سایپا

وانت کارا، فرزند تازه پراید

بلاخره بعد از مدتها، سایپا تصمیم گرفت یک وانت سبک را برای رقابت و شاید جانشینی وانت پیکان روانه بازار کند. آن هم از خاندان بزرگ پراید و البته نوع ارتقا یافته آن بنام X100. پیش از این سایپا در هنگام بازنشستگی پیکان، توانسته بود از خلا موجود استفاده کرده و پراید خود را جانشین آن کند و حالا در بازار وانت بارها نیز بدنبال شکست دادن دوباره حریف داخلی خود است.
وانت سایپا ۱۵۱ خودرویی با ظاهری شبیه به سایر پرایدهای سواری است که در خیابان تردد دارند و در نمای عقب نیز متفاوت از دیگر وانت‌های موجود در کشور است. فضایی که برای بار این خودرو در نظر گرفته شده، بیشتر برای سوپرمارکت‌ها مناسب است چرا که این فضا از حجمی اندک برخوردار است و نمی‌توان از آن انتظار حمل بارهای بسیار سنگین را داشت.

آگهی وانت کارا
آگهی وانت کارا-سایپا ۱۵۱
بنا به ادعای سایپا، موتور وانت سایپا ۱۵۱، موتور جدید با قابلیت یورو۴ است و توانی معادل ۶۸ اسب‌بخار را تولید می‌کند که حدود پنج اسب‌بخار از پراید سواری بیشتر است. لازم به یادآوری است قدرت پرایدهای سواری ۶۳ اسب بخار است.

سایپا 151 وانت
سایپا ۱۵۱ وانت
گیربکس و دیفرانسیل وانت سایپا ۱۵۱ نیز با تغییراتی مواجه شده تا در کاربری‌های باری موفق ظاهر شود. وانت سایپا ۱۵۱ در نمای جلو، دقیقاً همانند ۱۳۱های جدید است و هیچ تفاوتی با نمونه‌های سواری ندارد این در حالی است که در نمای عقب شاهد طراحی متفاوتی هستیم.

Saipa 151 Kara
Saipa 151 Kara
چراغ‌های این خودرو در عقب کاملا ساده است. بر روی درب عقب این وانت نیز دستگیره‌ای وجود دارد که برای باز کردن درب محفظه بار به کار می‌رود. سپر عقب وانت سایپا ۱۵۱ ترکیبی از پلاستیک و فلز است یعنی در قسمت میانی سپر، از فلز استفاده شده که خودرو را هنگام برخورد مقاوم‌تر می‌کند. باک خودرو کمی جلوتر و تا نزدیک درب راننده پیش آمده است که این مسأله می‌تواند موجب بهبود مرکز ثقل خودرو شود.

تغییرات ظاهری
سایپا ۱۵۱ در واقع نسخه وانت مدل ۱۳۱ این شرکت است که از ستون A این خودرو به عقب کاملا دستخوش تغییر شده است. زاپاس در پشت صندلی سرنشین جلو تعبیه شده و داشبورد و طراحی کلی اتاق همانند دیگر اعضای خانواده پلت‏فرم X100 و محصولات فعلی این شرکت با طرح جدید در نظر گرفته شده است‌. تنها تغییری که در اتاق نسبت به نسخه سدان می‏توان مشاهده کرد، تطبیق ابعاد و طراحی پوشش سقف است که تغییر یافته و دیگر نمی‏توان تفاوتی بین این مدل و مدل سدان را مشاهده کرد‌.

saipa 151 kara
saipa 151 kara
نیمی از تغییرات این خودرو در مقایسه با نسخه‏ های سدان به سیستم‏های فنی شامل ترمز‌، سیستم تعلیق و گیربکس مربوط می‏شود و نیمی دیگر به تغییرات عمده صورت گرفته برای نصب و طراحی محل بار‌. طراحی نمای عقب این وانت به هیچ وجه شما را یاد پراید یا دیگر محصولات سایپا نمی‏ اندازد‌؛ طرحی جدید با چراغ‏های عمودی و کشیده که پیش‏تر در وانت تندر‏۹۰ مشاهده شده بود‌. سپر عقب نسبتا کوتاه طراحی شده اما در کل طرحی ساده و در عین حال زیبا دارد و در نسخه پروتوتایپی که ما ملاقات کردیم، جنس پلاستیک آن کمی خشک و شکننده بود که مطمئنا در نسخه تولیدی اینگونه نخواهد بود و قرار است به صورت سه تکه و ترکیبی از پلیمر و فلز باشد‌. برای باز‌کردن در کوچک قسمت بار نیازی نیست مانند وانت‏های دیگر دو قفل مکانیکی را آزاد کنید بلکه دستگیره‏ای مانند دستگیره در برای آن تعبیه شده که با باز کردن آن‌، در محل بار به سادگی باز و بسته می‏شود‌. حجم باک همانند نسخه سدان ۳۷ لیتر است اما محل باک خودرو به کمی جلوتر از محل بار تغییر مکان داده و محل در باک نیز به نزدیک در راننده تغییر یافته است‌.

تجربه راندن
وانت ها یا چهارچرخ متحرک هستند و یا اینکه تک محور بوده و دیفرانسیل عقب می‌باشند اما وانت سایپا ۱۵۱ با توجه به اینکه قبلاً یک خودروی سواری بوده بنابراین فاقد نکات فنی موجود در پیکاپ‌ها است چرا که این وانت یک ماشین کوچک و دیفرانسیل جلو است.

سایپا 151 کارا
سایپا ۱۵۱ کارا
از آنجا که عقب خودروهای دیفرانسیل جلو هنگام خروج از پیچ تمایل به خارج شدن از آن را دارند، نباید از وانت سایپا ۱۵۱‌ نیز انتظار داشت که این ویژگی را نداشته باشد زیرا داشتن این انتظار از خودروهای دیفرانسیل عقب منطقی‌تر است.

سایپا 151 کارا
سایپا ۱۵۱ کارا
وارد شدن به کابین خودرو کمی سخت انجام می‌گیرد چرا که کابین از فضای کمی برخوردار است البته‌ این مشکل در اکثر پیکاپ‌های موجود در کشور به خصوص پیکاپ‌های تک‌کابین دیده می‌شود و تقریباً امری عادی است. این در حالی است که زاپاس خودرو نیز در پشت صندلی سرنشین کناری تعبیه شده است.

سایپا 151 کارا
سایپا ۱۵۱ کارا
با ورود به کابین با نمایی آشنا روبه‌رو می‌شویم. همه چیز همانند نمونه‌های جدید پراید است همان خودروهایی که بر روی پلت‌فرم X100 به صورت مقاوم‌تر ساخته شده‌اند. غربیلک فرمان با توجه به قابلیت طرح و وجود ایربگ برای راننده، مانند غربیلک فرمان پرایدهای ایربگ‌دار است اما تفاوت اصلی در راحتی راننده است چرا که به دلیل حذف فضای پشت صندلی‌ها، راننده چندان امکان تنظیم صندلی را مطابق جثه، قد و وزن خود ندارد. بنابراین می‌‌توان گفت وانت سایپا ۱۵۱ برای نشستن افراد بلند قد در کابین اندکی کار را سخت می‌کند.

البته ‌صندلی‌ها قابلیت جلو و عقب رفتن را دارند اما نه آنقدر که یک فرد قد بلند بتواند متناسب با وضعیت خود آن را تنظیم کند. این نکته را نیز نباید از یاد برد که صندلی‌ها نیز فعلاً همانند نمونه‌های قدیمی پراید بوده و راحتی صندلی‌ها X100 را ندارند.

کولر خودرو نیز برای خریداران این وانت کوچک قابل توجه خواهد بود چرا که وانت پیکان فاقد کولر است. با روشن کردن خودرو شروع به حرکت می‌کنیم. همه چیز همانند پراید سواری است وضعیت تعویض دنده، پیچش فرمان، شتاب و بسیاری از موارد دیگر همه و همه شما را به یاد سواری پراید می‌اندازد.

اگرچه توان وانت سایپا ۱۵۱ افزایش پیدا کرده اما با توجه به اینکه وزن آن نیز مقداری بیشتر شده، بنابراین شتاب آن با سواری پراید تفاوت چندانی ندارد که البته این شتاب برای یک وانت مناسب به نظر می‌رسد.

فرمان خودرو اندکی سفت است و با توجه به حجم کم کابین، گرداندن آن کار دشواری است. سیستم تعلیق عقب خودرو دچار تغییراتی شده و کمک فنر تلسکوپی و فنر تخت در آن به کار رفته است. چرا که خودروهای باری سیستم تعلیقی متفاوت از سواری‌ها دارند. در هنگام راندن با این خودرو و عبور از ناهمواری‌ها، شاهد تکان‌هایی در قسمت عقب هستیم. البته این نکته را نباید فراموش کرد که این تکان‌ها در همه وانت‌ها مشترک بوده و غیرطبیعی نیست. سر پیچ‌ها نیز تمایل قسمت عقب خودرو به بیرون پیچ است.

ظرفیت
به نظر شما وانتی با ظرفیت حمل بار ۴۶۰ کیلوگرم برای کدام صنف می‌تواند مناسب باشد؟سایپا ۱۵۱ قادر به حمل ۴۶۰ کیلوگرم بار است که البته در نمونه گازسوز این ظرفیت به ۳۸۰ کیلوگرم می‌رسد.

سایپا 151 کارا
سایپا ۱۵۱ کارا
وزن این خودرو در حالت بنزین‌سوز ۹۰۰ کیلوگرم بوده و در نمونه گازسوز ۹۸۵ کیلوگرم است. اگر بخواهیم مقایسه‌ای با پرایدهای سواری داشته باشیم باید بگویم که قدرت بیشتر موتور این خودرو صرف وزن بالاتر این خودرو نسبت به پرایدهای سواری می‌شود. البته موتورهای جدیدتری نیز برای این خودرو در نظر گرفته شده است که قوی‌تر از نمونه Hp+ هستند. به طور کلی موتور این خودرو قادر است ۱۵۱۰ کیلوگرم وزن را بکشد که این عدد شامل وزن خودرو نیز می‌شود. این خودرو شاید بیشتر از هر صنف دیگری برای سوپرمارکت‌‌ها مناسب باشد چرا که وزن کالاهای موردنظر آنها زیاد نبوده و وانت سایپا ۱۵۱ قادر به حمل آن خواهد بود.

قیمت
این خودرو در حالی راهی بازار می‌شود که تولید وانت پیکان با کاهش روبه‌رو شده و این وانت کوچک نیز می‌تواند پا جای پای وانت پیکان گذاشته و سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهد. سایپا ۱۵۱ تابستان سال ۱۳۹۲ راهی بازار ایران می‌شود تا شانس خود را امتحان کند. قیمت حدودی اعلام شده آن پایینتر از سایپا ۱۳۱ سواری است. پس باید دید که در آن زمان قیمت خانواده پراید به کجا می رسد!

منبع: دنیای خودرو

جواد عقیلی

مهندسی پتروشیمی خوندم اما عاشق دنیای خودرو هستم. موسس و سردبیر پدال هستم.

مطالب مشابه

‫۸۹۸ دیدگاه‌ها

  1. آرمی

    ۲۴ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (5 ديدگاه)

    ۱_ فعلا که سه سوت پیشفروشش تموم شد !!!
    ۲_ ای کاش همون قالبهای مزدا ۱۰۰۰ را میخریدند از ژاپن و اینجا تولید میکردند
    ۳_ مطمئنن ۱۰۰۰ مرتبه از وانت پیکان که هیچی نداره بهتره
    فقط بحث قیمته که تو ایران هیچ ماشینی بقیمت واقعی دست مصرف کننده بیچاره نمیرسه

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  2. mohammad

    ۲۴ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (126 ديدگاه)

    به نظر من این وانت پراید فقط و فقط به درد صحرا و بارکشی میخوره که عقبش گردو و بادوم بار کنن !هههههه

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  3. مسعود

    ۲۴ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    به نظرمن طراحی قسمت کابین عقب و سپرعقب و درب اتاق بارش خیلی عالیه واز عقب خیلی خوشکله

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  4. محمد

    ۲۴ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    به نظر من شاید ماشین خوبی در بیاید

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  5. عرفان

    ۲۴ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (91 ديدگاه)

    خدایااااااااا کاش زود تر بیاد تو خیابوناااا….
    خنده بازار ….
    مملکت داره از انواع اقسام پراید سر میره …..
    بس کنین دیگه… گندشو در آوردین

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  6. mehdi moradi

    ۲۴ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (22 ديدگاه)

    سایپا واقعا دمت گرم عجب چیزی ساختی میشه جوجه هامون را باهاش جابجا کنیم مگه نه…!

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  7. داود

    ۲۴ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سایپا واقعا خسته نباشی زحمت کشیدی بخدا

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  8. پیمان

    ۲۴ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    واقعا نمیدونم چی بگم از این همه خلاقیت…واقعا جای تاسف داره…
    میشه به عنوان زنبیل ازش استفاده کرد…دیگه شورشو در اوردن…

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  9. ابوالفضل

    ۲۴ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    یه زحمت کوچیک واسه طراحی پوزه ماشین هم داشته باشین – حداقل هزینه کسورات بخش انتهایی ماشین رو واسه تخفیف قیمت لحاظ کنین . . . .

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  10. جواد

    ۲۴ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    ایول اینو واسه بچه کوچیکم میگیرم بره با بچهای محل بازی کنه عین ماشین کوکی میمونه اون قدیمیها یادشئنه اتوبان کودک بود ماشینهای برقی داشت هههههههههههههه
    حالا بیا فکر اینوبکن ارتفاع بزنی رینگ اسپرت کنی سیستم ببندی شیشه دودی بری باهاش بد بری هندونه بفروشی بازم ههههههههههههه
    جک ۹۲ داره میاد بازار

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  11. جواد

    ۲۴ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    هنر نزد سایپا هست و بس اقا ما مخلص ساسپا هستیم

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. ahmad

      ۲۶ بهمن ۱۳۹۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      حرف نداره!!!!!!!!!!!!!!!!

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  12. جواد

    ۲۴ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    منم یه طرح دارم یه پراید با سقف کروکی هم درست کنین به یاد ژیان ههههههههههههه
    انقدر طرح تو مخم هست حاضرم مجانی در اختیار سایپا عزیز بذارم
    ژیان مهاری پراید مهاری
    فولکس پراید بدون رادیاتور هوا خنک
    مزدا هزار پراید هزار
    سوزوکی ۱۰۰۰ موتور ۴ سیلنر (پراید دوچرخ)

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  13. سجاد

    ۲۴ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    خداییش اینم یه نوع نبوغه؟خلاقیته؟ ابتکاره؟
    چیه؟
    خداییش یکی بیاد بگه این چیه؟

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  14. سجاد

    ۲۴ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    میگم یه عکس در حال بار بردن هم میزاشت بد نبود،حسابی میخندیدیم

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  15. حسین

    ۲۴ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (16 ديدگاه)

    قدو بالای تو رعنارو بنازم.به به عجب ماشینی.عجب طراحی پیچیده ای فکر کنم موتخصصین و فوق موتخصصین سایپا ۱۰سالی روی این پروژه عظیم سخت کارکردن تا به این نتیجه عالی رسیدن.حال میده یه کاسه توالت بزاری پشتشو یه مصتراب سیار نقلی دنج درست کنی و تو شهر بچرخی

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. دلامونته

      ۲۶ بهمن ۱۳۹۱
      سوابق: (278 ديدگاه)

      داداش فکر نکن اینم یه شبه ساختن ،پنج سال پیش توی مجله ماشین گزازش تبدیل یراید DM به وانت را به عنوان یه طرح مفهومی ارائه دادند،منتها اونقدر طراحی پیجیده بود که نتونستند اونو ۵ سال پیش به تولید انبوه برسونند و تا امروز طول کشیده، جالب اینجاست که ابتدای دفترچه راهنمای همشون هم میزنند: ایرانی شایسته بهترین هاست

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  16. عرفان

    ۲۴ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (91 ديدگاه)

    هنــــر نـــــــــزد ایـــــــــرانیـــــــــــــان است و بــــــــــــــــــس…!!!! هه هه هه

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  17. علیرضاا

    ۲۵ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    حساب کردین با پول این ماشین چند تا فرقون میشه خرید

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  18. آرش

    ۲۵ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    حساب کردین با پول این ماشین چند تا فرقون میشه خرید

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  19. محمد

    ۲۵ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (6 ديدگاه)

    واقعا دمتون گرم خودروساز های خارجی میان مثل پورشه فراری و… رو تولید میکنن شماها برداشتین همون پراید رو صندلی عقب هاشو باز کردین شده وانت کارا با هزارتا ادعا هر کی ندونه فکر میکنه شما بوگاتی طراحی کردید باز خود پراید عقبش سه نفر میتونن بشینن ولی این چی اگه یکدونه باربند پشتش ببندی میشه ۴۶۰ کیلو فقط بدرد سوارشدن میخوره بدرده هیچی نمیخوره

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  20. محمد حسین(خبره و طراح معروف خودرو)

    ۲۶ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (5 ديدگاه)

    میدونید به اینا نمیشه بگی پیشرفت!
    اینا همه پسرفتن!
    چه معنی داره ماشینی با این ایمنی کمو موتور بی قدرت که دیگه بدرد این دورو زمونه نمیخوره تبدیل به همه چی بشه!!معلوم نیست شایدم پس فردا موتورشو تو یه بدنه دیگه بزارن اونوقت اسمشو بزارن پیشرفت!
    شاید بشه مثه داستان پیکان که هنوز واسه بعضی از ماشینا موتور اونو بکار میبرند!
    باحاله میگن اینا هم قانون پایستگی دارن:
    پیکان/پراید هیچوقت از بین نمیروند بلکه از نوعی به نوع دیگر واز بدنه ای به بدنه ی دیگر منتقل میشوند!!

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  21. حامد

    ۲۶ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خدایش خیلی خندیدیم جالب بود
    پراید نمی تونه مسافر جابجا کنه انوقت می خواد بار ببره!
    به نظر شما میتونه؟

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  22. mohsen

    ۲۶ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام تازه سایپا میخواد پراید کروک پراید کشنده(تریلر)اتوبوس پراید و…هزاران محصول دیگر با این ماشین درست کنه

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  23. غلامی

    ۲۶ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    همین شما ها که دارین مسخرش می کنین فردا میرید میخریدش !

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  24. محمد حسن

    ۲۶ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    خب صبر کنید ببینم یعنی باش نمیشه یه چندتا بسته نوار بهداشتی هم جا به جا کرد ولی خوبه ناشکری نکنید البته به پای وانت تویوتا که نمیرسه

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  25. mohammad

    ۲۶ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (126 ديدگاه)

    این سایپا دیگه گندشو در اورده با این طراحی هاشون پراید از هر مدل هایی که خودشون بخوان دارن وارد میکنن اه ! تا کی تا چند سال دیگه باید این روال عادی سایپا سپری بشه ها! به کجا باید شکایت برد با این طراحی مزخرف سایپا؟؟ این سایپا ابروی هرچی پراید تو دنیا برده؟؟

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  26. بهنام

    ۲۶ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بس کن دیگه سایپا چقدر مردم می خندونی .تو جیب جامیشه ؟ه ه ه ه ه

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  27. reza

    ۲۶ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    هنوز نیامده قیمتش کمتر از ازرا نیست

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  28. رضا

    ۲۶ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    به عنوان آپشن میشه یه نخ بهش وصل کرد . واقعا صنعت خودروی ما داره به کجا میره ! بیراهه راهه عقب موندگی؟

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  29. merdul

    ۲۷ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    فقط اسپرتش کنی یه باربندسیستم ۴تا رینگ اسپرت خورشیدی شیشه دودی کوپ کنی وای ن ارزششا نداره خرجش کنی مفتش گرونه مثل اسباب بازی بچه هاس…

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  30. حسن

    ۲۷ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    به نظر من این به آگاهی مردم بستگی داره.شما برید سهام دارای سایپا رو ببیینید اصلا ماشین ایرانی سوار نمیشن چه برسه به همیار ازراییل (پراید)

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا