سایپا

وانت کارا، فرزند تازه پراید

بلاخره بعد از مدتها، سایپا تصمیم گرفت یک وانت سبک را برای رقابت و شاید جانشینی وانت پیکان روانه بازار کند. آن هم از خاندان بزرگ پراید و البته نوع ارتقا یافته آن بنام X100. پیش از این سایپا در هنگام بازنشستگی پیکان، توانسته بود از خلا موجود استفاده کرده و پراید خود را جانشین آن کند و حالا در بازار وانت بارها نیز بدنبال شکست دادن دوباره حریف داخلی خود است.
وانت سایپا ۱۵۱ خودرویی با ظاهری شبیه به سایر پرایدهای سواری است که در خیابان تردد دارند و در نمای عقب نیز متفاوت از دیگر وانت‌های موجود در کشور است. فضایی که برای بار این خودرو در نظر گرفته شده، بیشتر برای سوپرمارکت‌ها مناسب است چرا که این فضا از حجمی اندک برخوردار است و نمی‌توان از آن انتظار حمل بارهای بسیار سنگین را داشت.

آگهی وانت کارا
آگهی وانت کارا-سایپا ۱۵۱
بنا به ادعای سایپا، موتور وانت سایپا ۱۵۱، موتور جدید با قابلیت یورو۴ است و توانی معادل ۶۸ اسب‌بخار را تولید می‌کند که حدود پنج اسب‌بخار از پراید سواری بیشتر است. لازم به یادآوری است قدرت پرایدهای سواری ۶۳ اسب بخار است.

سایپا 151 وانت
سایپا ۱۵۱ وانت
گیربکس و دیفرانسیل وانت سایپا ۱۵۱ نیز با تغییراتی مواجه شده تا در کاربری‌های باری موفق ظاهر شود. وانت سایپا ۱۵۱ در نمای جلو، دقیقاً همانند ۱۳۱های جدید است و هیچ تفاوتی با نمونه‌های سواری ندارد این در حالی است که در نمای عقب شاهد طراحی متفاوتی هستیم.

Saipa 151 Kara
Saipa 151 Kara
چراغ‌های این خودرو در عقب کاملا ساده است. بر روی درب عقب این وانت نیز دستگیره‌ای وجود دارد که برای باز کردن درب محفظه بار به کار می‌رود. سپر عقب وانت سایپا ۱۵۱ ترکیبی از پلاستیک و فلز است یعنی در قسمت میانی سپر، از فلز استفاده شده که خودرو را هنگام برخورد مقاوم‌تر می‌کند. باک خودرو کمی جلوتر و تا نزدیک درب راننده پیش آمده است که این مسأله می‌تواند موجب بهبود مرکز ثقل خودرو شود.

تغییرات ظاهری
سایپا ۱۵۱ در واقع نسخه وانت مدل ۱۳۱ این شرکت است که از ستون A این خودرو به عقب کاملا دستخوش تغییر شده است. زاپاس در پشت صندلی سرنشین جلو تعبیه شده و داشبورد و طراحی کلی اتاق همانند دیگر اعضای خانواده پلت‏فرم X100 و محصولات فعلی این شرکت با طرح جدید در نظر گرفته شده است‌. تنها تغییری که در اتاق نسبت به نسخه سدان می‏توان مشاهده کرد، تطبیق ابعاد و طراحی پوشش سقف است که تغییر یافته و دیگر نمی‏توان تفاوتی بین این مدل و مدل سدان را مشاهده کرد‌.

saipa 151 kara
saipa 151 kara
نیمی از تغییرات این خودرو در مقایسه با نسخه‏ های سدان به سیستم‏های فنی شامل ترمز‌، سیستم تعلیق و گیربکس مربوط می‏شود و نیمی دیگر به تغییرات عمده صورت گرفته برای نصب و طراحی محل بار‌. طراحی نمای عقب این وانت به هیچ وجه شما را یاد پراید یا دیگر محصولات سایپا نمی‏ اندازد‌؛ طرحی جدید با چراغ‏های عمودی و کشیده که پیش‏تر در وانت تندر‏۹۰ مشاهده شده بود‌. سپر عقب نسبتا کوتاه طراحی شده اما در کل طرحی ساده و در عین حال زیبا دارد و در نسخه پروتوتایپی که ما ملاقات کردیم، جنس پلاستیک آن کمی خشک و شکننده بود که مطمئنا در نسخه تولیدی اینگونه نخواهد بود و قرار است به صورت سه تکه و ترکیبی از پلیمر و فلز باشد‌. برای باز‌کردن در کوچک قسمت بار نیازی نیست مانند وانت‏های دیگر دو قفل مکانیکی را آزاد کنید بلکه دستگیره‏ای مانند دستگیره در برای آن تعبیه شده که با باز کردن آن‌، در محل بار به سادگی باز و بسته می‏شود‌. حجم باک همانند نسخه سدان ۳۷ لیتر است اما محل باک خودرو به کمی جلوتر از محل بار تغییر مکان داده و محل در باک نیز به نزدیک در راننده تغییر یافته است‌.

تجربه راندن
وانت ها یا چهارچرخ متحرک هستند و یا اینکه تک محور بوده و دیفرانسیل عقب می‌باشند اما وانت سایپا ۱۵۱ با توجه به اینکه قبلاً یک خودروی سواری بوده بنابراین فاقد نکات فنی موجود در پیکاپ‌ها است چرا که این وانت یک ماشین کوچک و دیفرانسیل جلو است.

سایپا 151 کارا
سایپا ۱۵۱ کارا
از آنجا که عقب خودروهای دیفرانسیل جلو هنگام خروج از پیچ تمایل به خارج شدن از آن را دارند، نباید از وانت سایپا ۱۵۱‌ نیز انتظار داشت که این ویژگی را نداشته باشد زیرا داشتن این انتظار از خودروهای دیفرانسیل عقب منطقی‌تر است.

سایپا 151 کارا
سایپا ۱۵۱ کارا
وارد شدن به کابین خودرو کمی سخت انجام می‌گیرد چرا که کابین از فضای کمی برخوردار است البته‌ این مشکل در اکثر پیکاپ‌های موجود در کشور به خصوص پیکاپ‌های تک‌کابین دیده می‌شود و تقریباً امری عادی است. این در حالی است که زاپاس خودرو نیز در پشت صندلی سرنشین کناری تعبیه شده است.

سایپا 151 کارا
سایپا ۱۵۱ کارا
با ورود به کابین با نمایی آشنا روبه‌رو می‌شویم. همه چیز همانند نمونه‌های جدید پراید است همان خودروهایی که بر روی پلت‌فرم X100 به صورت مقاوم‌تر ساخته شده‌اند. غربیلک فرمان با توجه به قابلیت طرح و وجود ایربگ برای راننده، مانند غربیلک فرمان پرایدهای ایربگ‌دار است اما تفاوت اصلی در راحتی راننده است چرا که به دلیل حذف فضای پشت صندلی‌ها، راننده چندان امکان تنظیم صندلی را مطابق جثه، قد و وزن خود ندارد. بنابراین می‌‌توان گفت وانت سایپا ۱۵۱ برای نشستن افراد بلند قد در کابین اندکی کار را سخت می‌کند.

البته ‌صندلی‌ها قابلیت جلو و عقب رفتن را دارند اما نه آنقدر که یک فرد قد بلند بتواند متناسب با وضعیت خود آن را تنظیم کند. این نکته را نیز نباید از یاد برد که صندلی‌ها نیز فعلاً همانند نمونه‌های قدیمی پراید بوده و راحتی صندلی‌ها X100 را ندارند.

کولر خودرو نیز برای خریداران این وانت کوچک قابل توجه خواهد بود چرا که وانت پیکان فاقد کولر است. با روشن کردن خودرو شروع به حرکت می‌کنیم. همه چیز همانند پراید سواری است وضعیت تعویض دنده، پیچش فرمان، شتاب و بسیاری از موارد دیگر همه و همه شما را به یاد سواری پراید می‌اندازد.

اگرچه توان وانت سایپا ۱۵۱ افزایش پیدا کرده اما با توجه به اینکه وزن آن نیز مقداری بیشتر شده، بنابراین شتاب آن با سواری پراید تفاوت چندانی ندارد که البته این شتاب برای یک وانت مناسب به نظر می‌رسد.

فرمان خودرو اندکی سفت است و با توجه به حجم کم کابین، گرداندن آن کار دشواری است. سیستم تعلیق عقب خودرو دچار تغییراتی شده و کمک فنر تلسکوپی و فنر تخت در آن به کار رفته است. چرا که خودروهای باری سیستم تعلیقی متفاوت از سواری‌ها دارند. در هنگام راندن با این خودرو و عبور از ناهمواری‌ها، شاهد تکان‌هایی در قسمت عقب هستیم. البته این نکته را نباید فراموش کرد که این تکان‌ها در همه وانت‌ها مشترک بوده و غیرطبیعی نیست. سر پیچ‌ها نیز تمایل قسمت عقب خودرو به بیرون پیچ است.

ظرفیت
به نظر شما وانتی با ظرفیت حمل بار ۴۶۰ کیلوگرم برای کدام صنف می‌تواند مناسب باشد؟سایپا ۱۵۱ قادر به حمل ۴۶۰ کیلوگرم بار است که البته در نمونه گازسوز این ظرفیت به ۳۸۰ کیلوگرم می‌رسد.

سایپا 151 کارا
سایپا ۱۵۱ کارا
وزن این خودرو در حالت بنزین‌سوز ۹۰۰ کیلوگرم بوده و در نمونه گازسوز ۹۸۵ کیلوگرم است. اگر بخواهیم مقایسه‌ای با پرایدهای سواری داشته باشیم باید بگویم که قدرت بیشتر موتور این خودرو صرف وزن بالاتر این خودرو نسبت به پرایدهای سواری می‌شود. البته موتورهای جدیدتری نیز برای این خودرو در نظر گرفته شده است که قوی‌تر از نمونه Hp+ هستند. به طور کلی موتور این خودرو قادر است ۱۵۱۰ کیلوگرم وزن را بکشد که این عدد شامل وزن خودرو نیز می‌شود. این خودرو شاید بیشتر از هر صنف دیگری برای سوپرمارکت‌‌ها مناسب باشد چرا که وزن کالاهای موردنظر آنها زیاد نبوده و وانت سایپا ۱۵۱ قادر به حمل آن خواهد بود.

قیمت
این خودرو در حالی راهی بازار می‌شود که تولید وانت پیکان با کاهش روبه‌رو شده و این وانت کوچک نیز می‌تواند پا جای پای وانت پیکان گذاشته و سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهد. سایپا ۱۵۱ تابستان سال ۱۳۹۲ راهی بازار ایران می‌شود تا شانس خود را امتحان کند. قیمت حدودی اعلام شده آن پایینتر از سایپا ۱۳۱ سواری است. پس باید دید که در آن زمان قیمت خانواده پراید به کجا می رسد!

منبع: دنیای خودرو

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۹۰۰ دیدگاه‌ها

  1. ؟؟؟

    ۳۰ فروردین ۱۳۹۲
    سوابق: (8 ديدگاه)

    واى حالم به هم خورد
    چى فکر کردن که این لگن رو طراحى کردن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. توفیق

    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۲
    سوابق: (4 ديدگاه)

    حیاروخوردن یه پارچ اب هم روش.خجالت نمیکشن پرایدروتبدیل به وانت کردن.فقط دیدن فروش سواریش خوبه پس وانتش هم بسازیم که خوب پولی میشه به جیب زد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. مجتبی

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    1-خدایش میگم! واسه اسپرت حرف نداره؟
    2-همین ملت ببین چه جوری این ماشینو میخرن؟
    3-…………………..!!!!!!!!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. مهسا

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ای بابا ماهم دل خوش کردیم تولید کننده ماشین هستیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. x-master

    ۴ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (97 ديدگاه)

    نه بابا لگن چیه.این سرور دوج رم و تویوتا هایلوکس و فورد اف 150 هست.
    این مشخصات فنیش اینطوریه:

    1-موتورش 3200 v8 hemi هست.

    2-حمل بار تا 2256 کیلوگرم امکان پذیره.

    3-حداکثر سرعتش 230 کیلومتر در ساعت و 0 تا 100اش 6.8 ثانیه هست.

    4-رینگ های 25 اینچی. :d

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. كريم آق منگول

    ۱۱ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (7 ديدگاه)

    یکی بره جلوی این سایپارابگیره………………………
    آبرو چندین ساله ایران رابرده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. امیر

    ۱۳ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با نیم تن بار، کولر روشن، با سوخت گاز، تو سر بالایی… چه شود…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. sepehr

    ۱۷ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    آقا کار به طراحی تخیلیش ندارم….
    خوراک درگ و ریسه
    ببینید تقویت شدش چه میکنه
    باور کنید اگه اکسل عقب روش میذاشتن موقع استارت تو درگ جفت چرخ جلوش بلند میشد…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. مجید

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام.
    وانت پراید هم خوب و خوش ترکیب است و بد نیست که یکبار امتحانش کنیم؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. مجید

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام.
    بالاخره که من وانت پیکان رو بیشتر از وانت پراید ترجیح می دم. اما بد نیست که امتحانش بکنیم، نه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. اوستا

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    ما شا ا… رکور د زدند
    انتظار دارم که اینو در حال رقابت با شورلت سیوررادو و دوج رم ببینم
    چششون نزنند یه اسفند دود کنید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. اوستا

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    واقعا که صنعت خودرو سازی ایران یک طراح هم نداره
    لطفا یک اسفند دود کنید
    چون فردا میخواد که با دوج رم بجنگه
    ماشاا……………………………………………………………………….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. amir

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    واقعا پیش خودشون چه فکری کردن که اینو طراحی کردن
    از خودش تا حالا این سوال پرسیدن:
    اگه اینا گمرک رو ازاد کنن مردم میان این ماشیناشونو سوار شن؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. ارشیا

    ۲۸ تیر ۱۳۹۲
    سوابق: (144 ديدگاه)

    خیلی وانت آشغالیه 151

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. farhad

    ۱ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دوستان من یه وانت پیکان از این سپر جدیدا دارم باید بگم مفتش گرونه اصطحلاک بالا مصرف بالا جلوبندی فاجعه هنوز هیچی نشده همه جاش صدا میده زیرشو نگاه کنید خندتون میگیره باکشو انگار با طناب بستن به بدنه همه چیزشو با خال جوش چسبوندن نه ترمز داره نه امنیت سرعتش به 100 تا که میرسه هیچ کنترلی روش ندارم از وقتی ام که از گرفتم موتورش روغن کم میکنه بعد 2000 کیلومتر کارکرد یک لیترم روغن تو کارترش نمیمونه بردم گارانتی اونجا بهم گفتن همشون همینه دست بهش بزنیم بدتر میشه تو ترافیک و سر بالایی هم مدام جوش میاره اون از ماشینشون اینم از خدمات پس از فروش شون.یه پراید مدل 81 دارم انصافاً از وقتی که گرفتم من و که اذیت نکرده البته منم خوب بهش میرسم در کل واسه کار سبک به نظر من وانت پراید بهتر از وانت پیکانه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. محسن

    ۱۰ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    دوستان درسته پراید ماشین نیست چه برسه به وانتش
    ولی قبول کنید بدرد بعضی مشاغل میخوره
    من با اینکه از پراید خوشم نمیاد ولی قصد خرید وانتشو دارم . کارمو راه میندازه
    دوستان این یه پرایده اونم با ضرفیت 400 کیلو باید همینقد ازش انتظار داشته باشیم نباید با یه وانت شاسی دار با ضرفیت 2تن مثل نیسان مقایسه کرد !

    حالا بعدها میبینید همین ماشین چقدر فروش داره …

    با تشکر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. امیر

    ۱۱ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بابا این دیگه چه اشغالیه به جای دستکاری کردن براید برید یه خودرو بسازید متناسب با نیاز ملت نه با این اشغالا مردمو اذیت کنید که هر روز بدلیل خرابی جلوی درب نمایندگیها باشن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. محمد

    ۱۱ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (5 ديدگاه)

    مشخصات فنی این خودرو:
    نوع موتور:V8 32 سوپاپ
    حجم موتور:6.4 لیتری
    قدرت موتور:505/6500 اسب بخار
    گشتاور:415/3400
    حداکثر سرعت:307 KM/h
    شتاب صفر تا صد:3.1
    استاندارد آلایندگی:Euro 5
    میانگین مصرف خودرو:9.9
    محور متحرک:4WD چهار چرخ متحرک با قابلیت قفل دیفرانسیل

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمد

      ۲۰ مرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      واقعا کاش وانت کارا این جوری بود واقعا پراید نماد عقب موندگی ایران رونشون میده قبلا میگفتیم ماشین های چینی به درد نخورن اما الان دیگه ……
      سایپا تا کی میخواد رو پراید کار کنه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  19. تهران خودرو

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    من یک وانت پیکان دارم نمیدونی اونو اونقدر میگازم 3تن بار میکنم تو سر بالایی 120تا میرم نمیدونم زیاد ناز نازی باهاش راه میرفتم ولی یهویی سوپاپپ زد و خراب شد .
    غصه نخورید رفتم نمایندگی گارانتی بود همشو برام عوض کرد؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. خودمونیم

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    خودمونیم از وانت پیکان بهتره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. عباس

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    برای این جا که وانت پیکان داره جولان میده بسیار لازم و ضروریه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. رضا

    ۲۲ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خدا غضب به این ها کرده اخه این هم شد ماشین تو ژاپن بچه های 10سالشون اینجوری میسازن بروید کمی فکر کنید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. محسن

    ۲۲ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    ببینیم و تعریف کنیم.ولی ما ایرانیا خیلی بدبختیم…. نه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. ahmad

    ۲۸ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (4 ديدگاه)

    من مطمن هستم امریکایها مشتری این ماشین میشن واز سایپا می خان تا مجوز اخذ نمایندگیشو در امریکا بده .اخه امریکایها ماشین بزرگ وقدرتمند رو دوست دارند.ولی کور خوندند ما اونا رو تحریم میکنیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. انصاف

    ۱ شهریور ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خدایی خود آقایونی که رو نمایی از ماشین کردن حاضرند این ماشینو بخرن وکار کنن یا با اون خارج از شهر برن ملت مسخره نیستند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. پویا

    ۵ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (52 ديدگاه)

    دوستان خاک تو سرمون وانت سمند وانت تندر وانت پژو وانت تیبا هم تولیدشون انبوه شده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. محمد

    ۶ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (4 ديدگاه)

    ایران یه دونه وانتم نمیتونه بزنه که به پراید ور میره؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. عبد الله

    ۶ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (4 ديدگاه)

    اونایی که میگن وانت پیکان روغن کم میکنه،هیچی از ماشین نمیدونن وگرنه به “کارتل” نمیگفتن “کارتر”

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. عبد الله

    ۶ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (4 ديدگاه)

    اینم واسه خودش یه ماشینه دیگه.حالا کپی پیس با تصرف و تلخیص
    مگه سال 79 سمندو از رو یه طرح دانشجویی مردودی آلمان با موتور گیربکس پژو و سایر ماشینا نساختن
    از رو هر ماشینی یه چیز کندن چسبوندن به هم شد : “خودروی ملی”
    همین چند وقت پیش رانا از پلت فرم 206 sd ساختن با اصول داشبورد ال90 شد خودروی ملی
    اینم گند آخرشونه.
    پراید با دوتا سرنشین تو سربالایی میمونه حالا چجوری میخواد با بار میخواد را بیفته مهندسین سخت کوش طراح میدونن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  30. عبدالله

    ۶ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (4 ديدگاه)

    فکر کنم مزدا 1000 بهتر باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا