سئات

معرفی سئات آتکا 2021 فیس لیفت با تغییراتی گسترده

زمان به‌روزرسانی اولین شاسی‌بلند سئات یعنی آتکا کامپکت فرا رسیده است.

موفق‌ترین خودروی اسپورت و کاربردی سئات تا به امروز برای مدل سال ۲۰۲۱ ارتقا یافته است. این خودرو هم‌اکنون بهبودهایی در طراحی ظاهری، قوای محرکه، ایمنی و ارتباطی را نشان می‌دهد.

با فروش بیش از ۳۰۰ هزار دستگاهی از زمان عرضه در سال ۲۰۱۶ تاکنون، آتکا اهمیت زیادی برای این خودروساز اسپانیایی داشته و به همین خاطر است که سئات فرمول موفقیت خود را خراب نکرده است. واژه‌ی کلیدی این تغییرات همان تکامل است که به وضوح در طراحی ظاهری دیده می‌شود.

چراغ‌های جلوی LED جدید از لئون نونوار شده الهام گرفته و واضح‌ترین تغییر ظاهری این خودرو محسوب می‌شوند. البته جلوپنجره و سپر نیز دست‌خوش تغییر شده و در بخش عقب نیز چراغ‌های تمام LED به کار رفته و سپر نیز بهبود یافته است.

طراحی جدید سپرها باعث شده آتکا ۲۰۲۱ حدود ۱۸ میلی‌متر طویل‌تر شود و طولش به ۴۳۸۱ میلی‌متر برسد. البته پهنا و ارتفاع این خودرو تغییری نکرده است. دیگر تغییرات ملایم خودرو عبارت‌اند از نوشته جدید آتکا روی درب پشتی، رینگ‌های ۱۷ تا ۱۹ اینچی جدید و رنگ‌های بدنه متفاوت.

هم‌اکنون تریم Xperience با ظاهر گیراتر جایگزین تریم قبلی Xcellence شده و دارای سپرهای جلو و عقب مشکی با عناصر آلومینیومی، قوس‌های چرخ همرنگ بدنه و… می‌باشد.

اما برسیم به کابین که پذیرای کاکپیت دیجیتال ۱۰.۲۵ اینچی جدید، سیستم اطلاعات سرگرمی ارتقا یافته با اینترفیس جدید و صفحه لمسی‌های ۸.۲۵ یا ۹.۲ اینچی شده است. فرمان چرمی هم برای نخستین بار در این خودرو دیده می‌شود و در پانل درب‌ها و داشبورد نیز متریال جدیدی بکار رفته است.

این شاسی‌بلند جمع‌وجور همچنین دارای پوشش‌های صندلی جدید، طراحی متفاوت اطراف دریچه‌های تهویه هوا، دستگیره دنده و نورپردازی کابین می‌باشد. صندلی راننده نیز دارای تنظیمات برقی در ۸ جهت است. البته آپشن جدید شیشه جلوی گرم شونده نیز وجود دارد.

در بحث ارتباطی، آتکا ۲۰۲۱ دارای سیستم تشخیص صوتی جدید، اپل کارپلی و اندروید اتوی بی‌سیم، ناوبری آنلاین و… می‌باشد. همچنین برنامه جدید سئات کانکت نیز باعث کنترل از راه دور برخی عملکردها همچون موقعیت پارک خودرو، باز و بسته کردن درب‌ها، دسترسی به داده‌های رانندگی و… می‌شود. این خودرو همچنین به‌صورت استاندارد در کانکتورهای USB تایپ C و شارژ بی‌سیم گوشی برخوردار شده است.

اما قوای محرکه به‌روز شده این خودرو نیز شامل سه پیشرانه بنزینی TSI و دو نمونه توربودیزل TDI است. پیشرانه ۳ سیلندر ۱ لیتری ۱۱۰ اسبی با فرایند احتراق سیکل میلر و توربوشارژر با ژئومتری متغیر شروع کننده این مجموعه بوده و با گیربکس دستی همراه می‌شود. پیشرانه بعدی از نوع ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری ۱۵۰ اسبی با مدیریت سیلندر فعال است. این پیشرانه با گیربکس ۶ سرعته دستی یا ۷ سرعته دوکلاچه قابل سفارش است. پرچمدار پیشرانه‌های بنزینی نیز از نوع ۲ لیتری ۱۹۰ اسبی است که فقط با گیربکس دوکلاچه و سیستم چهار چرخ محرک جفت می‌شود.

در بخش پیشرانه‌های دیزلی نمونه ۱.۶ لیتری قبلی حذف شده و حالا باید از بین نمونه ۲ لیتری ۱۱۵ اسبی با گیربکس ۶ سرعته دستی و نمونه ۲ لیتری ۱۵۰ اسب بخاری با گیربکس‌های دستی یا اتوماتیک یکی را انتخاب کرد. موضوع جالب اینکه خبری از پیشرانه‌های هیبریدی ملایم ۴۸ ولتی نیست.

در بحث ایمنی، سئات آتکا ۲۰۲۱ به سیستم‌های کمک‌راننده پیشرفته از جمله کروز کنترل تطبیقی، دستیار پیشگیری از برخورد و… مجهز شده است.

سئات اشاره‌ای به زمان عرضه این شاسی‌بلند به‌روز شده نکرده است.

[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. M.A.S

    ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (816 ديدگاه)

    خیلی خوشگل هست به نظرم ارزشش خیلی از اسپرتیج بیشتره
    در کل سئات خیلی خوشگله ماشیناش و بین اونا هم قشنگ ترینشون سئات لئون کوپرا R هست به نظرم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Mahmood

      ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (8 ديدگاه)

      ازش خوشم نمیاد مثل میمون های تنبل میمونه ظاهرش

      موافقم 0
      مخالفم 2
  2. مک وال

    ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (217 ديدگاه)

    عجب ظاهر دلربایی داره.
    فقط پیشرانه هاش کمی ضعیفند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. MjM

    ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (720 ديدگاه)

    سئات یکم شبیه فولکسه به خاطر طراحیش. ساده، شیک، بدون خطوط اضافه گرد یا خیلی تیز. ترو تمیزو خوبه. البته گوش شبطون کر!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. امیر.عارف

    ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (876 ديدگاه)

    ماشین قشنگیه ولی چرا اینقدر موتورهاش ضعیفه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا