همراه با سوزوکی ویتارا فیس لیفت 2019
همراه با سوزوکی ویتارا فیس لیفت 2019

همراه با سوزوکی ویتارا فیس لیفت 2019

این سوزوکی ویتارای به‌روز شده است. سه سال از زمان عرضه‌ی این کراس اوور می‌گذرد و گرد پیری کم‌کم بر چهره‌ی ویتارا نشسته بود بنابراین سوزوکی در حرکتی قابل‌انتظار اقدام به بهبود این خودرو برای رقابت بهتر با حریفانی همچون سئات آرونا و هیوندای کنا کرد.


شاید مهم‌ترین تغییر این خودرو به پیشرانه‌های آن مربوط شود. قلب آهنین 1.6 لیتری تنفس طبیعی قدیمی بازنشسته شده و جای خود را به یک نمونه‌ی 3 سیلندر 1 لیتری توربو داده است. همچنین پیشرانه‌ی دیزلی هم حذف شده اما پیشرانه قبلی 1.4 لیتری باقی مانده است. این پیشرانه‌ی 138 اسبی با سوئیفت اسپورت مشترک بوده اما گشتاور آن 10 نیوتون متر کمتر است. پیشرانه‌ی 1.6 لیتری قبلی علاقه‌ی زیادی به افزایش دور خود داشت اما تنها با وجود 156 نیوتون متر گشتاور که در دور 4 هزار حاصل می‌شود، باید کار سختی از آن می‌کشیدید. پیشرانه‌ی 1 لیتری نه تنها گشتاور 170 نیوتون متری دارد بلکه همه‌ی آن از دور 2 هزار تا 3500 حاصل می‌شود؛ بنابراین در دنیای واقعی دنده‌های کمتری را تعویض خواهید کرد.


این موضوع خوبی است چراکه گیربکس 5 سرعته ی دستی همچون قبل عملکرد چندان لذت بخشی ندارد. دنده‌ها سبک هستند اما حس خاصی در زمان تعویض دنده‌ها وجود دارد که قبلاً تجربه نشده بود. جدای از صدای باد وارد شده از ستون A، آرامش کابین در سرعت‌های بزرگراهی عالی است. کمک‌حال خودرو در تأمین رفاه و آرامش کابین پیشرانه‌ی نرمی است که صدای چندانی ندارد.


این قلب آهنین با طراحی دیفرانسیل جلو یا چهار چرخ محرک عرضه می‌شود اما انتظار می‌رود تنها 31 درصد خریداران نسخه‌ی چهار چرخ محرک را انتخاب کنند. تا زمانی که در مناطق برف‌گیر زندگی نکنید نیازی هم به این سیستم نخواهید داشت. یک جفت چرخ محرک بیشتر باعث می‌شود خودرو کمی کندتر شود و مصرف سوخت آن نیز کمی بیشتر باشد. همچنین نسخه‌ی چهار چرخ محرک ویتارا 1000 پوند گران‌تر است.


ازنقطه‌نظر طراحی، ویتارا 2019 تغییرات چشمگیری نداشته است. بخش پایینی سپر جلو بازطراحی شده و جلوپنجره‌ی جدید هم دارای میله‌های عمودی است. چراغ‌های قدیمی عقب نیز جای خود را به نمونه‌های LED داده‌اند و رینگ‌ها و رنگ‌های بدنه‌ی جدید هم در دسترس می‌باشند.


البته باید به تجهیزات ایمنی جدید هم اشاره کنیم. از جمله‌ی این سیستم‌ها می‌توان به تشخیص علائم ترافیکی، پایش نقاط کور و هشدار ترافیک پشتی اشاره کرد.


از نظر سواری، ویتارا همچون قبل احساس می‌شود. سواری خودرو بیشتر به سمت سفتی متمایل بوده هرچند نمی‌توان آن را ناهنجار دانست. البته ویتارا فاقد کنترل بدنه‌ی خاص سئات بوده اما کمی راحت‌تر است.


ویتارا هنوز هم از نظر ارزش در برابر مبلغ پرداختی فوق‌العاده عمل می‌کند و ارزان‌تر از رقبای بسیاری در این کلاس می‌باشد. اگرچه سیتروئن C3 ایرکراس یکی از باارزش‌ترین خودروها در برابر مبلغ پرداختی می‌باشد اما ویتارا با قیمت 16999 پوندی هم‌تراز سیتروئن می‌باشد.


بازنگری‌های صورت گرفته در ویتارا 2019 باعث نشده‌اند این خودرو حرف اول را در کلاس بزند اما پیشرانه‌ی 1 لیتری توربوی جدید باعث بهبود کلی این خودرو شده است. اگرچه سیستم چهار چرخ محرک می‌تواند نظر برخی از خریداران را به خود جلب کند اما فکر می‌کنیم بهترین انتخاب این خانواده ویتارای دیفرانسیل جلو باشد. این نسخه نه تنها سریع‌تر است بلکه هزینه‌های خرید و نگهداری آن نیز کمتر می‌باشد.

مشخصات سوزوکی ویتارا SZ-T 1.0 Boosterjet ALLGRIP

  • قیمت: 20799 پوند
  • پیشرانه: 3 سیلندر 1 لیتری توربو
  • قدرت/گشتاور: 109 اسب بخار/170 نیوتون متر
  • گیربکس: 5 سرعته دستی، چهار چرخ محرک
  • شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 12 ثانیه
  • حداکثر سرعت: 179 کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: 5.7 لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: autoexpress

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

6 دیدگاه

  1. مزدا
    سوابق: (1024 دیدگاه) ,

    انوقتی که دلار هزارتومان بود ویتارا بالای سی هزار دلار در ایران قیمت داشت اونوقت هم داخل ایران مونتاژ میشد.
    مسولان تو حقه بازی استاد هستن

    پاسخ
  2. NAVID۰۰۹۸
    سوابق: (1485 دیدگاه) ,

    این ماشین از پایه ساخته بشه خیلی بهتره .

    پاسخ
  3. محمد
    سوابق: (908 دیدگاه) ,

    غیر قابل توجیه برام
    اصرار سوزوکی به عدم تغییر نسل ویتارا
    توی بازاری که شاسی بلندها پادشاهی میکنن
    و ویتارا عقبه خوبی رو توی بازار شاسی بلندها داشته
    اما کماکان تغییر نمیکنه
    بازار رو به رقبای شیک و بروز تحویل بده

    پاسخ
  4. ali a
    سوابق: (517 دیدگاه) ,

    طراحی بیرونش اصلا جذابیت نداره… رقباش هم از همه نظر ازش بهترن…

    پاسخ
  5. net
    سوابق: (781 دیدگاه) ,

    خیلی زشته ،ویتارا قبلی قشنگتر بود

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.