سیر تکاملی کابین کوروت: از C1 تا C8

مسلماً در طول 67 سال، وقت برای تغییر زیاد هست…


ماه گذشته شورولت، کوروت 2020 را پس از سال‌ها تکذیب اخبار، پروتایپ‌ها و اخبار مختلف به عنوان خودرویی موتور وسط معرفی کرد. با شاسی جدید و کابینی نو که در هیچ کوروتی تاکنون دیده نشده است. این کابین بر راننده تمرکز دارد و بخش راننده و سرنشین کنارش را به کلی از هم مجزا کرده است.


طراحی بیرونی و درونی کوروت در طی نسل‌های مختلفش تغییر کرده است، این تغییرات 67 سال طول کشیده‌اند.


علاقه‌مندان به کوروت در Budget Direct با مجموعه‌ای از طرح‌ها آمده‌اند تا نشان دهند که کابین کوروت از زمان معرفی‌اش در 1953 چطور تکامل یافته است. آن‌ها از نسل C1 تا C8 را نشان داده‌اند. سه نسل اول کوروت دارای نمای درونی تقریباً قرینه‌ای بوده‌اند که به واسطه پنل مرکزی به وجود آمده بود. این مورد با نسل C4 که کابینی با تمرکز بر راننده داشت شکسته شد، این کابین علاوه بر آن، راننده را از سرنشین کنارش جدا کرد.


جداسازی راننده در C5 و C6 وجود نداشت تا دوباره در C7 حضور خود را اعلام کند. در نسل هشتم، تقسیم فضا حتی بیشتر هم شده است. کنترل‌های HVAC هم در مکانی خاص جای گذاری شده‌اند. با وجود تغییرات بسیار در نمای داخلی کوروت، باید گفت که همه چیز متفاوت نیست؛ رادیو، سرعت سنج و نشان گرها و فرمان و … هنوز سرجایشان هستند! با این وجود کابین از قبل پیچیده‌تر شده است و اطلاعات بیشتری هم در دسترس راننده قرار دارد.


هر اسکچ از درون کابین کوروت نه تنها تاریخچه کوروت، بلکه تاریخچه صنعت خودروسازی را در دوره‌ای خاص بیان می‌کند. باید اذعان داشت که کوروت خودروی مهمی است. برای برخی دارندگانش، کابین این خودرو همچون خانه دومشان است.

 

منبع: motor1

 

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ دانشجوی کارشناسی مهندسی مکانیک

مطالب مرتبط

16 دیدگاه

  1. (Ali(Chevy nova
    سوابق: (5113 دیدگاه) ,

    اصالتی به نام کوروت
    66 سال بدون وقفه تو اوج هست و کابوسی برای محصولات الکی گرون

    پاسخ
  2. Elmiraj
    سوابق: (1063 دیدگاه) ,

    سوپر اسپرت های زیادی در پنجاه سال گذشته اومدن ، چند سالی بودن و حالا نیستن……!!!!!!!
    .
    حتی کسی اسمشونو هم به زبان نمیاره ولی این کوروته که بعد از ۶۷ سال همچنان با قدرت در حال تولیده و آنقدر حضورش مهمه که بعد یک ماه هنوز نصف اخبار مجلات خودرویی را به خود اختصاص داده…..

    پاسخ
    1. datsun
      سوابق: (1457 دیدگاه) ,

      نیسان Gtr و پورش 911 از پنجاه سال پیش بودن و هنوز هم اسمشون هست…

      پاسخ
      1. (ali (chevy nova
        سوابق: (5113 دیدگاه) ,

        البته 911 و gtr در اون زمان سوپر اسپرت نبودن بلکه یه ماشین اسپرت بودن با قدرت نهایت 300 اسب در اون دوره
        این در صورتی که کوروت در سال 1967 با موتور 396 خودش بیش از 450 اسب و در سال 1970 با موتور 454 بصورت اتمسفریک 710 اسب قدرت خالص در نمونه zr1 تولید میکرده

        پاسخ
    1. MAHDI
      سوابق: (3377 دیدگاه) ,

      راستش من از طراحی کابین این کوروت خوشم اومده.چون طراحی جذاب داره نسبت به نسل های قبل که اصلا قابل قبول نبود.
      اما!!! اما طراحی بیرونی این ماشین رو هرچی بیشتر تو کلیپ ها دیدم یه حسی داره که انگار یه کارگاه خودروسازی یه فراری 458 رو جلوشون گذاشتن واین ماشین رو طراحی کردن که انگار طراحی یه شرکت بزرگ نیست و ساخت یه کارگاه خوب
      هستش.نمیدونم چطور توضیح بدم. اما انگار خواستن یه کوروت موتور وسط به سبک فراری 458 بسازن که نتیجه باعث شده که نه طراحی کامل مثل کوروت C7 رو داشته باشه ونه به هیچ وجه جذابیت یه فراری 458 رو داره.به نظر من این ماشین مگه در نسل آینده طراحی بیرونی اش کامل بشه….
      این فقط در مورد طراحی بیرونی بود ونه طراحی کابین یا عملکردش!!!!

      پاسخ
      1. Mehdi TuRbO
        سوابق: (728 دیدگاه) ,

        طراحی های خودرو های موتور وسط بیشتر شبیه هم میشه به خاطره طراحی خاص بدنش ولی وقتی شما جلوشو نگاه میکنی میفهمی کوروت طراحی چراغ،نسل های قبل کوروت موتور وسط نبودند من خودم از این نظر که موتور وسط نبود بیشتر دوست داشتم ولی این سبک خودرو ها احتمال اینکه شبیه هم بشند بیشتر کاری نمیتونی بکنی کل شالوده طراحی بدنه همینه طراحی چراغای جلوش به من میگه این کوروته اون طراحی بدنم که شبیه مال موتور وسط بودنشه.

        پاسخ
        1. مانی
          سوابق: (1439 دیدگاه) ,

          Mercedes CLK-GTR
          Lamborghini Huracan
          هردو موتور وسط هستن ولی‌ طراحیشون زمین تا آسمون با ۴۵۸ متفاوته

      2. Elmiraj
        سوابق: (1063 دیدگاه) ,

        فراری 458….!!!!
        شما توضیح بده دقیقاً کجاش شبیه ۴۵۸ طراحی شده..؟؟؟
        چراخ های بزرگ و کشیده جلوش ؟
        سپر و ورودی‌های هواش ؟
        چراخ های دو قلوی عقبش ؟
        ورودی هوای بزرگ بومرنگ مانند بغلش ؟
        طراحی خط دار و تیزش ؟
        طراحی جدید عقبش با اون اگزوز های چهارتایی کناریش ؟
        .
        .
        از نظر شما ها رنگ قرمز و طراحی موتور وسطش کپی 458 هست نه چیز دیگه ای…!!!!!!!!!!!
        دو دلیلی که هیچ ربطی به فراری ندارن چون اگه بنا بر این دلایل مسخره باشه طراحی موتور جلو با کاپوت کشیده ، کابین کوچک و عقب کوتاه فراری 812 و FF و همچنین بی ام و Z4 ، مرسدس SLS و GTR هم کپی همین C2 سال ۱۹۶۳ هست چون کوروت بنیانگذار این طرحه…!!!!!!

        پاسخ
        1. یانکی
          سوابق: (865 دیدگاه) ,

          دادا این یارو دشواری داره محلش نده.راستی عکس کوروت c3 راننده ساعت هوشمند داره شاید از قست اینکارو کرده سوژه باشه.و اینکه قدیمیترین سوپر کار دنیا همچنان میتازد.

        2. مانی
          سوابق: (1439 دیدگاه) ,

          مرسدس از این طراحی جلو کشیده و عقب کوتاه
          سالها قبل از ۱۹۶۳ استفاده میکرد

        3. مهدی
          سوابق: (640 دیدگاه) ,

          برادر فراری ها از زمان کهن بیشتر موتور های ۱۲ سیلندر جلو داشتن که همه مدل ها هم کاپوت کشیده داشتن به ناچار یعنی راهی غیر از این هم نبود اون زمان هم اصلا کوروتی وجود خارجی نداشت

  3. پاشایی
    سوابق: (21 دیدگاه) ,

    سلام دوستان
    اینکه خودروسازها ازهمدیگه تقلید بکنن که واضح و مبرهن هستش وبین خودروسازها کار معمولیه و هر خودروساز حرفه اییی به شیوه خودش اینکه کوروت رو تقلیدی صرف از فراری بدونیم بی انصافیه و توهین به طراحان این خودرو و برند جذاب این اتومبیل دوست داشتیه
    همونطوری که دوست عزززمون گفتن از نظرکلی خودروهای موتور وسط شبیه همدیگه هستن بعضی ها هوندا ان اس ایکس ر تقلیدی از فراری میدوستن درحالیکه اصلا اینطور نبود

    پاسخ
  4. علی آقا
    سوابق: (274 دیدگاه) ,

    کابین ۴ تا نسل اولش خیلی مدرن بودن. اصلا باورم نشد. اما تو c5 و c6 گند زده. انگار کابین یه سدان اقتصادی هست.

    پاسخ
    1. (ali (chevy nova
      سوابق: (5113 دیدگاه) ,

      شما عکسهای از داخل 911 دهه 70 و 80 رو ببینی متوجه میشید که خیلی بیشتز از کوروت شبیه ماشینهای اقتصادی هستن نظیر گلف و سیویک

      پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.