سایپا

وانت کارا، فرزند تازه پراید

بلاخره بعد از مدتها، سایپا تصمیم گرفت یک وانت سبک را برای رقابت و شاید جانشینی وانت پیکان روانه بازار کند. آن هم از خاندان بزرگ پراید و البته نوع ارتقا یافته آن بنام X100. پیش از این سایپا در هنگام بازنشستگی پیکان، توانسته بود از خلا موجود استفاده کرده و پراید خود را جانشین آن کند و حالا در بازار وانت بارها نیز بدنبال شکست دادن دوباره حریف داخلی خود است.
وانت سایپا 151 خودرویی با ظاهری شبیه به سایر پرایدهای سواری است که در خیابان تردد دارند و در نمای عقب نیز متفاوت از دیگر وانت‌های موجود در کشور است. فضایی که برای بار این خودرو در نظر گرفته شده، بیشتر برای سوپرمارکت‌ها مناسب است چرا که این فضا از حجمی اندک برخوردار است و نمی‌توان از آن انتظار حمل بارهای بسیار سنگین را داشت.

آگهی وانت کارا
آگهی وانت کارا-سایپا 151
بنا به ادعای سایپا، موتور وانت سایپا 151، موتور جدید با قابلیت یورو4 است و توانی معادل 68 اسب‌بخار را تولید می‌کند که حدود پنج اسب‌بخار از پراید سواری بیشتر است. لازم به یادآوری است قدرت پرایدهای سواری 63 اسب بخار است.

سایپا 151 وانت
سایپا 151 وانت
گیربکس و دیفرانسیل وانت سایپا 151 نیز با تغییراتی مواجه شده تا در کاربری‌های باری موفق ظاهر شود. وانت سایپا 151 در نمای جلو، دقیقاً همانند 131های جدید است و هیچ تفاوتی با نمونه‌های سواری ندارد این در حالی است که در نمای عقب شاهد طراحی متفاوتی هستیم.

Saipa 151 Kara
Saipa 151 Kara
چراغ‌های این خودرو در عقب کاملا ساده است. بر روی درب عقب این وانت نیز دستگیره‌ای وجود دارد که برای باز کردن درب محفظه بار به کار می‌رود. سپر عقب وانت سایپا 151 ترکیبی از پلاستیک و فلز است یعنی در قسمت میانی سپر، از فلز استفاده شده که خودرو را هنگام برخورد مقاوم‌تر می‌کند. باک خودرو کمی جلوتر و تا نزدیک درب راننده پیش آمده است که این مسأله می‌تواند موجب بهبود مرکز ثقل خودرو شود.

تغییرات ظاهری
سایپا 151 در واقع نسخه وانت مدل 131 این شرکت است که از ستون A این خودرو به عقب کاملا دستخوش تغییر شده است. زاپاس در پشت صندلی سرنشین جلو تعبیه شده و داشبورد و طراحی کلی اتاق همانند دیگر اعضای خانواده پلت‏فرم X100 و محصولات فعلی این شرکت با طرح جدید در نظر گرفته شده است‌. تنها تغییری که در اتاق نسبت به نسخه سدان می‏توان مشاهده کرد، تطبیق ابعاد و طراحی پوشش سقف است که تغییر یافته و دیگر نمی‏توان تفاوتی بین این مدل و مدل سدان را مشاهده کرد‌.

saipa 151 kara
saipa 151 kara
نیمی از تغییرات این خودرو در مقایسه با نسخه‏ های سدان به سیستم‏های فنی شامل ترمز‌، سیستم تعلیق و گیربکس مربوط می‏شود و نیمی دیگر به تغییرات عمده صورت گرفته برای نصب و طراحی محل بار‌. طراحی نمای عقب این وانت به هیچ وجه شما را یاد پراید یا دیگر محصولات سایپا نمی‏ اندازد‌؛ طرحی جدید با چراغ‏های عمودی و کشیده که پیش‏تر در وانت تندر‏90 مشاهده شده بود‌. سپر عقب نسبتا کوتاه طراحی شده اما در کل طرحی ساده و در عین حال زیبا دارد و در نسخه پروتوتایپی که ما ملاقات کردیم، جنس پلاستیک آن کمی خشک و شکننده بود که مطمئنا در نسخه تولیدی اینگونه نخواهد بود و قرار است به صورت سه تکه و ترکیبی از پلیمر و فلز باشد‌. برای باز‌کردن در کوچک قسمت بار نیازی نیست مانند وانت‏های دیگر دو قفل مکانیکی را آزاد کنید بلکه دستگیره‏ای مانند دستگیره در برای آن تعبیه شده که با باز کردن آن‌، در محل بار به سادگی باز و بسته می‏شود‌. حجم باک همانند نسخه سدان 37 لیتر است اما محل باک خودرو به کمی جلوتر از محل بار تغییر مکان داده و محل در باک نیز به نزدیک در راننده تغییر یافته است‌.

تجربه راندن
وانت ها یا چهارچرخ متحرک هستند و یا اینکه تک محور بوده و دیفرانسیل عقب می‌باشند اما وانت سایپا 151 با توجه به اینکه قبلاً یک خودروی سواری بوده بنابراین فاقد نکات فنی موجود در پیکاپ‌ها است چرا که این وانت یک ماشین کوچک و دیفرانسیل جلو است.

سایپا 151 کارا
سایپا 151 کارا
از آنجا که عقب خودروهای دیفرانسیل جلو هنگام خروج از پیچ تمایل به خارج شدن از آن را دارند، نباید از وانت سایپا 151‌ نیز انتظار داشت که این ویژگی را نداشته باشد زیرا داشتن این انتظار از خودروهای دیفرانسیل عقب منطقی‌تر است.

سایپا 151 کارا
سایپا 151 کارا
وارد شدن به کابین خودرو کمی سخت انجام می‌گیرد چرا که کابین از فضای کمی برخوردار است البته‌ این مشکل در اکثر پیکاپ‌های موجود در کشور به خصوص پیکاپ‌های تک‌کابین دیده می‌شود و تقریباً امری عادی است. این در حالی است که زاپاس خودرو نیز در پشت صندلی سرنشین کناری تعبیه شده است.

سایپا 151 کارا
سایپا 151 کارا
با ورود به کابین با نمایی آشنا روبه‌رو می‌شویم. همه چیز همانند نمونه‌های جدید پراید است همان خودروهایی که بر روی پلت‌فرم X100 به صورت مقاوم‌تر ساخته شده‌اند. غربیلک فرمان با توجه به قابلیت طرح و وجود ایربگ برای راننده، مانند غربیلک فرمان پرایدهای ایربگ‌دار است اما تفاوت اصلی در راحتی راننده است چرا که به دلیل حذف فضای پشت صندلی‌ها، راننده چندان امکان تنظیم صندلی را مطابق جثه، قد و وزن خود ندارد. بنابراین می‌‌توان گفت وانت سایپا 151 برای نشستن افراد بلند قد در کابین اندکی کار را سخت می‌کند.

البته ‌صندلی‌ها قابلیت جلو و عقب رفتن را دارند اما نه آنقدر که یک فرد قد بلند بتواند متناسب با وضعیت خود آن را تنظیم کند. این نکته را نیز نباید از یاد برد که صندلی‌ها نیز فعلاً همانند نمونه‌های قدیمی پراید بوده و راحتی صندلی‌ها X100 را ندارند.

کولر خودرو نیز برای خریداران این وانت کوچک قابل توجه خواهد بود چرا که وانت پیکان فاقد کولر است. با روشن کردن خودرو شروع به حرکت می‌کنیم. همه چیز همانند پراید سواری است وضعیت تعویض دنده، پیچش فرمان، شتاب و بسیاری از موارد دیگر همه و همه شما را به یاد سواری پراید می‌اندازد.

اگرچه توان وانت سایپا 151 افزایش پیدا کرده اما با توجه به اینکه وزن آن نیز مقداری بیشتر شده، بنابراین شتاب آن با سواری پراید تفاوت چندانی ندارد که البته این شتاب برای یک وانت مناسب به نظر می‌رسد.

فرمان خودرو اندکی سفت است و با توجه به حجم کم کابین، گرداندن آن کار دشواری است. سیستم تعلیق عقب خودرو دچار تغییراتی شده و کمک فنر تلسکوپی و فنر تخت در آن به کار رفته است. چرا که خودروهای باری سیستم تعلیقی متفاوت از سواری‌ها دارند. در هنگام راندن با این خودرو و عبور از ناهمواری‌ها، شاهد تکان‌هایی در قسمت عقب هستیم. البته این نکته را نباید فراموش کرد که این تکان‌ها در همه وانت‌ها مشترک بوده و غیرطبیعی نیست. سر پیچ‌ها نیز تمایل قسمت عقب خودرو به بیرون پیچ است.

ظرفیت
به نظر شما وانتی با ظرفیت حمل بار 460 کیلوگرم برای کدام صنف می‌تواند مناسب باشد؟سایپا 151 قادر به حمل 460 کیلوگرم بار است که البته در نمونه گازسوز این ظرفیت به 380 کیلوگرم می‌رسد.

سایپا 151 کارا
سایپا 151 کارا
وزن این خودرو در حالت بنزین‌سوز 900 کیلوگرم بوده و در نمونه گازسوز 985 کیلوگرم است. اگر بخواهیم مقایسه‌ای با پرایدهای سواری داشته باشیم باید بگویم که قدرت بیشتر موتور این خودرو صرف وزن بالاتر این خودرو نسبت به پرایدهای سواری می‌شود. البته موتورهای جدیدتری نیز برای این خودرو در نظر گرفته شده است که قوی‌تر از نمونه Hp+ هستند. به طور کلی موتور این خودرو قادر است 1510 کیلوگرم وزن را بکشد که این عدد شامل وزن خودرو نیز می‌شود. این خودرو شاید بیشتر از هر صنف دیگری برای سوپرمارکت‌‌ها مناسب باشد چرا که وزن کالاهای موردنظر آنها زیاد نبوده و وانت سایپا 151 قادر به حمل آن خواهد بود.

قیمت
این خودرو در حالی راهی بازار می‌شود که تولید وانت پیکان با کاهش روبه‌رو شده و این وانت کوچک نیز می‌تواند پا جای پای وانت پیکان گذاشته و سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهد. سایپا 151 تابستان سال 1392 راهی بازار ایران می‌شود تا شانس خود را امتحان کند. قیمت حدودی اعلام شده آن پایینتر از سایپا 131 سواری است. پس باید دید که در آن زمان قیمت خانواده پراید به کجا می رسد!

منبع: دنیای خودرو

برچسب ها

مطالب مشابه

‫۸۹۸ دیدگاه

  1. رضا

    ۱۱ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (5 ديدگاه)

    یبار برعکس کار کنید نیسان گاوی رو سواریش رو بزنید
    میخوام خلاقیت بخرج بدیا………..

    1. رضا زاده حسین

      ۱۷ آبان ۱۳۹۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سواری نیسان گاوی (کاروان )در سال 1380زده شد ولی متاسفانه به دلیل اقتصادی نبودن در سال 1385تولید آن متوقف گردید. ای کاش تولیدش ادامه پیدا می کرد. خودرو بسیار خوبی بود.

  2. ناقلا

    ۱۲ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ماشین فقط هیوندا تو طراحی وتنوع از ژاپنی ها زده جلو نه پراید25 سال پیش کره

  3. mahsa

    ۱۴ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خیلی مسخره بود حالم ازپراید بهم خورد

  4. راننده نیسان

    ۲۴ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بنده راننده نیسان هستم اونم ابی .واقعا اگه تو جاده چنین وانتی ببینم میزنم کنار وبا همسفرام هر هر میزنیم زیر خنده ….بابا جمع کنید این مسخره بازیا رو…

    1. مهرداد

      ۳ اردیبهشت ۱۳۹۳
      سوابق: (14 ديدگاه)

      باید دید وانت رو برای چه استفاده ای میخواین اگه برای کارای شهری و سبک بخواین پراید مثل مزدا 1000 قدیمه فقط دفرش جلوست برای کارای سبک شهری واقعا ماشین خوبیه فکرش رو بکنین یه سرویکارین ابزارتون رو باید حمل کنین کولر هم داره جای راننده و سرنشین هم از پیکان که خیلی بهتره یعنی واقعا فکر میکنید مسخرس جای یک وانت با این خصوصیات بعد از مزدا 1000 در ایران واقعا خالی بود واردات هم که ممنوعه پس کسی که یک وانت سبک راحت میخواد بره بمیره یعنی چی این نظرات الکی کمی منصف باشین حالا ببینید همین مسخره چقدر در کشور کارا خواهد شد اون زمان یاد حرف من باشید…….

      1. حسن

        ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        تو وانت پیکانو با این کوچولو مقایسه می کنی؟ وانت پیکان اندازه 3 برابر این میتونه وزن جابجا کنه من خودم وانت ندارم ولی یکی از دوستان به وانت پیکان 1.5 تن بار زده بود آخ نمی گفت! اگه به این 400 کیلو بزنی فکر کنم کل تشکیلاتش میاد پایین یا نیسان خودش 2 تا 2.5 تن رو حمل می کنه! اصلا مقایسه این با وانت پیکان و نیسان درست نیست.

  5. mansour

    ۲۷ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    همین روزاست که برای مقابله با حمله ناگهانی ابرقدرت های استعمارگر نمونه زیردریایی پراید رونمایی شه و به خلیج همیشه فارس انداخته بشه !

  6. شروین

    ۶ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    شرکت کیا از روزی که پراید رو انداخت به ایران تاحالا دست کم پنجاه مدل ماشین با قابلیتهای قابل قبول جهانی تولید کرده اما ما هنوز پراید رو سوار میشیم جالب اینکه دست بر دار که نیستیم هیچ هنوز وانتشو زدیم چه طراحیه فوق العاده ای!پراید سواری سالی هزاران کشته میداد حالا این ماشینی که باید بچسبی به شیشه چه شود!خدا کنه ورودش به جاده های بین شهری ممنوع بشه

  7. samad

    ۸ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    این طفلیا دارن حروم میشن بااین خلاقیتشون ادم حیرون می مونه.

  8. اسی 2160

    ۱۱ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (239 ديدگاه)

    غاتل جدید در راه است 151

  9. اسی 2160

    ۱۱ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (239 ديدگاه)

    پراید چیه که وانت هم شد خیلی آشغاله

  10. مالک وانت پیکان

    ۱۱ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    نظر همه درجای خودش محترمه ولی اگر از نظر طراحی یک وانت کار راه انداز نه یک وانت باری در نظر بگیریم مشابه قدیمیش مزدا 1000 خیلی هم خوبه. عیوب اولیه طراحی هم بر طرف شده و از نظرکارایی هم مناسب با قد و قواره اش هست.
    خدمت اون راننده محترم نیسان هم عرض کنم که نیسان طراحی قدیمی تری داره و هم برای راننده خطر بیشتری داره هم برای دیگران مزاحمت.
    بقیه توضیحات برای بعد

  11. سجاد

    ۱۴ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    460کیلوگرم ؟46کیلوگرم اگر اگر اگر بردارد.جلوش بالا می اد

  12. ali

    ۱۴ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (96 ديدگاه)

    نمیدونم چی بگم!…

  13. محمد

    ۱۶ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    ادامس جویده شده فورد بعد از اینکه مزش رفت امریکا برای گول زدن بچه کره ایا داده شد(همین مدل ۳۰ سال پیش) و کیا پا گرفت.

  14. مهدی62

    ۱۶ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (133 ديدگاه)

    بابا خستمون کردین نمیتونین بگین
    نه؟
    دیگه از چینیا بدترین x3رو زدن bmw شکایت کرده میگن این که شبیح اون نیست!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    شما نمیتونینfordروبردارین با موتور پراید بزنین بدین بیرون ینی از چینی هام کمترین؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!!؟!؟!؟!؟!؟!؟!!؟!؟!؟!؟!؟!؟!!؟!؟!؟!؟؟!!؟

  15. جک روزما ( کارا)!!

    ۲۰ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بابا جمع کنید ….این چه ماشینیه!!! فقط جوکه جوک!!! یعنی خلاقیت شما در همین حده!!! مسخره بازیه همین

  16. عرفان

    ۲۰ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (26 ديدگاه)

    سمند که یه ماشین سواریه میتونه حداقل 550 کیلو رو بدون مشکل جابجا کنه اونوقت این که وانته حداکثر 460 کیلو تازه جلوش هم میره آسمون!!! ولی به هر حال برای سوپری ها مناسبه.

  17. مرتضی

    ۲۵ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    پیکان بار خیلی بهتر ازاینه جمع کنین این مسخره رو

  18. ابوالفضل

    ۸ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    باسلام
    ما1پراید خردیدم در کنار پرشیا که کارای داخل شهرمونو باهاش انجام بدیم ولی خریدن پراید همان باز شدن شاستیشو.خراب شدن پلوس برای 4بار.یاتاقان زدن درهنگام بسکل کردن.روغن ریزی شدید.جرات نکردن رانندگی باسرعت بیشتر از 100.و پرکردن جیب تعمیرکاران وعوض کردن بلبرینگ 4چرخ هرماه 1بارم همان…
    من موندم سواریش این باشه باریش چی میخواد باشه؟

    1. juve

      ۱۲ دی ۱۳۹۲
      سوابق: (56 ديدگاه)

      والا ما هم پراید داریم ! مثل خر ازش کار میکشیم ! یعنی باری که رو نیسان میزدیم میرفتیم ییلاق رو، رو پراید میزدیم . اذیتمون هم نکرد !
      141 باشه که چه بهتر! :د صندوق عقبشو تا سقف پر میکنی :د

      از نظر اینکه هر استفاده ای ازش کنی و دلت کمتر بسوزه و خرجش کمتره خوبه :د

      و تو هر جاده ای هم میریم مثل جیپ :د

  19. زاهد

    ۱۱ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ماشاالله پراید ………..

  20. رضا

    ۱۵ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    طراحان و مدیران سایپا اگر کمی سلقه به خرج میدادند.و قسمت جلو خودرو را هم شکل سایپا 132 طرح میکردند واز رینگ چرخ 141استفاده میکردندبهتر بود و اینگونه از طرح قدیمی پراید فاصله میگرفتند.

  21. راننده

    ۲۷ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام
    با توجه به تجربه ای که در راندن وانت دارم به نظرم ماشن زیاد خوبی نیست 1 کمبود فضای کم برای قصمت بار 2 ظرفیت کم بار و 3 که مهترین اشکال این وانت هست جلو دیفرانسیل بودن این وانت میباشد که تو شهرهای سردسیر تو زمستان روندن این ماشین خیلی سخت میشه وقتی بهش بار بزنی چرخ های جلو میره بالا و تو یخ بندان به هیچ عنوان حرکت نخواهد کرد تازه تو جاده هم کنترل خوبی نخواهد داشت و ماشین به چپ راست میره.

  22. داش صفر

    ۳۰ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بابا این بحثا چیه میکنین. حالا حالاها جا داره .ما تا پراید 215 رو نبینیم ارامش نداریم . به امید اون روز.
    منتظر باشید دوستان

  23. يعقوب

    ۲ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    کابین عقب خیلی جالب شده ولی اگه سعی میشد یه طراحی جالب طر که شبیهه پراید نمیشد یعنی یه ماشین با طراحی ایرانی ودفرانسیل عقب خیلی بهتر بود یعنی یه مهندس ایرانی نداریم که طراحی کنه ما از چینیهاوکره ای ها کمتریم

  24. جوادعباسی

    ۷ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (5 ديدگاه)

    این ماشینو که دیدم یاد فیلم پارک ژوراسیک افتادم اونجایی که یک وانت شاسی بلند دودیفرانسیل داشت یک کانکس به بزرگی یک تریلی رو از لب پرتگاه مکشید بالا!!!

  25. علی

    ۱۴ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    بابا تورو خدادیگه بسته این همه خلاقیت می گن دست تویوتا.شورولت.فورد از پشت بسته فردا به علت کاهش فروششون از دستون شکایت می کنن شرکت بسته می شه البته خوبه دیگه کشته کم مدیم جمعیتمونم که رو به کاهش .به خدا شرکت کیا خودش به غلط کردن افتاده

  26. ایمان

    ۱۵ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    قاتل جدید

  27. mammad

    ۲۱ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (79 ديدگاه)

    خداوکیلی سایپا چی چی فکر کردی
    فکر کنم یدونه الاغ بهتر بتونه بار بکشه
    درضمن برای مسافرت هم الاغ بهتره هه چون سلامتو ضمانت میکنه
    میگن باسایپا شاد برو شاد روان برگرد

  28. عرفان

    ۲۳ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (26 ديدگاه)

    دوستان حالا ما اینهمه نظر منفی درباره این وانت میدیم ولی فردا که وارد خیابون بشه کلی طرفدار پیدا میکنه.

  29. عرفان

    ۲۳ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (26 ديدگاه)

    دوستان حالا ما این همه نظر منفی درباره این وانت میدیم ولی فردا که وارد خیابونا بشه کلی طرفدار پیدا میکنه.

  30. samad

    ۱ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    دوستان طراحی چنین خودرویی فقط از یه مغز مرخص برمیاد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
بستن