مناسب به نظر می‌رسد.

فرمان خودرو اندکی سفت است و با توجه به حجم کم کابین، گرداندن آن کار دشواری است. سیستم تعلیق عقب خودرو دچار تغییراتی شده و کمک فنر تلسکوپی و فنر تخت در آن به کار رفته است. چرا که خودروهای باری سیستم تعلیقی متفاوت از سواری‌ها دارند. در هنگام راندن با این خودرو و عبور از ناهمواری‌ها، شاهد تکان‌هایی در قسمت عقب هستیم. البته این نکته را نباید فراموش کرد که این تکان‌ها در همه وانت‌ها مشترک بوده و غیرطبیعی نیست. سر پیچ‌ها نیز تمایل قسمت عقب خودرو به بیرون پیچ است.

ظرفیت
به نظر شما وانتی با ظرفیت حمل بار ۴۶۰ کیلوگرم برای کدام صنف می‌تواند مناسب باشد؟سایپا ۱۵۱ قادر به حمل ۴۶۰ کیلوگرم بار است که البته در نمونه گازسوز این ظرفیت به ۳۸۰ کیلوگرم می‌رسد.

سایپا 151 کارا
سایپا ۱۵۱ کارا
وزن این خودرو در حالت بنزین‌سوز ۹۰۰ کیلوگرم بوده و در نمونه گازسوز ۹۸۵ کیلوگرم است. اگر بخواهیم مقایسه‌ای با پرایدهای سواری داشته باشیم باید بگویم که قدرت بیشتر موتور این خودرو صرف وزن بالاتر این خودرو نسبت به پرایدهای سواری می‌شود. البته موتورهای جدیدتری نیز برای این خودرو در نظر گرفته شده است که قوی‌تر از نمونه Hp+ هستند. به طور کلی موتور این خودرو قادر است ۱۵۱۰ کیلوگرم وزن را بکشد که این عدد شامل وزن خودرو نیز می‌شود. این خودرو شاید بیشتر از هر صنف دیگری برای سوپرمارکت‌‌ها مناسب باشد چرا که وزن کالاهای موردنظر آنها زیاد نبوده و وانت سایپا ۱۵۱ قادر به حمل آن خواهد بود.

قیمت
این خودرو در حالی راهی بازار می‌شود که تولید وانت پیکان با کاهش روبه‌رو شده و این وانت کوچک نیز می‌تواند پا جای پای وانت پیکان گذاشته و سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهد. سایپا ۱۵۱ تابستان سال ۱۳۹۲ راهی بازار ایران می‌شود تا شانس خود را امتحان کند. قیمت حدودی اعلام شده آن پایینتر از سایپا ۱۳۱ سواری است. پس باید دید که در آن زمان قیمت خانواده پراید به کجا می رسد!

منبع: دنیای خودرو

مطالب مشابه

‫۸۹۸ دیدگاه‌ها

  1. دل سوخته پراید

    ۱۵ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (12 ديدگاه)

    عکس ۱۵۱ رو دیدم حالم بد شد اینطوری نوشتم الآن هم قلبم درد می کنه …………………….انا الا و انا الیه راجعون

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. میثم

      ۱۷ بهمن ۱۳۹۱
      سوابق: (69 ديدگاه)

      قاتل جدید سایپا جهت کنترل جمعیت کشور…
      مرگ بر سایپا و تمامی بانیان حمایت از تولید داخلی

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  2. MECHANEECH

    ۱۵ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خوشم میاد دیفرانسیلش جلووه و وقتی که ۲۰۰ کیلو که بارش کنی مثل الاکلنگ جلوش میاد بالا دیگه راه نمیره. من نظرم اینه که جلوش دو تا دسته مثل فرقان واسش بذارن که بعد از بار گیری راننده پیاده شه دسته ها رو بگیره و با خوشهالی تا مقصد بدوه

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  3. saye

    ۱۵ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    مرسی از این همه نو اوری

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  4. hamed

    ۱۶ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خواهشا ۱ بار هم شده بشینین شرکتهای خودرو سازی کشورهای خارجی رو ببینید که به خودتان افتخار نکنید.واقعا که خجالت دارد.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  5. میثم

    ۱۶ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    میخوام بدونم اسم این مدلهای متنوع پرایدو از کجاشون در میارن ۱۱۱.۱۳۱.۱۴۱.۱۵۱.۱۳۲.۱۱۰.۱۲۷…

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  6. مدیر

    ۱۶ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (15 ديدگاه)

    ۱۵۱ یک خودرویی است واسه خانم های که قصد دارن برن خرید دیگه بجای اینکه زنبیل دستشان بگیرن این ماشینو سوار میشن میرن خرید مثل نون میوه و لباس سرراه هم آشغالاشون رو میزارن سر راه.این ماشین واسه جاده اصلا توصیه نمیشه چون اولین کامیون میاد از روتون رد میشه انگاریک قوطی نوشابه رو له کرده

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  7. احسان

    ۱۶ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خجالت بکشید این دیگه می خواد چند نفر رو به کشتن بده اول بری همون محصول قبلی تونو سر و سامون بدین بعدش بیاین وانت بدین مردم چه گناهی دارند که باید چوب امثال شماها رو بخورند

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  8. نيما

    ۱۶ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    مردم دیگه اونقدر مخشون تعطیله که برایه اینکه بگن منم ماشینم جدیده میرن میخرن 

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  9. شاهین

    ۱۶ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    خوب جلوش که سایپاس پشتشم از وانت مزدا میگرفتین اون موقع اسمشومیگذاشتین ساپامزا۲۰۰به نظرم خیلی بهتر بود.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  10. ماهان

    ۱۶ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    پیشنهاد میکنم نامشو بزارین وانت پرایدو(محصول مشترک سایپا وتویوتا).واقعا خسته نباشدآخر مونتاژید

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  11. nima

    ۱۶ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    یک جمله مرگ دست خداست ۱۵۱ یک وسیله است

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  12. عرفان

    ۱۶ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (91 ديدگاه)

    ای بـــــــــــــــــــــــــــــــابـــــــــــــــــــــــــااا
    ما میگیم خر نمیخوایم پالون خر عوض میشههه…

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  13. ehsan

    ۱۶ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بابا یه الاغ بگیریم بهتره از این ماشین هستش خارجی ها ماشین می سازن که ازجون ادم در هر شرایطی حفاظت کنه نه پراید ادم رو مثل اب خوردن میفرسته اون دنیا

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  14. عین علی

    ۱۷ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    میدونی با این ماشین حال میده ننه آغا و خان بابات جلو بشینن هف هش ده تا بچه قد و نیم قدم بریزن پشت دست زنون کل کشون بری عروسی.
    واویلا لیلی….

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  15. hadi

    ۱۷ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    احمقانه تر ازین نمیشه.یعنی اونایی که مثلا مهندسه این کارن از خودشون خجالت نمیکشن؟!حداقل بقیه مهندسای این خاک واکنشی نشون بدن که ابروشون نره

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  16. حسین

    ۱۷ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (16 ديدگاه)

    حال میده باهاش تک چرخ بزنی ازفردا اماره کشته های رانندگی ۳برابر میشه بعد راهنمای رانندگی میگه عزیزان من یواش برید&آش نخورده و دهن سوخته

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  17. نام

    ۱۷ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دلم میخواد فقط فحش و نا سزا بدم اما حیف که تایید نمیشه.
    یعنی واقعا ما لیاقتمون همینه؟؟؟
    پراید سمند پرشیا؟؟؟ اینه لیاقته ما؟
    آره فکر کنم لیاقتمون همینه چون به محض اومدن تو بازار برا خریدش صف میبندن.
    بغض داره خفم میکنه به خدا.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  18. جواد

    ۱۷ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    حالم به هم خورد تو رو خدا یه کم از نخبه های واقعی کشور تو طراحی خودرو استفاده کنید این چیه پراید خودشو به زور میکشه!!!!!!!!!

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  19. علیرضاا

    ۱۷ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    انصافا زودتر تولیدشو متوقف کنید تا ابرومونو از این بیشتر نبرده

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  20. حسن سنچولی

    ۱۷ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    جریان این ماشین حکایت شترمرغ هست بهش بگی سواری بده میگه من وانت هستم بدرد سواری نمیخورم دوباره بگی بار جابجا کن میگه من پراید هستم با این قیافه نحیف نمیتونم بار ببرم
    کلا بدرد چیزی نمیخوره جزاسباب بازی بچه

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  21. علی اسپرت

    ۱۷ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (6 ديدگاه)

    فکر کنم با اومدن این ماشین دیگه تویوتا هایلوکس ۲۷۰۰و توندرا وتاکوماش دچار ورشکستگی بشن
    از خنده روده برشدم با دیدن این ماشین

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  22. امیر

    ۱۷ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (43 ديدگاه)

    واقعاکه این دیگه نوبرشه بابا آخه خوده پرایدچی بودکه حالامیخاین وانتشو بدین توبازار بخدا جون ومال مردم بازیچه دست شمانیست واقعاکه شرم آوره!

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  23. محسن وسیما

    ۱۷ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    با این مدل یه راست میریم اون دنیا با سرعت زیاد اونم دسته جمعی خخخخخخخخخخخخخخخخ

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  24. محسن وسیما

    ۱۷ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    وای چه حالی بده تو جاده میمیریم از خند وقتی این مدل بخواد یه ماشین وبکسل کنه

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  25. علی اسپرت

    ۱۷ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (6 ديدگاه)

    بدلیل قدرت زیادش
    برای جابجا کردن پنبه پشم وبادکنک پیشنهاد میشود

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  26. علی اسپرت

    ۱۷ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (6 ديدگاه)

    سایپا۱۵۱ همان مزدا۱۰۰۰ قدیمی هست فقط ۳۰ سال دیربه دنیاآمده

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  27. مجتبي

    ۱۷ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    لااقل بدنش رو یه مقدار تقویت می کردین تا از کمر دو تا نشه!

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  28. مبینا

    ۱۷ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    واقعا عالیه خیلی خوبه واسه بچه ها خوبه اسباب بازی خوبیه ازشون بزارن واسه مهدکودکها خیلی استفاده داره

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  29. عرفان

    ۱۷ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (91 ديدگاه)

    ای ایراااااااااااااااان
    ای مرز پر گوهـــــــــــــــرررررررررررررررررررررررر……

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  30. امیرحسین

    ۱۸ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    بچه ها بدبخت شدم ، بابام رفته ۷ میلیون پیش داده یه آبی رنگشو واسم تبت نام کرده تو پاییزم تحویل میدن یعنی من موندم با این ماشین چطوری برم دانشگاه

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا