که در این دور از رقابتهای به آن پرداختهایم گروه کراساوورهای سابکامپکت است. در دوئل پنجم این گروه دو کراساوور همخانواده یعنی جیپ رنگید و فیات 500X در برابر یکدیگر قرار گرفتند کی طی آن مجموعاً تعداد 1301 رأی به ثبت رسیده است. از این آراء، رنگید توانست با کسب 947 رأی یا 72 درصد از کل آراء پیروز شده و به مرحلهٔ بعدی راه پیدا کند درحالیکه 500X با 354 رأی از دور رقابتها کنار رفت. حال امروز در ششمین دوئل گروه کراساوورهای سابکامپکت شاهد رقابت بین دو کراساوور همخانوادهٔ دیگر یعنی شورولت ترکس و اوپل موکا هستیم.
سانگیانگ تیوولی |
سوزوکی ویتارا |
مزدا CX-3 |
میتسوبیشی ASX |
سوزوکی ویتارا |
؟ |
||
نیسان ترانو |
رنو داستر |
سوبارو XV |
سوزوکی SX4 |
نیسان ترانو |
؟ |
||
جیپ رنگید |
فیات 500X |
نیسان جوک |
فورد اکواسپرت |
جیپ رنگید |
؟ |
||
پژو 2008 |
سیتروئن C4 کاکتوس |
هوندا HR-V |
تویوتا C-HR |
؟ |
تویوتا C-HR |
||
شورلت ترکس |
اوپل موکا |
اشکودا یتی |
فیات 500L |
؟ |
؟ |
||
کیا سول |
لادا ایکسری |
رنو کپچر |
اوپل کراسلند |
؟ |
؟ |
||
سئات آرونا |
فولکسواگن T-Roc |
هیوندای کُنا |
کیا استونیک |
؟ |
؟ |
||
نیسان کیکس |
هیوندای کرتا |
سیتروئن C3 ایرکراس |
امجی ZS |
نیسان کیکس |
؟ |
شورولت اولین بار از نام ترکس برای یک کراساوور کانسپت استفاده کرد که در نمایشگاه نیویورک 2007 رونمایی شد و هیچگاه به تولید نرسید. سپس چند سال بعد در نمایشگاه پاریس 2012 شورولت از یک کراساوور سابکامپکت تولیدی با همین نام پردهبرداری کرد که هیچ شباهت و ارتباطی با کانسپت ترکس نداشت. این خودرو که کوچکترین کراساوور شورولت محسوب میشود، بر روی پلتفرم گاما II جنرال موتورز مشترک با هاچبک سونیک ساخته شده است. همچنین ترکس با کراساوورهای سابکامپکت دیگر جنرال موتورز یعنی بیوک انکور و اوپل موکا هم اشتراکات فراوانی دارد تا جایی که میتوان این سه کراساوور را خودروهایی یکسان با برندهای متفاوت دانست. شورولت ترکس علاوه بر ایالاتمتحده، توسط جنرال موتورز کُره، در کرهٔ جنوبی هم تولید میگردد درحالیکه در استرالیا نیز بهصورت وارداتی و با نام هولدن ترکس عرضه میشود. این ماشین برای مدل 2017 فیسلیفتی را تجربه کرد که در نمایشگاه شیکاگو 2016 رونمایی شد. در این فیسلیفت عمدهٔ تغییرات در قسمت جلوی ترکس انجام گرفته و آنرا به دیگر کراساوورهای شورولت یعنی اکوئناکس و تراورز نزدیک کرده است. این کراساوور کوچک هماکنون با چهار پیشرانهٔ مختلف به بازار عرضه میشود که یکی دیزلی و بقیه بنزینی هستند. لیست موتورهای بنزینی شامل نمونههای چهار سیلندر 1.4 لیتری و 1.8 لیتری تنفس طبیعی و 1.4 لیتری توربوشارژ میشود که در رقابت ما موتور آخر شرکت کرده است. این موتور 140 اسب بخار قدرت و 200 نیوتن متر گشتاور دارد که در حالت استاندارد به چرخهای جلو منتقل میشود اما امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک هم وجود دارد. برای انتقال نیرو هم گیربکسهای شش سرعتهٔ دستی و اتوماتیک در نظر گرفته شده است. ترکس تا پایان ماه اکتبر امسال در ایالاتمتحده 66 هزار دستگاه فروش داشته که بیش از 3300 دستگاه نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.
اوپل در سال 2012 تولید کراساوور سابکامپکتی بنام موکا را آغاز کرد که همانطور که گفته شد پلتفرم مشترکی با شورلت ترکس دارد و در اصل نسخهٔ اروپایی ترکس محسوب میشود. این خودرو در بریتانیا با برند واکسهال عرضه میگردد. موکا هماکنون تنها کراساوور اوپل است که در آن از پلتفرم جنرال موتورز استفاده شده چراکه کراساوورهای کراسلند و گرندلند هردو از پلتفرمهای پژو-سیتروئن استفاده میکنند و صرفاً بهصورت دیفرانسیل جلو ارائه میشوند درحالیکه برای موکا مانند ترکس سامانهٔ چهارچرخ محرک قابل سفارش است. موکا نیز مانند ترکس برای مدل 2017 دستخوش فیسلیفتی قرار گرفت که طی آن تغییراتی در نمای جلویی خودرو انجام گرفت و با نام موکا X به بازار عرضه شد. این کراساوور آلمانی-آمریکایی در قسمت جلو از طراحی خاص اوپل سود میبرد اما نمای عقبی آن تا حد زیادی به ترکس شباهت دارد که این شباهت به داخل خودرو هم کشیده شده است. اکثر پیشرانههای موکا نیز با ترکس مشترک است و همهٔ موتورهای ترکس برای آن ارائه میگردد؛ اما به دلیل اینکه موکا برای بازارهای اروپایی در نظر گرفته شده یعنی جایی که پیشرانههای دیزلی محبوبیت بالایی دارند، برای موکا علاوه بر موتور دیزلی ترکس، یک موتور دیزلی دیگر هم ارائه میشود. ولی ما در این دوئل به جهت یکسان شدن شرایط هردو خودرو همان پیشرانهٔ 1.4 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ بنزینی را برای موکا انتخاب کردهایم که دقیقاً با موتور ترکس یکسان است. البته این موتور برای موکا برخلاف ترکس در دو سطح قدرت مختلف ارائه میشود. موکا هماکنون توسط نمایندگی جدید اوپل در ایران یعنی ساپرا موتور در کشورمان هم عرضه میگردد. این خودرو در دو تیپ با همین موتور 1.4 لیتری و در هردو سطح قدرت در کشورمان حضور دارد و با قیمت 162 میلیون تومان برای تیپ اول و 196 میلیون تومان برای تیپ دوم به فروش میرسد.
مشخصات فنی
شورولت ترکس |
اوپل موکا |
|
پیشرانه | 1.4 لیتری 4 سیلندر | 1.4 لیتری 4 سیلندر |
تنفس | توربوشارژ | توربوشارژ |
قدرت | 140 اسب بخار | 140 اسب بخار |
گشتاور | 200 نیوتن متر | 200 نیوتن متر |
گیربکس | 6 سرعته اتوماتیک | 6 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | جلو | جلو |
شتاب صفرتاصد | 9.3 ثانیه | 10.3 ثانیه |
حداکثر سرعت | 185 کیلومتر/ساعت | 190 کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | 8.1 لیتر (ترکیبی) | 8 لیتر (ترکیبی) |
وزن | 1430 کیلوگرم | 1335 کیلوگرم |
طول | 4.24 متر | 4.27 متر |
فاصلهٔ محوری | 2.55 متر | 2.55 متر |
قیمت پایه | 21,895 دلار | 24,275 دلار |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
.
جفتشون یه چیزن، اما چون سهام اوپل رو فرانسه خریده، به شورولت رای دادم.
????
بنظرم صندلى هاى عقب موکا خیلى راحتتر بنظر میاد ..
اینا که یکی بود ?
من به اوپل موکا رای میدم
فقط تو چراغهای جلو با هم فرق دارن از نظر ظاهر که اکپل واقعا استایل کلیش زیبا تر از ترکس شده
حجم فضای بار رو هم کاش مینوشتید
این دو تا فقط تو طراحی چراغهاشون با هم متفاوتن
اما طراحی اوپل زیباتره
کدامیک را میپسندید
هر دورا
ولی اوپل دیگه آمریکایی نیست
این خودروها در بازارهای کاملا متفاوتی عرضه میشن و همپوشانی در بازار ندارن به شورلت رای دادم به خاطر طراحی چراغ های جلو و قیمت کمتر البته مصرف اوپل بهتر بود ولی اون قدر نبود که راغب بشم بهش رای بدم
هیچکدام.
جلوی ترکس،عقب اوپل،کابین اوپل،در کل اوپل
چرا با وجود انجین یکسان و وزن بیشتر شورلت شتابش اینقدر بهتره؟!
گیربکس و ضرایب دنده و ضریب دیفرانسل خیلی نقشه مهمی داره
قطعا اپل موکا, با اینکه هر دو از یک پلتفرم و انجین هستن ولی در کل موکا هر چند جزئی نسبت به ترکس برتری داره و اتاق هم نشون میده که کیفیت مواد موکا کمی بهتره البته زیاد نمیشه با یک عکس نظر قطعی در این مورد داد
فقط33روز مونده تا به معرفی zr1 2018 ☝☝☝
مثه اینکه 750اسب بخار قدرت داره.
و البته یه نسخه c8 mid engineهم در راهه که برا رقابت با 911 turbo sمیاد که تاریخ رونماییش معلوم نی فعلا
انتخاب بسیار دشواری است چون در تمام زمینه ها در یک کلاس هستنند
انتخاب من شورولت ترکس بخاطر زیباتر بودن است
رای من اپل. چون خودم یک دستگاه دارم?
و د وستانی که به اپل رای دادن ، کامنتاشون تا حدودی درسته.از نظر استایل ، راحتی و چشمگیر بودن طرح داخلی.در ضمن شتاب بسیار بالایی داره، تکان های اتاق نسبت به رقبا بسیار کمتره و نرم تر .
توو دفترچه ش قدرتش ۱۵۰ اسب زده ولی نمیدونم اینجا چرا ۱۴۰ زده.در ضمن تا۲۴۰ هم باهاش رفتم.ولی کار خطرناکی بود.توصیه نمیکنم.?
اوپله منو یاد تیگو 7 میندازه،شورلته یاد تیگو 5???
پشتشونم شبیه کوراندو هستش.
فرمونشونم شبیه جک s5…