قدرت بیشتر سوبارو WRX STI S209 چگونه حاصل می‌شود؟

یکی از شاخص‌ترین خودروهای نمایشگاه دیترویت 2019 معرفی WRX STI S209 است که اولین خودرو از سری S سوبارو در بازار آمریکا می‌باشد. این خودرو دارای قدرت غیررسمی 341 اسب بخاری است اما باید گفت خروجی کل آن 10 درصد بیشتر از WRX STI استاندارد بوده و بنابراین پیشرانه‌ی بوکسور EJ25 به‌روز شده هم‌اکنون به قوی‌ترین قلب آهنین سوبارو تبدیل شده است.


می‌دانیم که S209 دارای قطعات جدیدی است که باعث می‌شود قدرت بالای یاد شده ایجاد شود. از جمله‌ی این قطعات می‌توان به توربوی HKS جدید با توربین و کمپرسور بزرگ‌تر، بوست بیشتر توربو، پیستون‌های فورج کاری شده و اینترکولر بهبود یافته اشاره کرد؛ اما به منظور تولید قدرت بیشتر، این قطعات چگونه باهم کنار آمده‌اند؟


خوشبختانه Engineering Explained بازهم با تخته وایت بورد خود بازگشته تا چگونگی کارکرد کامل پیشرانه‌ی جدید سوبارو WRX STI S209 را توضیح دهد.


در نظر داشته باشید که اگرچه تزریق اسپری آب بکار رفته در این خودرو برخی شباهت‌ها با تزریق آب ب ام و M4 GTS را دارد اما تفاوت‌های زیادی هم به چشم می‌خورد.


اولین نکته اینکه سیستم بکار رفته در سوبارو تنها به خاطر وجود پیشرانه‌ی کم ارتفاع و افقی بوکسوری نصب شده و همین امر به سوبارو اجازه داده اینترکولر را در بالای پیشرانه نصب کند. این طراحی بنا به گفته‌ی Engineering Explained باعث کاهش زمان ورود هوای خنک شده به پیشرانه شده و تأخیر توربو را کاهش می‌دهد. این کار همچنین به سوبارو اجازه داده هوای تازه را از طریق ورودی‌های کاپوت نیز به پیشرانه برساند.


از طرف دیگر اسپری آب را داریم که می‌تواند از طریق پدال‌های پشت فرمان فعال شده و به راننده اجازه‌ی استفاده‌ی دستی از اسپری‌ها در اینترکولر را می‌دهد. در زمان‌هایی که دمای محیط بالاست این سیستم تزریق آب باعث کاهش دمای هوای اینترکولر تا 10 درصد سانتی گراد می‌شود؛ و همان‌گونه که می‌دانیم هوای خنک‌تر و متراکم‌تر ورودی به منیفولد باعث می‌شود سوخت بیشتری هم به محفظه احتراق وارد شده و بنابراین قدرت بیشتری حاصل شود.


البته سوبارو اقدامات احتیاطی در استفاده از سیستم تزریق آب را از یاد نبرده است. تانک آبی که در صندوق‌عقب S209 قرار گرفته تنها باید با آب مقطر پر شود. همچنین نیمی از تانک آب باید خالی باشد تا در مواردی همچون یخ‌زدگی فضای کافی برای افزایش حجم آب وجود داشته باشد.

[دانلود ویدئو]

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

4 دیدگاه

    1. یانکی
      سوابق: (445 دیدگاه) ,

      چندین ساله تابستون برف پاکن رو قطع میکنم لوله کشی میکنم رویه رادیات و تو ترافیک سنگین و گرمایه زیاد با زدن دسته برف پاک کن آب رو رویه رادیات اسپری میکنم.

      پاسخ
  1. حسین
    سوابق: (1964 دیدگاه) ,

    چ جالبه!
    مخصوصا اینتر کولرش!

    پاسخ
  2. امیر
    سوابق: (549 دیدگاه) ,

    بازم میگم سوباره یه برند خاص ژاپنیه برای افراد خاص
    معرکس

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.