عیوب مونتاژی شورولت نووای ایران در چهل سال پیش!

ازجمله مسائلی که خریداران وطنی خودروهای مونتاژی کمابیش از آن شاکی و ناراضی بوده و هستند، مسائلی چون «مونتاژ و رنگ‌آمیزی نه‌چندان مناسب» و «کسری لوازم رفاهی» و مواردی ازاین‌دست است. جالب اینجاست که این معضلات در سال‌های دور هم دیده می‌شد، حتی در خودروهای آمریکایی مونتاژ کشورمان و از آن جمله شورولت نووا.


چندی پیش، در لابه‌لای نشریات قدیمی، مطلبی را درباره شورولت نووا مدل سال 1356 پیدا نمودم. نویسنده این متن فردی به نام مهندس انوشا شیفته از مجله دانشمند بود که به نظر با صرف دقت و حوصله‌ای زیاد، نخستین نمونه‌های تولیدی شورولت نووا در کشورمان را از جنبه‌های گوناگون فنی و کیفی مربوط بررسی قرار داد و عیوب مونتاژی آنها را هم کشف و افشاء نمود. لازم به ذکر است که تولید شورولت نووا به همراه بیوک اسکای لارک و کادیلاک سویل از سال 1356 شمسی در شرکت جنرال موتورز ایران (پارس‌خودرو امروز) آغاز شده بود. پیش از آن، از سال‌های 1352 الی 1356 شمسی، اپل رکورد به نام شورولت ایران در این مجموعه تولید می‌شد. شورولت نووا مونتاژ ایران با بهایی بین 75 الی 95 هزار تومان در ابتدای تولید فروخته می‌شد.
حال توجه شما عزیزان را به متن مقاله اصلی جلب می‌کنم:

تست فنی شورولت نووا ساخت ایران (مدل 1356)


شورولت نووا ساخت ایران از بسیاری جهات از مشابه خود ساخت آمریکا پایین‌تر است. بی‌دقتی‌هایی که در نووای ساخت ایران دیده می‌شود بیشتر باید به‌دقتی فنی تعبیر کرد تا چیز دیگر.

موتور
6 سیلندر خطی به حجم 4093 سانتی‌متر مکعب به قدرت 110 اسب بخار در 3800 دور در دقیقه و ضریب کمپرس 8.25 بر یک که به‌وسیله یک کاربراتور «راچستر» تغذیه می‌شود. اگر طریقه روشن کردن موتور آن را ندانید باید خیلی زحمت بکشید تا روشن شود. موتور نووا شتاب خوبی را برای این اتومبیل مهیا می‌کند. شتاب آن از صفر تا صد در مدت 16.4 ثانیه است. مصرف بنزین معادل 22.38 لیتر در شهر و 10.45 لیتر در خارج از شهر.
در مدل‌هایی از این اتومبیل که دسته دنده بر روی جعبه دنده قرار دارد مکانیزم تعویض دنده‌ها مطابق استاندارد کارخانه سازنده در آمریکا نیست. دنده‌ها خیلی سخت عوض می‌شوند و برای بردن جعبه دنده به حالت دنده عقب باید حتماً تمرین کافی داشته باشید زیرا مکانیزم آن بسیار غیر عملی است. بخصوص برای خانم‌ها استفاده از این جعبه دنده بسیار مشکل است.

اندازه‌ها
اندازه‌های شورولت نووا به قرار زیر است:
طول: 492.5 سانتی‌متر.
عرض: 180 سانتی‌متر.
ارتفاع: 135 سانتی‌متر.
وزن خالص: 1550 کیلوگرم.
حجم باک: 79.5 لیتر.
فشار باد لاستیک‌ها در جلو و عقب: 24 PSI
اندازه لاستیک: 78×14 FR – این اتومبیل را حتماً باید با لاستیک رادیال تهیه کنید زیرا رانندگی کردن با لاستیک رادیال به‌مراتب راحت‌تر است.

ترمزها
در جلو دیسک و در عقب استوانه‌ای.سیستم ترمز با بوستر خیلی خوب عمل می‌کند.

نکاتی درباره صندلی‌ها (شورولت نووا مونتاژ ایران)
متأسفانه شورولت نووای ایران در عقب حالت ناراحت‌کننده‌ای را برای استفاده‌کننده به وجود می‌آورد. وسط صندلی عقب خیلی سفت است، پیاده و سوار شدن در قسمت عقب مشکل است زیرا درهای عقبی دارای زبانه بار نگه‌دارنده نیستند. در مدل‌هایی که در جلو دو صندلی مجزا وجود دارد صندلی‌ها راحت می‌باشد ولی اغلب دارای صدا و لرزش هستند. صندلی راننده فقط در یک جهت حرکت می‌کند درصورتی‌که صندلی سمت راست (شاگرد) در دو جهت تغییر وضعیت می‌دهد. در مدل‌هایی که در جلو فقط یک صندلی (یک تیکه) وجود دارد صندلی پشت کمر را نمی‌گیرد و قسمت وسط صندلی خیلی سفت است.


صندلی عقب خیلی ناراحت است و فاصله زانو تا صندلی جلو خیلی کم و ناراحت‌کننده است. فضای پا «در زیر صندلی جلو» برای افرادی که در عقب نشسته‌اند تنگ می‌باشد. صندلی عقب خیلی صاف است و حالت نرمی ندارد. پشتی صندلی عقب دارای کمربند ایمنی نیست. سیستم کمربند در جلو خیلی خوب و مطمئن می‌باشد. برف‌پاک‌کن‌ها مساحت زیادی در بالا و اطراف شیشه جلو را پاک نکرده باقی می‌گذارند. به خارگیر شیشه عقب تا حدی می‌تواند انجام وظیفه کند، گرچه سرعت عمل آن کند است ولی بهتر است آن را سفارش دهید.


متأسفانه این اتومبیل در ایران با سیستم سپرهای ایمنی تولید نمی‌شود. روی سپر جای نوار لاستیکی وجود دارد ولی از آن خبری نیست. چراغ مربوط به کمربند ایمنی که باید در روی داشبورد عمل کند اصلاً وجود ندارد.
در داخل جعبه روی داشبورد چراغی جهت روشن کردن داخل جعبه وجود ندارد درصورتی‌که کلیدی در کنار آن تعبیه شده است.

یک سری کارهای فنی که سرسری تلقی شده است
رادیوی این اتومبیل (شورولت نووا مونتاژ ایران) ساخت کمپانی جنرال موتورز و مربوط به شورولت نیست بلکه از آلمان تهیه شده است درنتیجه در جای خود قرار نمی‌گیرد و مجبور شده‌اند که سوراخ‌های جدیدی در روی داشبورد به وجود آورند و روی این سوراخ‌ها را با پوشش کائوچویی بپوشاندند.
چراغ‌های عقب این اتومبیل متعلق به شورولت نیست بلکه از همزاد این اتومبیل در گروه الدزموبیل یعنی مدل امگا (OMEGA) گرفته شده است. حتی مارک مخصوص الدزموبیل بر روی آن نقش بسته است.


متأسفانه در مونتاژ این اتومبیل در ایران دقت کافی به کار نمی‌رود. در 20 نمونه آن که مورد آزمایش قرار گرفت نکات زیر به چشم می‌خورد:
1 – قسمت‌های مختلف اتاق و بدنه به‌دقت در کنار هم قرار گرفته نشده بود. در بعضی از نمونه‌ها فاصله‌ای بین شیشه عقب و لبه بالایی صندوق عقب وجود نداشت درصورتی‌که در برخی دیگر این فاصله حدود یک سانتی‌متر بود. کاپوت جلو اغلب کج بسته می‌شد.
2 – راهنمای اتومبیل به‌خوبی انجام وظیفه نمی‌کرد، دسته راهنما خیلی شل بود.
3 – در چند مورد سیم‌های پشت داشبورد وصل نشده بود.
4 – در دو مورد سیم مسافت سنج و سرعت‌نما وصل نشده بود.
5 – در مدل‌هایی که به سیستم شیشه‌بالابر الکتریکی مجهز بودند، وقتی در باز می‌شد این سیستم عمل نمی‌کرد.
6 – در صندوق عقب در اغلب نمونه‌ها دارای صدای زیاد بود.
7 – سیستم اگزوز و منبع آن در بعضی از نمونه‌ها دارای لرزش و صدا بود.
8 – کلید آنتن به اغلب خریداران تحویل داده نشده بود.
9 – در انتخاب رنگ داخل و خارج اتومبیل اغلب سلیقه‌ای به کار نبرده بودند. این تصور برای بیننده پیش می‌آید که هدف فقط تولید اتومبیل بوده است و مسائلی از قبیل جور بودن رنگ‌ها اصلاً مطرح نبوده است. حتی تجهیزات داخل اتاق اتومبیل نیز گاهی اوقات چند رنگه بودند.

منبع:
مجله دانشمند، دی ماه سال 1356 شمسی، سال پانزدهم، شماره مسلسل 171، صفحه 61 و 62 نوشته مهندس انوشا شیفته

درباره نویسنده

کارشناس مکانیک، مترجم و نویسنده مطالب خودرویی

39 دیدگاه

  1. علیرضا
    سوابق: (120 دیدگاه) ,

    اصلا خودروسازی ایران از همون اول بناش کج بوده
    بالاخره اونموقع مستعمره بودیم الانم مستعمره چین
    ایکاش هنوزم مستعمره آمریکا و انگلیس بودیم حداقل ماشینا کیفیت داشت , این عیبای مونتاژی قابل چشم پوشی نیست ولی هر چی بود از وضعیت الان بهتر بود

    پاسخ
    1. سعید اسماعیلی
      سوابق: (14 دیدگاه) ,

      داداش همه‌‌اینارو بیخیال

      ببین‌
      دقت کن چه ماشینایی ‌تو ایران مونتاژ میشده
      نیسان پاترول
      شورلت
      دوج
      کاش میشد دوباره بیان تو ایران مونتاژ کنن

      پاسخ
      1. شایان
        سوابق: (146 دیدگاه) ,

        همینو میخواستم بگم شورلت و نیسان خراب تولید بشه بهتر از اینه که پژو آشغال درست بشه

        پاسخ
        1. علیرضا
          سوابق: (120 دیدگاه) ,

          پژو که خوبه
          چینیارو بگو

    2. بنزما
      سوابق: (415 دیدگاه) ,

      حالا کاری ندارم که کشور بخاطر بی کفایتی مسولان خیلی داغون شده ولی واقعا واسه کسی که ارزوی مستعمره بودن میکنه باید خیلی تاسف خورد و از اون بیشتر اون جماعت سردی گرمی نچشیده ای که بهش لایک میدن
      اینجا جهان سوم نیست دیگه جهان چهارم
      اگه اینجا لایک بگیری جای تعجب داره

      پاسخ
      1. حسین
        سوابق: (1417 دیدگاه) ,

        دوستان یجوری حرف میزنن انگار همه کادیلاک سویل و شورولت سوار میشدن!

        پاسخ
      2. رضا بندانی
        سوابق: (7 دیدگاه) ,

        دوست عزیز شما معنای جهان سوم رو نمیدونید درست،جهان سوم یعنی جایی بجز بلوک شرق و غرب،وگرنه رده بندی فیفا که نیست که بریم لیگ دسته چهار

        پاسخ
  2. آریا
    سوابق: (208 دیدگاه) ,

    صنعت خودروی ایران از اول مونتاژی بود و همینجوری هم ادامه پیدا کرد.
    راستی شتاب 0 تا 100 بیشتر از 16 ثانیس و تازه گفته خوبه ولی الان… ببینین دنیا داره چه پیشرفتی میکنه و ما با افتخار پراید رو به ایربگ چینی مجهز میکنیم.

    پاسخ
  3. HORSE
    سوابق: (127 دیدگاه) ,

    اینروزا تازه میخایم ماشین چند دهه پیش کره رو کنار بزاریم!(پراید)
    واقعا آدم نمیدونه چی بگه!

    پاسخ
  4. آرش آمریکایی
    سوابق: (291 دیدگاه) ,

    درود به دوستان عزیز

    اون زمان هر چی که بودیم همین کره و چین آرزوش نیست بود که به ما برسن و تازه آغاز پیشرفتمون بود
    تو برنامه حالا خورشید آقای رشیدپور گزارشگره که از بازی ایران توی کره جنوبی برگشته بود میگفت یه کره ای بهم گفت برنامه پیشرفت و تحول کره رو ایرانیها نوشتن و همچنین ما عملکرد شما رو الگو خودمون قرار دادیم

    درسته که تو مونتاژ همین شورولت نوا یا پیکان نمیتونستیم کیفیت کارخونه اصلی رو پیاده کنیم
    اما شما هم در نظر بگیرید که چیزی به اسم کارخونه تازه وارد کشور شده بود
    دانشگاه تازه تو کشور ما راه افتاده بود
    و تمام این نواقص صنعتی ایران شاید نهایتا تا سال 65 حل میشد چه برسه به مونتاژ با کیفیت یه ماشین که کار چندان سختی نیس

    پاسخ
  5. Man
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    این نویسنده اگه تو سال 1396 پشت پراید میشست چی میگفت
    صندلی های شرولت نوشته ناراحته.آدم بعد اینهمه سال میشینه عقبش خابش میبره ناخوداگاه
    من حاضرم از همه سرگرمی های امروزه مثل موبایل اینترنت و…بگذرم ولی اون زمان به دنیا اومده بودم

    پاسخ
  6. احسان
    سوابق: (300 دیدگاه) ,

    خیلی جالب بود چقدر قشنگ و موشکافانه ببرسی کرده بود ۲۰تا ماشین رو بررسی کرده بعد مقاله نوشته دمش گرم

    پاسخ
  7. charger
    سوابق: (106 دیدگاه) ,

    سایبان و ویرانخودرو از اشتباهات اون موقع (چهل سال پیش)درس گرفتن که کیفیت ساختشون انقد بالاس؟؟؟؟؟؟؟؟

    پاسخ
  8. رامین
    سوابق: (5 دیدگاه) ,

    یادش بخیر .یادمه اونایی که همین ماشین مونتاژی رو داشتن همیشه از شتاب خوب و نرم بودنش راضی بودن.از این ماشین توی جابجایی مسافر مسیر رشت _تهران زیاد استفاده میشد.و یا از بیوک ایران.

    پاسخ
    1. morteza
      سوابق: (45 دیدگاه) ,

      آره یادش بخیر.خعلی دوست داشتم یبارسوارش شم.پشت آمچرشو نگاه میکردم میگفنم وای چقد سرعت میره.حالا این ایرادها ظاهری بوده این آقا نوشته.از همون موقع هم خودروسازا دو دره بودن.هنوز که هنوزه آدم نشدن.

      پاسخ
  9. محمد
    سوابق: (131 دیدگاه) ,

    ببین اون موقع چقدر توقع مردم و رفاه مردم ما بالارفته بود که نصف بنز رو مالک شدیم شورلت و کادیلاک تو این مملکت مونتاژ میشد تو بعضی سالها رشدمون از ژاپن بالاتر بود و از نظر ثروت فقط ژاپن در اسیا رقیبمون بود زمانی که امثال کره و امارات و قطر ارزو داشتن الگوی رشد سریع مارو پیاده کنن حاضرم قسم بخورم اگه خوشی زیر دل مردم نزده بود و اون اتفاقات (که اگه بگم پدال حذف میکنه) نیفتاده بود اگه نگیم جزوه پنج کشور برتر جهان حداقل جزو ده تای اول بودیم صد و حیف افسوس…..😔😔😔😔😔😔تو این مقاله هم ببنید که یه روز عزت داشتیم و توقع ماشین در حد اعلا داشتیم حالا چی سرمون اومده که برای پراید سرمون منت میذارن

    پاسخ
    1. امیر
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      عزیز من ؛ تو همین مقاله نوشته قیمت این ماشین هفتاد و پنج هزار تومنه ؛ حقوق متوسط یک معلم در همون سال تقریبا هشتصد تا تک تومنی بود !! حقوق هزار و پانصد تومنی بالا حساب میشد ؛ خودت حساب کن ببین یعنی چی؟؟؟ همون زمان چند درصد مردم ( شورلت که بماند ) اصلا ماشین داشتند؟!! با این تفسیر شما سی سال دیگه منم میشینم بغل نوه ام و میگم : بابایی میدونی اون موقع قیمت بنز s500 چقدر بود؟؟ همش یک میلیارد!!!

      اونم میگه : یعنی قیمت یه شلوار ؟!!! من هم با پررویی بگم : آره..

      پاسخ
  10. آرین
    سوابق: (19 دیدگاه) ,

    حداقل اون زمان عیوب فنی به صورت امروز نبود
    چند مورد از دوستانم هستن که بخاطر مونتاژ و کیفیت افتضاح سایپا و ایرانخودرو با این که ماشین صفر تحویل گرفته بودن ولی برای مشکلات فنی سیستم موتور و انتقال قدرت روزشون توی نمایندگی و تعمیرگاه میگذشت دیگه بحث سیستم های رفاهی (هه) که بماند
    الان که این مطلبو خوندم میبینم چقدر سطح توقع مردم بالا بود با این که از نظر صنعتی و اقتصادی نوپا و در حال رشد مثبت بودیم

    پاسخ
  11. مهدی
    سوابق: (319 دیدگاه) ,

    میشه گفت نوا یه ماشین بی خاصیت بود. موتور تنبل در عین حال پرمصرف و پر دردسر کولر به درد نخور جوری که وقتی کمپرسور وارد مدار میشد عملا ماشیندجونی واسه حرکت نداشت و فضای سرنشینای بسیار کم جوری که عقب این ماشین کوچیکتراز ۲۰۶ هست و صندلی جلویی که قابلیت تنظیم تکیه گاه رو نداره و باید مثل وانت پیکان توش بشینی اینها رو در کنار سیستم تعلیقی بذاریم که هیچ همخونی با جاده های ایران نداشت و خشکی سواری میبینیم واقعا بیخاصیت بود.به غیر از امکاناتی مثل فرمون هیدرولیک و شیشه های برقی که البته تو مدل سی ۶ بود و گیربکس ۳۵۰ که نقطه قوت بود هیچ چیز بدرد بخوری نداشت

    پاسخ
  12. پرسپولیس
    سوابق: (171 دیدگاه) ,

    این قضیه مربوط به چهل سال پیش بوده اگه صنعت خودروی کشورهمان را ادامه میدادالان ماجای ژاپن وکره بودیم نه رنو کوییک و چهارصدو پنج وپارس که آن هم با کلی ایراددست مشتری میرسد

    پاسخ
  13. Mercede kaviani
    سوابق: (224 دیدگاه) ,

    با درود به دوست عزیز مهندس سام کاویانی
    وسپاس بی کران از مطلب فوق العاده عالی وخاطره انگیز شما
    بنطر من دهه 1970 اخرین دهه تولید اتوموبیل ها با شکوه وزیبا بود منحصز بفرد بود که از دهه 1940 شروع و در دهه 1970 پایان دوران طلایی اتوموبیل است وهرگز تکرار نخواهد شد
    راستی بانو انوشا شیفته همسر محترم جناب دکتر نصرالله شیفته صاحب امتیاز مجله دانشمند هستنند
    با سپاس دوباره دوستدار شما مرسده کاویانی

    پاسخ
    1. سام
      سوابق: (23 دیدگاه) ,

      سلام و با سپاس از لطف و محبت شما و همچنین اطلاعات ارزنده ای که ارائه نمودید.تا آنجایی که اطلاع دارم،مرحوم نصرالله شیفته از فرهیختگان دوران خویش بود و سال های متمادی سردبیری مجله دانشمند را بر عهده داشت.

      پاسخ
  14. Hemichan
    سوابق: (296 دیدگاه) ,

    ” شورولت نووا مونتاژ ایران با بهایی بین 75 الی 95 هزار تومان در ابتدای تولید فروخته می‌شد.”
    10700-13500 $
    Pride
    5300$

    پاسخ
  15. جواد
    سوابق: (6 دیدگاه) ,

    😰😨یا خدا الان که نگاه می کنم می بینم چه کیفیتی داشتن ماشینای اون موقع! مشکلات ماشین های مثل نوا در مقایسه با مشکلات ماشین های زمان حال مثل این می مونه که بگی بدترین عیب ماشین های اون زمان لغ بودن یک پیچه! اگه یه دستگاه خودرو پراید از زمان حال ببری اون زمان و به مردم نشون بدی مطمئنا به چشم یه گاری هم بهش نگاه نمی کردن

    پاسخ
  16. حمیدرضا
    سوابق: (1053 دیدگاه) ,

    خیلی زیبا بود واقعا لذت بردم از اینهمه سلیقه نویسنده دیروز و امروز وطنی
    مهم ترین نکته تو بررسی این شورلت اینه که همون موقع خودروهای ساخت ایران به نوعی شتر گاو پلنگ می بودن و هرجاش ماله یه کشوره تازه گیربکس ها هم مشکل داشته مثل الان یعنی این مشکل تاریخی هست همه این ها به کنار معلومه انجینه خودرو خیلی خوب مونتاژ میشده یا وارد میشده چون ایرادی از بابت پیشرانه نگرفتن البته با درنظر گرفتن تجربه اون زمان خودروسازی کشور تا حدی میشه چشم پوشی کرد ولی باز هم خوبه که انتقاد گری باشه

    پاسخ
  17. Navid
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    متاسفم برای کسایی که حرف مستعمره آوردن وسط
    کلیپ هایی هست در یوتوب که در زمان اوج قدرت اون زمان برای همه دنیا شاخ و شونه میکشیدیم.و با سرعت نور در حال پیشرفت بودیم
    مردم ساده فک میکنن با 4تا شعار دادن از مستعمری خارج شدیم.الان هیچی نداریم ولی هارت و پورت مون همه دنیا رو عاصی کرده
    اگه نظرم پاک نشه عالییه
    با تشکر از پدال

    پاسخ
  18. سروش
    سوابق: (35 دیدگاه) ,

    قبلنا میگفتیم چرا مثل سوئد و سوییس زندگی نمیکنیم ، الان میگیم خوبه امنیت داریم و مثل عراق و سوریه نیستیم ، پدال جان این دفه رو بهت رو میندازم تائیدش کن

    پاسخ
  19. Achtung
    سوابق: (116 دیدگاه) ,

    ما دهه ۶۰ از اینا داشتیم موتور آبیش بود الان میفهمم چرا بابام از ماشین آمریکایی بدش اومده بود اون موقع همش از داتسون تعریف میکرد الانم همش دنبال تویوتاس ولی من درکش نمیکنم…

    پاسخ
  20. کیوان
    سوابق: (25 دیدگاه) ,

    جنرال موتور در ایران تلاش زیادی میکرد حالا اجازه ورود در مناطق ازاد را هم نداره جل الخالق!

    پاسخ
  21. ارمان
    سوابق: (1236 دیدگاه) ,

    خیلی کیف کردم مرسی سام عزیز که کیفیت رو فدای کمیت نمیکنه این مطلب خیلی چسبید
    خیلی با بیوک خاطره دارم عزیزان یادشونه که تا میگفتی بیوک میگفتن اون که فرمونش هیدرولیکه :)) عالیییی بود
    هرچند با نقص اما باز محصولات انتخابی برای منتاژ بعد از گذشت دهه ها اصلا قابل قیاس نیست فکر کنیم با همون فرمون میرفتین الان بیوک لاکراس یه خط تولید تو ایران داشت , چیییی میییی شد 😐

    پاسخ
    1. سام
      سوابق: (902 دیدگاه) ,

      خواهش می کنم آرمان عزیز،خوشحالم که این متن مورد توجه شما قرار گرفت.

      پاسخ
  22. محمدامین مقدم
    سوابق: (8 دیدگاه) ,

    نوا خیلی ماشین پرمصرف و تنبلیه.. 16 ثانیه .. بعضی ها هم میگن بیشتر 16 ثانیه .. مصرف سوخت 22 لیتر

    پاسخ
  23. سروش
    سوابق: (35 دیدگاه) ,

    داداش امین نوا رو با همدوره های خودش مقایسه کن ، من در حدی نیستم نصیحت کنم ولی اگه میخوای ماشین ، شهر یا کشوری رو مقایسه کنی یا ببینی پیشرفت کرده ، مثلا ماشین شهر یا کشور پنج دهه پیش رو با همکلاسها یا همسایه های پنج دهه پیش مقایسه میکنی و مرحله بعد همونها رو تو زمان حال مقایسه میکنی تا ببینی پیشرفت داشته یا پسرفت ، باید ی شاخص داشته باشی ، من سه دهه پیش نمیتونستم راه برم و حرف بزنم ،الان دو متر قد دارم ،به این نمیگن پیشرفت ، پیشرفت و پسرفتم زمانی مشخص میشه که منو با پسر خالم مقایسه کنی که اون شرکت ملیاردی داره و من راننده اژانسم در حالی که دوتامون تو ی هفته بدنیا اومدیم

    پاسخ
    1. محمدامین مقدم
      سوابق: (8 دیدگاه) ,

      حرفتون رو قبول دارم.. درسته

      پاسخ
  24. امیرحسین بشیر فرهمند
    سوابق: (48 دیدگاه) ,

    اگر مردید ، اگر میتونید ، همون نووای بی کیفیت و به جای پراید های با کیفیتتون همین الان بزنید ببینید کدوم بیشتر میفروشه ، داشتن هرچیزی لیاقت میخواست که متاسفانه نداشتند و به حق ازشون گرفته شد ، بچشید طعم ذلت رو …

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.
x