دی‌اِس 4 کراس‌بَک را بیشتر بشناسید!
دی‌اِس 4 کراس‌بَک را بیشتر بشناسید!

دی‌اِس 4 کراس‌بَک را بیشتر بشناسید!

دی‌اِس 4 کراس‌بک یک کراس‌اوور ساب‌کامپکت (یا به گفته بعضی کراس هاچبک = چیزی بین هاچبک و کراس‌اوور) لوکس فرانسوی است که سال 2010 میلادی متولد شد و تا سال 2015 با نام سیتروئن DS4 شناخته می‌شد، اما از این سال به بعد (مدل 2016) در تأسیسات مال‌هاوس (Mulhouse) فرانسه تحت برند مستقل دی‌اِس روی خط تولید رفت.

DS4 Crossback
این فرانسوی خاص چندی پیش توسط شرکت آرین موتور تابان، نماینده رسمی برند دی‌اِس در ایران، وارد بازار کشور شد و هم‌اکنون مدل 2017 آن با قیمت پایه 187 میلیون و 500 هزار تومان و شرایط نقدی و مشارکتی به فروش می‌رسد. در این نوشتار قصد داریم به بیان ویژگی‌های مختلف فنی، ظاهری و تجهیزاتی نمونه عرضه‌شده در کشورمان بپردازیم. با ما همراه باشید.


این کراس‌اوور لوکس در بحث ابعاد، 4284 میلی‌متر طول، 1532 میلی‌متر عرض و 1497 الی 1535 میلی‌متر ارتفاع دارد و فاصله بین دو محورش 2612 میلی‌متر است. زیر بدنه رینگ‌های 17 اینچی موسوم به کانبِرا (Canberra) و لاستیک‌های 55/215 ساخت میشِلین خودنمایی می‌کنند. چراغ‌های جلو از نوع زنون DS LED Vision هستند و با چراغ روشنایی در روز LED و مه شکن‌های خودکارِ قابل ‌چرخش (هماهنگ با فرمان) تکمیل می‌گردند. بالای شیشه عقب یک اسپویلر مشکی‌رنگ قرار گرفته که با رنگ آینه‌های جانبی و رینگ‌ها همخوانی دارد. میله باربند سقف، روشن شدن خودکار چراغ‌های جلو، تنظیم و گرم‌کن الکتریکی آینه‌های جانبی، شیشه‌های دودی، برف‌پاک‌کن خودکار و حسگر باران شیشه جلو هم سایر ویژگی‌های بیرونی را تشکیل می‌دهند.


اگر از عقب به خودرو نگاه کنید در قسمت پایینی سپر یک نوار کرومی می‌بینید که دو سر آن تا خورده و خروجی‌های سامانه اگزوز را تشکیل داده‌اند که البته واقعی نیستند! لوله اگزوز اصلی خودرو به‌صورت تکی زیر بدنه و در سمت چپ واقع شده و نوار کرومی داخل سپر فقط و فقط جنبه تزئینی دارد! جالب اینجاست که از عهده این وظیفه هم برنیامده و نمای عقب را به‌کلی خراب کرده است! واقعاً مشخص نیست که این سَندروم اگزوز کاذب از کجا آمده و چرا باید در خودرویی که خودش و سازنده‌اش لقب “لوکس” را به دوش می‌کشند شاهد چنین پدیده‌ای باشیم!


بگذریم. داخل اتاق همانند دیگر هم‌خانواده‌ها بوی خوش چرم سِمی آنِلین (Semi Aniline) به مشام می‌رسد (البته بجز 5LS که از چرم ناپا استفاده می‌کند). طرح بند ساعت نشیمن و تکیه‌گاه صندلی‌ها کاملاً مشابه دیگر مدل‌های دی‌اِس است و راحتی فوق‌العاده‌ای دارد. با نگاهی به بخش‌های مختلف صفحه‌نمایش 7 اینچی با پشتیبانی از رادیو، CD و بلوتوث، دکمه‌های مربوط به گرم‌کن، ماساژور و تنظیم گودی کمر صندلی‌های جلو، غربیلک فرمان چرمی، زیر آرنجی ردیف عقب، خروجی AUX، USB و برق 12 ولت و کنترل‌های سامانه تهویه خودکار دوگانه را می‌بینید. صندلی راننده به‌صورت برقی در 8 جهت تنظیم می‌شود و صندلی‌های عقب از نوع تا شونده هستند. صندوق عقب نیز 385 لیتر حجم دارد که با تا شدن پشتی صندلی‌ها به 1021 لیتر افزایش می‌یابد.


تجهیزات ایمنی و رفاهی دی‌اِس 4 کراس‌بَک به قرار زیر است: فرمان هیدرولیک با قدرت متغیر، سامانه کنترل کیفیت هوا، آینه وسط الکتروکرومیک با تنظیم خودکارِ درخشندگی، نورپردازی محیط اتاق، چرخ زاپاس کم‌حجم، حسگر پارک جلو و عقب، دوربین دنده عقب، سامانه‌های کنترلی ABS، ESP، EBV و ASR، کمکی شروع حرکت در سربالایی، کروز کنترل مجهز به محدودکننده سرعت، شش عدد کیسه هوا (راننده و سرنشین جلو، جانبی ردیف جلو، پرده‌ای جلو و عقب)، سامانه هشدار حرکت بین خطوط، سامانه هشدار نقطه کور و ترمزدستی برقی خودکار.


جدای از همه این‌ها، شاید مهم‌ترین بحثِ روی میز مشخصات فنی این لوکس فرانسوی باشد. دی‌اِس 4 زیر پوست خود از پیشرانه 1.6 لیتری توربو (حجم دقیق 1598 سی‌سی) 16 سوپاپ با حداکثر قدرت 160 اسب بخار و بیشینه گشتاور 240 نیوتن‌متر استفاده می‌کند. این ارقام تماماً از طریق جعبه‌دنده شش سرعته خودکار (AT6) به چرخ‌های جلو می‌روند و قادر هستند خودرو را تا سقف سرعت 210 کیلومتر بر ساعت پیش ببرند. از تجهیزات این مجموعه می‌توان به فناوری زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها و سامانه استارت/استاپ خودکار اشاره کرد که در سیکل شهری موجب کاهش میزان مصرف سوخت و انتشار گازهای آلاینده ازجمله کربن‌ دی‌اکسید خواهد شد.


عرضه قانونی این محصول خاص فرانسوی در ایران غیر از مسائل دیگر یک مزیت بزرگ دارد و آن افزایش تنوع در بازه قیمتی کمتر از 200 میلیون تومان و امکان دسترسی مردم به محصول روز یکی از برندهای مطرح بازار بین‌الملل است که نشان از تغییر مثبت شرایط حاکم بر بازار خودروی کشور دارد. امید است این روند روبه‌جلو هرگز از حرکت متوقف نگردد و روزی فرا برسد که انواع خودروهای به‌روز دنیا، البته با قیمتی معقول و منطقی، در کشورمان حضور یابند.


همان‌طور که در ابتدا اشاره شد دی‌اِس 4 کراس‌بَک هم‌اکنون با بهای پایه 187,500,000 تومان در سبد فروش آرین موتور تابان قرار دارد و با شرایط متنوع نقدی (قیمت قطعی) و اقساطی (قیمت غیرقطعی و موعد تحویل 90 الی 180 روز کاری) قابل ابتیاع است.

[دانلود ویدئو]

درباره نویسنده

گزارشگر و راننده آزمایش وبسایت پدال

11 دیدگاه

  1. فورد
    سوابق: (398 دیدگاه) ,

    کجاش لوکسه در ضمن هر ماشینی رفت تو خاکی از پشتش خاک زد بیرون کراس اور نمیشه که یه کراس اور میچسبونن پشتش یه 100 تومن بیشتر تیغ میزن یه برچسب استپ وی میزنن بیست تومن میکشن روش

    پاسخ
  2. ag
    سوابق: (8 دیدگاه) ,

    این ماشین الان مثلا رقیب توسان و اسپورتیج به حساب میاد . به غیر از تک و توک آپشن بیشتر چیز خاصی نسبت به اونها نداره . قیمتش برای برندی که خیلی شناخته شده نیست و با اندازه کافی نمایندگی و پشتیبانی در ایران نداره ، بالاست .‌شاید اگه ۱۷۵ اینا بود کلا میشد روش نظر داد ، صرف اروپایی بودن اصلا بالث نمیشه ملت بهش گرایش پیدا کنن .‌
    من با ازنکه طرفدار اروپایی ها هستن‌نسبت به کره ای ها ولی با این قیمت توسان انتخاب بهتریه چون پشتیبانی خیلی بالاتری ارائه میده تو شهرهای مختلف ایران .

    پاسخ
    1. ارمان
      سوابق: (1236 دیدگاه) ,

      در واقع بیشتر رقیب نیسان جوک تویوتا chr محسوب میشه با همه اینها به نظرم جدا لوکسه نمیخوام تاکید کنم ارزش خرید داره اما واسه کسی که میخواد خاص باشه این ماشین واقعا نگاها رو دنبال خودش میکشونه طرح اوانگاردیه جالبی داره

      پاسخ
  3. Amir
    سوابق: (56 دیدگاه) ,

    من تو کراس اوور ها تو ایران اول کلیوس رو میپسندم تا این
    این چیه اخه ??

    پاسخ
  4. مک میسل
    سوابق: (2711 دیدگاه) ,

    با15ت بیشتر میشه یه کولئوس جدید گرفت
    با30ت بیشتر میشه یه اوتلندر7نفره گرفت!!!
    اصلا ارزش قیمتشو نداره
    بجز دی اس5 ال اس،هیچکدوم از ماشینای دی اس ارزش خرید ندارن

    پاسخ
  5. رامتین
    سوابق: (1063 دیدگاه) ,

    معتقدم کسی که میخواد 190 تومن برای این اروپایی کوتاه بده (توجه کنید طول خودرو عدد مناسبی در مقایسه با رقباش نیست!) یا همین حدود برای توسان و یا 230 تومن برای سانتافه بده که هیچ فرقی با توسان نداره (فقط قدرت ماشین بیشتر شده اما در عوض وزن ماشین به همون نسبت بالاتر رفته) صبر کنید سال دیگه فولکس تیگوان که موتور 190 اسبی 2 لیتری داره را خریداری کنید. بسته به نوع آپشن قیمتش از 230 تا 270 تومن متغیره.

    پاسخ
    1. ramtin
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      توسان با سانتافه فرق نداره الان همینجا میشه یه لیست از اپشن های سانتافه درست کرد که هیچکدوم تو توسان نیست علاوه بر 7 نفره بود و این موتور 800 سی سی حجمش اضافه شده که خیلی کمک میکنه اگه موتور برات مهمه برو 160 تومن بده ام جی جی اس 218 اسب بخار صفر تا صد 8 ثانیه هیچ کدوم از این ماشین ها هم به گرد پاش هم نمیرسن تو شتاب گیری تا فولکس تیگوان به معنای واقعی کلمه بد قیافه گذر موقتش اومده بود واقعا مسخره بود و سانتافه و روفو ایکس تریل ارزش خرید بیشتری دارن نسبت به اون یا حتی یه ان ایکس باسیک

      پاسخ
  6. كوروش
    سوابق: (42 دیدگاه) ,

    با سلام و احترام
    با سلام
    چرا برند DS شرکت PSA فرانسه که کاملن یک برند چینى بوده
    و همه چیز أن در کشور جمهورى خلق چین ثبت و تولید مى شود را
    یک برند اروپائى مى دانیم ؟!
    مثل رنو کولئوس که صرفن براى بازار بزرگ چین طراحى و تولید
    شده ولى در ایران به خاطر نفوذه شرکت نگین خودرو خاورمیانه که از
    شرکت هاى زیرمجموعه ایرتویا ( نماینده رسمى تویوتا ژاپن ) میباشد
    را ؛ یک خودروى اروپائى مى دانیم ؟!
    در صورتیکه حتى نسل قبل این خودرو نیز در شرکت سامسونگ موتورز
    کره جنوبى طراحى و تولید شده بود .

    پاسخ
  7. Mostafa
    سوابق: (32 دیدگاه) ,

    ایا میدانستید شیشه های عقب این ماشین پایین نمیاد
    چون شیشه از نیمه پایینی فریم در بزرگ تر هست
    منبع :car buyer

    پاسخ
  8. amir
    سوابق: (224 دیدگاه) ,

    دی اس خاصه یا بهتره بگم خیلی خاصه!طبیعتا آدمهای خیلی خاص طرفدارش هستند.به خصوص در ایران طرفدار چندانی پیدا نمی کنه.

    پاسخ
  9. amir
    سوابق: (103 دیدگاه) ,

    این اگه از کره وارد میشد250 م باید پرداخت میکردی!

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.
x