سیتروئن زانتیا ترنس AM: گنجشکی که می‌خواست عقاب باشد!

تا زمانی که مدت زیادی را در اروپا ساکن نبوده باشید یا درباره‌ی قاره‌ی همیشه‌سبز اطلاعات زیادی را به دست نیاورید با صنعت خودروی فرانسه آشنایی چندانی نخواهید داشت اما نام سیتروئن زانتیا حداقل برای ما ایرانی‌ها نامی آشناست!


این خودروی خانوادگی قدیمی که ظاهر تیزی هم داشته توسط شرکت طراحی برتونه خلق شده و به عنوان جایگزین سیتروئن BX و با استفاده از پلتفرم پژو 406 روانه‌ی بازارهای مختلف از جمله بازار خودروی کشورمان شده بود. پس از گذشت 10 سال از تولید زانتیا، سیتروئن C5 جای آن را گرفت. مدل‌های فول این خودرو حتی با سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک عرضه شدند که برای چنین خودرویی ویژگی کاملاً شاخصی محسوب می‌شد.


از دیگر ویژگی‌های زانتیا (در نمونه‌های خارجی) می‌توان به اکسل عقب خود فرمان اشاره کرد که در آن چرخ های عقب می‌توانند در عبور از پیچ‌های تیز در مسیر چرخ های جلو کمی بچرخند. زانتیا همچنین آخرین محصول این خودروساز بود که از جریان هیدرولیکی مشترک برای سیستم تعلیق، ترمزها و فرمان استفاده کرد. این ویژگی از مدل نمادین دی اس گرفته شده بود.

خب مسئله این است که زانتیا به عنوان خودروی خانوادگی و فرانسوی چه وجه اشتراکی با پونتیاک فایربرد می‌تواند داشته باشد؟ خب البته که هیچ! حقیقت این است که خودروی حاضر در تصاویر توسط یکی از کاربران در اروپا مشاهده شده و روی آن از نوشته‌ها و طرح‌های مربوط به مدل ترنس AM استفاده شده که نتیجه‌ی نهایی هم کاملاً مضحک و خنده‌دار است. حتی این خودرو دارای برآمدگی روی کاپوت بوده تا پیشرانه‌ی 8 سیلندر 6.6 لیتری را پنهان کند!


اما در واقعیت باید گفت قوی‌ترین پیشرانه‌ی نصب شده روی زانتیا پیشرانه‌ی 6 سیلندر 2.9 لیتری با قدرت 188 اسب بخار و گشتاور 235 نیوتون متر بوده که همین قلب آهنین ابتدا روی پژو 406 کوپه نصب شده بود.

در نهایت باید گفت برخی ریزه‌کاری‌ها همچون برآمدگی کاپوت و اسپویلر عقب باعث شده‌اند زانتیا از حالت اصیل خود خارج شده و حتی کوچک‌ترین شباهتی به پونتیاک نداشته باشد.

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

21 دیدگاه

  1. امیر
    سوابق: (1716 دیدگاه) ,

    وقتی جایی زندگی میکنی ک نمیتونی ترنس ام داشته باشی🤣

    پاسخ
  2. محمد
    سوابق: (1429 دیدگاه) ,

    بعضیا در اینجا عجیبببب روی این ماشین تعصب دارن
    درحالی که در کاپوتش رو که بزنید بالا بخاطر ایمنی پایین خودرو نوشته که امکان ورودش به آمریکا و کانادا وجود نداره

    پاسخ
  3. مسعود
    سوابق: (98 دیدگاه) ,

    مثل اینکه نویسنده اشرافش به فرانسه بیشتر از وطنش ایران باشه !! دیدن این صحنه ها تو ایران عادیه برا ما عزیزم ، الان دیگه از پراید بگیر تا سمند و لیفان و … هم آرم بنز و بی ام دبلیو میزنن ملت

    پاسخ
  4. MOHAMAD.n.r
    سوابق: (64 دیدگاه) ,

    با این خبر رفتم به کلی سال پیش ، زمانی که این ماشین و پرشیا رقیب هم بودند و تقریبا هم زمان رونمایی شده بودند و عموی بنده زانتیا گرفت و ما پرشیا.
    اون زمان دبستانی بودم و از چند ویژگی زانتیا به نسبت پرشیا خیلی خوشم میومد ۱-تنظیم ارتفاع ۲-نرمی ۳-جعبه هایی که داخل در ها درست زیر جای دست کار شده اند و درشون خیلی جالب باز میشد.
    هیییی …چه خاطره ها و مسافرت هایی که با پرشیا ندارم و نرفتم.ولی بر خلاف عموم هنوز همون پرشیا رو داریم و هر چند وقت دوری باهاش میزنیم و تجدید خاطره میکنیم…

    پاسخ
  5. Abbas.Lambo
    سوابق: (536 دیدگاه) ,

    فعلا که لقب همین لگن اسقاطی منقرض شده ی نا ایمن تو ایران موشک زمینیه،طرف سوارشه چنان گاز میده و میره انگار سوار اس وی جی شده داره تو نوربرگرینگ رکورد میزنه،دوران خدمتم تو مسیر زیاد با زانتیا دارا سوار شدم و حتی چندین بارم باهاشون دهن به دهن شدم که چرا درست رانندگی نمیکنن،به جان خودم تو جاده های کوهستانی و گردنه چنان با سرعت میرفتن تو پیچ که جیغ لاستیکا در میومد،بعدشم میگم چرا اینجوری میرونی میگه بابا زااااانتیاااااستاااا،متاسفانه بیشتر زانتیا سواران وطنی این مشکلو دارن

    پاسخ
    1. sina7
      سوابق: (318 دیدگاه) ,

      همین تعصبای الکی بدبخت کرده همه رو دیگه
      اینقدر که تو ایران از ef7 و tu5 تعریف میشه تو کل دنیا از موتور بی ام و فراری و لامبورگینی تعریف نمیشه
      همین زانتیا کم کشته نداده
      اگه فروشش اندازه پراید بود در همون حد یا حتی بیشتر کشته میداد
      به شکل عجیبی ناامنه

      پاسخ
  6. Sina
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    با سلطان اینجوری حرف نزن بهش میگن موشک زمینی نه گنجیشک داداش تو اصلا تو عمرت سوارش شدی بفهی چیه

    پاسخ
    1. داود
      سوابق: (73 دیدگاه) ,

      یک آشغال به تمام معنی . واقعا حال به هم زن و بد ترکیب و بسیار نا ایمن.واقعا ایمنیش از پیکان هم بدتره.

      پاسخ
    2. نوید جهرمی
      سوابق: (2825 دیدگاه) ,

      انگار زمان قاجاره که دادن این القاب و اسامی سدمن یه غاز، دلمون رو خوش میکنه. همچین مالی هم نیست.

      پاسخ
  7. سید علیرضا
    سوابق: (103 دیدگاه) ,

    ماشینی که مال چهل سال پیش یه شرکت معمولیه هنوز طرفدار متعصب داره
    جهان سوم دیگه همینه، شاخ و دم نداره

    پاسخ
  8. ممد
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    دنیا اوووووو زانتیا اااا فعلا بین ماشینای ایرانی زانتیا 2000 تمیز حرف اولو میزنه تا الان هم دارن خریدو فروشش میکنن،، و تازه مدل پایینشو ب یه نفرتو بوشهر بده واست صفر شویی کنه همه چیشو برات عوض میکنه مثه روز اول،، و خواهشا درراجع با سلطان جاده هیچ حرف اضافه ایی نزنه…

    پاسخ
    1. Abbas.Lambo
      سوابق: (536 دیدگاه) ,

      دیس نهم مال من بود چون خیلی جوگیری،اونم که میگی فک کنم اتو گلد باشه

      پاسخ
  9. P.K.H
    سوابق: (110 دیدگاه) ,

    یه زانتیا 2000 داشتیم که با کیفیت بود باز قطعه قهتی شد

    پاسخ
  10. jack
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    بدنه بی نهایت شکننده و ضعیف،وابستگی بسیار زیاد به روغن هیدرولیک(فرمان و تعلیق و ترمز،همه با یک پمپ) که باعث میشه همیشه روغن ریزی داشته باشه،موتور پرمصرف،ترمز دستی در روی چرخ جلو،قیمت های فضایی برای فرسوده های چندین بار تعمیری و چندین بار صافکاری،قیمت های عجیب و غریب برای لوازم موتوری تعلیق و بدنه،استهلاک بالا،توقف تولید داخلی،ضرایب گیربکس نامناسب،مشکلات سرسیلندر به خاطر سری ایکس یو بودن،ایرادات برقی عجیب غریب،وجود لوله های هیدرولیک بسیار طولانی در سرتاسر ماشین و…افسانه سازی های عجیب و غریب شبیه داستان میرزایی و بروس لی در مورد اینکه ماکسیما رو گرفتم و آزرا رو با هاش میگیرم و….توسط دارندگان اون و قحطی ماشین های روز و مدرن در داخل ،شده روزگاری که زانتیا بهترین ماشین تاریخ! در داخل معرفی میشه.

    پاسخ
  11. SMASH
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    من سال ۸۶ یه زانتیا خریدم و تا سال ۹۳ داشتمش ، بدون تعصب بگم واقعا از نظر شتاب خیلی سرتر از هم دوره هاش بود مثل ۴۰۵ یا پرشیا اما یه سری نکات منفی واقعا بزرگ داشت که باعث میشد دلت بخواد فقط ازشرش خلاص شی ، اول از همه خوابیدن جلو ماشین بود وقتی ترمز میکردی قشنگ ۳۰ سانت دماغه ماشین میخوابید و پشت ماشین خیلی سبک بود همین باعث میشد کنترل ماشین سریع از دستت در بره ، ۳ بار تصادف سنگین کردم خداروشکر هر ۳ بار ایربگا باز نشد :))))))) خرج ماشین به شدت سنگین بود و قطعاتش به شدت گرون و از همه بدتر یک پارچه بودن سیستم پنوماتیک ماشین با ترمزها و فرمون که با کوچیک ترین نشتی روغن هیدرولیک باید اشهدت رو میخوندی ، به هر حال مثل همه ماشین هایی که لگن سازهای داخلی ارائه کردن یه سری نقاط مثبت داشت و هزار عیب و ایراد به هر حال برای من همش خاطرست ، کاش خیلی تعصبی به مسائل نگاه نکنیم 🙂

    پاسخ
  12. ادریس
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    واقعیت رو من میگم خدمتتون. همین الانشم زانتیا دارم و اینکه هر کسی زانتیا داشته باشه با وجود تمام دردسر ها و معایبی که داره بازم نمیتونه عاشقش نباشه. نرمی و شتاب و موتور پرقدرت و تنظیم ارتفاع و سه چرخ راه رفتن و تعادل واقعل فوق العاده مزایای این ماشینه و در مقابل ایمنی خیلی خیلی پایین و بدنه به شدت ضعیف و قطعات گران در حدا قطعات ازرا و سیستم روغن هیدرولیک یا همون ال اچ ام گران و خیلی آسیب پذیر و احتمال هر لحظه نشت دادن و سوخت بالا و اصطحلاک و هزینه نگهداری خیلی بالا و کمیابی قطعات و و و معایبش هستن. در کل برای من به نسبت کاری که ازش میکشم راضی نیستم چون در اساس با این قیمت گزینه های بهتری هم وجود داره

    پاسخ
  13. مسعود
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    هنوز بنز s600 و پورشه راحتی زانتیا و تعلیق زانتیا رو ندارن کسانی که ندارن حرف بی مورد نزنن سلطانه بی رقیبه تو هندلینگ و راحتی

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.