شورلتکیا

جدال سنگین شورولت تراورس و کیا سورنتو

احتمالاً در سال‌های اخیر شما هم به این نتیجه رسیده‌اید که خودرویی بد دیگر تولید نمی‌شود و البته با برخی استثناها این سخن درست است. هرچند این امر باعث نشده کارشناسان و متخصصان کاربلد دنیای خودرو اقدام به تست خودروهای جدید نکنند.

شورولت تراورس و کیا سورنتو
حدود یک سال از انتخاب کیا سورنتو به عنوان بهترین کراس اوور میدسایز نشریه اتوگاید می‌گذرد. به عنوان یک عمل معمول در صنعت خودرو خودروهای جدیدتر معمولاً انتخاب‌های بهتری هستند.

شورولت تراورس و کیا سورنتو
چندی پیش شاهد جدال جی ام سی آکادیا با سورنتو بودیم. آکادیا به لطف قوای محرکه قلدر بهتر از نسل قبلی خود بوده اما فضای بار کمتر و قیمت بالای آن از نقاط ضعف این آمریکایی محسوب می‌شوند.

شورولت تراورس و کیا سورنتو
از طرف دیگر کیا سورنتویی قرار دارد که علیرغم فضای بار کمتر برنده آن جدال معرفی شد.

شورولت تراورس و کیا سورنتو
جنرال موتورز امسال با عرضه نسل جدید شورولت تراورس حرکت هوشمندانه‌ای انجام داده و این بار هم محصول جدید آمریکایی‌ها را با کراس اوور کره‌ای سرشاخ نموده‌ایم تا برنده را مشخص کنیم. با ما همراه باشید.

 شورولت تراورس
شورولت تراورس حاضر در تست که دارای رنگ بدنه مشکی زیبا بوده انتخاب مناسبی نسبت به اکوئینکس کامپکت و تاهوی عظیم‌الجثه محسوب می‌شود و درست در میانه گروه قرار می‌گیرد. تراورس واقعاً خودروی بزرگی است و برای درک این بزرگی باید به رینگ‌های ۲۰ اینچی نسخه حاضر در تست اشاره کنیم که البته برای چنین خودرویی بزرگ احساس نمی‌شوند.

 شورولت تراورس
طراحان شورولت خودرویی شیک با ابعادی فوق‌العاده ساخته‌اند.

کیا سورنتو
از طرف دیگر کیا سورنتو نیز از همان خصوصیات برجسته حریف بهره می‌برد. به لطف حضور پررنگ پیتر شرایر در اتاق فرمان طراحی کیا، هر خودروی اخیر کیا واقعاً زیبا بوده است.

کیا سورنتو
کابین تراورس به رنگ مشکی بوده و طراحی کلی آن احساس ارگونومیک خوبی را ایجاد می‌کند به گونه‌ای که کنترل‌های اصلی را می‌توان با دکمه‌ها و اهرم‌ها انجام داد و اطلاعات نمایش داده شده در پشت آمپرها یا صفحات نمایش LCD از ظاهر خوبی برخوردار هستند. البته یکی از نقاط ضعف کابین تراورس استفاده از پلاستیک‌های ارزان‌قیمت در اکثر بخش‌ها است.

کیا سورنتو

شورولت تراورس
از طرف دیگر با کابینی در کیا روبرو می‌شویم که بسیار روشن بوده و زمانی که آفتاب‌گیر سقف پانورامیک سورنتو کنار زده شود این موضوع بیشتر به چشم خواهد آمد. صندلی ها نیز به گونه‌ای هستند که با اندک بازیگوشی کودکان کثیف شده و پدر خانواده را حسابی به زحمت خواهند انداخت! این موضوع جای شرمساری دارد زیرا کابین‌های دو رنگ ظاهر خیال‌انگیزی دارند. کیا از نظر ارگونومی شانه‌به‌شانه شورولت جلو می‌آید و جایگذاری دکمه‌ها، صفحات نمایش و اهرم‌های سیستم تهویه مطبوع و سیستم صوتی به خوبی صورت گرفته است.

کیا سورنتو
چیزی که در تصاویر دیده نمی‌شود کیفیت بالای کابین سورنتو است. تقریباً هر بخشی را که در دسترس راننده و سرنشینان است از متریال باکیفیت پوشیده شده و چرم بکار رفته در کابین این خودرو احساس و بوی واقعی دارد. اگر با چشمان بسته وارد کابین این خودرو شوید و یا لوگوی کیا را نادیده بگیرید اکثر افراد قطعاً احساس نشستن در کابین خودرویی لوکس‌تر را خواهند داشت.

کیا سورنتو
هر دو خودرو دارای سیستم‌های اطلاعات سرگرمی با صفحات نمایش بزرگ، کاربری آسان و ارتباطات اندروید اتو و اپل کارپلی هستند. البته شورولت تراورس با ارائه وای فای هات اسپات ۴G LTE گوی سبقت را از حریف می‌رباید.

اکثر خریداران کراس اوورهای میدسایز خواهان خودرویی هستند که حداکثر فضای کابین و بار را داشته باشد و اینجاست که شورولت واقعاً می‌درخشد.


با فاصله بین محوری‌ای که حدود ۳۰۰ میلی‌متر بیشتر از سورنتو است، صندلی‌های ردیف سوم تراورس برای استفاده افراد بالغ نیز کاملاً مناسب است. ردیف سوم کیا برای کودکان مناسب‌تر است. باید گفت هر دو خودرو دارای کنترل‌های سیستم تهویه و پورت‌های USB برای سرنشینان هر سه ردیف هستند.

کیا سورنتو
تراورس ۴۲۹ میلی‌متر طویل‌تر از رقیب کره‌ای بوده که همین امر باعث می‌شود فضای بار پشت صندلی‌های ردیف سوم آن دو برابر سورنتو باشد. زمان که صندلی ها تا شده باشند فضای بار تراورس حدود ۲۲۰ لیتر بیشتر است.


پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۳ لیتری بکار رفته در کیا سورنتو (در هیوندای سانتافه نیز دیده می‌شود) بسیار خوب است. با قدرت ۲۹۰ اسب بخاری شاهد کاربری نرم این پیشرانه به همراه قدرت کافی هستیم و البته نباید از کارایی سیستم چهار چرخ محرک نیز غافل شد.


پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۶ لیتری شورولت خروجی ۳۱۰ اسبی دارد. موضوع مهم‌تر اینکه تراورس به ندرت به دورهای بالاتر پیشرانه احتیاج پیدا می‌کند و همین باعث می‌شود خودرویی بسیار سریع باشد.


تراورس از پیشرانه ۹ سرعته اتوماتیک جدیدی استفاده که می‌کند که بسیار نرم است. پیشرانه کیا نیز به گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک وصل شده که آن‌هم مثل تراورس نرم عمل می‌کند اما گاهی اوقات در یافتن دنده صحیح گیج می‌شود. به یاد داشته باشید که این اتفاق به ندرت رخ می‌دهد و بیشتر به برنامه‌ریزی کامپیوتری مربوط است تا نگرانی کیفیتی.


گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک به همراه سیستم استارت/استاپ باعث می‌شود تراورس بزرگ‌تر نسبت به سورنتو کم‌مصرف‌تر باشد. مصرف شهری/بزرگراهی/ترکیبی این آمریکایی حجیم به ترتیب ۱۳.۷/۹.۴/۱۱.۸ لیتر در هر صد کیلومتر بوده درحالی‌که این اعداد برای سورنتو برابر با ۱۴/۱۰.۱/۱۲.۲ لیتر در هر صد کیلومتر می‌باشند.


سیستم تعلیق نرم‌تر و فاصله بین محوری بیشتر تراورس باعث ایجاد سواری شناور می‌شوند. در عوض سورنتو دارای سیستم تعلیق سفت‌تر و پایدارتری است که معمولاً در محصولات آلمانی دیده می‌شود.


سیستم تعلیق سفت‌تر و فاصله بین محوری کوتاه‌تر سورنتو به معنی عملکرد بهتر در جاده بوده و این خودرو در سرعت‌های بالا و تعویض لاین های ناگهانی پایدارتر از شورولت می‌باشد؛ اما جدای از این پایداری، کیا احساس بهتری از آرامش و آسایش را به واسطه متریال باکیفیت‌تر و خوش‌ساخت‌تر به وجود می‌آورد.

کیا سورنتو
از نظر صندلی‌های ردیف اول و دوم، راحتی، رضایت و عملکرد کلی به نظر می‌رسد کیا نشان یک برند لوکس اروپایی را بر پیشانی دارد. سورنتو خودرویی است که احساس بازی کردن در لیگی بالاتر نسبت به شورولت را ایجاد کرده و البته حتی گران‌تر بودن ۱۰ هزار دلاری آن نسبت به شورولت می‌تواند معقول باشد.

کیا سورنتو


با این حال کیا ۱۰ هزار دلار گران‌تر از تراورس نیست. در حقیقت سورنتو خودروی ارزان‌تری است. نسخه کانادایی حاضر در تست بهای ۴۹۲۳۵ دلاری داشته درحالی‌که تراورس برچسب قیمتی ۵۴۷۹۰ دلاری را نشان می‌دهد. نسخه‌های مشابه هر دو خودرو در آمریکا به ترتیب بهای ۴۸۷۴۰ و ۴۵۳۴۰ دلاری دارند.


اما مهندسان کیا کاری کرده‌اند که سورنتو خودروی ارزشمندتری به چشم و نگهداری طولانی‌مدت آن نیز عملی لذت‌بخش‌تر جلوه کند. جزئیاتی همچون عملکرد خودکار بالا و پایین بردن شیشه‌ها برای تمامی شیشه‌ها در سورنتو دیده می‌شود درحالی‌که شورولت تنها برای شیشه راننده این کاربرد را در نظر گرفته است.

شورولت تراورس و کیا سورنتو
برای خریدارانی که به‌طور معمول اقدام به جابجایی ۶ نفر بزرگ‌سال می‌کنند و یا اینکه اسباب و وسایل زیادی را حمل می‌کنند شورولت تراورس بهترین انتخاب محسوب می‌شود.

شورولت تراورس و کیا سورنتو
اما پس از مقایسه و بررسی یک هفته‌ای، این کیا سورنتو است که بهتر نشان می‌دهد. این تست اشرافیت و آسایش واقعی کیا را نشان می‌دهد. همچنین زمانی که چند نفر بازیکن هاکی یا اسباب و وسایل بزرگ را حمل نکنید ابعاد کوچک‌تر سورنتو در شهر خود را بهتر نشان خواهد داد. بازهم ارزش‌های بالای سورنتو نشان داد که این خودرو بهترین نمونه در کلاس کراس اوورهای میدسایز می‌باشد.

شورولت تراورس و کیا سورنتو
قطعاً هیچ‌یک از این دو خودرو بد نیستند اما ما هنوز هم کیا سورنتو را ترجیح می‌دهیم.

  • شورولت تراورس

نقاط قوت: وای فای هات اسپات ۴G LTE، فضای بار عالی، طراحی شیک، صندلی ردیف سوم بهتر

نقاط ضعف: کابین ارزان‌قیمت و پلاستیکی

  • کیا سورنتو

نقاط قوت: کابین لوکس، دینامیک رانندگی بهتر، آرامش بیشتر

نقاط ضعف: فضای بار کمتر، صندلی ردیف سوم تنگ‌تر

شورولت تراورس و کیا سورنتو

منبع: autoguide

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۶ دیدگاه‌ها

  1. Behnam

    ۲۵ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (162 ديدگاه)

    سورنتو لایک
    تراورس دیس

    موافقم 1
    مخالفم 1
  2. PaRHaM

    ۲۵ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (741 ديدگاه)

    ب شخصه تراورس
    البته در کل
    شدیدا آکادیا رو ترجیح میدم??❤
    .
    .
    .
    .
    .
    پی نوشت : نظر شخصی?

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. (Ali (Chevy nova

      ۲۶ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (6801 ديدگاه)

      داش پرهام گل
      مثل همىشه با نظرت موافقم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. NAVID۰۰۹۸

    ۲۵ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (10203 ديدگاه)

    سورنتو تو مایه های استیشن ون شده تا شاسی بلند

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. TRX

      ۲۵ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (316 ديدگاه)

      واقعا سطح سپر تا کف زمینش خیلی کمه ؛ حتی هوندا crv هم همینطوره باز سانتافه بهتره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. حامد

    ۲۵ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (831 ديدگاه)

    نقاط قوت کیا سورنتو نوشته کابین لوکس?احساس نمیکنید اشتباه زدید؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. مهدی

    ۲۵ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (1325 ديدگاه)

    نکته طنز اینجاست کسایی لایک و دیسلایک میزنن که توعمرشون نه تراورس از نزدیک دیدن و نه پشت فرمون کیا نشستن از اون خنده دار تر اینه که عده ای هم اظهار نظر میکنن که امریکایی بد خوبه زشته با کیفیته بی کیفیه ژاپنی عله بله المانی خدای استهلاکه ملت طنزی هستیم به مولا

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. F۲۲RAPTOR

      ۲۵ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (2598 ديدگاه)

      البته نه همه
      به قول شما، بعضی افراد از رو ظاهر و سلیقه رای میدن،سوار تراورز نشدم تانظر بدم،
      کسی شده اگاهی بده.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. فرزاد لاکچری

    ۲۵ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (119 ديدگاه)

    بعد تو پدال کودیاک سورنتو رو همون دور اول حذف میکنه ?

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. حمیدرضا

    ۲۵ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    شورلت خیلی بزرگتر از کیا هست قشنگ تو عکس اخر مشخصه یه چیزی که برای من خیلی عجیبه اینه که چرا قیمت ماشین های امریکایی در خارج از امریکا انقدر بالا میره در صورتی که در خود امریکا از همه ماشین های دیگه ارزون تر هست نمونشم همین جا شورلت در امریکا ارزون تر از کاناداست و کیا برعکس

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. samurai

    ۲۵ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (543 ديدگاه)

    اتو گاید چقدر پول گرفتی کیا رو برتر بدونی شورلت کجا کیا کجا !!!!!!!!!!!!!1

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حامد

      ۲۵ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (831 ديدگاه)

      انجارو با ایران اشتباه گرفتی؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. net

    ۲۵ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (3139 ديدگاه)

    کیا سورنتو اتاقش و طراحی بیرونی رو از لکسوسrx350 مدل ۲۰۱۳ کپی کرده و عقب ماشین و چراغ عقبش از جیپ گرند چروکی کپی کرده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. کارل شلبی

    ۲۵ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (300 ديدگاه)

    بزار هرچی میخوان بگن برای من شورولت یه چیز دیگست.
    اصلا مجله اتو گاید هرچی میخواد بگه
    تو فقط جثه تراورس رو نگاااااااا
    همین که روح شورولت تو این ماشین میدمه کافیه.✔

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. (Ali (Chevy nova

      ۲۶ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (6801 ديدگاه)

      کارل شلبى
      حرف حقت جواب نداره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  11. Pooriya:::BMW:::GERMANY

    ۲۵ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (584 ديدگاه)

    بدون شک کیا

    درسته ارزان قیمت تر هست شاید هم از نظر فنی ضعف هایی هم داشته باشد ولی ابدا حس یک خودروی ارزان و فیک نمی‌دهد و حس یک خودروی با ارزش تر و لوکس تر از بهای پرداختی به انسان منتقل میکنه من این حسو دوست دارم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. (Ali (Chevy nova

      ۲۶ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (6801 ديدگاه)

      پورىا
      از اسمت مشخصه تو چى کاره اى
      فقط خواهشا اسم فىک رو نىار که هنوز اگزوزهاى فىک و تقلبى ائودى رو ىادم نرفته

      موافقم 0
      مخالفم 1
      1. AK_007

        ۲۷ بهمن ۱۳۹۶
        سوابق: (562 ديدگاه)

        کاری به حرفتون ندارم, ولی کنتیننتال جدیدم اگزوزاش فیکه

        موافقم 1
        مخالفم 0
  12. محمد

    ۲۵ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (20 ديدگاه)

    خیلی جالبه از روی عکس ها کاملا مشخصه کابین شورولت تراورس با کیفیت تره
    استفاده بیشتر از چرم در نقاط مختلف کابین تراورس کاملا در عکس ها مشخصه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. Wrx

    ۲۵ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (329 ديدگاه)

    Kia???

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. ali a

    ۲۶ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (775 ديدگاه)

    قبل از اینکه متن رو بخونم گفتنم الکی نیست که کیا سورنتو بهترین شده تو این کلاس پس ماشین بهتریه از شورلت…بعد خوندن متن دیگه باورم شد سورنتو ماشین خیلی خوبیه تو کلاس خودش ..میبینید که نشریه آمریکایی هم این مقایسه رو انجام داده ….ولی برای بیشتر از هموطنامون ماشین آمریکایی تو خواب و خیال رو دست نداره تو دنیا !!!!

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. (Ali (Chevy nova

      ۲۶ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (6801 ديدگاه)

      Ali a
      زىاد جوگىر نشو
      همىشه دىدم کامنتات نسبت به طرفدارهاى ماشىنهاى امرىکاى و همىنطور ماشىنهاى امرىکاى ىجور حس تنفره
      باور کن نظرات امثال شما هىچ تغىىرى توى اىن مسائل نداره
      امسال فورد سرى اف دومىن ماشىن پرفروش دنىا لقب گرفت
      شورولت هم رتبه 7 پرفروش ترىن برند خودروسازى دنىا

      موافقم 1
      مخالفم 1
  15. حسین

    ۲۶ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (134 ديدگاه)

    قطعا و حتما و تحقیقا
    شورلت ، شورلت ، شورلت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. کیوان

    ۲۸ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (166 ديدگاه)

    کیا سعی میکنه SUV شبیه امریکایی ها تولید کنه با آمدن پیترشرایر کیا خیلی پیشرفت داشته اما من شورلت تراورس انتخابمه

    موافقم 1
    مخالفم 0
  17. یاس ی

    ۲۸ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (1019 ديدگاه)

    وقتی سورنتو را از نزدیک میبینی میگی ماشین بزرگیه ولی وقتی اینجا کنار شورلت میبینیش میفهمی که واسه ما ایرانیها ماشین بزرگیه توی دنیای واقعی خودرو چندان بزرگهم نیست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. عبدالناصر فنائی

    ۹ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (13 ديدگاه)

    متاسفم برای اون اشخاصی که ادعای تمدن ۲۵۰۰ ساله دارن ولی حاضرنیستن به نظرهمدیگه احترام بگذارن عزیزان مافعلا توی ایران زندگی میکنیم وهمه میدونیم که ماشین های کره ای هم نمایندگیهای بیشتری توی ایران دارند ولوازمشون هم به حد وفورتوی ایران هست واکثرا گارانتی هم دارند ولی نمایندگی اتومبیلهای آمریکایی اگر هم درایران باشه یک بیستم کیاهم نیست ولوازم گرون تری هم داره خلاصه بدرد ایران درحال حاضرنمیخوره البته فقط درمناطق آزاد شاید لوازم امریکایی هاباشه ولی مستلزم سکونت در گیلان یاخوزستان هست نه شهرهای دیگه درثانی نظر همه محترمه نظاتتون رابیان کنید سلیقه ها مختلفه ولی بی احترامی نباید بکنیم به دیگران من شخصا سورنتو ۲۰۱۷ دارم وخیلی هم ازش راضی هستم چون درشهری که زندگی میکنم یک ماشین آمریکایی هم پیدانمیشه واگه ۱۰۰میلیون هم شورلت رابهم بدن سوارش نمیشم چون نه لوازمش اینجاهست نه نمایندگی مجازش ولی کیا ۲ تانمایندگی درشهرمون داره ضمنا اون مجله هم نباید این ۲ تاماشین راباهم مقایسه میکرد چون نکات مشترکی ندارند نه ازنظر گیربکس نه موتور نه اتاق آمریکایی توی ایران بدردنمیخوره خوبه تازمانیکه خراب نشه ولی مگه میشه بنز هم که باشه بالاخره خراب میشه ممنون که توجه میکنید وبهم دیگه توهین نمیکنید تشکر

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا