سیتروئن

بررسی تخصصی سیتروئن e-C4 الکتریکی مدل 2021

شاید سیتروئن C4 حدود ۲۰ سال جزو محصولات اصلی این خودروساز فرانسوی باشد اما در کلاسی پر از خودروهای فوق‌العاده انجام‌وظیفه کرده است. این خودرو در مقایسه با نسل‌های پیشین تازه‌نفس‌تر حس می‌شود و در لباس e-C4 نیز جایگزینی الکتریکی با توانایی‌های مناسب برای خریداران چنین خودروهای تلقی خواهد شد.

e-C4 اولین خودروی الکتریکی و سواری سیتروئن است که بر پایه پلتفرم e-CMP گروه استلانتیس بنا شده و روی راحتی و آرامش بیشتر تمرکز داشته است. فرمان این خودرو سبک بوده و خبری از صدای جاده در کابین است. این در حالی است که تمامی مدل‌ها به‌صورت استاندارد با رینگ‌های ۱۸ اینچی آلیاژی عرضه می‌شوند.

تمامی نسخه‌های e-C4 همچنین دارای سیستم تعلیق هیدرولیکی پیشرفته‌ای هستند که راحتی بیشتری را در سفرها ایجاد می‌کند. سیستم تعلیق این خودرو به‌طور قابل‌توجهی نرم‌تر از فولکس‌واگن ID.3 الکتریکی بوده و تنها عبور از چاله‌های بزرگ و عمیق باعث ایجاد لرزش در کابین خواهد شد.

همچنین این خودروی الکتریکی راحت‌تر از نسخه معادل بنزینی است. ۳۵۰ کیلوگرم اضافه‌وزن ناشی از مجموعه باتری ۵۰ کیلووات ساعتی به معنی عدم ناراحت شدن بدنه در عبور از مسیرهای ناهموار بوده و به خاطر اینکه وزن باتری در بخش پایینی شاسی توزیع شده تکان های بدنه کمتری هم در عبور از پیچ‌ها دیده می‌شود.

e-C4 از پیشرانه الکتریکی با قدرت ۱۳۴ اسب بخار و گشتاور ۲۶۰ نیوتون متر استفاده می‌کند که برای ثبت شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۹.۷ ثانیه‌ای و حداکثر سرعت ۱۵۰ کیلومتر در ساعتی کفایت می‌کند. پرفورمنس خودرو برای سواری عادی کافی بوده اما شاید اولویت قرار دادن راندمان و راحتی بالا نظر برخی رانندگان را جلب نکند. آنجایی که e-C4 واقعاً می‌درخشد شتاب صفر تا ۴۸ کیلومتر در ساعت است که وجود گشتاور آنی باعث می‌شود اندک اشاره‌ای به پدال گاز به معنی شتاب گیری سریع در این سرعت‌ها باشد.

راندن خودرو به ویژه با انتخاب حالت B قوای محرکه بسیار راحت و بی‌دردسر خواهد بود. در این حالت ترمز احیا شونده با شدت بیشتری درگیر شده و زمانی که پای خود را از روی پدال گاز بردارید کاهش سرعت به خوبی انجام خواهد شد و تنها از پدال گاز برای رانندگی استفاده خواهید کرد.

مجموعه باتری این خودروی فرانسوی شعاع حرکتی ادعایی ۳۵۰ کیلومتری را فراهم می‌کند که به اندازه شعاع حرکتی نسخه پایه فولکس‌واگن ID.3 نیست اما هنوز هم پاسخگوی نیازهای یک خانواده در ترددهای روزانه خواهد بود. همچنین با استفاده از شارژر سریع می‌توان ۸۰ درصد باتری را فقط در نیم ساعت شارژ کرد. البته استفاده از شارژر دیواری باعث خواهد شد این زمان به هفت و نیم ساعت افزایش یابد.

همچنین باید در نظر داشت نسخه پایه e-C4 Sense Plus بیش از هزار پوند ارزان‌تر از نسخه پایه ID.3 می‌باشد. تجهیزات خوبی در این خودرو وجود داشته و از جمله آن‌ها می‌توان به چراغ‌های LED خودکار، سیستم تهویه مطبوع دو ناحیه‌ای، نمایشگر لمسی ۱۰ اینچی، اندروید اتو و اپل کارپلی، داشبورد دیجیتال ۵.۵ اینچی و هدآپ دیسپلی اشاره کرد.

ما مدل فول Shine Plus را تست کردیم که قیمت پایه ۳۲۵۴۵ پوندی داشته و حدود ۳ هزار پوند ارزان‌تر از نسخه رده میانی ID.3 Business است. علیرغم قیمت ارزان شاهد تجهیزاتی همچون صندلی‌های چرمی و گرم شونده، سیستم صوتی بهتر، شارژ بی‌سیم گوشی هوشمند و سیستم‌های ایمنی و نیمه خودران بیشتر در سیتروئن هستیم.

فضای بار ۳۸۰ لیتری e-C4 حدود ۵ لیتر کمتر از فولکس‌واگن بوده و البته تفاوتی با مدل بنزینی ندارد. کف محفظه بار نیز همان ارتفاع صندلی عقب را داشته و بنابراین فضای مسطح و بزرگی برای حمل اشیا فراهم شده است. به این موارد باید فضای مناسب به منظور حمل کابل‌های شارژ را اضافه کرد.

ما در زمان تست این خودرو به برخی موارد برخورد کردیم. اول اینکه اسپویلر عقب روی میدان دید تأثیر منفی گذاشته است و همچنین خط سقف خمیده نیز بخشی از فضای سر صندلی عقب را محدود کرده هرچند این مشکل فقط مختص افراد قدبلند خواهد بود. در کل فضای بخش عقب کابین پذیرفتنی می‌باشد.

e-C4 اولین تلاش سیتروئن برای تولید یک خودروی خانوادگی و تمام الکتریکی بوده که به خوبی انجام شده است. این خودرو شعاع حرکتی خوب و توانایی شارژ سریعی دارد. این خودرو به معنی بازگشت مناسب سیتروئن به بازار بوده و روی آرامش و راحتی زیاد تأکید دارد. به این موارد باید قیمت‌گذاری رقابتی را اضافه کرد. در کل فکر می‌کنیم نسخه الکتریکی هاچبک جدید سیتروئن جزو بهترین اعضای این خانواده خواهد بود.

مشخصات سیتروئن e-C4 Shine Plus

  • قیمت: ۳۲۵۴۵ پوند (شامل مشوق‌ها)
  • باتری: لیتیوم-یونی ۵۰ کیلووات ساعتی، تک پیشرانه الکتریکی
  • قدرت/گشتاور: ۱۳۴ اسب بخار/۲۶۰ نیوتون متر
  • گیربکس: تک سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۹.۷ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۱۵۰ کیلومتر در ساعت
  • شعاع حرکتی: ۳۵۰ کیلومتر

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
منبع
autoexpress

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. امیرعلی

    ۸ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (310 ديدگاه)

    سلام میشه یکی بهم توضیح بده چرا فورد با اینکه مشکل مالی سختی نداشت جگوار و لندرور رو فروخت؟

    موافقم 9
    مخالفم 4
    1. یوسف

      ۸ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (740 ديدگاه)

      فورد سهام جگوار _ لندروور رو در سال 2008 به تاتاموتورز فروخت. درست زمانی که بحران مالی جهانی در حال اوج گیری بود و خودروسازهای آمریکایی هم با بحران فروش و کیفیت پایین محصولاتشون مواجه بودن. البته وضعیت فورد به مراتب بهتر از جنرال موتورز و کرایسلر بود و مانند آنها نیازی به گرفتن وام های کلان دولتی از دولت ایالات متحده پیدا نکرد ولی در عمل مجبور شد با فروش سهام برندهای زیرمجموعه، سر و سامانی به کسب و کارش بده و هم پول کافی برای بازسازی به دست بیاره.
      فورد علاوه بر فروش سهامش در جگوار لندروور به تاتاموتورز، سهام بخش خودروهای سواری ولوو رو به جیلی فروخت، آستون مارتین هم به خریداران حقیقی واگذار شد. همچنین فورد 33 درصد سهام مزدا رو هم داشت که به تدریج و در یک پروسه شش هفت ساله اون رو هم در بورس عرضه کرد. علاوه بر این برند آمریکایی دیرپای مرکوری (Mercury) هم قربانی بحران اقتصادی شد و برای همیشه تعطیل شد.

      موافقم 23
      مخالفم 1
      1. حسین

        ۹ فروردین ۱۴۰۰
        سوابق: (1011 ديدگاه)

        کاش مرکوری برگرده.خیلی دوست دارم برگرده.

        موافقم 3
        مخالفم 0
  2. (Saeed(peugeot

    ۸ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (239 ديدگاه)

    بسیار عالی هست این سیتروئن …. بک خودروی برقی با سواری فوق العاده

    موافقم 15
    مخالفم 4
  3. امیرعلی

    ۸ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (310 ديدگاه)

    ممنون آقای یوسف برای توضیح کاملتون
    اما این همه پول رو فورد برای چی میخواست حقوق کارگرها یا ساخت کارخونه جدید یا …؟

    موافقم 5
    مخالفم 4
  4. میثم

    ۸ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (3524 ديدگاه)

    عاشق سیستم تعلیق این کمپانی هستم.
    کلا از فرانسویها خوشم نمیاد ولی سیتروئن رو به بقیه ترجیح میدم چون هم از لحاظ فنی و طراحی خلاقیت بیشتری نسبت به اون دوتا داره

    موافقم 8
    مخالفم 4
    1. amir

      ۱۰ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (522 ديدگاه)

      اون دو تا کین!؟بوگاتی و آلپاین را میگی؟

      موافقم 2
      مخالفم 0
      1. میثم

        ۱۰ فروردین ۱۴۰۰
        سوابق: (3524 ديدگاه)

        پژو و رنو
        البته پژو تازگیها واقعا طراحی های خفنی میزنه حال میکنم

        موافقم 0
        مخالفم 1
  5. حمید رضایی

    ۸ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (73 ديدگاه)

    داشبورد این ماشین رو با پلاستیک آشغالی درست کردن!

    موافقم 3
    مخالفم 13
  6. فرشید

    ۸ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (179 ديدگاه)

    داشبوردش از پرایدم کسل کننده تره
    جلوی ماشین هم ی جوریه
    چراااا واقعا؟!

    موافقم 3
    مخالفم 7
  7. حسین دهمرد

    ۹ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (2416 ديدگاه)

    الان این تو چه کلاسیه؟ کراس اور کامپکت کوپه؟ اگر برقی بودنش رو فاکتور بگیریم رقباش کدوم ماشینا هستن؟ابعاد و کلاسش به کدوم ماشینا نزدیکه؟

    موافقم 3
    مخالفم 1
  8. زیزیگولو

    ۹ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (4444 ديدگاه)

    یه زمانی قرار بود سیتروئن C4 بیاد تو ایران و خط تولید سایپا ولی نشد

    موافقم 3
    مخالفم 0
  9. Amirreza

    ۹ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (2724 ديدگاه)

    ظاهرش با کابینش ۱۸۰ درجه فرق داره

    موافقم 0
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا