مقایسهٔ توانایی‌های آفرود سوزوکی جیمنی با تویوتا لندکروزر پرادو

پس از حدود بیست سال، سرانجام سوزوکی نسل کاملاً جدید مدل جیمنی را معرفی کرد؛ اما بجای پیروی از رویهٔ این روزهای بازار که شاسی‌بلندها بجای توانایی‌های آفرود روی مسیرهای آسفالت تمرکز کرده‌اند، جیمنی تا حد ممکن دستورالعمل اصلی خود را حفظ کرده است که این یعنی همچنان از ساختار بدنه روی شاسی و اکسل‌های Soild استفاده می‌کند. این ویژگی‌ها جیمنی جدید را به یکی از تواناترین و درعین‌حال مقرون‌به‌صرفه‌ترین اس‌یووی‌های آفرود حال حاضر بازار تبدیل کرده است.

نیروی موردنیاز این اس‌یووی ژاپنی توسط یک پیشرانهٔ 1.5 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی بنزینی تأمین می‌شود که 100 اسب بخار قدرت و 130 نیوتن متر گشتاور دارد. ممکن است در ظاهر این نیروی زیادی نباشد اما همین موتور کوچک خصوصاً در شرایط آفرود در کنار گیربکس کمکی ضریب سنگین استاندارد، کارهای زیادی می‌تواند انجام دهد. گیربکس استاندارد جیمنی هم یک نمونهٔ پنج سرعتهٔ دستی است درحالی‌که یک گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک نیز برای آن قابل سفارش است.

بااین‌حال شاید بزرگ‌ترین نگرانی طرفداران آفرود، نبود قفل دیفرانسیل باشد اما بجای آن سوزوکی نسل جدید جیمنی را به یک سیستم کنترل گشتاور مجهز کرده که توزیع گشتاور میان اکسل‌ها را کنترل می‌کند؛ بنابراین جیمنی آفرودر کاملاً توانایی است؛ اما آیا می‌تواند در مسیرهای آفرود، پابه‌پای تویوتا لندکروزر پیش برود؟ برای فهمیدن پاسخ این سؤال، اتوکار بین جیمنی و یک تویوتا لندکروزر پرادو سه‌در با گیربکس دستی مقایسه‌ای انجام داده که می‌توانید آن‌را در ویدئوی زیر ملاحظه کنید.

[دانلود ویدئو]

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مرتبط

12 دیدگاه

  1. محمد
    سوابق: (606 دیدگاه) ,

    چه رقابت برابری!!!
    به نظر من که سوزوکی برنده میشه 😂
    البته جیمنی رو واقعا دوستش دارم چون بدون اینکه ادعایی داشته باشه،
    از خیلی از شاسی بلندنماهای فعلی تواناتر و حتی اقتصادی تره

    پاسخ
  2. me84
    سوابق: (1183 دیدگاه) ,

    .
    جای خالی این ماشین ( جیمنی ) در ایران بشدت خالیه.
    به چند دلیل:
    1- موتور کم استهلاک و کم مصرف که برای رانندگی شهری کاملا مناسبه
    2 – ابعاد جمع و جور که نیازهای شهری رو کاملا برآورده میکنه و در بیشتر موارد نیازی هم به بیشتر از این نیست و مشکلات جای پارک و رانندگی در ترافیکهای شلوغ رو خیلی راحتتر میکنه
    3 – ارتفاع بالا از سطح زمین که برای خیابونها و جاده های ما همین ماشینا از همه مناسبتره
    4 – آفرود خوب که نیازهای خارج جاده و مسافرتهای بیرون شهری رو بخوبی برآورده میکنه
    5 – برای افراد مجرد یا با خانواده کم جمعیت که نیازی به یه ماشین 4 در صندوقدار ندارن خیلی مناسبه
    6 – بسیاری از ارگانها و سازمانها نیاز به یه ماشین همه کاره دارن که هزینه های جانبی کمی هم داشته باشه که الان بخاطر نبود یه ماشین مناسب مثل این از وانتهای نیسان پیکاپ و رونیز استفاده میشه
    در کل بنظر من این ماشین اگه به ایران وارد بشه ( با قیمت مناسب ) خیلی طرفدار داره چون واقعا یه ماشین چند منطوره است و تک کاربره نیست.

    پاسخ
    1. سام
      سوابق: (579 دیدگاه) ,

      صد در صد با شما موافقم.سوزوکی جیمنی یک از بهترین خودوهای شاسی بلندی است که جای آن در ایران عزیز واقعا خالی است و امیدوارم که در آِینده شاهد ورود و یا مونتاژ آن در کشور باشیم.

      پاسخ
  3. سام
    سوابق: (579 دیدگاه) ,

    ویدئوی واقعا جالب و تماشایی بود و از دوستان می خواهم که قبلا از ارائه نظرات خود حتما این ویدئو را کامل و با دقت تماشا کنند.در این ویدئو نشان داده شد که سوزوکی جیمنی در بیشتر موارد می تواند پا به پای سلطانی چون تویوتا پرادو در سطوح سنگلاخی و آفرود حرکت کند،سطوحی که چه بسا یکبارحرکت در آنها بلندقامتان پرادعای کره ای را روانه بیمارستان و چینی های چموش را روانه گورستان کند! خلاصه، وجود چنین قابلیت هایی در سوزوکی جیمنی خود افتخاری بزرگ برای سازنده ژاپنی این بزرگ مرد کوچک است.

    پاسخ
  4. Sajjad
    سوابق: (1398 دیدگاه) ,

    موتور ترند بین جی کلاس، رانگلر، دیسکاوری و لکسوس ال ایکس یه تست افرود تهیه کرده
    مطالب جالبی رو بیان کرده
    امیدوارم پدال زودتر بزاره این مطلب رو

    پاسخ
  5. kasra
    سوابق: (41 دیدگاه) ,

    این جیمنی عین اسمارتیزه آدم دوست داره بخورتش

    پاسخ
  6. امیر
    سوابق: (360 دیدگاه) ,

    خیلی جیمنیو دوس دارم
    نظرمو کلا درمورد ماشینای کوچیک عوض کرده
    خیلی خوبه

    پاسخ
  7. ایمان
    سوابق: (789 دیدگاه) ,

    دوتاشون توانا در آفرود و بسیار دوست داشتنی

    پاسخ
  8. emad1990
    سوابق: (700 دیدگاه) ,

    حدودا یه سال پیش یه تست افرود از این اقا و همکاراش دیدم که 5خودرو شرکت کرده بودن
    رانگلر ایسوزو دیمکس جی کلاس لندرور دیسکاوری لندکروزر(حضرت)
    چنتا تست افرود سخت تر از چیزی که تو این کلیپ بود ازشون گرفتن رتبه هاشون این شد
    1-رانگلر2-ایسوزو3-جی4-لندرور5-حضرت

    پاسخ
  9. یاس ی
    سوابق: (585 دیدگاه) ,

    با اینکه پرادو مدل پایه هستش ولی چقدر زیباست، خصوصا نمای جلوی ماشین.
    نکته جالبی که جیمنی داره اینه که درهای ماشین چقدر بزرگ طراحی شده و امکان سوار و پیاده شدن خیلی راحتی به راننده و سرنشینها میده. در مورد این کلیپ هم با کمی کمک و ارفاق اطرافیان مسیر سنگلاخ را طی کرد.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.