نگاهی به ویژگی‌های ایسنت، کراس‌اوور سه ردیفهٔ آیندهٔ سوبارو

سوبارو برای اولین بار در سال 2005 با معرفی مدل ترایبکا به بخش کراس‌اوورهای فول سایز سه ردیفه وارد شد. این خودرو در قسمت جلویی طراحی عجیبی داشت که بیشتر به ساخته‌های آلفارومئو شبیه بود. به خاطر همین طراحی بحث‌برانگیز، سوبارو در نمایشگاه خودروی نیویورک 2007 نسخهٔ فیس‌لیفت شدهٔ ترایبکا را رونمایی کرد که قسمت جلوی آن کاملاً دگرگون شده بود. بااین‌حال سرانجام تولید این کراس‌اوور در سال 2014 بدون معرفی جایگزین متوقف شد.

سوبارو ترایبکا 2006

سال گذشته اما سوبارو در نمایشگاه خودروی لس‌آنجلس کانسپتی را بنام Viziv-7 معرفی کرد و اعلام نمود که قصد دارد بار دیگر پس از چند سال غیبت به بخش کراس‌اوورهای فول سایز بازگردد. سپس این سازندهٔ ژاپنی چندی پیش در نمایشگاه نیویورک نیز کانسپت دیگری بنام ایسنت (Ascent) را رونمایی کرد که به‌طور مستقیم از کانسپت Viziv-7 مشتق شده اما کمی تعدیل و به فرم تولیدی نزدیک‌تر شده است. این کراس‌اوور کانسپت از طراحی کاملاً جدیدی سود می‌برد که کاملاً از طراحی محافظه‌کارانهٔ ترایبکا فاصله گرفته است. به گفتهٔ سوبارو، این کانسپت در اصل پروتوتایپ کراس‌اوور فول سایز آینده‌اش است و نسخهٔ تولیدی نیز همین نام ایسنت را خواهد داشت. حال در ادامهٔ این مطلب قصد داریم با توجه به این کانسپت یا پروتوتایپ و همین‌طور اطلاعات موجود، پیش‌نمایشی را از کراس‌اوور فول سایز آیندهٔ سوبارو ارائه کنیم.

طراحی پویا

تصاویر جاسوسی از نسخهٔ تولیدی ایسنت نشان داده‌اند که این کراس‌اوور در طراحی به نسخهٔ کانسپت خود وفادار خواهد ماند. بدین ترتیب در نمای جلویی این خودرو شاهد چراغ‌های جلوی جسورانه، جلوپنجرهٔ ذوزنقه شکل کرومی، LEDهای موسوم به چشم شاهین و کاپوت عضلانی خواهیم بود. البته برخی از خطوط و برجستگی‌های جانبی در نسخهٔ تولیدی کمی ملایم‌تر خواهد شد اما به‌طورکلی اکثر عناصر طراحی نسخهٔ کانسپت حفظ خواهند شد. همچنین در برخی قسمت‌های ایسنت می‌توان شباهت‌هایی با هوندا CR-V مشاهده کرد اما در کل این یک طراحی خاص سوبارو است.

زیر پوست

ایسنت بر اساس پلت‌فرم جهانی جدید سوبارو ساخته خواهد شد که در آن ایمنی، مصرف سوخت و فضای مناسب برای هفت صندلی لحاظ شده است. این خودرو ابعادی نزدیک به فورد اکسپلورر خواهد داشت و درنتیجه نسبت به مدل قدیمی ترایبکا افزایش اندازه را تجربه خواهد کرد. همچنین انتظار می‌رود نمای داخلی کانسپت ایسنت نیز در نسخهٔ تولیدی کمی تعدیل گردد.

پیشرانهٔ تخت توربو

یکی از ویژگی‌های کراس‌اوور تولیدی ایسنت که در نمایشگاه نیویورک اعلام شده این بود که این خودرو مجهز به یک پیشرانهٔ جدید 2.4 لیتری چهار سیلندر تخت توربوشارژ با سیستم تزریق مستقیم سوخت خواهد بود؛ بنابراین پس‌ازاینکه مزدا در کراس‌اوور فول سایز CX-9 خود از پیشرانهٔ چهار سیلندر استفاده کرد، سوبارو هم به خاطر مسئلهٔ مصرف سوخت از استفاده از پیشرانهٔ شش سیلندر در ایسنت اجتناب کرده است. البته گفته می‌شود که این پیشرانهٔ چهار سیلندر تخت، قدرتی حدود 300 اسب بخار را در کنار گشتاوری مناسب تولید خواهد کرد. این نیرو که به‌صورت خطی ارائه می‌شود، به هر چهارچرخ انتقال پیدا می‌کند درحالی‌که یک حالت رانندگی بنام X-Mode هم برای مسیرهای ناهموار در نظر گرفته شده است.

رقبا

کلاس کراس‌اوورهای فول سایز بسیار شلوغ است و بنابراین در این لیست خودروهای زیادی قرار می‌گیرند. بااین‌حال رقابت اصلی سوبارو ایسنت با خودروهایی چون مزدا CX-9، تویوتا هایلندر، نیسان پث‌فایندر، فورد اکسپلورر، هوندا پایلوت، جی‌ام‌سی آکادیا و فولکس‌واگن اطلس خواهد بود. متأسفانه بعید است کسانی که در خارج از آمریکای شمالی زندگی می‌کنند بتوانند ایسنت را خریداری کنند چراکه این ماشین صرفاً برای ایالات‌متحده توسعه پیدا کرده و فقط در این منطقه عرضه خواهد شد. مقامات رسمی سوبارو گفته‌اند که طی ماه‌های آینده، ایسنت رونمایی خواهد شد درحالی‌که انتظار می‌رود فروش آن نیز از اواخر امسال آغاز گردد.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

6 دیدگاه

  1. تصویر پروفایل Roham
    Roham
    سوابق: (225 دیدگاه) ,

    خوشم میاد سوبارو به خاطر بحث فروش بالا و اقتصادی محصول ضعیف بیرون نمیده
    این موضوع حتی تو برندهای گاها معتبر هم دیده میشه که فقط واسه اینکه از قافله عقب نمونن یه محصول میدن بیرون که بعدا خودشون هم پشیمون میشن!

    پاسخ
  2. یوسف
    سوابق: (321 دیدگاه) ,

    سوبارو واقعا کارش درسته و به طرز خاصی دوستش دارم، تنها چیزی که منو در مورد آینده سوبارو نگران میکنه اینکه در زمینه قوای هیبریدی، موتورهای الکتریکی، فناوری خودران و یا حتی مواردی مثل موتورهای درون سوز با راندمان بالا (مثل اسکای اکتیو مزدا یا اکوبوست فورد) سرمایه گذاری نکرده. الان که بازار خودروی جهان پر رونقه این مساله به چشم نمیاد اما با یک بحران اقتصادی یا انرژی جدید فقط خودروسازانی که رو فناوری های جدید کار کرده باشن دووم میارن.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.
x