رقابت کراس‌اوورهای ساب‌کامپکت، سیتروئن C3، هیوندای کُنا و مزدا CX-3

با توجه به اینکه این روزها در بازار اروپا کراس‌اوورها و هاچ‌بک‌های ساب‌کامپکت یا همان سوپرمینی پرفروش‌ترین خودروها هستند، تعجبی ندارد که خودروسازان این دو کلاس را به هم پیوند زده باشند. جدیدترین شرکتی که این کار را انجام داده، هیوندای با مدل کُنا است که به لطف ظاهر عجیب خود، موردتوجه قرار گرفته است؛ اما بااین‌وجود کُنا هنوز هم برای پیروزی در یک نبرد واقعی به تجهیزات، قیمت مناسب، کارایی داخلی و راحتی نیاز دارد. در سمت دیگر این میدان رقابت، سیتروئن C3 ایرکراس قرار دارد که مانند بسیاری از سیتروئن‌ها، ظاهری فانتزی دارد اما این بر روی کارایی آن تأثیر نداشته و به همین دلیل هنگامی‌که از اواخر سال گذشته وارد بازار شد، ما را واقعاً تحت تأثیر قرار داد؛ و نهایتاً آخرین رقیب در این میدان، مزدا CX-3 است که هرچند قدیمی‌ترین خودروی جمع است اما هنوز هم با استایل تیز و هندلینگ قابل‌توجه، رقیب خطرناکی محسوب می‌شود. حال در ادامه خواهیم فهمید که کدام‌یک از این خودروها می‌تواند در بخش فوق‌العاده شلوغ و رقابتی کراس‌اوورهای ساب‌کامپکت انتخاب بهتری باشد.

شروع رقابت

هیوندای کُنا

کُنای مورد آزمایش ما از نوع پریمیوم با قیمت 18,795 پوند است که گران‌ترین خودروی این رقابت محسوب می‌شود هرچند که تنها 100 پوند از مزدا CX-3 گران‌تر است. این کراس‌اوور کوچک کره‌ای به یک پیشرانۀ کوچک ۱ لیتری بنزینی توربو مجهز است که ۱۲۰ اسب بخار قدرت دارد و هرچند برای مصرف سوخت پایین طراحی شده ولی عملکرد خوبی را هم ارائه می‌کند. با وجود برخورداری از پلت‌فرم جدید، کُنا از لحاظ پویایی نمی‌تواند به‌پای رقبای خود برسد. فرمان خودرو نیز هرچند از وزن خوبی برخوردار است و در برابر حرکت گهواره‌ای بدنه مقاومت می‌کند اما کُنا بجای اینکه سرگرم‌کننده باشد، بیشتر رانندگی ایمنی را ارائه می‌کند درحالی‌که نشستن پشت فرمان مزدا بسیار جذاب‌تر است.

به همین دلیل، رانندگان حرفه‌ای جذب کُنا نخواهند شد. البته اگر راحتی C3 ایرکراس در کُنا وجود داشته باشد می‌توان این موضوع را به فراموشی سپرد اما کراس‌اوور کره‌ای‌ها در این زمینه هم حرف چندانی برای گفتن ندارد چراکه هرچند سواری آن در اکثر جاده‌ها قابل‌قبول است و ناهمواری‌های کوچک را جذب می‌کند اما چاله‌ها و دست‌اندازهای بزرگ کاملاً در داخل کابین حس می‌شوند. پیشرانهٔ 1 لیتری کُنا اما خوب است و با 172 نیوتن متر گشتاور، بهترین گزینه برای رانندگی‌های شهری محسوب می‌شود. این موتور همچنین پالایش خوبی داشته و در هنگام افزایش دور، آوای دلپذیری دارد اما متأسفانه موتور کُنا نه شخصیت موتور 1.2 لیتری سیتروئن را دارد و نه پاسخگویی موتور 2 لیتری مزدا را.

اما تعویض دنده‌ها با گیربکس دستی کُنا خوشایندتر از گیربکس سیتروئن است هرچند که هردو در پس گیربکس مزدا قرار می‌گیرند. کُنا همچنین در آزمایش‌های ما عملکرد خوبی از خود نشان داد به‌گونه‌ای که با وجود بارش سنگین بازار، ظرف 10.1 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر در ساعت رسید؛ بنابراین این ماشین با وجود قدرت کمتر، از C3 ایرکراس سریع‌تر است. پیشرانهٔ هیوندای همچنین علیرغم داشتن نیمی از حجم موتور مزدا، به لطف وجود توربوشارژر و ارائهٔ حداکثر گشتاور در گسترهٔ بیشتری از دور موتور، در آزمایش شتاب گیری در دنده‌های بالاتر نیز با موتور تنفس طبیعی مزدا برابری می‌کند.

سیتروئن C3 ایرکراس

C3 ایرکراس تا حدودی جایگزین مدل قدیمی C3 پیکاسو شده است اما از طرف دیگر این خودرو تا حدی جایگزینی برای مدل C4 کاکتوس هم محسوب می‌شود که به‌تازگی بروز شده و بیشتر به یک هاچ‌بک سنتی شباهت پیدا کرده تا یک کراس‌اوور. C3 ایرکراس اما خودروی کوچکی بوده و در نمونهٔ مورد آزمایش ما یعنی تیپ PureTech 130 قیمتی برابر با 18,490 پوند دارد. همانند بسیاری از محصولات سیتروئن، C3 ایرکراس هم بیشتر از آنکه روی هندلینگ تیز تمرکز داشته باشد، تجربهٔ رانندگی راحتی را ارائه می‌کند. البته این چیز بدی نیست زیرا چنین خودروهایی به هندلینگ اسپرت نیازی ندارند.

بنابراین در C3 ایرکراس می‌توان از سواری نرم لذت برد. البته در این زمینه هنوز هم جا برای بهبود وجود دارد چراکه تعلیق خودرو هنوز هم در جذب برخی دست‌اندازها ناتوان است اما بااین‌حال C3 ایرکراس با قاطعیت راحت‌ترین عضو این جمع سه‌نفره محسوب می‌شود. در نقطهٔ مقابل سیتروئن، مزدا CX-3 اسپرت قرار دارد که خودروی مناسب‌تری برای رانندگان حرفه‌ای محسوب می‌شود اما بسیاری از رانندگان، راحتی و آرامش سیتروئن را بیشتر دوست دارند. C3 ایرکراس همچنین با 130 اسب بخار قدرت، قدرتمندترین خودروی این رقابت محسوب می‌شود درحالی‌که 230 نیوتن متر گشتاور آن نیز از دور تنها 1750 rpm در دسترس است که شخصیتی پُر کشش به موتور 1.2 لیتری سه سیلندر توربوشارژ خودرو بخشیده است. اما به دلیل عدم کشش مناسب در مسیرهای لغزنده، C3 ایرکراس در شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت کُندترین خودرو بود و این کار را ظرف 10.6 ثانیه به انجام رساند.

اما این کراس‌اوور فرانسوی این ضعف خود را در شتاب گیری در دنده‌های بالا جبران کرد به‌گونه‌ای که در دندهٔ سه ظرف تنها 3.8 ثانیه از سرعت 50 به 80 کیلومتر در ساعت رسید که یک ثانیه از CX-3 و 0.8 ثانیه از کُنا سریع‌تر است. همانند آزمایش قبلی، C3 ایرکراس در رسیدن از سرعت 80 به 110 کیلومتر در ساعت در دندهٔ پنج هم سریع‌تر از دو رقیب خود عمل کرد و با ثبت زمان 7.5 ثانیه، بالاتر از هیوندای با 10 ثانیه و مزدا با 9 ثانیه قرار گرفت. گشتاور بالای سیتروئن فایدهٔ دیگری هم دارد و آن اینکه نیازی نیست مدام اقدام به تعویض دنده نمود که این موضوع خصوصاً در C3 ایرکراس مزیت بزرگی محسوب می‌شود چراکه گیربکس این خودرو کم‌ترین لذت تعویض دنده را در بین این سه خودرو دارد. این گیربکس مبهم بوده و به طرز عجیبی سنگین احساس می‌شود.

مزدا CX-3

CX-3 مورد آزمایش ما به موتور 2 لیتری چهار سیلندر بنزینی تنفس طبیعی با 120 اسب بخار قدرت به همراه گیربکس شش سرعتهٔ دستی مجهز بوده و از تیپ پایهٔ SE است که 18,695 پوند قیمت دارد. این خودرو تنها عضو چهار سیلندر گروه است و با وجودی که موتور آن دو برابر موتور کُنا حجم دارد، اما قدرت یکسانی با آن تولید می‌کند؛ بنابراین آیا بازهم CX-3 انتخاب خوبی است؟ در ابتدا باید گفت درحالی‌که هیچ توربوشارژری برای تقویت موتور CX-3 وجود ندارد، حجم بیشتری آن موجب شده که گشتاور بیشتری نسبت به موتور 1 لیتری توربوشارژ کُنا تولید کند. موتور مزدا 204 نیوتن متر گشتاور دارد اما چون این گشتاور در دور 2800 rpm به دست می‌آید، برای دستیابی به کشش مناسب باید بیشتر به موتور فشار وارد کرد.

اما بااین‌وجود وزن کم موجب شده تا CX-3 در خط مستقیم سریع‌تر از رقبای خود باشد به‌گونه‌ای که ظرف 9.4 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر در ساعت می‌رسد. همچنین مزدا ظرف 9 ثانیه از سرعت 50 به 110 کیلومتر در ساعت می‌رسد درحالی‌که هیوندای برای این کار به 9.5 ثانیه و سیتروئن به 9.8 ثانیه زمان نیاز دارد. علاوه بر این، موتور تنفس طبیعی مزدا بسیار پاسخگو و سرگرم‌کننده است که در کنار گیربکس دستی دقیق و روان، CX-3 را به خودرویی لذت‌بخش برای رانندگی تبدیل کرده است. بااین‌حال عدم وجود گشتاور در دورهای پایین خود را در آزمایش کشش در دنده‌های بالایی نشان داد به‌نحوی‌که CX-3 در رسیدن از سرعت 50 به 80 کیلومتر در ساعت در دندهٔ سه کُندترین خودرو بود و همین آزمایش را در دندهٔ چهار ظرف 6.6 ثانیه به انجام رساند که با کُنا برابری می‌کند.

این کراس‌اوور ژاپنی اما در آزمایش رسیدن از سرعت 80 به 110 کیلومتر در ساعت در دنده‌های پنج و شش به ترتیب با ثبت زمان 9 و 13 ثانیه، بین رقبای خود قرار می‌گیرد یعنی کُندتر از سیتروئن و سریع‌تر از هیوندای. وزن فرمان CX-3 نیز مناسب بوده، پیچ‌ها را با اعتمادبه‌نفس طی می‌کند، چسبندگی آن بیش از آن چیزی است که انتظار می‌رود و حرکت گهواره‌ای بدنهٔ آن‌هم کمتر از دو رقیب دیگر است. همچنین درحالی‌که CX-3 خویی اسپرت دارد اما خود را از طیف گسترده‌ای از خریداران محروم نمی‌کند چراکه در اکثر جاده‌ها سواری راحتی دارد؛ بنابراین هرچند مزدا به نرمی سیتروئن نیست اما ضربات ناشی از دست‌اندازها را مانند هیوندای به کابین وارد نمی‌کند و بنابراین در راحتی سواری رقیب کره‌ای را مغلوب می‌کند.

نتیجه

مقام اول سیتروئن C3 ایرکراس

سیتروئن تمام عناصری که برای کراس‌اوورهای کوچک بسیار اهمیت دارد را گرد هم آورده است. این خودرویی متمایز، راحت و فوق‌العاده کاربردی است که این یعنی بهترین گزینه برای استفاده‌های روزمره محسوب می‌شود. همچنین هرچند C3 ایرکراس خیلی خودروی سرگرم‌کننده‌ای نیست اما عملکرد مناسب در دنده‌های بالایی به همراه لیستی طولانی از تجهیزات استاندارد، این کراس‌اوور فرانسوی را به بهترین خودروی این رقابت تبدیل کرده‌اند.

مقام دوم مزدا CX-3

این خودروی بسیار سرگرم‌کننده و لذت‌بخش برای رانندگی است اما این تنها دلیل موفقیت CX-3 نیست چراکه این کراس‌اوور ژاپنی همچنین سواری آرام و قابلیت استفادهٔ روزانه را هم ارائه می‌کند. البته هرچند CX-3 به‌اندازهٔ کافی کاربردی یا کم‌مصرف نیست که بتواند عنوان نخست این رقابت را کسب کند اما هنوز هم خودروی بسیار جاداری بوده و هزینه‌های نگهداری معقولی هم دارد.

مقام سوم هیوندای کُنا

کُنا در مقایسه با رقبای خود فاقد نقاط قوت است زیرا این کراس‌اوور کره‌ای نه به‌اندازهٔ سیتروئن راحت است و نه رانندگی خوب و لذت‌بخش مزدا را دارد درحالی‌که سواری آن از هردو رقیبش خشک‌تر است. از سوی دیگر درحالی‌که کُنا از بهترین سیستم اطلاعاتی-سرگرمی برخوردار بوده و تجهیزات استاندارد زیادی دارد اما کابین و تجربهٔ رانندگی یکنواخت و کسل‌کننده، این مزیت‌ها را کمرنگ کرده و هیوندای کُنا را در جایگاه سوم قرار می‌دهد.

 

مشخصات فنی

 

سیتروئن C3 ایرکراس

مزدا CX-3

هیوندای کُنا

قیمت پایه 18,490 پوند 18,695 پوند 18,795 پوند
قیمت تست‌شده 21,320 پوند 18,695 پوند 18,795 پوند
پیشرانه 1.2 لیتری I3 توربو 2 لیتری I4 1 لیتری I3 توربو
قدرت 130 اسب بخار 120 اسب بخار 120 اسب بخار
گشتاور 230 نیوتن متر 204 نیوتن متر 172 نیوتن متر
گیربکس 6 سرعته دستی 6 سرعته دستی 6 سرعته دستی
محور محرک جلو جلو جلو
طول 4.15 متر 4.27 متر 4.16 متر
فاصلهٔ محوری 2.60 متر 2.57 متر 2.60 متر
وزن 1188 کیلوگرم 1155 کیلوگرم 1233 کیلوگرم
حجم صندوق بار 410 لیتر 350 لیتر 334 لیتر
ظرفیت باک 45 لیتر 48 لیتر 50 لیتر
شتاب صفر تا 96 10.6 ثانیه 9.4 ثانیه 10.1 ثانیه
حداکثر سرعت 200 کیلومتر/ساعت 190 کیلومتر/ساعت 180 کیلومتر/ساعت
ترمز از 96 کیلومتر 40.6 متر 40.9 متر 39.7 متر
مصرف سوخت اعلامی 5.3 لیتر (ترکیبی) 6.9 لیتر (ترکیبی) 5.4 لیتر (ترکیبی)
مصرف سوخت آزمون 7.0 لیتر (ترکیبی) 8.3 لیتر (ترکیبی) 6.7 لیتر (ترکیبی)

 

 

منبع: AutoExpress

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مرتبط

15 دیدگاه

  1. sina
    سوابق: (1254 دیدگاه) ,

    کراس اوور ساب کامپکت: صرف هزینه بیشتر (قیمت و سوخت) برای سواری در ارتفاع بالاتر در مقایسه با هاچبک!

    پاسخ
    1. سامان اذری
      سوابق: (2630 دیدگاه) ,

      سینا
      موتور 2 لیتری مزوا تو این مدل چرا قدرتش کمه؟؟؟
      چون حداقل باس 155 اسب بخار باس باشه
      الان کرولای جدید از 1.8 لیر 168 اسب بیرون کشیده که خیلی عالیه

      پاسخ
      1. sina
        سوابق: (1254 دیدگاه) ,

        فک کنم این اون نسخه کم مصرفش هست وگرنه تو سایتش قدرتش ر زده 148 اسب

        پاسخ
      2. T.H.M
        سوابق: (571 دیدگاه) ,

        ظاهرا تو بازار بریتانیا ، مزدا cx3 با دو مدل بنزینی و دیزلی عرضه میشه. مدل دیزلیش 105 اسب بخاریه. مدل بنزینیش هم دو نسخه داره که هر دو 2 لیتری هستن اما با دو سطح توان مختلف. یکی 120 اسبی و یکی 150 اسبی. ولی نسخه 150 اسب بخاریش، فقط به صورت دو دیفرانسیل هستش و با تک دیفرانسیل عرضه نمیشه.
        تو بازارهای دیگه هم ممکنه فرق داشته باشه. مثلا تو آمریکا سه تا تریم اسپورت، تورینگ و گرند تورینگ داره که هر سه فقط با موتور 2 لیتری 146 اسب بخاری عرضه میشه. چه تک دیفرانسیلش و چه دو دیفرانسیلش.

        پاسخ
      3. Hamid...Audi
        سوابق: (532 دیدگاه) ,

        این مدل کم مصرفه که فقط توی بازار اروپا عرضه میشه.بقیه مدل ها بسته به بازارشون بین 146 تا 155 اسب قدرت دارن.
        اون کرولا هم فکر میکنم موتور 2 لیتری باشه و 168 اسب قدرت داره.تویوتا سال گذشته سرمایه گذاری کرد روی موتور هاش و خیلی بازدهی شون رو برد بالا.

        پاسخ
  2. سام
    سوابق: (466 دیدگاه) ,

    هر سه تا ماشین جذاب هستند.اما بین این سه،مزدا CX-3 مقعول تر و دوست داشتنی تر است.

    پاسخ
  3. ..::Majidio Lamborghini::..
    سوابق: (10931 دیدگاه) ,

    در کلاس کراس اوور های ساب کامپکت جیپ Renegade رو بیشتر از همه میپسندم
    180 اسب بخار
    19/000 دلار
    محور جلو
    10/3 ثانیه تا 100
    4 سیلندر 1/4 لیتری

    پاسخ
    1. ..::Majidio Lamborghini::..
      سوابق: (10931 دیدگاه) ,

      غیر از Renegade از هیچ کراس اوور ساب کامپکتی خوشم نمیاد
      به نظرم یه موجود “عجق وجق” هستش که اصلا تکلیفش با خودش معلوم نیست
      کراس اوور میدسایز به بالاترش خوبه

      پاسخ
  4. حسین وی
    سوابق: (211 دیدگاه) ,

    به نظرم مزدا طراحی ماندگارتری تری نسبت به دو رقیبش داره
    رنگ آمیزی سیتروئن منو یاده ماشینای شهربازی میندازه
    و اینکه موتور 2 لیتری مزدا چرا 120 اسب تولید میکنه ؟
    محدود شده ؟ چون ماشینای سال 2004 شم قدرت بیشتری تولید میکنن
    به نظرم هیوندا طراحی بهتری نسبت به سیتروئن داره
    1-مزدا
    2-کنا
    3-سیتروئن

    پاسخ
  5. علی
    سوابق: (764 دیدگاه) ,

    انتخاب من هیوندا کناست . کنا منو یاد کارتون ثرندیپیتی میندازه. اون موقع خیلیهاتون طفلی بیش نبودین و ما کلی خاطره داریم باهاش . کنا طراحی زیباتر ، اسم زیبا، اعتبار هیوندایی که با توجه به این که خیلی دوستان میخوان تو سرش بزنن برای من قابل تحسین و احترامه ، خدمات پس از فروش عالی هیوندا در جهان و اقتصادی بودنش .

    با تچکر

    پاسخ
    1. سام
      سوابق: (466 دیدگاه) ,

      هیوندای کنا اگر وارد بازار ایران بشه فروش خیلی خوبی رو تجربه می کند چون طراحی اش خیلی ایرانی پسنده.جوان ها عاشق چنین ماشین های عجیب و غریبی هستند.

      پاسخ
  6. Ahmad
    سوابق: (227 دیدگاه) ,

    قطعا سیتروئن انتخاب بهتری هست .

    پاسخ
  7. sunmartin
    سوابق: (1860 دیدگاه) ,

    طراحی و زیبایی کنا
    گیربکس راحت کنا
    موتور و قدرت سیتروئنc4
    کیفیت رانندگی و آسایش مزدا
    ترکیب این 3 باهم یک خودروی عالی میشد
    هر سه خوب هستند اما قطعا کامل نیستند طراحی مزدا واقعا کسالت باره و در یک دهه پیس گیر کرده اما کیفیت سوارز عالی و صندلب های خوبی داره
    طراحی سیتروئن خوبه اما عجیبه و هماهنگ نبست در عوض کابین زیبا و موتور پرقدرت و بهتری داره چون برای شرکت psa است که مشترکا با بی ام دبلیو انجین تولبد میکنه
    هیوندای کونا طراحی بی نظیری داره همه چی سرجاشه اما ضربه ها رو به کابین منتقل میکنه و به گفته تستر ها سواری بی روحی داره

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.