سوباروفولکس واگنهوندا

دورهمی مفصل سوبارو ایمپرزا، فولکس‌واگن گلف و هوندا سیویک

روزی روزگاری سوبارو ایمپرزا به عنوان یک سدان خانوادگی برخاسته از دل رالی ایفای نقش می‌کرد. این روزها وضعیت تغییر کرده و فروش شاسی بلندها کل صنعت را تحت تأثیر قرار داده است؛ اما ژاپنی‌ها این بار نیز عقب ننشسته و ایمپرزا را به فرم یک هاچبک خانوادگی جادار و کاربردی روانه‌ی میدان کرده‌اند.

سوبارو ایمپرزا
البته که این خودرو قطعاً به عنوان یک سوبارو قابل‌شناسایی است اما دارای برخی تغییرات مهندسی و طراحی می‌باشد.

رقابت در این کلاس واقعاً سخت است. ایمپرزا تنها با گیربکس CVT عرضه می‌شود بنابراین ما این خودرو را در برابر فولکس‌واگن گلف مجهز به گیربکس اتوماتیک DSG و هوندا سیویک CVT قرار داده‌ایم.

فولکس‌واگن گلف
هر دو خودروی یاد شده در طول این سال‌ها بازخوردهای بسیار مناسبی را تجربه کرده‌اند و همان چیزی را که انتظار می‌رود ارائه کرده‌اند. گلف فیس لیفت شده در هفتمین نسل خود قرار داشته درحالی‌که ده نسل از سیویک در جاده‌ها تردد کرده‌اند.

هوندا سیویک
آیا ایمپرزا می‌تواند با گلف و سیویک برابری کرده و یا حتی آن‌ها را شکست دهد؟ همراه با باشید تا پاسخ این سؤال را دریابید.

  • سوبارو ایمپرزا

نام خودرو

سوبارو ایمپرزا ۲.0i SE Lineartronic
قیمت (پوند)

۲۵۰۱۰

پیشرانه

۴ سیلندر ۲ لیتری بوکسوری ۱۵۴ اسب بخاری
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه)

۸.۵

مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر)

۱۲
مالیات جاده‌ای سالانه (پوند)

۱۴۰

 
سوبارو ایمپرزا
ایمپرزا با قیمت ۲۵۰۱۰ پوندی در قلب کلاس هاچبک های خانوادگی قرار می‌گیرد. این خودرو موقعیت منحصربه‌فردی داشته و مهندسی بکار رفته در آن به نظر می‌رسد که کاملاً بی‌همتا است و اطمینان خاطر خاصی به خریداران می‌بخشد.

سوبارو ایمپرزا
طراحی سیستم تعلیق این خودرو سواری خوبی را به ارمغان آورده و هنگام سفارش دامپرهای تطبیقی به اندازه گلف راحت احساس می‌شود. در زمان عبور از دست اندازها شاهد سواری کنترل شده و نرمی خواهید بود. در کل ایمپرزا توازن خوبی داشته و راحتی سواری آن را می‌توان در حد و اندازه‌های بهترین‌های این کلاس دانست.

سوبارو ایمپرزا
طراحی سیستم تعلیق در بخش عقب نیز باعث می‌شود سیستم چهار چرخ محرک نیز در اختیار مالک باشد اما این یک انتخاب عجیب است زیرا خودرو نیازی به آن ندارد. پیشرانه‌ی تنفس طبیعی ایمپرزا در حال حرکت کم‌رمق حس شده و با همراهی گیربکس CVT شاهد عدم ارتباط خطی بین پدال گاز و عملکرد خودرو هستیم.

سوبارو ایمپرزا
البته با فشردن پدال گاز شاهد بهتر شدن عملکرد خودرو به واسطه گیربکس هستیم. با عدم وجود دنده‌ها ما نمی‌توانیم عملکرد بین دنده‌ای آن را محاسبه کنیم اما در شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر ایمپرزا کندترین خودروی گروه است.

گیربکس گاهی اوقات عملکرد سؤال‌برانگیزی داشته اما در کل یکی از بهترین نمونه‌های بازار است. فشار پدال گاز با افزایش فوری دور پیشرانه همراه نیست اما خب اگر خواهان شتاب بالا باشید نیازی به کارکرد سخت پیشرانه‌ی ایمپرزا نیست که همین امر تأثیر مثبتی روی آرامش کابین دارد.

سوبارو ایمپرزا
هندلینگ خودرو نیز اوکی بوده اما چیز زیادی ندارد. فرمان آن توازن وزنی خوبی داشته و چسبندگی ایمپرزا نیز قابل‌قبول است اما عملکرد کلی قوای محرکه تأثیر منفی روی لذت رانندگی گذاشته است.

نظرات آزمایش‌کنندگان
سوبارو ایمپرزا

سوبارو به خاطر توانایی‌های آفرود خود شناخته شده بنابراین اگرچه یک هاچبک چهار چرخ محرک به جنگل و خارج از جاده نخواهد رفت اما مهندسی بکار رفته در آن را باید ستود.

  • فولکس‌واگن گلف

نام خودرو

فولکس‌واگن گلف ۱.۵ TSI Evo DSG GT 5dr
قیمت (پوند)

۲۶۰۹۰

پیشرانه

۴ سیلندر ۱.۵ لیتری توربوی ۱۴۸ اسب بخاری
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه)

۷.۸

مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر)

۷.۳
مالیات جاده‌ای سالانه (پوند)

۱۴۰

 
فولکس‌واگن گلف
فولکس‌واگن گلف هاچبک خانوادگی موردعلاقه‌ی ما بوده و ترکیبی از جذابیت سطح بالا با فضای داخلی زیاد و تکنولوژی‌های به روز می‌باشد. قوای محرکه این خودرو یکی از نقاط قوت آن است. اگرچه در روی کاغذ گلف نسبت به رقبا کم می‌آورد اما گشتاور بیشتری را از دور ۱۵۰۰ در دسترس راننده قرار می‌دهد. این امر با انعطاف بیشتر همراه بوده و همین موضوع در ترکیب با گیربکس باعث ایجاد بهترین سواری می‌شود.

فولکس‌واگن گلف
مقایسه‌ی گلف با دو رقیب دیگر به خاطر نوع گیربکسش سخت است اما خب اعداد به ما دروغ نمی‌گویند. گلف در خط مستقیم کندتر از سیویک است.

فولکس‌واگن گلف
گیربکس اتوماتیک گلف نرم عمل کرده و در حالت دستی نیز عملکرد خوبی دارد. تعویض‌ها به سرعت و نرمی انجام می‌شوند و با توجه به عملکرد بی‌نقص این گیربکس به‌سختی می‌توان گیربکس‌های CVT رقبا را پیشنهاد کرد.

فولکس‌واگن گلف
پیشرانه‌ی ۱.۵ لیتری گلف نیز عملکرد خوب و آرامی داشته بنابراین اگرچه در شتاب گیری خط مستقیم شاید کمی لنگ بزند اما این چند دهم ثانیه در جاده‌ها خیلی مهم نبوده و فاکتورهای دیگر برجسته‌تر می‌شوند.

سیستم تعلیق تطبیقی با کنترل شاسی دینامیک که به‌صورت سفارشی در گلف وجود دارد احساس نرمی خاصی به این خودرو می‌بخشد. این سه هاچبک از نظر سواری بهترین گزینه‌های کلاس بوده که سیستم تعلیق رضایت‌بخش عمده‌ترین دلیل آن است اما با سفارش DCC گلف، این خودرو تواناترین گزینه در اکثر شرایط خواهد بود. البته این را بدانید که سواری راحت گلف باعث قربانی شدن چابکی خودرو نشده است.

فولکس‌واگن گلف
فرمان نیز وزن و احساس خوبی داشته و بر تجربه رانندگی آن تأثیر مثبتی می‌گذارد. گلف استعدادهای زیادی داشته که از جمله آن‌ها می‌توان به نرم بودن در شهر و پایداری و اعتمادبه‌نفس بالا در بزرگراه‌ها اشاره کرد.

نظرات آزمایش‌کنندگان
فولکس‌واگن گلف

پشت آمپرهای دیجیتال ۱۲.۳ اینچی گلف یک آپشن ۴۹۵ پوندی بوده و فوق‌العاده هستند. در مقایسه با آن، داشبورد سیویک کمی از مد افتاده به نظر می‌رسد و سوبارو هم از نظر تکنولوژی بکار رفته در حد و اندازه‌های گلف نیست.

  • هوندا سیویک

نام خودرو

هوندا سیویک ۱.۵ VTEC CVT Sport
قیمت (پوند)

۲۴۹۸۰

پیشرانه

۴ سیلندر ۱.۵ لیتری توربوی ۱۸۰ اسب بخاری
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه)

۷.۴

مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر)

۷
مالیات جاده‌ای سالانه (پوند)

۱۴۰

 
هوندا سیویک
دهمین نسل سیویک بهترین نسل آن تاکنون بوده است. این را تست‌های قبلی به خوبی نشان داده‌اند اما آیا این خودرو می‌تواند رقیب هم‌وطن خود را شکست دهد؟

هوندا سیویک
پاسخ مثبت است. اگرچه گیربکس CVT ایمپرزا روی تجربه رانندگی این خودرو خیلی تأثیر منفی نداشته اما خب عملکرد آن به خوبی هوندا هم نیست. بخشی از عملکرد بهتر گیربکس هوندا به گشتاور بیشتری مربوط می‌شود که در دورهای پایین‌تر ارائه می‌شود بنابراین گیربکس نیازی به کارکرد سخت ندارد.

هوندا سیویک
این موضوع همچنین به معنی پرفورمنس خوب است و در تست‌های بین دنده‌ای و خط مستقیم نیز سریع بودن سیویک کاملاً مشهود است.

هوندا سیویک

گیربکس سیویک نیز همانند گیربکس ایمپرزا در حالت دستی اقدام به شبیه‌سازی دنده‌ها کرده و عملکرد آن نیز خوب است. با افزایش سرعت همان مشکل سوبارو مشهود می‌شود. این گیربکس ارتباط بسیار خوبی با خودرو نداشته و این موضوع به دو دلیل جای شرمساری دارد. یک اینکه گیربکس دستی جایگزین بهتری بوده و دوم اینکه شاسی هوندا واقعاً لذت‌بخش است.

هوندا سیویک
فرمان این خودرو مستقیم بوده و دامپرها نیز راحتی مناسبی ارائه می‌کنند. راندن سیویک نیز لذت‌بخش بوده و چسبندگی آن در حد و اندازه‌های گلف است اما خب گیربکس باعث می‌شود گلف یک سر و گردن بالا باشد.

نظرات آزمایش‌کنندگان
هوندا سیویک

استایل سیویک باب میل همه نیست مخصوصاً اگر آن را با گلف محافظه‌کارتر مقایسه کنیم؛ اما طراحی سیویک روی فضای داخلی و بار آن تأثیر نگذاشته است. سیویک یک هوندای خوش‌ساخت خانوادگی است.

  • قضاوت نهایی

رتبه اول: فولکس‌واگن گلف
فولکس‌واگن گلف
گلف به یک دلیل سنگ محک این کلاس است. تجهیزات احساس‌برانگیز، فضای داخلی و بار چشمگیر، راحتی و پرفورمنس قابل‌توجه و… همه و همه باعث شده‌اند گلف جذاب‌ترین خودروی این مقایسه باشد. هزینه‌های مالکیت گلف کم بوده و گیربکس آن بهتر از سیویک است. به علاوه کیفیت سواری و دینامیک فوق‌العاده‌ی گلف جای سخنی را باقی نمی‌گذارد. این خودرو همچنین کابین باکیفیت‌تری داشته و پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌ها را ارائه می‌کند.

رتبه دوم: هوندا سیویک
هوندا سیویک
هاچبک خانوادگی هوندا از نظر راحتی و دینامیک اکثراً با گلف برابری می‌کند و صندوق‌عقب بزرگ آن نیز کاملاً مناسب است؛ اما این‌ها برای برنده شدن کافی نیستند. استایل دوقطبی، سیستم اطلاعات سرگرمی نه چندان جالب و گیربکس CVT از نقاط ضعف سیویک هستند. کیفیت آن نیز با گلف برابری نمی‌کند.

رتبه سوم: سوبارو ایمپرزا
سوبارو ایمپرزا
کیفیت سواری بهترین نقطه قوت ایمپرزا بوده و البته از نظر فضای بار نیز با گلف برابری می‌کند؛ اما ایمپرزا از نظر کیفیت کابین و تجهیزات نمی‌تواند با دو رقیب دیگر مقایسه شود و پیشرانه‌ی تنفس طبیعی، گیربکس CVT و سیستم چهار چرخ محرک باعث شده‌اند سواری آن به خوبی گلف نباشد و مصرف آن نیز بیشتر شود. به نظر می‌رسد ایمپرزا یک مأموریت از دست رفته برای سوبارو می‌باشد.

منبع: autoexpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. Bideski

    ۱۴ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (82 ديدگاه)

    چقدر تفاوت قدرت های سیویک و گلف اونم از یک موتور با مشخصات یکسان متفاوته؟؟
    کسی میدونه برای چی اینجوریه؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. آرین

    ۱۴ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (94 ديدگاه)

    سوبارو 4 سیلندر 2 لیتر مصرف صدی 12؟
    مطمئنی؟
    !!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. آرین

    ۱۴ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (94 ديدگاه)

    کابین سوبارو
    ظاهر فولکس
    پرفورمنس هوندا
    شترگاوپلنگ خوبی از آب درمیاد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. مهزیار

    ۱۴ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (441 ديدگاه)

    چقدر بیخودی پیچیدش میکنه هوندا…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. امیر

    ۱۴ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (2956 ديدگاه)

    بی شد سیویک حرف اولو میزنه
    اما عاشق کابین ایمپرزا شدم
    خیلی خوبه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. صادق

    ۱۵ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (2 ديدگاه)

    فقط سوبارو
    عاشق این ماشینم اعجوبه اییه برا خودش
    سوزوکی و سوبارو همه مدلاشو با چهارچرخ متحرک روونه بازار میکنه
    سال پیش نشد برم مدلاشو تو مشهد ببینم ولی عکساشوم میدیدی اصالت و تکنولوژی و کهنه کاری تو این میدون از رخش میبارید
    یه ماشین چهارچرخ متحرک یه ویلای زمستونی چوبی تو یه منطقه کوهستانی با یه اینترنت پر سرعت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. saeed

    ۱۵ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (349 ديدگاه)

    همشون فوق العاده هستند .سیویک و گلف جزو غولهای این کلاس بودند و هستند .در حال حاضر فکر کنم به لحاظ طراحی و تکنولوژی و حتی پرفورمنس یه گام گلف جلوتر افتاده که البته به نظرم ریشه تو قدرت و روند رو به بالای گروه فولکس هست و البته جاشون باز ممکنه در آینده جا به جا شه باز.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا