سایپا

وانت کارا، فرزند تازه پراید

بلاخره بعد از مدتها، سایپا تصمیم گرفت یک وانت سبک را برای رقابت و شاید جانشینی وانت پیکان روانه بازار کند. آن هم از خاندان بزرگ پراید و البته نوع ارتقا یافته آن بنام X100. پیش از این سایپا در هنگام بازنشستگی پیکان، توانسته بود از خلا موجود استفاده کرده و پراید خود را جانشین آن کند و حالا در بازار وانت بارها نیز بدنبال شکست دادن دوباره حریف داخلی خود است.
وانت سایپا 151 خودرویی با ظاهری شبیه به سایر پرایدهای سواری است که در خیابان تردد دارند و در نمای عقب نیز متفاوت از دیگر وانت‌های موجود در کشور است. فضایی که برای بار این خودرو در نظر گرفته شده، بیشتر برای سوپرمارکت‌ها مناسب است چرا که این فضا از حجمی اندک برخوردار است و نمی‌توان از آن انتظار حمل بارهای بسیار سنگین را داشت.

آگهی وانت کارا
آگهی وانت کارا-سایپا 151
بنا به ادعای سایپا، موتور وانت سایپا 151، موتور جدید با قابلیت یورو4 است و توانی معادل 68 اسب‌بخار را تولید می‌کند که حدود پنج اسب‌بخار از پراید سواری بیشتر است. لازم به یادآوری است قدرت پرایدهای سواری 63 اسب بخار است.

سایپا 151 وانت
سایپا 151 وانت
گیربکس و دیفرانسیل وانت سایپا 151 نیز با تغییراتی مواجه شده تا در کاربری‌های باری موفق ظاهر شود. وانت سایپا 151 در نمای جلو، دقیقاً همانند 131های جدید است و هیچ تفاوتی با نمونه‌های سواری ندارد این در حالی است که در نمای عقب شاهد طراحی متفاوتی هستیم.

Saipa 151 Kara
Saipa 151 Kara
چراغ‌های این خودرو در عقب کاملا ساده است. بر روی درب عقب این وانت نیز دستگیره‌ای وجود دارد که برای باز کردن درب محفظه بار به کار می‌رود. سپر عقب وانت سایپا 151 ترکیبی از پلاستیک و فلز است یعنی در قسمت میانی سپر، از فلز استفاده شده که خودرو را هنگام برخورد مقاوم‌تر می‌کند. باک خودرو کمی جلوتر و تا نزدیک درب راننده پیش آمده است که این مسأله می‌تواند موجب بهبود مرکز ثقل خودرو شود.

تغییرات ظاهری
سایپا 151 در واقع نسخه وانت مدل 131 این شرکت است که از ستون A این خودرو به عقب کاملا دستخوش تغییر شده است. زاپاس در پشت صندلی سرنشین جلو تعبیه شده و داشبورد و طراحی کلی اتاق همانند دیگر اعضای خانواده پلت‏فرم X100 و محصولات فعلی این شرکت با طرح جدید در نظر گرفته شده است‌. تنها تغییری که در اتاق نسبت به نسخه سدان می‏توان مشاهده کرد، تطبیق ابعاد و طراحی پوشش سقف است که تغییر یافته و دیگر نمی‏توان تفاوتی بین این مدل و مدل سدان را مشاهده کرد‌.

saipa 151 kara
saipa 151 kara
نیمی از تغییرات این خودرو در مقایسه با نسخه‏ های سدان به سیستم‏های فنی شامل ترمز‌، سیستم تعلیق و گیربکس مربوط می‏شود و نیمی دیگر به تغییرات عمده صورت گرفته برای نصب و طراحی محل بار‌. طراحی نمای عقب این وانت به هیچ وجه شما را یاد پراید یا دیگر محصولات سایپا نمی‏ اندازد‌؛ طرحی جدید با چراغ‏های عمودی و کشیده که پیش‏تر در وانت تندر‏90 مشاهده شده بود‌. سپر عقب نسبتا کوتاه طراحی شده اما در کل طرحی ساده و در عین حال زیبا دارد و در نسخه پروتوتایپی که ما ملاقات کردیم، جنس پلاستیک آن کمی خشک و شکننده بود که مطمئنا در نسخه تولیدی اینگونه نخواهد بود و قرار است به صورت سه تکه و ترکیبی از پلیمر و فلز باشد‌. برای باز‌کردن در کوچک قسمت بار نیازی نیست مانند وانت‏های دیگر دو قفل مکانیکی را آزاد کنید بلکه دستگیره‏ای مانند دستگیره در برای آن تعبیه شده که با باز کردن آن‌، در محل بار به سادگی باز و بسته می‏شود‌. حجم باک همانند نسخه سدان 37 لیتر است اما محل باک خودرو به کمی جلوتر از محل بار تغییر مکان داده و محل در باک نیز به نزدیک در راننده تغییر یافته است‌.

تجربه راندن
وانت ها یا چهارچرخ متحرک هستند و یا اینکه تک محور بوده و دیفرانسیل عقب می‌باشند اما وانت سایپا 151 با توجه به اینکه قبلاً یک خودروی سواری بوده بنابراین فاقد نکات فنی موجود در پیکاپ‌ها است چرا که این وانت یک ماشین کوچک و دیفرانسیل جلو است.

سایپا 151 کارا
سایپا 151 کارا
از آنجا که عقب خودروهای دیفرانسیل جلو هنگام خروج از پیچ تمایل به خارج شدن از آن را دارند، نباید از وانت سایپا 151‌ نیز انتظار داشت که این ویژگی را نداشته باشد زیرا داشتن این انتظار از خودروهای دیفرانسیل عقب منطقی‌تر است.

سایپا 151 کارا
سایپا 151 کارا
وارد شدن به کابین خودرو کمی سخت انجام می‌گیرد چرا که کابین از فضای کمی برخوردار است البته‌ این مشکل در اکثر پیکاپ‌های موجود در کشور به خصوص پیکاپ‌های تک‌کابین دیده می‌شود و تقریباً امری عادی است. این در حالی است که زاپاس خودرو نیز در پشت صندلی سرنشین کناری تعبیه شده است.

سایپا 151 کارا
سایپا 151 کارا
با ورود به کابین با نمایی آشنا روبه‌رو می‌شویم. همه چیز همانند نمونه‌های جدید پراید است همان خودروهایی که بر روی پلت‌فرم X100 به صورت مقاوم‌تر ساخته شده‌اند. غربیلک فرمان با توجه به قابلیت طرح و وجود ایربگ برای راننده، مانند غربیلک فرمان پرایدهای ایربگ‌دار است اما تفاوت اصلی در راحتی راننده است چرا که به دلیل حذف فضای پشت صندلی‌ها، راننده چندان امکان تنظیم صندلی را مطابق جثه، قد و وزن خود ندارد. بنابراین می‌‌توان گفت وانت سایپا 151 برای نشستن افراد بلند قد در کابین اندکی کار را سخت می‌کند.

البته ‌صندلی‌ها قابلیت جلو و عقب رفتن را دارند اما نه آنقدر که یک فرد قد بلند بتواند متناسب با وضعیت خود آن را تنظیم کند. این نکته را نیز نباید از یاد برد که صندلی‌ها نیز فعلاً همانند نمونه‌های قدیمی پراید بوده و راحتی صندلی‌ها X100 را ندارند.

کولر خودرو نیز برای خریداران این وانت کوچک قابل توجه خواهد بود چرا که وانت پیکان فاقد کولر است. با روشن کردن خودرو شروع به حرکت می‌کنیم. همه چیز همانند پراید سواری است وضعیت تعویض دنده، پیچش فرمان، شتاب و بسیاری از موارد دیگر همه و همه شما را به یاد سواری پراید می‌اندازد.

اگرچه توان وانت سایپا 151 افزایش پیدا کرده اما با توجه به اینکه وزن آن نیز مقداری بیشتر شده، بنابراین شتاب آن با سواری پراید تفاوت چندانی ندارد که البته این شتاب برای یک وانت مناسب به نظر می‌رسد.

فرمان خودرو اندکی سفت است و با توجه به حجم کم کابین، گرداندن آن کار دشواری است. سیستم تعلیق عقب خودرو دچار تغییراتی شده و کمک فنر تلسکوپی و فنر تخت در آن به کار رفته است. چرا که خودروهای باری سیستم تعلیقی متفاوت از سواری‌ها دارند. در هنگام راندن با این خودرو و عبور از ناهمواری‌ها، شاهد تکان‌هایی در قسمت عقب هستیم. البته این نکته را نباید فراموش کرد که این تکان‌ها در همه وانت‌ها مشترک بوده و غیرطبیعی نیست. سر پیچ‌ها نیز تمایل قسمت عقب خودرو به بیرون پیچ است.

ظرفیت
به نظر شما وانتی با ظرفیت حمل بار 460 کیلوگرم برای کدام صنف می‌تواند مناسب باشد؟سایپا 151 قادر به حمل 460 کیلوگرم بار است که البته در نمونه گازسوز این ظرفیت به 380 کیلوگرم می‌رسد.

سایپا 151 کارا
سایپا 151 کارا
وزن این خودرو در حالت بنزین‌سوز 900 کیلوگرم بوده و در نمونه گازسوز 985 کیلوگرم است. اگر بخواهیم مقایسه‌ای با پرایدهای سواری داشته باشیم باید بگویم که قدرت بیشتر موتور این خودرو صرف وزن بالاتر این خودرو نسبت به پرایدهای سواری می‌شود. البته موتورهای جدیدتری نیز برای این خودرو در نظر گرفته شده است که قوی‌تر از نمونه Hp+ هستند. به طور کلی موتور این خودرو قادر است 1510 کیلوگرم وزن را بکشد که این عدد شامل وزن خودرو نیز می‌شود. این خودرو شاید بیشتر از هر صنف دیگری برای سوپرمارکت‌‌ها مناسب باشد چرا که وزن کالاهای موردنظر آنها زیاد نبوده و وانت سایپا 151 قادر به حمل آن خواهد بود.

قیمت
این خودرو در حالی راهی بازار می‌شود که تولید وانت پیکان با کاهش روبه‌رو شده و این وانت کوچک نیز می‌تواند پا جای پای وانت پیکان گذاشته و سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهد. سایپا 151 تابستان سال 1392 راهی بازار ایران می‌شود تا شانس خود را امتحان کند. قیمت حدودی اعلام شده آن پایینتر از سایپا 131 سواری است. پس باید دید که در آن زمان قیمت خانواده پراید به کجا می رسد!

منبع: دنیای خودرو

برچسب ها

مطالب مشابه

‫۸۹۸ دیدگاه

  1. ؟؟؟

    ۳۰ فروردین ۱۳۹۲
    سوابق: (8 ديدگاه)

    واى حالم به هم خورد
    چى فکر کردن که این لگن رو طراحى کردن

  2. توفیق

    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۲
    سوابق: (4 ديدگاه)

    حیاروخوردن یه پارچ اب هم روش.خجالت نمیکشن پرایدروتبدیل به وانت کردن.فقط دیدن فروش سواریش خوبه پس وانتش هم بسازیم که خوب پولی میشه به جیب زد

  3. مجتبی

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    1-خدایش میگم! واسه اسپرت حرف نداره؟
    2-همین ملت ببین چه جوری این ماشینو میخرن؟
    3-…………………..!!!!!!!!!!!!

  4. مهسا

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ای بابا ماهم دل خوش کردیم تولید کننده ماشین هستیم

  5. x-master

    ۴ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (97 ديدگاه)

    نه بابا لگن چیه.این سرور دوج رم و تویوتا هایلوکس و فورد اف 150 هست.
    این مشخصات فنیش اینطوریه:

    1-موتورش 3200 v8 hemi هست.

    2-حمل بار تا 2256 کیلوگرم امکان پذیره.

    3-حداکثر سرعتش 230 کیلومتر در ساعت و 0 تا 100اش 6.8 ثانیه هست.

    4-رینگ های 25 اینچی. :d

  6. كريم آق منگول

    ۱۱ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (7 ديدگاه)

    یکی بره جلوی این سایپارابگیره………………………
    آبرو چندین ساله ایران رابرده

  7. امیر

    ۱۳ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با نیم تن بار، کولر روشن، با سوخت گاز، تو سر بالایی… چه شود…

  8. sepehr

    ۱۷ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    آقا کار به طراحی تخیلیش ندارم….
    خوراک درگ و ریسه
    ببینید تقویت شدش چه میکنه
    باور کنید اگه اکسل عقب روش میذاشتن موقع استارت تو درگ جفت چرخ جلوش بلند میشد…

  9. مجید

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام.
    وانت پراید هم خوب و خوش ترکیب است و بد نیست که یکبار امتحانش کنیم؟

  10. مجید

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام.
    بالاخره که من وانت پیکان رو بیشتر از وانت پراید ترجیح می دم. اما بد نیست که امتحانش بکنیم، نه؟

  11. اوستا

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    ما شا ا… رکور د زدند
    انتظار دارم که اینو در حال رقابت با شورلت سیوررادو و دوج رم ببینم
    چششون نزنند یه اسفند دود کنید

  12. اوستا

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    واقعا که صنعت خودرو سازی ایران یک طراح هم نداره
    لطفا یک اسفند دود کنید
    چون فردا میخواد که با دوج رم بجنگه
    ماشاا……………………………………………………………………….

  13. amir

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    واقعا پیش خودشون چه فکری کردن که اینو طراحی کردن
    از خودش تا حالا این سوال پرسیدن:
    اگه اینا گمرک رو ازاد کنن مردم میان این ماشیناشونو سوار شن؟

  14. ارشیا

    ۲۸ تیر ۱۳۹۲
    سوابق: (144 ديدگاه)

    خیلی وانت آشغالیه 151

  15. farhad

    ۱ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دوستان من یه وانت پیکان از این سپر جدیدا دارم باید بگم مفتش گرونه اصطحلاک بالا مصرف بالا جلوبندی فاجعه هنوز هیچی نشده همه جاش صدا میده زیرشو نگاه کنید خندتون میگیره باکشو انگار با طناب بستن به بدنه همه چیزشو با خال جوش چسبوندن نه ترمز داره نه امنیت سرعتش به 100 تا که میرسه هیچ کنترلی روش ندارم از وقتی ام که از گرفتم موتورش روغن کم میکنه بعد 2000 کیلومتر کارکرد یک لیترم روغن تو کارترش نمیمونه بردم گارانتی اونجا بهم گفتن همشون همینه دست بهش بزنیم بدتر میشه تو ترافیک و سر بالایی هم مدام جوش میاره اون از ماشینشون اینم از خدمات پس از فروش شون.یه پراید مدل 81 دارم انصافاً از وقتی که گرفتم من و که اذیت نکرده البته منم خوب بهش میرسم در کل واسه کار سبک به نظر من وانت پراید بهتر از وانت پیکانه.

  16. محسن

    ۱۰ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    دوستان درسته پراید ماشین نیست چه برسه به وانتش
    ولی قبول کنید بدرد بعضی مشاغل میخوره
    من با اینکه از پراید خوشم نمیاد ولی قصد خرید وانتشو دارم . کارمو راه میندازه
    دوستان این یه پرایده اونم با ضرفیت 400 کیلو باید همینقد ازش انتظار داشته باشیم نباید با یه وانت شاسی دار با ضرفیت 2تن مثل نیسان مقایسه کرد !

    حالا بعدها میبینید همین ماشین چقدر فروش داره …

    با تشکر

  17. امیر

    ۱۱ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بابا این دیگه چه اشغالیه به جای دستکاری کردن براید برید یه خودرو بسازید متناسب با نیاز ملت نه با این اشغالا مردمو اذیت کنید که هر روز بدلیل خرابی جلوی درب نمایندگیها باشن

  18. محمد

    ۱۱ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (5 ديدگاه)

    مشخصات فنی این خودرو:
    نوع موتور:V8 32 سوپاپ
    حجم موتور:6.4 لیتری
    قدرت موتور:505/6500 اسب بخار
    گشتاور:415/3400
    حداکثر سرعت:307 KM/h
    شتاب صفر تا صد:3.1
    استاندارد آلایندگی:Euro 5
    میانگین مصرف خودرو:9.9
    محور متحرک:4WD چهار چرخ متحرک با قابلیت قفل دیفرانسیل

    1. محمد

      ۲۰ مرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      واقعا کاش وانت کارا این جوری بود واقعا پراید نماد عقب موندگی ایران رونشون میده قبلا میگفتیم ماشین های چینی به درد نخورن اما الان دیگه ……
      سایپا تا کی میخواد رو پراید کار کنه.

  19. تهران خودرو

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    من یک وانت پیکان دارم نمیدونی اونو اونقدر میگازم 3تن بار میکنم تو سر بالایی 120تا میرم نمیدونم زیاد ناز نازی باهاش راه میرفتم ولی یهویی سوپاپپ زد و خراب شد .
    غصه نخورید رفتم نمایندگی گارانتی بود همشو برام عوض کرد؟

  20. خودمونیم

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    خودمونیم از وانت پیکان بهتره.

  21. عباس

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    برای این جا که وانت پیکان داره جولان میده بسیار لازم و ضروریه

  22. رضا

    ۲۲ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خدا غضب به این ها کرده اخه این هم شد ماشین تو ژاپن بچه های 10سالشون اینجوری میسازن بروید کمی فکر کنید

  23. محسن

    ۲۲ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    ببینیم و تعریف کنیم.ولی ما ایرانیا خیلی بدبختیم…. نه؟

  24. ahmad

    ۲۸ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (4 ديدگاه)

    من مطمن هستم امریکایها مشتری این ماشین میشن واز سایپا می خان تا مجوز اخذ نمایندگیشو در امریکا بده .اخه امریکایها ماشین بزرگ وقدرتمند رو دوست دارند.ولی کور خوندند ما اونا رو تحریم میکنیم

  25. انصاف

    ۱ شهریور ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خدایی خود آقایونی که رو نمایی از ماشین کردن حاضرند این ماشینو بخرن وکار کنن یا با اون خارج از شهر برن ملت مسخره نیستند

  26. پویا

    ۵ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (52 ديدگاه)

    دوستان خاک تو سرمون وانت سمند وانت تندر وانت پژو وانت تیبا هم تولیدشون انبوه شده

  27. محمد

    ۶ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (4 ديدگاه)

    ایران یه دونه وانتم نمیتونه بزنه که به پراید ور میره؟

  28. عبد الله

    ۶ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (4 ديدگاه)

    اونایی که میگن وانت پیکان روغن کم میکنه،هیچی از ماشین نمیدونن وگرنه به “کارتل” نمیگفتن “کارتر”

  29. عبد الله

    ۶ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (4 ديدگاه)

    اینم واسه خودش یه ماشینه دیگه.حالا کپی پیس با تصرف و تلخیص
    مگه سال 79 سمندو از رو یه طرح دانشجویی مردودی آلمان با موتور گیربکس پژو و سایر ماشینا نساختن
    از رو هر ماشینی یه چیز کندن چسبوندن به هم شد : “خودروی ملی”
    همین چند وقت پیش رانا از پلت فرم 206 sd ساختن با اصول داشبورد ال90 شد خودروی ملی
    اینم گند آخرشونه.
    پراید با دوتا سرنشین تو سربالایی میمونه حالا چجوری میخواد با بار میخواد را بیفته مهندسین سخت کوش طراح میدونن

  30. عبدالله

    ۶ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (4 ديدگاه)

    فکر کنم مزدا 1000 بهتر باشه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
بستن