تا زمانی که مدت زیادی را در اروپا ساکن نبوده باشید یا دربارهی قارهی همیشهسبز اطلاعات زیادی را به دست نیاورید با صنعت خودروی فرانسه آشنایی چندانی نخواهید داشت اما نام سیتروئن زانتیا حداقل برای ما ایرانیها نامی آشناست!
این خودروی خانوادگی قدیمی که ظاهر تیزی هم داشته توسط شرکت طراحی برتونه خلق شده و به عنوان جایگزین سیتروئن BX و با استفاده از پلتفرم پژو ۴۰۶ روانهی بازارهای مختلف از جمله بازار خودروی کشورمان شده بود. پس از گذشت ۱۰ سال از تولید زانتیا، سیتروئن C5 جای آن را گرفت. مدلهای فول این خودرو حتی با سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک عرضه شدند که برای چنین خودرویی ویژگی کاملاً شاخصی محسوب میشد.
از دیگر ویژگیهای زانتیا (در نمونههای خارجی) میتوان به اکسل عقب خود فرمان اشاره کرد که در آن چرخ های عقب میتوانند در عبور از پیچهای تیز در مسیر چرخ های جلو کمی بچرخند. زانتیا همچنین آخرین محصول این خودروساز بود که از جریان هیدرولیکی مشترک برای سیستم تعلیق، ترمزها و فرمان استفاده کرد. این ویژگی از مدل نمادین دی اس گرفته شده بود.
خب مسئله این است که زانتیا به عنوان خودروی خانوادگی و فرانسوی چه وجه اشتراکی با پونتیاک فایربرد میتواند داشته باشد؟ خب البته که هیچ! حقیقت این است که خودروی حاضر در تصاویر توسط یکی از کاربران در اروپا مشاهده شده و روی آن از نوشتهها و طرحهای مربوط به مدل ترنس AM استفاده شده که نتیجهی نهایی هم کاملاً مضحک و خندهدار است. حتی این خودرو دارای برآمدگی روی کاپوت بوده تا پیشرانهی ۸ سیلندر ۶.۶ لیتری را پنهان کند!
اما در واقعیت باید گفت قویترین پیشرانهی نصب شده روی زانتیا پیشرانهی ۶ سیلندر ۲.۹ لیتری با قدرت ۱۸۸ اسب بخار و گشتاور ۲۳۵ نیوتون متر بوده که همین قلب آهنین ابتدا روی پژو ۴۰۶ کوپه نصب شده بود.
در نهایت باید گفت برخی ریزهکاریها همچون برآمدگی کاپوت و اسپویلر عقب باعث شدهاند زانتیا از حالت اصیل خود خارج شده و حتی کوچکترین شباهتی به پونتیاک نداشته باشد.
امیر
۲۳ مهر ۱۳۹۸وقتی جایی زندگی میکنی ک نمیتونی ترنس ام داشته باشی?
مصطفی
۲۳ مهر ۱۳۹۸دلم براش سوخت
محمد
۲۳ مهر ۱۳۹۸بعضیا در اینجا عجیبببب روی این ماشین تعصب دارن
درحالی که در کاپوتش رو که بزنید بالا بخاطر ایمنی پایین خودرو نوشته که امکان ورودش به آمریکا و کانادا وجود نداره
مسعود
۲۳ مهر ۱۳۹۸مثل اینکه نویسنده اشرافش به فرانسه بیشتر از وطنش ایران باشه !! دیدن این صحنه ها تو ایران عادیه برا ما عزیزم ، الان دیگه از پراید بگیر تا سمند و لیفان و … هم آرم بنز و بی ام دبلیو میزنن ملت
فریدون فرخ
۲۳ مهر ۱۳۹۸ترنس که خیلی بده!
MOHAMAD.n.r
۲۳ مهر ۱۳۹۸با این خبر رفتم به کلی سال پیش ، زمانی که این ماشین و پرشیا رقیب هم بودند و تقریبا هم زمان رونمایی شده بودند و عموی بنده زانتیا گرفت و ما پرشیا.
اون زمان دبستانی بودم و از چند ویژگی زانتیا به نسبت پرشیا خیلی خوشم میومد ۱-تنظیم ارتفاع ۲-نرمی ۳-جعبه هایی که داخل در ها درست زیر جای دست کار شده اند و درشون خیلی جالب باز میشد.
هیییی …چه خاطره ها و مسافرت هایی که با پرشیا ندارم و نرفتم.ولی بر خلاف عموم هنوز همون پرشیا رو داریم و هر چند وقت دوری باهاش میزنیم و تجدید خاطره میکنیم…
Abbas
۲۳ مهر ۱۳۹۸فعلا که لقب همین لگن اسقاطی منقرض شده ی نا ایمن تو ایران موشک زمینیه،طرف سوارشه چنان گاز میده و میره انگار سوار اس وی جی شده داره تو نوربرگرینگ رکورد میزنه،دوران خدمتم تو مسیر زیاد با زانتیا دارا سوار شدم و حتی چندین بارم باهاشون دهن به دهن شدم که چرا درست رانندگی نمیکنن،به جان خودم تو جاده های کوهستانی و گردنه چنان با سرعت میرفتن تو پیچ که جیغ لاستیکا در میومد،بعدشم میگم چرا اینجوری میرونی میگه بابا زااااانتیاااااستاااا،متاسفانه بیشتر زانتیا سواران وطنی این مشکلو دارن
sina7
۲۳ مهر ۱۳۹۸همین تعصبای الکی بدبخت کرده همه رو دیگه
اینقدر که تو ایران از ef7 و tu5 تعریف میشه تو کل دنیا از موتور بی ام و فراری و لامبورگینی تعریف نمیشه
همین زانتیا کم کشته نداده
اگه فروشش اندازه پراید بود در همون حد یا حتی بیشتر کشته میداد
به شکل عجیبی ناامنه
سید علیرضا
۲۳ مهر ۱۳۹۸خخخخخخخ
رامین
۲۵ آذر ۱۳۹۸زانتیا یعنی هیجان و لذت . البته برا آدمایی ک پاستوریزن بدرد نمیخوره ??????
Sina
۲۳ مهر ۱۳۹۸با سلطان اینجوری حرف نزن بهش میگن موشک زمینی نه گنجیشک داداش تو اصلا تو عمرت سوارش شدی بفهی چیه
داود
۲۳ مهر ۱۳۹۸یک آشغال به تمام معنی . واقعا حال به هم زن و بد ترکیب و بسیار نا ایمن.واقعا ایمنیش از پیکان هم بدتره.
Abbas
۲۳ مهر ۱۳۹۸خدایا خودت صبر بده?
نوید جهرمی
۲۳ مهر ۱۳۹۸انگار زمان قاجاره که دادن این القاب و اسامی سدمن یه غاز، دلمون رو خوش میکنه. همچین مالی هم نیست.
سید علیرضا
۲۳ مهر ۱۳۹۸ماشینی که مال چهل سال پیش یه شرکت معمولیه هنوز طرفدار متعصب داره
جهان سوم دیگه همینه، شاخ و دم نداره
ممد
۲۳ مهر ۱۳۹۸دنیا اوووووو زانتیا اااا فعلا بین ماشینای ایرانی زانتیا 2000 تمیز حرف اولو میزنه تا الان هم دارن خریدو فروشش میکنن،، و تازه مدل پایینشو ب یه نفرتو بوشهر بده واست صفر شویی کنه همه چیشو برات عوض میکنه مثه روز اول،، و خواهشا درراجع با سلطان جاده هیچ حرف اضافه ایی نزنه…
Abbas
۲۳ مهر ۱۳۹۸دیس نهم مال من بود چون خیلی جوگیری،اونم که میگی فک کنم اتو گلد باشه
P.K.H
۲۳ مهر ۱۳۹۸یه زانتیا 2000 داشتیم که با کیفیت بود باز قطعه قهتی شد
jack
۲۳ مهر ۱۳۹۸بدنه بی نهایت شکننده و ضعیف،وابستگی بسیار زیاد به روغن هیدرولیک(فرمان و تعلیق و ترمز،همه با یک پمپ) که باعث میشه همیشه روغن ریزی داشته باشه،موتور پرمصرف،ترمز دستی در روی چرخ جلو،قیمت های فضایی برای فرسوده های چندین بار تعمیری و چندین بار صافکاری،قیمت های عجیب و غریب برای لوازم موتوری تعلیق و بدنه،استهلاک بالا،توقف تولید داخلی،ضرایب گیربکس نامناسب،مشکلات سرسیلندر به خاطر سری ایکس یو بودن،ایرادات برقی عجیب غریب،وجود لوله های هیدرولیک بسیار طولانی در سرتاسر ماشین و…افسانه سازی های عجیب و غریب شبیه داستان میرزایی و بروس لی در مورد اینکه ماکسیما رو گرفتم و آزرا رو با هاش میگیرم و….توسط دارندگان اون و قحطی ماشین های روز و مدرن در داخل ،شده روزگاری که زانتیا بهترین ماشین تاریخ! در داخل معرفی میشه.
SMASH
۲۴ مهر ۱۳۹۸من سال ۸۶ یه زانتیا خریدم و تا سال ۹۳ داشتمش ، بدون تعصب بگم واقعا از نظر شتاب خیلی سرتر از هم دوره هاش بود مثل ۴۰۵ یا پرشیا اما یه سری نکات منفی واقعا بزرگ داشت که باعث میشد دلت بخواد فقط ازشرش خلاص شی ، اول از همه خوابیدن جلو ماشین بود وقتی ترمز میکردی قشنگ ۳۰ سانت دماغه ماشین میخوابید و پشت ماشین خیلی سبک بود همین باعث میشد کنترل ماشین سریع از دستت در بره ، ۳ بار تصادف سنگین کردم خداروشکر هر ۳ بار ایربگا باز نشد :))))))) خرج ماشین به شدت سنگین بود و قطعاتش به شدت گرون و از همه بدتر یک پارچه بودن سیستم پنوماتیک ماشین با ترمزها و فرمون که با کوچیک ترین نشتی روغن هیدرولیک باید اشهدت رو میخوندی ، به هر حال مثل همه ماشین هایی که لگن سازهای داخلی ارائه کردن یه سری نقاط مثبت داشت و هزار عیب و ایراد به هر حال برای من همش خاطرست ، کاش خیلی تعصبی به مسائل نگاه نکنیم :)
ادریس
۲۴ مهر ۱۳۹۸واقعیت رو من میگم خدمتتون. همین الانشم زانتیا دارم و اینکه هر کسی زانتیا داشته باشه با وجود تمام دردسر ها و معایبی که داره بازم نمیتونه عاشقش نباشه. نرمی و شتاب و موتور پرقدرت و تنظیم ارتفاع و سه چرخ راه رفتن و تعادل واقعل فوق العاده مزایای این ماشینه و در مقابل ایمنی خیلی خیلی پایین و بدنه به شدت ضعیف و قطعات گران در حدا قطعات ازرا و سیستم روغن هیدرولیک یا همون ال اچ ام گران و خیلی آسیب پذیر و احتمال هر لحظه نشت دادن و سوخت بالا و اصطحلاک و هزینه نگهداری خیلی بالا و کمیابی قطعات و و و معایبش هستن. در کل برای من به نسبت کاری که ازش میکشم راضی نیستم چون در اساس با این قیمت گزینه های بهتری هم وجود داره
مسعود
۲۴ مهر ۱۳۹۸هنوز بنز s600 و پورشه راحتی زانتیا و تعلیق زانتیا رو ندارن کسانی که ندارن حرف بی مورد نزنن سلطانه بی رقیبه تو هندلینگ و راحتی
رامین
۲۵ آذر ۱۳۹۸اینجا ی سری فقط نظر خودشان ک عقده نسبت ب کشورهای دیگه و ماشیناشون دارن و میگن ولی بنظر من این ماشین برای بیشتر مردم ایران ک از نظر اقتصادی وضعیت متوسط و کم درآمد دارن خیلی بهتر از ماشیناییه ک چینی هستن و فقط ارزششان تو کشور ما بخاطر قیمت ارز بالاس ن کیفت بهتره پس ماشین های اروپایی ک برا مردم همونجا هم مشکله بخرن بخاطر قیمت بالایی ک دارن و مقایسه نکنید با ایران
علی
۲۱ آبان ۱۳۹۹سلام زانتیا واقعا یه خودرو خاص اختصاصی و داشتنش طالب واقعا طالب میخواد بنده یه زانتیا یه ماکسیما و یه پرادو دو درب داشتم الانم ماکسیما دارم خدایی بلحاض نرمی و راحتی رانندگی و شتاب اولیه و لایی کشی زانتیا بلحاظ ابهت پرادو و آفرود به لحاظ سرعت وقدرت ماکسیما .موتور زانتیا خیلی سفت مثل پژو نیست چون بدنش چدن اما استهلاکش فقط هیدرولیک اونم اگر لوله های هیدرولیکش رو نمونه نخ پلاستیک فشار قوی بزارین نمیپوکه فابریک خودش شش سال کار میکنه آقا هر ماشین بیشتر از شش سال کار استحلاک داره مثلا مگان تعویض روغن گیربکسش پانزده میلیون خرجش.ماکسیما موتور المنیوم زود از هم میپاشه یکبار مصرف و همیشه اینو بگم روغن ال اچ ام زانتیا فقط اصلیش بریزین نشتی پیدا نمیکن شاید سالی یک بار اونم سریع میشه رفع کرد .در کل زانتیا خودرویی در حد بازار امروز یک میلیاردیم نرمی تعادل و استقامت موتورش رو نداره