سئات

از سئات 600 تا ایبیزا، تغییرات ایمنی خودروها در 60 سال…

وقتی که بحث ایمنی فعال و غیرفعال خودروها به میان می‌آید، مقایسه‌ی سئات ۶۰۰ سال ۱۹۶۳ و ایبیزا FR مدرن می‌تواند دیدگاهی جالب از روند تغییرات در بحث ایمنی در ۶۰ سال را نشان دهد.

seat-600-ibiza-safety-comp-4
اگر بخواهیم منصف باشیم، ۶۰ سال زمان بسیار زیادی است مخصوصاً با دیدن اینکه تکنولوژی این روزها چقدر سریع پیشرفت می‌کند. خودروهای امروزی با دارا بودن تکنولوژی‌های چشمگیر و البته ایمنی بالا به گونه‌ای عمل کرده‌اند که انگار مدل‌های قدیمی از عصر حجر آمده‌اند!

Javier Luzon مدیر بخش ایمنی غیرفعال شرکت سئات به مدل ۶۰۰ ساخت این کمپانی و عدم تجهیز آن در زمان به پشت‌سری‌ها که نقشی بسیار خوب در جلوگیری از حرکت ناگهانی سر دارند اشاره می‌کند.

seat-600-ibiza-safety-comp-3
همچنین درحالی‌که کمربندهای ایمنی در دهه‌ی ۶۰ میلادی در دسترس بوده اما مدل ۶۰۰ تنها با تسمه‌ای بسط ناپذیر عرضه می‌شده که سرنشینان باید آن را با بدنشان تنظیم می‌کردند. امروزه، کمربندها با بدن راننده تطبیق پیدا کرده و در تصادفات از جلو ایمنی بیشتری را فراهم می‌کنند.

seat-600-ibiza-safety-comp-1
ترمزهای مدل ۶۰۰ و ایبیزا FR نیز دیگر نقطه‌ی جالب در این زمان طولانی است. ۶۰۰ در آن زمان با ترمزهای کاسه‌ای عرضه می‌شده اما خودروهای امروزی نه‌تنها به ABS مجهز هستند بلکه دیسک‌های ترمز بزرگ‌تری داشته و همچنین از لاستیک‌های پهن‌تری برای تماسی بهتر با سطح جاده سود می‌برند.

seat-600-ibiza-safety-comp-2
بخش دیگر به شاسی مربوط می‌شود. البته که شاسی خودروهای امروزی در جذب انرژی ضربات بسیار بهتر عمل می‌کند هرچند که طبق گفته‌های Luzon قدم بعدی در ایمنی خودرو به منظور پیش‌بینی رخدادهای آینده و واکنش بر اساس پیش‌بینی‌ها خواهد بود.

منبع: carscoops

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. me84

    ۲۶ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    و صد البته باید به نقش فولکس واگن هم در رسیدن سئات به این جایگاه اشاره کرد.

    موافقم 0
    مخالفم 1
  2. GOD BLESS AMERICA

    ۲۶ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (758 ديدگاه)

    کاش برای این موضوع یه ماشین آمریکایی مثل لینکلن کانتیننتال مارک V یا IV رو با کانتیننتال مدرن مقایسه می‌کردید.
    چون لینکلن کانتیننتال همان زمان هم شاسی محکم و بدنه ای قوی داشت، و خلاصه پرچمدار ماشینهای کشتی مانند آمریکایی بود.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. مجید ( اشتوگارت و سنت آگاتا )

    ۲۶ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    پژو 405 سال 1986 رو هم با 2016 مقایسه کنید. در این 30 سال اندازه ی 3 ثانیه ! هم پیشرفت نداشته !!

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. uss zumwalt DDG-1000

      ۲۶ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      دقیقا درست گفتی
      ولی این نگاه چقدر تغییرات داشته

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. احمد باقری

    ۲۶ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    60 سال در صنعت خودروسازی، زمان خیلی خیلی زیادیه.

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا