سایپا

وانت کارا، فرزند تازه پراید

بلاخره بعد از مدتها، سایپا تصمیم گرفت یک وانت سبک را برای رقابت و شاید جانشینی وانت پیکان روانه بازار کند. آن هم از خاندان بزرگ پراید و البته نوع ارتقا یافته آن بنام X100. پیش از این سایپا در هنگام بازنشستگی پیکان، توانسته بود از خلا موجود استفاده کرده و پراید خود را جانشین آن کند و حالا در بازار وانت بارها نیز بدنبال شکست دادن دوباره حریف داخلی خود است.
وانت سایپا ۱۵۱ خودرویی با ظاهری شبیه به سایر پرایدهای سواری است که در خیابان تردد دارند و در نمای عقب نیز متفاوت از دیگر وانت‌های موجود در کشور است. فضایی که برای بار این خودرو در نظر گرفته شده، بیشتر برای سوپرمارکت‌ها مناسب است چرا که این فضا از حجمی اندک برخوردار است و نمی‌توان از آن انتظار حمل بارهای بسیار سنگین را داشت.

آگهی وانت کارا
آگهی وانت کارا-سایپا ۱۵۱
بنا به ادعای سایپا، موتور وانت سایپا ۱۵۱، موتور جدید با قابلیت یورو۴ است و توانی معادل ۶۸ اسب‌بخار را تولید می‌کند که حدود پنج اسب‌بخار از پراید سواری بیشتر است. لازم به یادآوری است قدرت پرایدهای سواری ۶۳ اسب بخار است.

سایپا 151 وانت
سایپا ۱۵۱ وانت
گیربکس و دیفرانسیل وانت سایپا ۱۵۱ نیز با تغییراتی مواجه شده تا در کاربری‌های باری موفق ظاهر شود. وانت سایپا ۱۵۱ در نمای جلو، دقیقاً همانند ۱۳۱های جدید است و هیچ تفاوتی با نمونه‌های سواری ندارد این در حالی است که در نمای عقب شاهد طراحی متفاوتی هستیم.

Saipa 151 Kara
Saipa 151 Kara
چراغ‌های این خودرو در عقب کاملا ساده است. بر روی درب عقب این وانت نیز دستگیره‌ای وجود دارد که برای باز کردن درب محفظه بار به کار می‌رود. سپر عقب وانت سایپا ۱۵۱ ترکیبی از پلاستیک و فلز است یعنی در قسمت میانی سپر، از فلز استفاده شده که خودرو را هنگام برخورد مقاوم‌تر می‌کند. باک خودرو کمی جلوتر و تا نزدیک درب راننده پیش آمده است که این مسأله می‌تواند موجب بهبود مرکز ثقل خودرو شود.

تغییرات ظاهری
سایپا ۱۵۱ در واقع نسخه وانت مدل ۱۳۱ این شرکت است که از ستون A این خودرو به عقب کاملا دستخوش تغییر شده است. زاپاس در پشت صندلی سرنشین جلو تعبیه شده و داشبورد و طراحی کلی اتاق همانند دیگر اعضای خانواده پلت‏فرم X100 و محصولات فعلی این شرکت با طرح جدید در نظر گرفته شده است‌. تنها تغییری که در اتاق نسبت به نسخه سدان می‏توان مشاهده کرد، تطبیق ابعاد و طراحی پوشش سقف است که تغییر یافته و دیگر نمی‏توان تفاوتی بین این مدل و مدل سدان را مشاهده کرد‌.

saipa 151 kara
saipa 151 kara
نیمی از تغییرات این خودرو در مقایسه با نسخه‏ های سدان به سیستم‏های فنی شامل ترمز‌، سیستم تعلیق و گیربکس مربوط می‏شود و نیمی دیگر به تغییرات عمده صورت گرفته برای نصب و طراحی محل بار‌. طراحی نمای عقب این وانت به هیچ وجه شما را یاد پراید یا دیگر محصولات سایپا نمی‏ اندازد‌؛ طرحی جدید با چراغ‏های عمودی و کشیده که پیش‏تر در وانت تندر‏۹۰ مشاهده شده بود‌. سپر عقب نسبتا کوتاه طراحی شده اما در کل طرحی ساده و در عین حال زیبا دارد و در نسخه پروتوتایپی که ما ملاقات کردیم، جنس پلاستیک آن کمی خشک و شکننده بود که مطمئنا در نسخه تولیدی اینگونه نخواهد بود و قرار است به صورت سه تکه و ترکیبی از پلیمر و فلز باشد‌. برای باز‌کردن در کوچک قسمت بار نیازی نیست مانند وانت‏های دیگر دو قفل مکانیکی را آزاد کنید بلکه دستگیره‏ای مانند دستگیره در برای آن تعبیه شده که با باز کردن آن‌، در محل بار به سادگی باز و بسته می‏شود‌. حجم باک همانند نسخه سدان ۳۷ لیتر است اما محل باک خودرو به کمی جلوتر از محل بار تغییر مکان داده و محل در باک نیز به نزدیک در راننده تغییر یافته است‌.

تجربه راندن
وانت ها یا چهارچرخ متحرک هستند و یا اینکه تک محور بوده و دیفرانسیل عقب می‌باشند اما وانت سایپا ۱۵۱ با توجه به اینکه قبلاً یک خودروی سواری بوده بنابراین فاقد نکات فنی موجود در پیکاپ‌ها است چرا که این وانت یک ماشین کوچک و دیفرانسیل جلو است.

سایپا 151 کارا
سایپا ۱۵۱ کارا
از آنجا که عقب خودروهای دیفرانسیل جلو هنگام خروج از پیچ تمایل به خارج شدن از آن را دارند، نباید از وانت سایپا ۱۵۱‌ نیز انتظار داشت که این ویژگی را نداشته باشد زیرا داشتن این انتظار از خودروهای دیفرانسیل عقب منطقی‌تر است.

سایپا 151 کارا
سایپا ۱۵۱ کارا
وارد شدن به کابین خودرو کمی سخت انجام می‌گیرد چرا که کابین از فضای کمی برخوردار است البته‌ این مشکل در اکثر پیکاپ‌های موجود در کشور به خصوص پیکاپ‌های تک‌کابین دیده می‌شود و تقریباً امری عادی است. این در حالی است که زاپاس خودرو نیز در پشت صندلی سرنشین کناری تعبیه شده است.

سایپا 151 کارا
سایپا ۱۵۱ کارا
با ورود به کابین با نمایی آشنا روبه‌رو می‌شویم. همه چیز همانند نمونه‌های جدید پراید است همان خودروهایی که بر روی پلت‌فرم X100 به صورت مقاوم‌تر ساخته شده‌اند. غربیلک فرمان با توجه به قابلیت طرح و وجود ایربگ برای راننده، مانند غربیلک فرمان پرایدهای ایربگ‌دار است اما تفاوت اصلی در راحتی راننده است چرا که به دلیل حذف فضای پشت صندلی‌ها، راننده چندان امکان تنظیم صندلی را مطابق جثه، قد و وزن خود ندارد. بنابراین می‌‌توان گفت وانت سایپا ۱۵۱ برای نشستن افراد بلند قد در کابین اندکی کار را سخت می‌کند.

البته ‌صندلی‌ها قابلیت جلو و عقب رفتن را دارند اما نه آنقدر که یک فرد قد بلند بتواند متناسب با وضعیت خود آن را تنظیم کند. این نکته را نیز نباید از یاد برد که صندلی‌ها نیز فعلاً همانند نمونه‌های قدیمی پراید بوده و راحتی صندلی‌ها X100 را ندارند.

کولر خودرو نیز برای خریداران این وانت کوچک قابل توجه خواهد بود چرا که وانت پیکان فاقد کولر است. با روشن کردن خودرو شروع به حرکت می‌کنیم. همه چیز همانند پراید سواری است وضعیت تعویض دنده، پیچش فرمان، شتاب و بسیاری از موارد دیگر همه و همه شما را به یاد سواری پراید می‌اندازد.

اگرچه توان وانت سایپا ۱۵۱ افزایش پیدا کرده اما با توجه به اینکه وزن آن نیز مقداری بیشتر شده، بنابراین شتاب آن با سواری پراید تفاوت چندانی ندارد که البته این شتاب برای یک وانت مناسب به نظر می‌رسد.

فرمان خودرو اندکی سفت است و با توجه به حجم کم کابین، گرداندن آن کار دشواری است. سیستم تعلیق عقب خودرو دچار تغییراتی شده و کمک فنر تلسکوپی و فنر تخت در آن به کار رفته است. چرا که خودروهای باری سیستم تعلیقی متفاوت از سواری‌ها دارند. در هنگام راندن با این خودرو و عبور از ناهمواری‌ها، شاهد تکان‌هایی در قسمت عقب هستیم. البته این نکته را نباید فراموش کرد که این تکان‌ها در همه وانت‌ها مشترک بوده و غیرطبیعی نیست. سر پیچ‌ها نیز تمایل قسمت عقب خودرو به بیرون پیچ است.

ظرفیت
به نظر شما وانتی با ظرفیت حمل بار ۴۶۰ کیلوگرم برای کدام صنف می‌تواند مناسب باشد؟سایپا ۱۵۱ قادر به حمل ۴۶۰ کیلوگرم بار است که البته در نمونه گازسوز این ظرفیت به ۳۸۰ کیلوگرم می‌رسد.

سایپا 151 کارا
سایپا ۱۵۱ کارا
وزن این خودرو در حالت بنزین‌سوز ۹۰۰ کیلوگرم بوده و در نمونه گازسوز ۹۸۵ کیلوگرم است. اگر بخواهیم مقایسه‌ای با پرایدهای سواری داشته باشیم باید بگویم که قدرت بیشتر موتور این خودرو صرف وزن بالاتر این خودرو نسبت به پرایدهای سواری می‌شود. البته موتورهای جدیدتری نیز برای این خودرو در نظر گرفته شده است که قوی‌تر از نمونه Hp+ هستند. به طور کلی موتور این خودرو قادر است ۱۵۱۰ کیلوگرم وزن را بکشد که این عدد شامل وزن خودرو نیز می‌شود. این خودرو شاید بیشتر از هر صنف دیگری برای سوپرمارکت‌‌ها مناسب باشد چرا که وزن کالاهای موردنظر آنها زیاد نبوده و وانت سایپا ۱۵۱ قادر به حمل آن خواهد بود.

قیمت
این خودرو در حالی راهی بازار می‌شود که تولید وانت پیکان با کاهش روبه‌رو شده و این وانت کوچک نیز می‌تواند پا جای پای وانت پیکان گذاشته و سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهد. سایپا ۱۵۱ تابستان سال ۱۳۹۲ راهی بازار ایران می‌شود تا شانس خود را امتحان کند. قیمت حدودی اعلام شده آن پایینتر از سایپا ۱۳۱ سواری است. پس باید دید که در آن زمان قیمت خانواده پراید به کجا می رسد!

منبع: دنیای خودرو

مطالب مشابه

‫۸۹۸ دیدگاه

  1. مهدی

    ۱۷ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (15 ديدگاه)

    شعار همیشگی سایپا: مرگ حقه پراید وسیله است حالا یه وسیله جدید برای این امر کارا

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  2. حسین

    ۱۷ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (2306 ديدگاه)

    نوشته قیمتش از پراید کمتره!ببین این دیگه چیه!
    وانت روا باموتور tu5 نه باموتورtu3 از این بهتره!
    موتور تیبا ۸۰اسب بخار قدرت داره و ازاین موتور بهتر و کم مصرف تره!
    هر کی می خواد بخره باموتور تیبا بخره تا کمتر پول بنزین بده!

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  3. مهدی کشانی

    ۱۷ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (15 ديدگاه)

    بدنیست

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  4. حميد

    ۱۷ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    تولدت مبارک !جییییییییگر

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  5. omid

    ۱۷ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    ۴۶۰ کیلو میتونه چند نفر رو جابجا کنه؟
    باید تو امکاناتش بنویسن:قابلیت حمل سرنشین بیشتر و قابلیت هوا خوری سرنشینان عقب خودرو

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  6. عادل

    ۱۷ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (173 ديدگاه)

    واقعا افسوس میخورم اینکه مسئولین هیچ سیاستی واسه رونق خودروی کشور انجام نمیدن و فقط به فکر پول خودشون هستن.
    گاری از این ماشین بیشتر بار تحمل میکنه …. این چیه دیگه ……

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  7. غلامحسین

    ۱۷ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    نه بابا وجدانن عقبش قشنگه ولی ای کاش پراید نبود! مردیم از بس پراید سوار شدیم! ولی با این حساب و شرایط بازار بازم خوبه

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  8. adel enzo

    ۱۷ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (11 ديدگاه)

    بابا اینا رو ول کنید الان بربد ببینید چه قدر پیش فروش کرده؟!تا نخرند مگه خنگه تولید کنه میخرند دگیه؟
    عشق است ارتفاع پایین لاستیک دور سفید سیستم پشتشم یه نوشته کلیم حال میکنه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  9. سامان

    ۱۷ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (7 ديدگاه)

    مورچه چیه که کله پاچه ش باشه . البته به عنوان زنبیل میشه ازش استفاده کرد 🙂

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  10. فرزام

    ۱۷ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (10 ديدگاه)

    خوب جونه هموطن های خودتونو گرفتین اینم روش ..
    واقعاوازه خجالت و شرم جلوی اینا کم اورده
    لابد پراید شاسی بلند ۴*۴ یا کمپرسی یا ون …به امتحانش می ارزه اقایون سایپا ..

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  11. هادی

    ۱۷ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بچه های زیر ۱۵سال دیگه نگران نباشید خاله پرایداومده اونم وانت شده…..

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  12. وحید

    ۱۷ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (10 ديدگاه)

    هنر نزد ایرانیان بودو………..

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  13. :)

    ۱۷ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (13 ديدگاه)

    همه این صحبتا به کنار ، اون پوستر تبلیغاتیش منو کشته!
    این یارو انگار بغل یه وانت فورد یا GMC وایساده!

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  14. حسام

    ۱۷ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (32 ديدگاه)

    میشه باهاش خاک حمل کرد و برد ریخت سر دوستان در شرکت غیر محترم […] ؟ بابا ملت میخوان با وانت نون شبشون رو در بیارن نه اینکه باهاش بازی کنن !

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  15. نوید

    ۱۷ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (5 ديدگاه)

    چند روز دیگر زیردریایی پراید میاد

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  16. علی جون

    ۱۷ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    وای که چقدر خندیدم وقتی دیدم بعد از ۵ سال فکر منو سایپا عملی کرد و وانت پراید را خلقت کرد. منتظر کت و شلوار جدید از مارک سایپا باشید

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  17. مسعود

    ۱۷ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ایول نظر سامان خوشم اومد مورچه چیه که کله پاچه ش باشه . البته به عنوان زنبیل میشه ازش استفاده کردواسه پنبه بار کنی خوبه اونم یک کیلو

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  18. امیر

    ۱۷ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام،ولی ببخشید […] هر چی طراحه که در خودرو سازی های ایران کار می کنند،بابا ما کی میخوایم تلاشمونو ببریم بالا همش تقلید از خودرو سازای دنیا وقتی هم طراحی میکنند مثل…میشه،شرمنده، به امید تلاش بشتر تمام ایرانیان.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  19. سهیل

    ۱۷ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    آخه این همه خودرو بند کردیم فقط روی پراید خودرویی که همینجوریش باعث تصادف به علت عمل نکردن ترمزاش حالا در نطر بگیرید که وانتش هم بیاد و به علت حمل بار و در هوای بارانی به علت لیز خوردن چه عکسالعملی ترمزهاش نشان بدهد خدا به خیر کند

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  20. ali

    ۱۷ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (21 ديدگاه)

    دنیا داره پیشرفت میکنه و اتومیل های جدید با طراحی جدید موتور جدید میده بازار ما هم داریم یا پوست عوض میکنیم موتور همونه یا موتور رو عوض میکنیم پوستش همونه برای مثال همین رانا یا همین پراید یا همین سمند و ….هاهاها

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  21. javad

    ۱۷ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام اشکال از این شرکت ها نیست اونها آشغال تولید میکنن ما میخریم حالا اگه ما نخریم اونا دیگه آشغال تولید نمیکنن اونوقت یا اینا مجبور میشن کیفیت رو ببرن بالا یا دولت مجبور به حذف و کاهش تعرفه واردات میشه پس بجای عیب جویی کردن خریدش رو تحریم کنید

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  22. حسین

    ۱۷ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (2306 ديدگاه)

    برای خرید سبزی ونهایتا مرغ خوبه:-)

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  23. محمد

    ۱۷ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    حالا اینو با این ابعاد کوچیک دوگانه کنی که هیچی ازش نمی مونه که

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  24. محسن

    ۱۸ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دمتون گرم با این رویاهای کودکی .به به… بدو دیر نشده . تراکتور پراید برای اق باجی ….

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  25. جاوید

    ۱۸ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (16 ديدگاه)

    کی میشه که واقعا پیکان و پراید تولید نشه؟

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. علی

      ۱۹ دی ۱۳۹۱
      سوابق: (64 ديدگاه)

      پراید هم مثل پیکان میره
      اما جاشون رو آشغالهای چینی پر میکنه که در آینده ۱۰۰ برابر بدتر از این….

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  26. حسین

    ۱۸ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (2306 ديدگاه)

    ایرانخودرو می تونه واسه رقابت با این وانت
    وانت روا رو با موتور tu3 هم. عرضه کنه!
    اخه tu3
    ۷۲اسب بخار قدرت داره و موتور فعلی روا ۸۸اسب بخار!!!
    وموتور سمند ۹۵ اسب بخار و موتور tu5
    ۱۱۰ اسب بخار !پس ضعیفترینشون همانtu3است!!!!

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  27. حسین

    ۱۸ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (2306 ديدگاه)

    مهمان های ماداشتن می اومدن یکی اش از بغلشون رد شده بود!
    یعنی اومده به بازار!
    فکر کن واسش سانروف هم بگذاری!میشه سقف تمام شیشه بس که سقفش کوچیکه!

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  28. سامان

    ۱۸ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دولت بایدتعرفه گمرکی ماشینهای خارجی روبردارد.
    تامامردم اینقدرمجبوربه سوارشدن ماشین های بی کیفیت ایرانی نشویم.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  29. م . جعفری

    ۱۸ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام دوستان داشتم این موجود کوچولو تازه متولد شده از سایپا رو با Mercedes-Benz SL-Class 500 مقایسه میکردم دیدم واقعا مهندسها و طراح های مرسدس بنز باید یه دوره آموزشی بیان سایپا یا ایران خودرو برای آموزش در زمینه نو آوری و اینقدر به مغزهاشون فشار نیارن .
    با تشکر

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  30. تایماز

    ۱۸ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    بااین مدل وانت آمار مرگ ومیر در ایران رو هیچ کشوری نمیتونه بشکنه.واقعا برای طراحان آلات قتاله ملت ایران متاسفم.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا