جدال کراس‌اوورهای کوچک: سانگ‌یانگ تیوولی، داچیا داستر و سوزوکی ویتارا

با توجه به محبوبیت روزافزون کراس‌اوورهای کوچک شهری، تصمیم گرفتیم سه نمونه از این خودروها را به رقابت دعوت کرده و آن‌ها را باهم مقایسه کنیم. اولین شرکت‌کنندهٔ این رقابت، کراس‌اوور کوچک و محبوب سانگ‌یانگ یعنی تیوولی است. البته در این مقایسه نسخهٔ کشیده یا XLV تیوولی شرکت کرده است. سانگ‌یانگ ادعا می‌کند با ساخت تیوولی XLV، یک کلاس خودرویی جدید ایجاد کرده است. سازندهٔ کره‌ای این کلاس جدید را «SUV استیشن» نامیده است اما نباید فریب این نام جدید را خورد چراکه تیوولی XLV هنوز هم یک کراس‌اوور معمولی است. XLV بر اساس دستورالعمل نسبتاً موفق تیوولی استاندارد ساخته شده است؛ بنابراین این مدل بزرگ‌تر، فضای بیشتری ارائه کرده و درنتیجه کاربردی‌تر است درحالی‌که ظاهری مشابه مدل استاندارد داشته و از همان موتور نسخهٔ کوچک‌تر استفاده می‌کند. بااین‌حال افزایش فضا موجب افزایش قیمت هم شده است به‌گونه‌ای که بالاترین تیپ تیوولی XLV که ELX 4×4 نام دارد و در آزمون ما شرکت کرده است قیمتی معادل 19,500 پوند دارد.

tivolli-group-test-464

با توجه به اینکه نسخهٔ استاندارد تیوولی ازلحاظ قیمت در آخرین حد طیف کراس‌اوورهای کوچک قرار دارد، نسخهٔ بزرگ‌تر XLV با قیمت بیشتر، در برابر رقبای یک کلاس بالاتر قرار می‌گیرد. بااین‌حال تیوولی XLV هنوز هم از قیمتی رقابتی برخوردار است بنابراین در اینجا آن‌را در برابر یکی از اقتصادی‌ترین کراس‌اوورهای بازار یعنی داچیا (رنو) داستر 4×4 قرار داده‌ایم؛ اما در این میان یک رقیب قدرتمند دیگر هم حضور دارد که از ژاپن آمده است و آن سوزوکی ویتارا است که با پیشرانهٔ دیزل 1.6 لیتری و سیستم چهارچرخ محرک ارائه می‌شود. در خودروهای چهارچرخ محرک توانایی‌های خارج جاده‌ای به‌وضوح اهمیت دارد اما این قابلیت باید در کنار کاربردی بودن، قیمت مناسب و کارایی خوب وجود داشته باشد؛ اما کدام‌یک از این سه کراس‌اوور کوچک 4×4 بهترین ترکیب از این ویژگی‌ها را ارائه می‌کند؟ در ادامه خواهیم فهمید.

tivolli-group-test-532

همچنین با توجه به اینکه هر سه کراس‌اوور این آزمایش به‌نوعی در ایران هم حضور دارند، جذابیت رقابت آن‌ها افزایش‌یافته و نتیجهٔ آن می‌تواند برای کسانی که در ایران قصد خرید یکی از آن‌ها را دارند مفید باشد. البته نمونهٔ عرضه شده از هر سهٔ این خودروها در ایران با نمونه‌های شرکت‌کننده در این رقابت متفاوت‌اند به‌گونه‌ای که داچیا داستر با برند رنو در ایران عرضه می‌شود، نسخهٔ استاندارد و کوچک‌تر سانگ‌یانگ تیوولی در ایران حضور دارد و همچنان نسل قبلی سوزوکی ویتارا توسط ایران‌خودرو در کشورمان تولید می‌شود. بااین‌حال خواندن این مقایسه و تطبیق آن با شرایط بازار ایران خالی از لطف نخواهد بود.

شروع رقابت

توانایی‌های آفرود

هر سه خودروی شرکت‌کننده در این آزمون دارای آپشن سفارشی سیستم چهارچرخ محرک هستند. همچنین سوزوکی حالات مختلف رانندگی مختلف ازجمله برفی، گِل‌ولای و اسپرت را هم ارائه کرده است. با ابن حال داچیا با فاصلهٔ بیشتر از سطح زمین بهترین شرایط مناسب برای آفرود سبک را دارد. خودرویی که هرچند ارزان‌قیمت احساس می‌شود اما کشش بسیار زیادی در مسیرهای ناهموار دارد.

استایل بیرونی

داچیا توانایی‌های آفرود خوبی را با ترکیبی از ویژگی‌های ظاهری برجسته و جذاب ارائه می‌کند اما بااین‌وجود هیچ آپشن رنگ سقف متفاوت با بدنه که در تیوولی XLV و ویتارا ارائه می‌شود، در داستر وجود ندارد. همچنین هر دو خودروی مذکور آپشن‌های سفارشی بیشتری نسبت به داستر دارند که خارج و داخل آن‌ها را زیباتر از کراس‌اوور کوچک داچیا می‌کند.

کیفیت

برای برخی از خریداران ممکن است داستر کمی احساس ارزان‌قیمت بودن داشته باشد اما هدف ساخت این خودرو همین بوده است بنابراین نمی‌توان آن‌را یک نقطهٔ منفی تلقی کرد. بعلاوه اگرچه ممکن است داستر در کیفیت هم‌سطح رقبای خود نباشد اما فاصلهٔ آن با رقبا خیلی هم زیاد نیست درحالی‌که داستر بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر بوده و هنوز هم تا حد زیادی کاربردی است.

نتیجه

مقام اول داچیا داستر

به‌روزرسانی جزئی داچیا داستر از آن خودرویی ساخته که رقابت با آن دشوار است. این خودرو با آپشن دو دیفرانسیل ارائه می‌شود که این یعنی در جاده از راحتی مناسب برخوردار است و در مسیرهای ناهموار و لغزنده نیز کشش و ثبات خوبی دارد درحالی‌که ازلحاظ قیمت هم فوق‌العاده مقرون‌به‌صرفه است. در این خودرو تنها عملکرد مناسبْ کافی است اما داستر با ارائهٔ بهره‌وری مناسب و معقول، مقدار زیادی فضای داخلی و یک لیست خوب از آپشن‌های تریم ظاهری، برندهٔ این رقابت شد. داستر هنوز هم بیشترین ارزش در برابر مبلغ پرداختی را در بین کراس‌اوورهای کامپکت دارد.

مقام دوم سوزوکی ویتارا

اگر شما می‌توانید کمی از راحتی سواری و پویایی رانندگی را قربانی کنید، ویتارا کراس‌اوور خوبی است. این جدیدترین شرکت‌کنندهٔ آزمون ماست که شاسی مناسب و فرمان تیزی دارد اما فقدان فضای صندوق بار بزرگ و قیمت بالاتر موجب شد که در مقام دوم قرار گیرد. ویتارا با توجه به عملکرد قابل‌توجهی که ارائه می‌کند، بهره‌وری مناسبی دارد اما درعین‌حال سواری خشک‌تر و استهلاک بالاتری هم دارد.

مقام سوم سانگ‌یانگ تیوولی XLV

مدل XLV یک تیوولی جذاب است که کاربردی بودن آن افزایش یافته است اما نتیجهٔ این امر افزایش قیمت بوده است. هرچند این خودرو صندوق بار بزرگ‌تری دارد و کیفیت آن‌هم نسبتاً خوب است اما رانندگی خوبی ندارد. علاوه بر این، نسخهٔ مورد آزمایش ما که بالاترین تیپ تیوولی است، موجب افزایش هزینهٔ خرید می‌شود درحالی‌که ازلحاظ کارآمد بودن نیز در پایین‌ترین سطح قرار دارد؛ بنابراین می‌توان نسخهٔ دیفرانسیل جلوی آن‌را خریده و در عوض مقداری پول پس‌انداز کرد.

 

مشخصات فنی

  داچیا داستر سوزوکی ویتارا سانگ‌یانگ تیوولی XLV
قیمت پایه 15,595 پوند 22,049 پوند 19,500 پوند
قیمت تست‌شده 16,940 پوند 22,849 پوند 20,400 پوند
فاصلهٔ بین دو محور 2.67 متر 2.5 متر 2.6 متر
طول/عرض/ارتفاع 4.31/1.82/1.69 متر 4.17/1.75/1.61 متر 4.44/1.80/1.63 متر
پیشرانه 1.5 لیتری 4 سیلندر دیزل 1.6 لیتری 4 سیلندر دیزل 1.6 لیتری 4 سیلندر دیزل
قدرت 110 اسب بخار 120 اسب بخر 115 اسب بخار
گشتاور 260 نیوتن متر 320 نیوتن متر 300 نیوتن متر
گیربکس 6 سرعته دستی 6 سرعته دستی 6 سرعته دستی
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ چهارچرخ
ظرفیت باک 50 لیتر 47 لیتر 47 لیتر
حجم صندوق بار 443/1604 لیتر 375/710 لیتر 547 لیتر
وزن خالص 1325 کیلوگرم 1259 کیلوگرم 1505 کیلوگرم
ظرفیت کشش 1500 کیلوگرم 1500 کیلوگرم 1500 کیلوگرم
شتاب صفرتا 96 کیلومتر 14.7 ثانیه 10.1 ثانیه 11.6 ثانیه
حداکثر سرعت 167 کیلومتر در ساعت 180 کیلومتر در ساعت 175 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت اعلامی 3.9 لیتر (ترکیبی) 3.5 لیتر (ترکیبی) 4 لیتر (ترکیبی)
مصرف سوخت آزمایش 5.8 لیتر 5.2 لیتر 7.2 لیتر

در ایران

مشخصات فنی این سه خودرو در ایران کاملاً با نمونه‌های مورد آزمایش متفاوت است چراکه در ایران همگی با پیشرانه‌های بنزینی عرضه می‌شوند. داچیا داستر با نام رنو داستر توسط نگین‌خودرو و نسخهٔ استاندارد سانگ‌یانگ تیوولی توسط رامک‌خودرو در ایران عرضه می‌شوند درحالی‌که نسل قبلی سوزوکی گرند ویتارا توسط ایران‌خودرو مونتاژ می‌شود که البته به‌تازگی نسخهٔ فیس‌لیفت شدهٔ نسل قبلی متعلق به سال 2012 به بازار عرضه شده است. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به مشخصات و قیمت این سه کراس‌اوور کامپکت در بازار ایران.

 

  رنو داستر سوزوکی گرند ویتارا سانگ‌یانگ تیوولی
پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر 2.4 لیتری 4 سیلندر 1.6 لیتری 4 سیلندر
قدرت 135 اسب بخار 170 اسب بخار 128 اسب بخار
گشتاور 195 نیوتن متر 227 نیوتن متر 160 نیوتن متر
گیربکس 5 سرعته اتوماتیک 5 سرعته اتوماتیک 6 سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ جلو
شتاب صفرتاصد 11 ثانیه 11.7 ثانیه 13 ثانیه
حداکثر سرعت 171 کیلومتر در ساعت 185 کیلومتر در ساعت 175 کیلومتر در ساعت
طول 4.31 متر 4.5 متر 4.2 متر
وزن خالص 1205 کیلوگرم 1552 کیلوگرم 1300 کیلوگرم
ظرفیت باک 50 لیتر 66 لیتر 47 لیتر
مصرف سوخت 8.2 (ترکیبی) 9 لیتر (ترکیبی) 7.2 (ترکیبی)
قیمت 115 میلیون تومان 135 میلیون تومان 97 میلیون تومان

 

منبع: AutoExpress

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

44 دیدگاه

  1. علی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    من به داستر رای میدم، من سوزوکی 2400 داشتم، فروختم داستر 2017 گرفتم، esp داره، دو دف اتومات داره، کروز و لیمیتد سرعت داره. صدای بدنش در باد و سرعت بالا از سوزوکی کمتره، مصرفش خیلی کمتره، فقط طراحی عقبش کمی زشته که به اون هم عادت میکنی، تو افرود با توجه به طرح جلوی ماشین کمتر گیر میکنه و در کل رنو ماشین کم خرجیه البته قدرت سوزوکی بیشتره:-h

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.
x