شورلت

جرقه‌ای کوچک! بررسی شورولت اسپارک 2016

در زمانه‌ای هستیم که خودروها بیش از هر زمان دیگری مجهز و ایمن و جادار هستند و البته برای همه‌ی این موارد باید پول بیشتری نیز پرداخت.
اگر پول یک مشکل برای شماست، خودروهای کمی هستند که با تجهیزات محدود و قیمت کم تولید می‌شوند اما این هشدار را به شما می‌دهیم که با خرید مدل‌های پایه، شانس بزرگی را از دست می‌دهید و همه‌ی خوبی‌هایی که در یک خودروی اندکی گران‌تر وجود دارد برای شما قابل‌دسترسی نخواهد بود.

2016 chevrolet spark
۲۰۱۶ chevrolet spark
یک هفته تست و بررسی شورولت اسپارک LS کاستی‌های بازار خودروهای ارزان را نشان داد اما در برخی موارد، بیش از آنچه که انتظار داشتم را دریافت نمودم. این خودرویی است که با داشتن ۱۳۵۳۵ دلار صاحبش می‌شوید و عملاً هیچ‌چیزی ندارد. شیشه‌ها و آینه‌های برقی، قفل مرکزی و حتی کولر را فراموش کنید. همچنین دکمه‌ای روی کلیدها وجود ندارد بنابراین نیازمند چرخاندن کلید در هنگام باز و بسته کردن درب هستید…

2016 Chevrolet spark
۲۰۱۶ Chevrolet spark
تمام آنچه که به دست می‌آورید پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۱.۴ لیتری است که ۱۰۰ اسب بخار قدرت را از طریق گیربکس ۵ سرعته ی دستی به چرخ‌ها منتقل می‌کند. هرچند چراغ‌های جلوی اتوماتیک و دوربین پشتی، صندلی‌های عقب تا شونده، ۴ درب و ۱۰ ایربگ وجود دارد.

2016 chevrolet spark
زمان‌هایی وجود داشت که خودرو را بسیار ابتدائی می‌یافتم. واردکردن و خارج کردن کلید به داخل شکاف در به نظر می‌رسد که کاری غیر استادانه و خام است. زمانی که دوستان و آشنایان را باید سوار کنم، مجبورم تا دستم را دراز کنم و قفل در را از داخل باز کنم. حرکتی ناهنجار در دنیای خودروهای امروزی است اما به‌هرحال درها را برای سرنشینان باز می‌کنم و دوستان به استهزا می‌گویند که جوانمردی هنوز نمرده و من یکی از افراد نایاب روزگار هستم!
به نظر می‌رسد دیگر نواقص کمتر قابل‌توجه باشند. نبود آینه‌های تنظیم شونده‌ی برقی کمتر از قفل مرکزی جلب‌توجه می‌کند.

2016 chevrolet spark
درحالی‌که نمی‌توانم پنجره‌های عقب را باز کنم به رانندگی دردناک خود ادامه می‌دهم و این چیزی نیست که همه‌روزه بتوانید با آن کنار بیایید. البته بررسی خودروی مذکور در زمستان صورت گرفت و من نگرانی از بابت نبود کولر نداشتم!

2016 chevrolet spark
مدل پایه‌ی اسپارک به‌هرحال تجهیزات اندکی دارد که برای مثال می‌توان چراغ‌های اتوماتیک را نام برد که در دیگر خودروهای ارزان چندان دیده نمی‌شود و می‌تواند در شب نگرانی‌های راننده را تا حدی برطرف نماید. دوربین دید عقب نیز ویژگی خوب دیگر است.

دیگر ویژگی استاندارد اسپارک که باعث جلوگیری از بازگشت این خودرو به عصر حجر می‌شود، سیستم اطلاعات سرگرمی است. بله! اسپارک LS، خودروی بدون کولر و آینه‌های برقی، یک صفحه لمسی ۷ اینچی با قابلیت حمایت از اندروید اتو و اپل کارپلی دارد.
این یک ویژگی لوکس است که باعث ایجاد حسی مدرن در اسپارک شده و راه آن را از رقبای ارزان دیگر همچون میتسوبیشی میراژ جدا می‌سازد. اگر شما گوشی همراه سازگار با اندروید اتو یا اپل کارپلی ندارید بهتر است این خودرو را فراموش کنید.

2016 Chevrolet Spark interior
۲۰۱۶ Chevrolet Spark interior
در مورد اندروید اتو، تشخیص صدا با نرم‌افزار گوگل انجام می‌شود و این به‌طور شگفت‌انگیزی کمک‌کننده و مناسب است. نه‌تنها می‌توان کلمات، مقصدهای سیستم ناوبری و موزیکی خاص را گفت بلکه می‌توان سؤالاتی درباره‌ی وضعیت هوا، زمان سفر و حتی زمان بازی تیم مورد علاقه را نیز پرسید.
در جاده باید خاطر نشان کرد که اسپارک یک دیوِ سرعت نیست. گیربکس ۵ سرعته ی دستی به شما کمک می‌کند تا هر اسب بخار در دسترس را جمع‌آوری بکنید. تعویض دنده‌ها در اسپارک خوب بوده و نسبت به رقبای کوچک دیگر، فواصل بین دنده‌ها کمتر است. به علاوه مدل مجهز به گیربکس دستی لذت بیشتری از نسخه‌ی اتوماتیک دارد.

2016-chevrolet-spark-interior-android-auto
بله این خودرو کند بوده و پیشرانه به منظور دستیابی به سرعت‌های بالا به تقلا می‌افتد اما در شهر اسپارک عملکرد خوبی دارد. پارک این خودرو نیز تلاش زیادی نمی‌خواهد و پیشرانه در سرعت‌های کم چالاکی زیادی دارد.

2016-Chevrolet-Spark-LT-rear-three-quarter
دیگر خودروهای ارزان می‌توانند حسی شبیه به زندگی محدود در یک جعبه‌ی مجازات را داشته باشند و در چندین مورد، اسپارک نیز از این حس در امان نیست. صندلی‌ها حمایت زیادی را به عمل نمی‌آورند. صندلی عقب کوچک است و افراد کوتاه‌قد بیشتر از سایرین در آن احساس راحتی خواهند داشت. صندوق‌عقب نیز کمی محدود است اما صندلی‌ها می‌توانند به‌صورت ۶۰/۴۰ بخوابند و فضای بیشتری را ایجاد نمایند. باید گفت که دکمه یا اهرمی برای باز کردن صندوق وجود ندارد و شما باید شخصاً با کلید آن را باز کنید.

2016-Chevrolet-Spark-LT-rear-interior-seats
در موارد زیادی یک خودروی ارزان معامله‌ی خوبی به حساب می‌آید. درحالی‌که اسپارک فاقد تجهیزات زیادی است اما در برخی موارد نیز دست بالا را دارد. این خودرو کم‌مصرف است و سواری خوب و سرزنده‌ای دارد. وجود اندروید اتو و اپل کارپلی به‌صورت استاندارد باعث ایجاد توازن نسبی شده و در مقایسه با رقبا در پله‌ای بالاتر قرار می‌گیرد. جزئیاتی وجود دارد که باعث می‌شود تا به اسپارک به چشم یکی خودروی بسیار ارزان نگاه نکنیم. هر خریدار اسپارک کلیدهای خودرو را در جعبه‌ای مشابه با جعبه‌ی اسمارت فون ها تحویل می‌گیرد، حقه‌ای که برای خریداران جذاب است. اگر دنبال خودرویی ارزان و شهری هستید، اسپارک می‌تواند بهترین گزینه باشد.

2016-Chevrolet-Spark-LT-side-profile
نقاط قوت: قیمت پایین، اندروید اتو و اپل کارپلی استاندارد، سواری سرزنده
نقاط ضعف: کند بودن، فضای بار کوچک، فقدان اکثر تجهیزات

مشخصات شورولت اسپارک ۲۰۱۶
پیشرانه: ۴ سیلندر ۱.۴ لیتری
قدرت: ۹۸ اسب بخار و ۱۲۷ نیوتون متر گشتاور
گیربکس: ۵ سرعته ی دستی یا CVT
مصرف سوخت EPA (لیتر در هر صد کیلومتر): ۷.۸ شهری، ۵.۷ بزرگراهی
قیمت: آغاز از ۱۳۵۳۵ دلار


[دانلود ویدئو] منبع: autoguide

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. یاسین

    ۳ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (91 ديدگاه)

    با تشکر از آقا شاهین.این همون نسخه ای پیشرفته دوو ماتیز نیست!بله واقعا اسمش هم بهش میاد ژابیژ یا اخگر!جالبه از تیپش خوشم میاد برا کارهای روزمره شخصی یه شهرنشین البته در مناطق خنک در مدل پایه،کافیه!مصرف کم،اندازه ی کوچیک،قدرت متناسب،چهره شاداب و سیستم اندروید و پارک دوبل راحت!و در آخر یدک کشیدن نام شورولت که خودش یه دنیا می ارزه!یه پرسش درهای عقب چطو باز میشن؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Soheil

      ۳ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (220 ديدگاه)

      بالای لچکی رو نگاه کنی متوجه دستگیره در میشی مثله هیوندای ولوستر و آلفا جولیتاس نحوه بازشدن درب عقب

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. Nima

      ۳ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (1658 ديدگاه)

      مهم ترین چیز اینه با این قیمت 10 تا ایربگ داره. اولللل ایمنی براشون مهمه.10 تا ایربگ توی این اتاق باز بشه انگار توی کیسه هوا نشستی. کلا چیزیت نمیشه. هههههه

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. سامان

      ۳ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (3197 ديدگاه)

      مصرف سوختش نسبت به حجم و قدرتش زیاد هم پایین نیست
      اگه با مزدا 3 و هوندا سویک مقایسه اش کنید متوجه میشید
      مزدا میاتا 1.5 لیتری 130 اسب بخار مصرف حدود 4.7 الی 5 لیتر در 100 کیلومتر

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. علیرضا سی بی

    ۳ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (90 ديدگاه)

    بابا حیف اسم شورلت…
    آیینه بغل دستی،نبود کولر
    من داییم وقتی از شورلتش یاد میکنه میگه کولرش برقی بود و حتی وقتی ماشین خاموش بود کولر میگرفتم :)
    واقعا چرا یکی تو آمریکا و اروپا باید اینو بخره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ali

      ۳ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (6801 ديدگاه)

      منم موافقم اسم شوی ولوگوش نباید رو هر مدلی بره
      باید این مدلها با اسم دیگه ای تولید بشن نه با اسم شورولت جیگر
      که همه اونرو با ماشینهای قلدر میشناسند
      جونم شورولت
      american cars for ever

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. احمد باقری

    ۳ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    این که هیچی نداره، حداقل باید کولر رو داشت، حالا بقیه رو ولش کن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. احسان(احسان سابق)

    ۳ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    …در زمانه‌ای هستیم که خودروها بیش از هر زمان دیگری مجهز و ایمن و جادار هستند و البته برای همه‌ی این موارد باید پول بیشتری نیز پرداخت…
    در مورد ایران قبل از” البته” درست نیست اما بعد از “البته” کاملا درست و صحیحه.بگذریم…
    یه سایت امریکایی خیلی در مورد این ماشین بد گفته بود.اما اخرش گفته بود خوب به برچسب قیمت نگاه کنید و انتظار زیادی نداشته باشید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. h112

    ۳ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (434 ديدگاه)

    ایرانی ها که سر پیکان پنجاه سال پیش کولر سوار کردن… این که دیگه سهله….!!!!!!!
    اتفاقا اگر به قیمت ماشین های داتسون و دایهاتسو باشه کاملا هم خوبه…
    من جایی خوندیم که قیمت ماشین های این دو کمپانی ژاپنی با تعرفه گمرک از تیبا هم کمتر در میاد …شورلت هم که بیاد جزو اینها برا جهان سومی ها {مثل ایران} تنوع انتخاب بیشتر هم میشه…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. بهنام طیبی

    ۳ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    این خودرو مشخصات فنی خیلی ساده ای داره و فقط مصرف سوختش خوبه
    قیمتش هم 13535 دلار که میشه 46019000 تومان که به نظرم مقداری گرون.البته ن زیاد ها اگه کمتر باشه بهتره مثلا زیر 13000 دلار باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا