سایپا

وانت کارا، فرزند تازه پراید

بلاخره بعد از مدتها، سایپا تصمیم گرفت یک وانت سبک را برای رقابت و شاید جانشینی وانت پیکان روانه بازار کند. آن هم از خاندان بزرگ پراید و البته نوع ارتقا یافته آن بنام X100. پیش از این سایپا در هنگام بازنشستگی پیکان، توانسته بود از خلا موجود استفاده کرده و پراید خود را جانشین آن کند و حالا در بازار وانت بارها نیز بدنبال شکست دادن دوباره حریف داخلی خود است.
وانت سایپا ۱۵۱ خودرویی با ظاهری شبیه به سایر پرایدهای سواری است که در خیابان تردد دارند و در نمای عقب نیز متفاوت از دیگر وانت‌های موجود در کشور است. فضایی که برای بار این خودرو در نظر گرفته شده، بیشتر برای سوپرمارکت‌ها مناسب است چرا که این فضا از حجمی اندک برخوردار است و نمی‌توان از آن انتظار حمل بارهای بسیار سنگین را داشت.

آگهی وانت کارا
آگهی وانت کارا-سایپا ۱۵۱
بنا به ادعای سایپا، موتور وانت سایپا ۱۵۱، موتور جدید با قابلیت یورو۴ است و توانی معادل ۶۸ اسب‌بخار را تولید می‌کند که حدود پنج اسب‌بخار از پراید سواری بیشتر است. لازم به یادآوری است قدرت پرایدهای سواری ۶۳ اسب بخار است.

سایپا 151 وانت
سایپا ۱۵۱ وانت
گیربکس و دیفرانسیل وانت سایپا ۱۵۱ نیز با تغییراتی مواجه شده تا در کاربری‌های باری موفق ظاهر شود. وانت سایپا ۱۵۱ در نمای جلو، دقیقاً همانند ۱۳۱های جدید است و هیچ تفاوتی با نمونه‌های سواری ندارد این در حالی است که در نمای عقب شاهد طراحی متفاوتی هستیم.

Saipa 151 Kara
Saipa 151 Kara
چراغ‌های این خودرو در عقب کاملا ساده است. بر روی درب عقب این وانت نیز دستگیره‌ای وجود دارد که برای باز کردن درب محفظه بار به کار می‌رود. سپر عقب وانت سایپا ۱۵۱ ترکیبی از پلاستیک و فلز است یعنی در قسمت میانی سپر، از فلز استفاده شده که خودرو را هنگام برخورد مقاوم‌تر می‌کند. باک خودرو کمی جلوتر و تا نزدیک درب راننده پیش آمده است که این مسأله می‌تواند موجب بهبود مرکز ثقل خودرو شود.

تغییرات ظاهری
سایپا ۱۵۱ در واقع نسخه وانت مدل ۱۳۱ این شرکت است که از ستون A این خودرو به عقب کاملا دستخوش تغییر شده است. زاپاس در پشت صندلی سرنشین جلو تعبیه شده و داشبورد و طراحی کلی اتاق همانند دیگر اعضای خانواده پلت‏فرم X100 و محصولات فعلی این شرکت با طرح جدید در نظر گرفته شده است‌. تنها تغییری که در اتاق نسبت به نسخه سدان می‏توان مشاهده کرد، تطبیق ابعاد و طراحی پوشش سقف است که تغییر یافته و دیگر نمی‏توان تفاوتی بین این مدل و مدل سدان را مشاهده کرد‌.

saipa 151 kara
saipa 151 kara
نیمی از تغییرات این خودرو در مقایسه با نسخه‏ های سدان به سیستم‏های فنی شامل ترمز‌، سیستم تعلیق و گیربکس مربوط می‏شود و نیمی دیگر به تغییرات عمده صورت گرفته برای نصب و طراحی محل بار‌. طراحی نمای عقب این وانت به هیچ وجه شما را یاد پراید یا دیگر محصولات سایپا نمی‏ اندازد‌؛ طرحی جدید با چراغ‏های عمودی و کشیده که پیش‏تر در وانت تندر‏۹۰ مشاهده شده بود‌. سپر عقب نسبتا کوتاه طراحی شده اما در کل طرحی ساده و در عین حال زیبا دارد و در نسخه پروتوتایپی که ما ملاقات کردیم، جنس پلاستیک آن کمی خشک و شکننده بود که مطمئنا در نسخه تولیدی اینگونه نخواهد بود و قرار است به صورت سه تکه و ترکیبی از پلیمر و فلز باشد‌. برای باز‌کردن در کوچک قسمت بار نیازی نیست مانند وانت‏های دیگر دو قفل مکانیکی را آزاد کنید بلکه دستگیره‏ای مانند دستگیره در برای آن تعبیه شده که با باز کردن آن‌، در محل بار به سادگی باز و بسته می‏شود‌. حجم باک همانند نسخه سدان ۳۷ لیتر است اما محل باک خودرو به کمی جلوتر از محل بار تغییر مکان داده و محل در باک نیز به نزدیک در راننده تغییر یافته است‌.

تجربه راندن
وانت ها یا چهارچرخ متحرک هستند و یا اینکه تک محور بوده و دیفرانسیل عقب می‌باشند اما وانت سایپا ۱۵۱ با توجه به اینکه قبلاً یک خودروی سواری بوده بنابراین فاقد نکات فنی موجود در پیکاپ‌ها است چرا که این وانت یک ماشین کوچک و دیفرانسیل جلو است.

سایپا 151 کارا
سایپا ۱۵۱ کارا
از آنجا که عقب خودروهای دیفرانسیل جلو هنگام خروج از پیچ تمایل به خارج شدن از آن را دارند، نباید از وانت سایپا ۱۵۱‌ نیز انتظار داشت که این ویژگی را نداشته باشد زیرا داشتن این انتظار از خودروهای دیفرانسیل عقب منطقی‌تر است.

سایپا 151 کارا
سایپا ۱۵۱ کارا
وارد شدن به کابین خودرو کمی سخت انجام می‌گیرد چرا که کابین از فضای کمی برخوردار است البته‌ این مشکل در اکثر پیکاپ‌های موجود در کشور به خصوص پیکاپ‌های تک‌کابین دیده می‌شود و تقریباً امری عادی است. این در حالی است که زاپاس خودرو نیز در پشت صندلی سرنشین کناری تعبیه شده است.

سایپا 151 کارا
سایپا ۱۵۱ کارا
با ورود به کابین با نمایی آشنا روبه‌رو می‌شویم. همه چیز همانند نمونه‌های جدید پراید است همان خودروهایی که بر روی پلت‌فرم X100 به صورت مقاوم‌تر ساخته شده‌اند. غربیلک فرمان با توجه به قابلیت طرح و وجود ایربگ برای راننده، مانند غربیلک فرمان پرایدهای ایربگ‌دار است اما تفاوت اصلی در راحتی راننده است چرا که به دلیل حذف فضای پشت صندلی‌ها، راننده چندان امکان تنظیم صندلی را مطابق جثه، قد و وزن خود ندارد. بنابراین می‌‌توان گفت وانت سایپا ۱۵۱ برای نشستن افراد بلند قد در کابین اندکی کار را سخت می‌کند.

البته ‌صندلی‌ها قابلیت جلو و عقب رفتن را دارند اما نه آنقدر که یک فرد قد بلند بتواند متناسب با وضعیت خود آن را تنظیم کند. این نکته را نیز نباید از یاد برد که صندلی‌ها نیز فعلاً همانند نمونه‌های قدیمی پراید بوده و راحتی صندلی‌ها X100 را ندارند.

کولر خودرو نیز برای خریداران این وانت کوچک قابل توجه خواهد بود چرا که وانت پیکان فاقد کولر است. با روشن کردن خودرو شروع به حرکت می‌کنیم. همه چیز همانند پراید سواری است وضعیت تعویض دنده، پیچش فرمان، شتاب و بسیاری از موارد دیگر همه و همه شما را به یاد سواری پراید می‌اندازد.

اگرچه توان وانت سایپا ۱۵۱ افزایش پیدا کرده اما با توجه به اینکه وزن آن نیز مقداری بیشتر شده، بنابراین شتاب آن با سواری پراید تفاوت چندانی ندارد که البته این شتاب برای یک وانت مناسب به نظر می‌رسد.

فرمان خودرو اندکی سفت است و با توجه به حجم کم کابین، گرداندن آن کار دشواری است. سیستم تعلیق عقب خودرو دچار تغییراتی شده و کمک فنر تلسکوپی و فنر تخت در آن به کار رفته است. چرا که خودروهای باری سیستم تعلیقی متفاوت از سواری‌ها دارند. در هنگام راندن با این خودرو و عبور از ناهمواری‌ها، شاهد تکان‌هایی در قسمت عقب هستیم. البته این نکته را نباید فراموش کرد که این تکان‌ها در همه وانت‌ها مشترک بوده و غیرطبیعی نیست. سر پیچ‌ها نیز تمایل قسمت عقب خودرو به بیرون پیچ است.

ظرفیت
به نظر شما وانتی با ظرفیت حمل بار ۴۶۰ کیلوگرم برای کدام صنف می‌تواند مناسب باشد؟سایپا ۱۵۱ قادر به حمل ۴۶۰ کیلوگرم بار است که البته در نمونه گازسوز این ظرفیت به ۳۸۰ کیلوگرم می‌رسد.

سایپا 151 کارا
سایپا ۱۵۱ کارا
وزن این خودرو در حالت بنزین‌سوز ۹۰۰ کیلوگرم بوده و در نمونه گازسوز ۹۸۵ کیلوگرم است. اگر بخواهیم مقایسه‌ای با پرایدهای سواری داشته باشیم باید بگویم که قدرت بیشتر موتور این خودرو صرف وزن بالاتر این خودرو نسبت به پرایدهای سواری می‌شود. البته موتورهای جدیدتری نیز برای این خودرو در نظر گرفته شده است که قوی‌تر از نمونه Hp+ هستند. به طور کلی موتور این خودرو قادر است ۱۵۱۰ کیلوگرم وزن را بکشد که این عدد شامل وزن خودرو نیز می‌شود. این خودرو شاید بیشتر از هر صنف دیگری برای سوپرمارکت‌‌ها مناسب باشد چرا که وزن کالاهای موردنظر آنها زیاد نبوده و وانت سایپا ۱۵۱ قادر به حمل آن خواهد بود.

قیمت
این خودرو در حالی راهی بازار می‌شود که تولید وانت پیکان با کاهش روبه‌رو شده و این وانت کوچک نیز می‌تواند پا جای پای وانت پیکان گذاشته و سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهد. سایپا ۱۵۱ تابستان سال ۱۳۹۲ راهی بازار ایران می‌شود تا شانس خود را امتحان کند. قیمت حدودی اعلام شده آن پایینتر از سایپا ۱۳۱ سواری است. پس باید دید که در آن زمان قیمت خانواده پراید به کجا می رسد!

منبع: دنیای خودرو

مطالب مشابه

‫۸۹۸ دیدگاه

  1. چوپان

    ۹ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من باید گوسفندمو سوارش کنم یا اینو سواره گوسفنده کنم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  2. حسن چوباز

    ۹ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    حرف نداره واقعا فرغون قشنگیه

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  3. حسن چوباز

    ۹ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    اگر کپسول cngبذارم عقبش بعد چی سوارش کنم خلال دندون؟

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  4. پراید

    ۹ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    میازار موری که دانه کش است که جدش در تگزاس هفتیرکش است.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  5. محمد

    ۹ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (6 ديدگاه)

    بیچاره پراید
    چه بلاهایی که سرش نیومد

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. SALAR

      ۱۱ اسفند ۱۳۹۲
      سوابق: (378 ديدگاه)

      …………………..

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  6. عرفان

    ۹ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (91 ديدگاه)

    نه خدایــــــــــــــــــــــــــــی
    نگاش کن
    مرگ من نگاش کن…
    انگا داره بت فحش میده…

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  7. ناصر

    ۹ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    مورچه چیه که کله پاچش باشه

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. SALAR

      ۱۱ اسفند ۱۳۹۲
      سوابق: (378 ديدگاه)

      ………………………..

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  8. مکانیک

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (6 ديدگاه)

    چقدر شبیه نوزاد قورباغه هست

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  9. اکبر

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام به دردمن میخوره آخه من دوست دارم ماشین اسپرت کنم فقط به درداسپرت کردن میخوره و تمام
    خیلی خوبه فقط اگه جلوش شبیه پراید۱۱۱میشد عالی بود اونوقت میشد کلون فروختش

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  10. ناشناس

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (9 ديدگاه)

    این هم یکی دیگر از کرامات مدیران سایپا

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  11. محمد حسین(خبره و طراح معروف خودرو)

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (5 ديدگاه)

    این دیگه چه صیغه ایه؟
    من تو مجله خوندم که فقط میشه باهاش ۴۶۰ کیلوبار ببریم!که ۱۵۰ کیلو میشه وزن دوتا آدم دیگه چیش میمونه؟فقط بدر دوتا گونی باام و پسته میخوره نه اساسو نه ابزار کار!
    آخه این پیشرفته!ده جور از یه ماشین بی کیفیت میسازین در حالی که خارج حدود ۳ماشین نوع کاملا متفاوت تو یه سال میدن بیرون!به امید اینکه حداقل یه ماشین درست کنیم که ازش راضی باشیم و همه جا ببینیمش!

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  12. milad

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    و دستاوردی دیگر در سال تولید ملی

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  13. shamsolah

    ۱۱ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خیلی ممنون از اینکه موجبات شادی مارا فراهم کردید D:

    با این شاهکارتان توقع دارید چی بگم):

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  14. محمد حسین(خبره و طراح معروف خودرو)

    ۱۱ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (5 ديدگاه)

    به خدا تاسف میخورم وقتی میبینم این جوری دارن سطح خودروسازی ایرانو که هرروز میتونه پیشرفت کنه رو بیاریم پایین!!آخه رسمش نیست با این همه امکانات و استعداد این طوری جلوی تمام خودروسازان ضایع بشیم!

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  15. 0292 سابق

    ۱۲ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    فکر کنم میدونید که خودرو باربر در موقع داشتن بار سیستم ترمز هاش زیاد خوب عمل نمیکنه بااین تفاسیر پراید خودرو خوبی نیست چه برسه باهاش بار هم ببرید آخه چرا به فکر سلامتی یک انسان نیستید، همون بهتر که وانت رو توسعش بدیم

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  16. رضا

    ۱۲ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    نمدونم چی بگم توهینم که درست نیست ولی واقعا باید گفت حیف همون اکسیژنی که مدیران سایپا و ایران خودرو مصرف می کنند.دوچرخه رو همیشه از نوع اختراع می کنند.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  17. مجید

    ۱۳ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    به نظر من موتور ۳چرخ باری بخری خیلی بهتره.تازه ۱تن بار میبره نه ۵۰۰کیلو.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  18. محمد حسین(خبره و طراح معروف خودرو)

    ۱۳ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (5 ديدگاه)

    جای بسی تاسف!از فردا این تبلیغو دیگه میبینیمو امیدوار میشیم!!!!!!!!
    توجه توجه!
    وانتی از جوب آریایی قطعه دسته بیلی از تخت جمشید
    باقدرتی بسیار بالا! دیگر نگران انتقال اساس نباشید ما تمام خلال دندونها و مدادهای شمارا باسرعت ۳۰ کیلومتر بر ساعت میبریم!!وانت کارا محصولی کاملا شگفت انگیز از سایپا!!!!!!!!
    بخدا این حق مانیست که اینجوری مردم اونور که بضور پول درمیارن به ما هرهر بخندن ما دوباره تولید کنیم!!!!

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  19. حسین از یاسوج

    ۱۴ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    تو شهر ما وانت سایپا با اون قدرتش زیر بار کم میاره چه برسه به این جوجه مرغ.شاید واسه تهران خوب باشه که داخل ترافیک بشه باهاش لایی کشید

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  20. دلامونته

    ۱۴ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (278 ديدگاه)

    مدیر فروش سایپا:
    هدف از تولید وانت کارا رقابت با وانت فورد F 150 و دست یابی به بازار آمریکای شمالی بوده است.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  21. azizi

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (58 ديدگاه)

    دوستان به این ۱۵۱ ناز توهین نکنید . چون این خودرو ساخته شده برای شرکتهای تولید دستمال کاغذی و پوشک کامل بچه و پ……

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  22. حسین

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (25 ديدگاه)

    قاتلی جدید در راه است….

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  23. عینک ریبون

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    مهندسای سایپا این همه حقوق میلیونی میگیرن که این قورباغه رو طراحی کنن.واقعاً فکر خودتون نیستید فکر آبروی ما باشید

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  24. نخرین

    ۱۶ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (28 ديدگاه)

    فقط واسه کارتون خالی جمع کردن خوبه ….. واقعا واسه سایپا متاسفم ….پراید تنش تو گور رو ویبرس

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. سالار

      ۱۱ اسفند ۱۳۹۲
      سوابق: (378 ديدگاه)

      واقعا

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  25. رسول

    ۱۶ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (12 ديدگاه)

    به نظر من هیچ یک از شما اطلاعاتی در مورد ۱۵۱ نمیدونین که این قدر انتقاد میکنین – تنهاترین مشکلی که داره به نظر من بخش جلویشه – عالی هم نیست ولی تقریبا خوبه > اشکالی نداره مخالفت کنین شما هم مخالف بزن خجالت نکش !!!

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  26. رسول

    ۱۶ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (12 ديدگاه)

    آفرین

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  27. محمد

    ۱۶ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (20 ديدگاه)

    بنظرم خیلی خوبه چون با پراید معمولی بیشتر از ۴تا دختر نمیشد بلند کرد. الان با این میشه ۷تا دختر بلند کرد یکی جلو ۶تا تو بار (با احتساب وزن میانگین هر نفر ۶۵ کیلو) فقط بدرد دختر بازی میخوره.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. رضا تفرشی

      ۲۱ اسفند ۱۳۹۱
      سوابق: (2 ديدگاه)

      جالب بود به اینش فکر نکرده بودم:)

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
    2. ا

      ۳۰ اسفند ۱۳۹۱
      سوابق: (2 ديدگاه)

      دختر بازی ههههه.آره برو همین کارو بکن.فرداش باید ۸ نفرتون رو تشییع کنن!

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  28. محمد رضا

    ۱۶ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    واقعا نمی دونم این مهندسین ایرانی سلیقه ندارن که همچین چیزی رو میسازن.به خدا یه کم فکر کنید خیلی قشنگ تر از این در میاد.
    حداقل مثه چینی ها از مدل های جدید الگو بگیرید.آبروی ایران با تولید این وانت در جهان حفظ شد

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  29. مسعود

    ۱۷ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    واقعا که
    آخه تا کی باید کشته بدیم
    واقعا قاتلی جدید در راه است.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  30. حسین

    ۱۷ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (2307 ديدگاه)

    مزیت وانت پی . یو . وان نسبت به کارا:
    در حالت بنزین سوز ظرفیت حمل بار ۷۰۰ کیلوگرم و گازسوز ۶۰۰ کیلوگرم!
    دیفرانسیل عقب!
    کابینش طبق حرف سازنده بزرگ تر از وانت پیکان!
    کابین حمل بار بزرگتر از کابین حمل وانت پیکان!
    البته باید صبر کرد تا هر دو رو از نزدیک دید!

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. سالار

      ۱۱ اسفند ۱۳۹۲
      سوابق: (378 ديدگاه)

      همینه که میگی.

      موافقم ۰
      مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا