شورلت

نقاط قوت و ضعف شورولت بولت مدل 2020

جنرال موتورز آماده یورش به بازار خودروهای الکتریکی می‌شود. این روزها اخباری از GMC هامر الکتریکی، کادیلاک Lyriq و یک کراس‌اوور الکتریکی از بیوک به گوش می‌رسد. با این وجود در حال حاضر تنها گزینه الکتریکی جنرال موتورز، شورولت بولت است.

شورولت بولت به عنوان یک خودروی جمع و جور برقی و میراث‌دار ولت، می‌تواند به شعاع حرکتی ۴۱۶ کیلومتری دست یابد که برای یک هاچ‌بک شهری، بیش از حد کافی است! کابین هم چهار بزرگسال را به خوبی در خود جای می‌دهد اما اینها برای کمرنگ کردن مشکلات این خودرو کافیست؟

طراحی خودرو اولین سؤال را ایجاد می‌کند. آیا این یک خودروی هاچ‌بک سنتی است یا یک کراس‌اوور محسوب می‌شود. خوب به زودی با معرفی نسخه بلندقامت‌تر EUV سردرگمی خریداران بیشتر می‌شود. نه تنها نسبت‌های ابعادی عجیب هستند بلکه کیفیت کابین هم ناامیدکننده است. محدود کردن شارژر هم به ۵۰ کیلووات نیز تنها باعث رضایت نسبی خریدارانی می‌شود که تنها از شارژرهای سریع استفاده می‌کنند.

نقاط قوت

مدل ۲۰۲۱ شورولت بولت قرار است از طراحی جدید خارجی و داخلی سود ببرد. اما برای سال ۲۰۲۰ هم تعدادی از ویژگی‌ها بهبود یافته‌اند. اکنون با یک بار شارژ کامل باتری‌ها می‌توان تا مسافت ۴۱۶ کیلومتر را طی نمود. باتری‌های لیتیوم یونی ۶۶ کیلووات ساعتی بولت نسبت به مدل پایه تسلا مدل ۳ و نیسان لیف در جایگاه بالاتری قرار می‌گیرند. با این حال قیمت بولت کمی بیشتر از ۳۹۹۹۰ دلار نسخه پایه تسلا مدل ۳ خواهد بود که شعاع حرکتی ۴۰۲ کیلومتری دارد.

نسبت‌های عجیب و غریب ابعاد خودرو مخصوصاً در ارتفاع، در کابین تبدیل به نکات مثبتی می‌شود. صندلی‌های جلو، جادار هستند و فضای زیادی مابین ردیف جلو و عقب وجود دارد و فضا برای سرنشینان عقب، بیش از حد کافی است. بنابراین چهار سرنشین به خوبی در این خودرو جای می‌گیرند. صندلی‌ها نیز از راحتی مناسبی برخوردارند.

قیمت خودرو با توجه به هزینه‌ها، مشوق‌ها و تخفیف‌ها می‌تواند در خرده‌فروشی‌ها متغیر باشد. با توجه به اینکه مشوق‌ها و تخفیف‌ها به صورت ماهانه تغییر می‌کنند اما این خودرو با قیمت اولیه ۳۶۶۲۰ دلاری، در مدل تست قیمت پایه ۴۱۰۲۰ دلاری داشت. البته جنرال موتورز کمک هزینه نقدی ۸۵۰۰ دلاری را نیز دارد که در برخی ایالت‌ها به ۱۰ هزار دلار هم می‌رسد. ما یک خرده‌فروشی دیگر پیدا کردیم که هفت خودروی بولت با قیمت ۲۸۹۰۰ دلار را به فروش می‌رساند و در بازار هم رقم‌های حتی زیر ۲۷ هزار دلار نیز پیدا می‌شوند.

نقاط ضعف

جنرال موتورز در طراحی بولت به چه فکر می‌کرده است؟ این ماشین واقعاً جذاب است اما همان چیزی نیست که انتظار دارید. بولت واقعاً قدبلند است. در واقع تنها ۶.۶ سانتی‌متر کوتاه‌تر از کراس‌اوور شورولت اکوئیناکس است. اما فاصله بین دو محور آن ۱۲.۴ سانتی‌متر بیشتر از اکوئیناکس می‌باشد. جالب اینکه اکوئیناکس حدود ۴۵ سانتی‌متر طویل‌تر از بولت است. اگر به کادیلاک Lyriq نگاه کنید می‌بینید که جنرال موتورز قادر به تولید خودروهای الکتریکی جذاب هست پس چرا بولت این‌گونه شده است؟

شورولت بولت قرار است در بخش کابین به‌روز شود و گفته می‌شود پیشرفت‌های چشمگیری در طراحی کابین و کیفیت مواد آن به وقوع می‌پیوندد. اما هنوز این اتفاق نیافتاده و در حال حاضر با خودرویی روبروییم که بخش اعظم کابین آن را پلاستیک‌های با کیفیت متوسط یا با ظاهر ارزان قیمت پوشانده است.

شورولت برای سال ۲۰۲۰، دامنه حرکتی بولت را افزایش داده اما هنوز باید از یک شارژر با حداکثر ظرفیت ۵۰ کیلوواتی استفاده کنید. هیوندای کونا را می‌توان با شارژر ۷۰ کیلوواتی شارژ کرد و تسلا مدل ۳ هم می‌تواند با سوپرشارژرهای فوق سریع ۲۵۰ کیلوواتی شبکه تسلا شارژ شود. برای طی مسافت ۱۶۰ کیلومتر باید نیم ساعت در ایستگاه شارژ صبر کنید در حالی که برای تسلا مدل ۳ در زمان نیم ساعت می‌توان شارژ لازم برای طی مسافت ۲۷۶ کیلومتر را کسب کرد.

شورولت بولت اکنون توسط رقبایی چون هیوندای کُنای الکتریکی، کیا نیروی برقی، نیسان لیف و مهم‌تر از همه تسلا مدل ۳ به‌شدت تحت فشار قرار گرفته است. به زودی هاچ‌بک فولکس ID.3 هم می‌تواند برای این خودرو تبدیل به کابوس شود. اما شاید ارتقای این خودرو از نظر کیفی و طراحی بتواند با توجه به ویژگی‌های مثبت فنی و قیمتی، آن را همچنان در کورس رقابت نگاه دارد.

 

مشخصات شورولت بولت EV Premier

  • موتور: الکتریکی با آهنربای دائمی
  • خروجی: ۲۰۰ اسب بخار/۳۶۰ نیوتن متر
  • گیربکس: تک سرعته اتوماتیک
  • انتقال نیرو: چرخ های جلو
  • شعاع حرکتی: ۴۱۶ کیلومتر
  • نوع شارژر: ۱۱۰ ولت / ۲۲۰ ولت/ ۵۵ کیلووات DC
  • زمان شارژ: ۵۰ ساعت/ ۱۰ ساعت / ۲.۵ ساعت (تخمینی)
  • وزن: ۱۶۱۶ کیلوگرم
  • ظرفیت: ۵ نفر
  • ظرفیت بار: ۴۷۸ لیتر / ۱۶۰۲ لیتر
  • قیمت پایه: $۳۶,۶۲۰ پیش از مشوق‌ها
  • قیمت نسخه تست: $۴۳,۷۳۵

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
منبع
motor1

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. Zonda R

    ۳ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (1872 ديدگاه)

    بولت قرار بود طوفان جنرال موتورز باشه چون در بدو ورود قیمت 32 هزارتایی داشت و با مشوق و شعاع حرکتی مناسبی ک داشت با تسلا مدل s با قیمتی حدود 2/5 برابر بولت قیاس میشد
    اما تسلا با رو کردن مدل 3 همه ی معادلات رو بهم زد میشه گفت مدل 3 آس تسلا برای تمام خودرو سازان بود
    اما یه نکته که نظرمو جلب کرد قیمت خرده فروشی ها (فروشندگانی غیر از نمایندگی) کمتر از قیمت نمایندگی بود دلیلش هم رونق اقتصادی امریکا هست
    ببینید علت گرونی خودرو تو ایران ورشکستگی اقتصاده و دولتهای ورشکسته با ایجاد تشویش باعث رونق بازار میشن که بتونن پول نقدینگی رو از دست اقشار عام خارج کنن و محصولاتشونم بفروشن برلی همین مردم همیشه مشوش هستند که با پولشون چی بخرن که پولشون بی ارزش نشه

    تو اقتصاد ژاپن برای رونق بیشتر بازار 2% تورم مصنوعی درست کردن!!!!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. مهدی

    ۳ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (159 ديدگاه)

    شورولت بولت را بیشتر از تسلا 3 می پسندم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. رها

    ۳ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (87 ديدگاه)

    تسلا در حال حاضر از لحاظ فناوری یک سر و گردن بالاتر از سایر خودروهای الکتریکی در بازار هست . خصوصا نرم افزار مدیریت نیرو و سیستم خودران

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. ارش

    ۴ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (1549 ديدگاه)

    ماشین جذابیه .مخصوصا اینکه ماشینهای شورلت هندلینگ خوبی دارن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. کوشا

    ۴ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (220 ديدگاه)

    تسلا مدل ۳ به مراتب نسبت به گزینه های دیگه سر تره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. Farzad

    ۶ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (2568 ديدگاه)

    بیش از حد زشته …

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا