دوئل شورولت ترکس و اوپل موکا

که در این دور از رقابت‌های به آن پرداخته‌ایم گروه کراس‌اوورهای ساب‌کامپکت است. در دوئل پنجم این گروه دو کراس‌اوور هم‌خانواده یعنی جیپ رنگید و فیات 500X در برابر یکدیگر قرار گرفتند کی طی آن مجموعاً تعداد 1301 رأی به ثبت رسیده است. از این آراء، رنگید توانست با کسب 947 رأی یا 72 درصد از کل آراء پیروز شده و به مرحلهٔ بعدی راه پیدا کند درحالی‌که 500X با 354 رأی از دور رقابت‌ها کنار رفت. حال امروز در ششمین دوئل گروه کراس‌اوورهای ساب‌کامپکت شاهد رقابت بین دو کراس‌اوور هم‌خانوادهٔ دیگر یعنی شورولت ترکس و اوپل موکا هستیم.

سانگ‌یانگ تیوولی

سوزوکی ویتارا

مزدا CX-3

میتسوبیشی ASX

سوزوکی ویتارا

؟

نیسان ترانو

رنو داستر

سوبارو XV

سوزوکی SX4

نیسان ترانو

؟

جیپ رنگید

فیات 500X

نیسان جوک

فورد اکواسپرت

جیپ رنگید

؟

پژو 2008

سیتروئن C4 کاکتوس

هوندا HR-V

تویوتا C-HR

؟

تویوتا C-HR

شورلت ترکس

اوپل موکا

اشکودا یتی

فیات 500L

؟

؟

کیا سول

لادا ایکس‌ری

رنو کپچر

اوپل کراسلند

؟

؟

سئات آرونا

فولکس‌واگن T-Roc

هیوندای کُنا

کیا استونیک

؟

؟

نیسان کیکس

هیوندای کرتا

سیتروئن C3 ایرکراس

ام‌جی ZS

نیسان کیکس

؟

شورولت ترکس

شورولت اولین بار از نام ترکس برای یک کراس‌اوور کانسپت استفاده کرد که در نمایشگاه نیویورک 2007 رونمایی شد و هیچ‌گاه به تولید نرسید. سپس چند سال بعد در نمایشگاه پاریس 2012 شورولت از یک کراس‌اوور ساب‌کامپکت تولیدی با همین نام پرده‌برداری کرد که هیچ شباهت و ارتباطی با کانسپت ترکس نداشت. این خودرو که کوچک‌ترین کراس‌اوور شورولت محسوب می‌شود، بر روی پلت‌فرم گاما II جنرال موتورز مشترک با هاچ‌بک سونیک ساخته شده است. همچنین ترکس با کراس‌اوورهای ساب‌کامپکت دیگر جنرال موتورز یعنی بیوک انکور و اوپل موکا هم اشتراکات فراوانی دارد تا جایی که می‌توان این سه کراس‌اوور را خودروهایی یکسان با برندهای متفاوت دانست. شورولت ترکس علاوه بر ایالات‌متحده، توسط جنرال موتورز کُره، در کرهٔ جنوبی هم تولید می‌گردد درحالی‌که در استرالیا نیز به‌صورت وارداتی و با نام هولدن ترکس عرضه می‌شود. این ماشین برای مدل 2017 فیس‌لیفتی را تجربه کرد که در نمایشگاه شیکاگو 2016 رونمایی شد. در این فیس‌لیفت عمدهٔ تغییرات در قسمت جلوی ترکس انجام گرفته و آن‌را به دیگر کراس‌اوورهای شورولت یعنی اکوئناکس و تراورز نزدیک کرده است. این کراس‌اوور کوچک هم‌اکنون با چهار پیشرانهٔ مختلف به بازار عرضه می‌شود که یکی دیزلی و بقیه بنزینی هستند. لیست موتورهای بنزینی شامل نمونه‌های چهار سیلندر 1.4 لیتری و 1.8 لیتری تنفس طبیعی و 1.4 لیتری توربوشارژ می‌شود که در رقابت ما موتور آخر شرکت کرده است. این موتور 140 اسب بخار قدرت و 200 نیوتن متر گشتاور دارد که در حالت استاندارد به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود اما امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک هم وجود دارد. برای انتقال نیرو هم گیربکس‌های شش سرعتهٔ دستی و اتوماتیک در نظر گرفته شده است. ترکس تا پایان ماه اکتبر امسال در ایالات‌متحده 66 هزار دستگاه فروش داشته که بیش از 3300 دستگاه نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.

اوپل موکا

اوپل در سال 2012 تولید کراس‌اوور ساب‌کامپکتی بنام موکا را آغاز کرد که همان‌طور که گفته شد پلت‌فرم مشترکی با شورلت ترکس دارد و در اصل نسخهٔ اروپایی ترکس محسوب می‌شود. این خودرو در بریتانیا با برند واکسهال عرضه می‌گردد. موکا هم‌اکنون تنها کراس‌اوور اوپل است که در آن از پلت‌فرم جنرال موتورز استفاده شده چراکه کراس‌اوورهای کراس‌لند و گرندلند هردو از پلت‌فرم‌های پژو-سیتروئن استفاده می‌کنند و صرفاً به‌صورت دیفرانسیل جلو ارائه می‌شوند درحالی‌که برای موکا مانند ترکس سامانهٔ چهارچرخ محرک قابل سفارش است. موکا نیز مانند ترکس برای مدل 2017 دستخوش فیس‌لیفتی قرار گرفت که طی آن تغییراتی در نمای جلویی خودرو انجام گرفت و با نام موکا X به بازار عرضه شد. این کراس‌اوور آلمانی-آمریکایی در قسمت جلو از طراحی خاص اوپل سود می‌برد اما نمای عقبی آن تا حد زیادی به ترکس شباهت دارد که این شباهت به داخل خودرو هم کشیده شده است. اکثر پیشرانه‌های موکا نیز با ترکس مشترک است و همهٔ موتورهای ترکس برای آن ارائه می‌گردد؛ اما به دلیل اینکه موکا برای بازارهای اروپایی در نظر گرفته شده یعنی جایی که پیشرانه‌های دیزلی محبوبیت بالایی دارند، برای موکا علاوه بر موتور دیزلی ترکس، یک موتور دیزلی دیگر هم ارائه می‌شود. ولی ما در این دوئل به جهت یکسان شدن شرایط هردو خودرو همان پیشرانهٔ 1.4 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ بنزینی را برای موکا انتخاب کرده‌ایم که دقیقاً با موتور ترکس یکسان است. البته این موتور برای موکا برخلاف ترکس در دو سطح قدرت مختلف ارائه می‌شود. موکا هم‌اکنون توسط نمایندگی جدید اوپل در ایران یعنی ساپرا موتور در کشورمان هم عرضه می‌گردد. این خودرو در دو تیپ با همین موتور 1.4 لیتری و در هردو سطح قدرت در کشورمان حضور دارد و با قیمت 162 میلیون تومان برای تیپ اول و 196 میلیون تومان برای تیپ دوم به فروش می‌رسد.

 

مشخصات فنی

شورولت ترکس

اوپل موکا

پیشرانه 1.4 لیتری 4 سیلندر 1.4 لیتری 4 سیلندر
تنفس توربوشارژ توربوشارژ
قدرت 140 اسب بخار 140 اسب بخار
گشتاور 200 نیوتن متر 200 نیوتن متر
گیربکس 6 سرعته اتوماتیک 6 سرعته اتوماتیک
محور محرک جلو جلو
شتاب صفرتاصد 9.3 ثانیه 10.3 ثانیه
حداکثر سرعت 185 کیلومتر/ساعت 190 کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت 8.1 لیتر (ترکیبی) 8 لیتر (ترکیبی)
وزن 1430 کیلوگرم 1335 کیلوگرم
طول 4.24 متر 4.27 متر
فاصلهٔ محوری 2.55 متر 2.55 متر
قیمت پایه 21,895 دلار 24,275 دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مرتبط

19 دیدگاه

  1. me84
    سوابق: (1653 دیدگاه) ,

    .
    جفتشون یه چیزن، اما چون سهام اوپل رو فرانسه خریده، به شورولت رای دادم.

    پاسخ
  2. Amir
    سوابق: (170 دیدگاه) ,

    بنظرم صندلى هاى عقب موکا خیلى راحتتر بنظر میاد ..

    پاسخ
  3. Fericuda
    سوابق: (108 دیدگاه) ,

    حجم فضای بار رو هم کاش مینوشتید

    پاسخ
  4. Hemichan
    سوابق: (680 دیدگاه) ,

    کدامیک را میپسندید
    هر دورا
    ولی اوپل دیگه آمریکایی نیست

    پاسخ
  5. حمیدرضا
    سوابق: (2363 دیدگاه) ,

    این خودروها در بازارهای کاملا متفاوتی عرضه میشن و همپوشانی در بازار ندارن به شورلت رای دادم به خاطر طراحی چراغ های جلو و قیمت کمتر البته مصرف اوپل بهتر بود ولی اون قدر نبود که راغب بشم بهش رای بدم

    پاسخ
  6. Hosein
    سوابق: (303 دیدگاه) ,

    جلوی ترکس،عقب اوپل،کابین اوپل،در کل اوپل

    پاسخ
  7. سعید(تهران)
    سوابق: (415 دیدگاه) ,

    چرا با وجود انجین یکسان و وزن بیشتر شورلت شتابش اینقدر بهتره؟!

    پاسخ
    1. حسین
      سوابق: (353 دیدگاه) ,

      گیربکس و ضرایب دنده و ضریب دیفرانسل خیلی نقشه مهمی داره

      پاسخ
  8. ابولفضل نصیری
    سوابق: (160 دیدگاه) ,

    قطعا اپل موکا, با اینکه هر دو از یک پلتفرم و انجین هستن ولی در کل موکا هر چند جزئی نسبت به ترکس برتری داره و اتاق هم نشون میده که کیفیت مواد موکا کمی بهتره البته زیاد نمیشه با یک عکس نظر قطعی در این مورد داد

    پاسخ
  9. abbas_us.c
    سوابق: (266 دیدگاه) ,

    فقط33روز مونده تا به معرفی zr1 2018 ☝☝☝
    مثه اینکه 750اسب بخار قدرت داره.
    و البته یه نسخه c8 mid engineهم در راهه که برا رقابت با 911 turbo sمیاد که تاریخ رونماییش معلوم نی فعلا

    پاسخ
  10. Mercede kaviani
    سوابق: (399 دیدگاه) ,

    انتخاب بسیار دشواری است چون در تمام زمینه ها در یک کلاس هستنند
    انتخاب من شورولت ترکس بخاطر زیباتر بودن است

    پاسخ
  11. بیژن
    سوابق: (229 دیدگاه) ,

    رای من اپل. چون خودم یک دستگاه دارم?
    و د وستانی که به اپل رای دادن ، کامنتاشون تا حدودی درسته.از نظر استایل ، راحتی و چشمگیر بودن طرح داخلی.در ضمن شتاب بسیار بالایی داره، تکان های اتاق نسبت به رقبا بسیار کمتره و نرم تر .
    توو دفترچه ش قدرتش ۱۵۰ اسب زده ولی نمیدونم اینجا چرا ۱۴۰ زده.در ضمن تا۲۴۰ هم باهاش رفتم.ولی کار خطرناکی بود.توصیه نمیکنم.?

    پاسخ
  12. Mohamad
    سوابق: (84 دیدگاه) ,

    اوپله منو یاد تیگو 7 میندازه،شورلته یاد تیگو 5???

    پاسخ
    1. Mohamad
      سوابق: (84 دیدگاه) ,

      پشتشونم شبیه کوراندو هستش.
      فرمونشونم شبیه جک s5…

      پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.